ModeleMotoryzacja

Model 1:18 Ferrari 500 F2 Exoto

Już jakiś czas temu, dotarł w moje drżące z wrażenia ręce model wyścigowego samochodu Ferrari 500 F2 firmy Exoto w skali 1:18. Dlaczego drżące? Gdyż to model aktualnie za bagatela 847 amerykańskich dolarów. To jeden z lepszych modeli jakie miałem w swoich rękach. Model ten porównywalny jest ilością detali i precyzją wykonania chyba tylko z najlepszymi produktami marki CMC. Mimo skali 1:18, sprawia jednak wrażenie niewielkiego. Jest tak dlatego, że samochody wyścigowe z lat 50 nie imponowały rozmiarem, a dodatkowo ta wersja modelu, jest wersją krótszą od zwykłej pięćsetki. To wersja z tzw. „krótkim nosem” czyli z angielska „short nose”.

Trochę historii

Pełna nazwa modelu brzmi: Ferrari 500 F2 Short Nose # 28 Giuseppe Nino Farina 1952 Swiss Grand Prix (pole Position). Uff, nazwa długa, ale już po jej przeczytaniu sporo o tym modelu wiadomo. To samochód z Grand Prix F1 Szwajcarii, rozegranego 18 maja 1952 roku, na torze Bremgarten. Nino Farina startując Ferrari 500F2 wywalczył pierwsze pole startowe do tego wyścigu. Wyścigu, którego niestety nie udało mu się ukończyć z powodu awarii prądnicy. Jego zwycięzcą został Piero Taruffi, a drugi był Rudi Fischer – obaj na takich samych Ferrari 500 F2.

Nino Farina w Ferrari 500 F2 z nr 28 na prowadzeniu Grand Prix Szwajcarii

W 1952 i 1953 roku, po wycofaniu się zespołu Alfa Romeo z zainicjowanych w 1950 roku wyścigów F1, FISA –ówczesna Międzynarodowa Federacja Sportu Samochodowego (poprzedniczka dzisiejszej FIA) postanowiła, że wyścigi w tym sezonie zostaną rozegrane wg regulaminu posiadających mniejsze silniki aut Formuły 2. Ferrari miało wówczas samochód zgodny z tymi przepisami i Alberto Ascari, w obu tych latach wywalczył nim Mistrzostwo Świata. Giuseppe „Nino” Farina w 1952 roku zajął w mistrzostwach drugie, a w 1953 roku trzecie miejsce, używając właśnie Ferrari 500 F2. Należy dodać, że w pierwszym sezonie Formuły 1, w 1950 roku zdobył on tytuł Mistrza Świata w Alfie Romeo 158/159 Alfetta.

Model

Model Ferrari 500 F2 marki Exoto jest modelem perfekcyjnym pod względem wykonania. Posiada zdejmowaną maskę, zabezpieczoną precyzyjnymi 6 zapinkami na sprężynkach, które można dość łatwo otworzyć za pomocą dostarczonego „narzędzia”. Model posiada też „zastępczą”, przezroczystą maskę z tworzywa, z którą można go wystawiać z widocznym silnikiem. Właściwą maskę umieszczono oddzielnie w opakowaniu. Warto ten silnik pokazać, ponieważ odwzorowano go rewelacyjnie. Widoczne są wszystkie przewody i detale gaźnika, zardzewiały kolektor wydechowy. Także widać precyzyjnie odlane pokrywy zaworowe z wytłoczonymi napisami Ferrari. Auto w tej specyfikacji nie posiadało rury wydechowej biegnącej wzdłuż nadwozia. Wydech kończył się na kolektorach wystających z otworu w masce silnika. Model posiada nawet korbę rozruchową silnika, którą można zdjąć.

Przód samochodu posiada skrócony „nos”, z charakterystycznym dla Nino Fariny malowaniem krawędzi w granatowo białe paski. Dzięki temu taka konstrukcja nosa miała poprawić chłodzenie silnika poprzez zwiększony w ten sposób otwór doprowadzający powietrze do chłodnicy. Układ kierowniczy modelu działa i nie wykonano go schematycznie jak w większości modeli. Kolumna kierownicy wraz z drążkami poprowadzona jest jak w oryginale, razem z działającymi przegubami. Co charakterystyczne dla firmy Exoto, model nie jest uproszczony w niewidocznych pod nadwoziem miejscach. Pod poszyciem nadwozia znajduje się cała konstrukcja będąca wierną kopią oryginału. Zawieszenie auta pracuje. Auto posiada ruchome wahacze, z widocznymi przewodami hamulcowymi i wszystkimi, pracującymi elementami zawieszenia.

Koła…

Koła z centralnymi nakrętkami są oczywiście odkręcane i zdejmowane, a pod nimi widać bębny hamulcowe. Należy podkreślić tutaj precyzyjne odwzorowanie samych kół. Opony posiadają bieżnik zgodny z oryginałem, szprychy wykonane są z drutu i posiadają nawet zamontowane ciężarki służące do ich wyważenia oraz zaworki. Nie mówię oczywiście już o takich oczywistych detalach, jak same doskonale odwzorowane opony marki Pirelli. Oczywiście wraz ze wszystkimi ich oznaczeniami.

Detale…

Model posiada także otwierany wlew paliwa umieszczony za siedzeniem kierowcy wykonanym z materiału. Wnętrze kabiny kryje w sobie wykonane z największą precyzją wszystkie detale oraz wskaźniki, a także fantastyczną nitowaną kierownicę. Po dokładnym przyjrzeniu się, za fotelem widzimy ukryte pod nadwoziem elementy wewnętrznych mechanizmów oraz wzmocnień konstrukcji samochodu. Można się do nich dostać jedynie po rozkręceniu modelu.

Podsumowanie

Konkludując, model ten jest jednym z bardziej precyzyjnie wykonanych modeli w skali 1:18. Niestety cena sklepowa poraża, ale można znaleźć te modele używane na rynku w sporo niższej cenie. Niestety nie w Polsce, tylko na międzynarodowym eBay. Dostępny jest także model wykonany przez firmę CMC, uważam że model Exoto jest równie dopracowaną propozycją.

Model: Ferrari 500 F2 Short Nose #28 Giuseppe „Nino” Farina 1952 Swiss Grand Prix (Pole Position)
Producent – Exoto
Kod Producenta – GPC97199

Dane techniczne:

Silnik: rzędowy 4 cylindrowy o pojemności 1.985 ccm, o 2 zaworach na cylinder, zasilany 2 gaźnikami WEBER 45 DOE. Moc 170 KM przy 7.200 obr/min, stopień sprężania12,8:1. Nadwozie aluminiowe na rurowej ramie. Przednie zawieszenie: wahacze podwójne, tylne zawieszenie typu DeDion, hamulce bębnowe na wszystkich kołach. Masa 560 kg, długość: 3,99 m , szerokość: 1,40 m, wysokość: 1,05 m. Oryginalnie wyprodukowano tylko 6 egzemplarzy fabrycznych i 4 klienckie.

Tekst i zdjęcia: Paweł Bielak.

Nasze recenzje innych modeli znajdziecie tutaj.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *