Ford Capri RS 3100 DRM 1975 – model w 1:18

Model wyścigowego Ford Capri RS 3100 w skali 1:18 wykonany przez firmę Minichamps pochodzi z cyklu DRM. Startował nim Klaus Ludwig, a model jest odwzorowaniem samochodu z wyścigu ADAC Preis von Baden-Württemberg und Hessen rozegranego na torze Hockenheim w dniu 28 września 1975 roku. Ludwig wyścig ten wygrał, a także ustanowił najszybszy czas okrążenia toru. Wyścig rozgrywał się na dystansie 25 okrążeń liczącego 6,7 km toru, a zwycięzca osiągnął średnią prędkość aż 179,44 km/h.

DRM, poprzednik DTM

Wyścigi DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft), to poprzednia nazwa obecnego cyklu DTM (Deutsche Tourenwagen Masters), w którym ma w tym roku startować Robert Kubica. Na przestrzeni lat zmieniały się przepisy oraz startujące samochody. Idea jednak pozostała wspólna – stworzenie cyklu dla mocno przerobionych, najszybszych samochodów turystycznych. Cykl ten funkcjonował i funkcjonuje jako Mistrzostwa Niemiec, ale w latach 1995-96 był rozgrywany jako Mistrzostwa Europy ITC (International Touring Car Championship). Z uwagi na dość mocno zaawansowane samochody i olbrzymie koszty, a także konflikt z FIA, nie udało się go utrzymać w międzynarodowej formule. Spowodowało to przerwę w rozgrywaniu tych wyścigów w latach 1997-1999. Zawody DRM były rozgrywane w latach 1972 – 1985. W kolejnym roku zostały zastąpione cyklem DTM o nazwie Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) rozgrywanym do roku 1996. Po przerwie w latach 1997-1999  w 2000 roku zainicjowano obecny cykl DTM, już pod nazwą Deutsche Tourenwagen Masters.

Klaus Ludwig

Klaus Ludwig to jeden z najbardziej utytułowanych niemieckich kierowców wyścigowych. Startował w DRM, ale także w 24h LeMans, Formule 2, WTCC, ITC, odnosząc wiele sukcesów. Trzykrotnie wygrywał wyścig 24h LeMans, dwukrotnie był Mistrzem DRM w 1979 i 81, Mistrzem DTM w 1988, 92 i 94. Zdobył także mistrzostwo w klasie FIA GT  w 1998 roku.

Wyścig

W ostatniej rundzie sezonu 1975 cyklu DRM, wyścigu ADAC Preis von Baden-Württemberg und Hessen rozegranego na torze Hockenheim 28 września, z którego pochodzi omawiany model, Klaus Ludwig w Fordzie Capri zespołu General Anzeiger zajął pierwsze miejsce. Startował z drugiego pola startowego. Najlepszy czas w kwalifikacjach uzyskał bowiem Albrecht Krebs w BMW 3.0 CSL zespołu Schnitzer/Rodenstock i to on objął prowadzenie po starcie wyścigu. Ludwig podążał za nim jak cień w Fordzie Capri z numerem 3.

Klaus Ludwig, Ford Capri RS 3100, DRM Hockenheim 1975

Dystans między nimi jednak się zwiększał aż do 11 okrążenia, na którym Krebs zwalnia i na skutek awarii silnika nie kończy wyścigu. Ludwig obejmuje prowadzenie, którego nie odda do końca. Drugie miejsce po emocjonującym pojedynku zajmuje Helmut Kelleners w Porsche Carrera RSR zespołu Jägermeister Kremer Racing. Trzeci dojeżdża do mety Bob Wollek w takim samym Porsche zespołu Vaillant Kremer Team. Mistrzostwo w całym cyklu DRM 1975 zapewnił sobie zaś Hans Heyer startujący Fordem Escortem zespołu Zakspeed Racing. Klaus Ludwig zdobędzie tytuł Mistrza DRM dwukrotnie dopiero w sezonie 1979 i 1981.

Samochód

Samochód Ford Capri RS 3100 napędzany był atmosferycznie zasilanym silnikiem Forda Cosworth GAA V6 o pojemności 3.091 ccm. Silnik ten w wersji wyczynowej generował od 420 do 468 KM przy 9.000 obr/min i 407 Nm momentu obrotowego. Motor o czterech zaworach na cylinder, zasilany wtryskiem paliwa umieszczony był z przodu i napędzał tylne koła. Samochód ważył tylko 1050 kg. Stosunek mocy do masy wskazuje na spodziewane osiągi. Jego średnia prędkość podczas omawianego wyścigu wyniosła aż 179,44 km/h.

Minichamps

Firmy Minichamps przedstawiać nie trzeba. Tego popularnego producenta kolekcjonerzy znają głównie z bardzo szerokiej oferty w skali 1:43. W swojej gamie ma także wiele modeli w skali 1:18. Jakościowo ustępują one oczywiście najdroższym, topowym producentom jak Exoto czy CMC. Większość modeli Minichmps wykonana jest na poziomie jakościowym gdzieś pomiędzy AUTOart i Norev. Cenowo plasują się także pomiędzy tymi dwoma producentami. Model Ford Capri RS 3100 DRM w skali 1:18 został wydany w 2006 roku i jest już niestety niedostępny w aktualnej gamie Minichamps. Można go jednakże znaleźć na portalach aukcyjnych w kilku wersjach, różniących się malowaniami z poszczególnych wyścigów cyklu DRM.

Model z zewnątrz

Samochód waży niecały kilogram, wykonany jest z metalu, posiada otwierane drzwi oraz obie maski. Duże wrażenie robi jego podwozie. Uwagę zwraca szczególnie układ wydechowy, zakończony monstrualnych rozmiarów końcówkami wyprowadzonymi z prawej strony samochodu. Widać także tylne zawieszenie oparte na klasycznych resorach piórowych. Możemy zobaczyć tylny most, wał napędowy oraz szerokie opony typu slick marki Dunlop. Przedłużony od spodu przedni spojler stanowi osłonę silnika, zza której można zobaczyć obudowę skrzyni biegów. Widać także czerwone rury doprowadzające powietrze do chłodzenia przednich hamulców. Z zewnątrz na uwagę zasługują precyzyjnie wykonane felgi, lampy i rewelacyjne, działające zabezpieczenia otwarcia tylnej maski. Auto posiada pakiet spojlerów i poszerzeń zgodnie z oryginałem. Szczególną uwagę zwraca olbrzymi tylny spojler, ale także wyloty powietrza nad tylnymi błotnikami i chromowane klamki drzwi. Auto posiada precyzyjnie oklejenie, zgodne z oryginałem z wyścigu na Hocekheim.

Wnętrze

Po otwarciu drzwi widzimy poprawnie wykonane wnętrze z kubełkowym fotelem, pasami bezpieczeństwa, klatką, gaśnicą i całym wyposażeniem. Ładnie wyglądają także precyzyjnie wykonane zegary. Pod maską znajduje się dość dobrze odwzorowany silnik z widocznymi paskami napędu osprzętu, przewodami i wlotami powietrza. W bagażniku znajduje się oczywiście zbiornik paliwa z systemem tankowania. Auta w tamtych czasach nie wymagały uzupełniania paliwa podczas wyścigu, zatem nie ma tu widocznych rozwiązań służących do szybkiego tankowania.

Podsumowanie.

Model robi bardzo dobre wrażenie. To klasyczne, piękne Capri w wyścigowej wersji obudowane spojlerami i poszerzeniami, zwraca uwagę. Do kompletu dobrze będzie wyglądał razem z jeszcze bardziej ekstremalną wersją z wyścigów DRM z sezonu 1979. Capri od tego sezonu wyposażone było już w turbodoładowany silnik i jeszcze bardziej monstrualny pakiet spojlerów i poszerzeń nadwozia. Opisywany model można dostać na zagranicznych portalach aukcyjnych w cenie ok 120-200 Euro. Niestety w Polsce rzadko oferowany, ale warto obserwować aukcje, bo można czasem go upolować taniej. Warto.

Tekst i zdjęcia: Paweł Bielak

Nasze recenzje innych modeli znajdziecie tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *