MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Wirtualna Mazda RX-Vision GT3

Fanom PlayStation gry Gran Turismo nie trzeba przedstawiać. W jej najnowszej odsłonie, czyli Gran Turismo Sport, powróciły samochody z serii Vision GT. To prototypy opracowane przez działy projektowania prawdziwych marek samochodowych. Mazda, która z serią Gran Turismo związana jest od dawna, przedstawiła właśnie drugi model z tej serii, RX-Vision GT3. Samochód jest już dostępny w dzisiejszej aktualizacji gry. Zabraliśmy go na sesję zdjęciową.

Gran Turismo SPORT jest grą certyfikowaną i promowaną przez FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) jako oficjalna platforma wirtualnego sportu samochodowego. Wspierając serię FIA Gran Turismo Championship w roli oficjalnego partnera, Mazda otrzymuje prawa do uczestnictwa w globalnych turniejach (w formacie światowych tournée), zaplanowanych na całym świecie w sezonie 2020. Gracze w Gran Turismo SPORT, startujący samochodami Mazda takimi jak RX-Vision GT3 Concept, będą mieli możliwość wzięcia udziału w światowym finale rozgrywek.

Z wirtualu do realu

Mazda zamierza pozyskać większe grono fanów swojej marki, udostępniając emocje i przyjemność prowadzenia pojazdu wyczynowego licznym grupom entuzjastów wirtualnych sportów motorowych. Japoński producent rozważa również udział w projektach, które umożliwią wybranym osobom przejście ze świata wirtualnego do startów w prawdziwym sporcie samochodowym. Działania takie mają na celu przyciągnięcie fanów, którzy mają ambicję zaznać w przyszłości przeżyć prowadzenia samochodu wyścigowego, startując w prawdziwych seriach światowych sportów motorowych.

Wersja GT3 koncepcyjnej Mazdy RX-Vision

RX-Vision GT3 bazuje na modelu Mazda RX-Vision, w stosunku do którego został zmodyfikowany zgodnie z regulaminem FIA dla pojazdów wyczynowych klasy GT3. Podstawa, na której się opiera, czyli Mazda RX-Vision, jest modelem koncepcyjnym. Samochód został przedstawiony na Salonie Samochodowym Tokyo Motor Show w październiku 2015 r. Pojazdem tym Mazda podjęła wyzwanie stworzenia najpiękniejszego samochodu sportowego o klasycznym układzie napędowym. Samochód z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła zaprojektowano przy użyciu języka stylistycznego Kodo – Dusza Ruchu. Mazdę RX-Vision napędza Skyactiv-R – silnik Wankla następnej generacji. Model ten ukazuje wizję samochodu sportowego, którą japoński producent ma nadzieję urzeczywistnić w przyszłości. RX-Vision GT3 Concept jest wspólnym dziełem projektantów Mazdy i modelarzy firmy Polyphony Digital pracujących w technikach cyfrowych. W styczniu 2016 r. oryginał, czyli Mazda RX-Vision, wyróżniona została tytułem Najpiękniejszego Modelu Koncepcyjnego Roku na 33. Międzynarodowym Festiwalu Samochodowym we Francji; ponadto styl tego pojazdu doczekał się niezliczonych pochwał na całym świecie.

Projekt

Prace nad RX-Vision GT3 Concept rozpoczęły się na jesieni 2019 r. Szkic dający wyobrażenie o formach auta pokazany został podczas światowych finałów wirtualnego turnieju FIA Gran Turismo Championship, który odbył się w listopadzie ub. roku w Monako. Wtedy też podano do wiadomości, że pojazd ten zostanie dodany w zaplanowanej na rok 2020 aktualizacji gry Gran Turismo SPORT. Od tego czasu projekt był dalej szlifowany przez dział Mazda Design i firmę Polyphony Digital w zakresie projektu nadwozia i parametrów jazdy w wirtualnym świecie.

RX-Vision GT3 Concept spełnia wymogi regulaminu FIA GT3 i inne normy obowiązujące dla samochodów wyścigowych. Zgodnie z przepisami dla kategorii GT3, kabina i drzwi przejęte są w niezmienionej postaci z modelu bazowego, natomiast poszerzony został rozstaw kół przednich i tylnych i wstawiono inne, wydatnie poszerzone błotniki. Pojazd otrzymał też potężny wypust powietrza na masce, który poprawia zarówno własności aerodynamiczne, jak i chłodzenie komory silnika. Inne nowości, to niżej przebiegający przedni spojler, który reguluje intensywność chłodzenia i siłę docisku aerodynamicznego przedniej osi, oraz tylne skrzydło i umieszczony pod nim dyfuzor – rozwiązania zwiększające siłę docisku na tylnej osi, a więc także trakcję kół napędzanych. Powierzchnia czołowa przodu została zmniejszona do minimum dla poprawy aerodynamiki. W proporcjach całości widać starania o uzyskanie niskiej sylwetki, zawieszonej tuż nad nawierzchnią toru.

Redukcję masy i obniżenie punktu środka ciężkości projektanci osiągnęli poprzez eliminację zbędnych elementów we wnętrzu i zastąpieniu wielu ciężkich części lżejszymi odpowiednikami. Zapewniony został także idealny rozkład mas pomiędzy osie – przód/tył w stosunku 48:52.

Wnętrze

Wszystkie elementy sterowania w kabinie rozplanowano z naciskiem na łatwość obsługi podczas wyścigu. W tym kontekście warto podkreślić specjalną formę kierownicy, podnoszącą jej funkcjonalność. Układ wnętrza wszystkich modeli Mazdy projektowany jest w dążeniu do zapewnienia doskonałej ergonomii, z której samochody te zdążyły już zasłynąć. RX-Vision GT3 Concept nie jest wyjątkiem: projektanci zwracali baczną uwagę na kształt fotela, pozycję za kierownicą, rozmieszczenie pedałów i widoczność podczas jazdy. Bez względu na to, czy chodzi o samochód drogowy, czy wirtualną wyścigówkę, modele Mazdy zawsze realizują zasadę skupienia i ześrodkowania projektu na człowieku.

Zaprojektowana jak prawdziwe auto

Podobnie, jak przy rozwijaniu pojazdu przeznaczonego do produkcji wielkoseryjnej, opracowanie RX-Vision GT3 Concept rozpoczęto od szkiców wszystkich komponentów. Następną fazą było modelowanie cyfrowe 3D, a wreszcie ukończenie finalnego projektu, obejmującego wszystkie szczegóły. Stworzenie tej wirtualnej wyścigówki w kategorii Gr. 3, o wysokim poziomie konkurencyjności, możliwe było dzięki użyciu najnowocześniejszych technik modelowania, jakimi dysponuje firma Polyphony Digital.

Mazda w Gran Turismo

Samochody sportowe Mazdy były obecne w pierwszej edycji gry Gran Turismo (na PlayStation®), wydanej w roku 1997 – mowa o modelach Eunos Roadster, Eunos Cosmo oraz Enfini RX-7. Później platforma PlayStation® rozwijała się i w miarę kontynuacji serii Gran Turismo rosła także liczba dostępnych w grze modeli Mazdy. W wypuszczonej w roku 2004 Gran Turismo 4 (PlayStation®2) w międzynarodowych wyścigach europejskich dodano Cosmo Sports. Była to pierwsza Mazda wyposażona w silnik Wankla. Od Gran Turismo 5, wydanej w roku 2010 (PlayStation®3) – również Mazdę 787B. Był to pierwszy samochód japoński, jaki odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej wyścigu 24H Le Mans. Co więcej, od stycznia 2011 r. przez ograniczony okres dostępna była także Mazda 787B jako model „stealth” (nie istniejący w rzeczywistości, z karoserią z czarnego włókna węglowego).

Współpraca wirtualnej serii Gran Turismo z Mazdą pogłębiła się jeszcze bardziej od roku 2014. Na życzenie firmy Polyphony Digital, autora gry Gran Turismo, Mazda wzięła udział w projekcie Vision Gran Turismo. Uczestniczyło w nim wielu producentów samochodów z całego świata. Mazda LM55 VISION Gran Turismo jest wirtualnym prototypem klasy wyścigowej LMP1, stworzonym przez projektantów Mazdy. Model ten został udostępniony do ściągnięcia jako prezent gwiazdkowy dla fanów Gran Turismo i fanów Mazdy na całym świecie.

Kodo

Samochód ten, istniejący tylko w wersji wirtualnej, w grze, zaprojektowany był zgodnie z koncepcją Kodo – Dusza Ruchu. Swoim wyglądem składał on hołd wyścigowej Mazdzie 787B. Przewidziany został jako „model, który w przyszłości całkowicie zdominuje rywalizację w wyścigu 24H Le Mans”. Co ciekawe, model tego wirtualnego auta w skali 1:1 został wyprodukowany i przy okazji edycji 2015 Festiwalu Prędkości w Goodwood. Mazda wystąpiła w nim w roli marki-gospodarza, eksponowany był na centralnym cokole przed fasadą Goodwood House. Pokazano go obok salonowego egzemplarza Mazdy 787B, współtworząc wraz z nią jedyny w swoim rodzaju widok dla gości tej imprezy.

Mazda6 Gr. 3, bazowała na modelu Mazda6 Skyactiv-D, który zadebiutował w amerykańskiej serii Grand-Am GX serii w roku 2013. Została zmodyfikowana zgodnie z przepisami FIA GT3 i pojawia się w grze Gran Turismo SPORT. Od roku 2018 wielu japońskich graczy rywalizuje w wirtualnym turnieju FIA Gran Turismo Championship za kierownicą właśnie tego modelu.

Bartosz Ławski, informacja prasowa

Zdjęcia: komunikat prasowy, oraz zdjęcia redakcyjne z gry

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *