Odświeżona Kia Rio
Kia Motors zaprezentowała model Rio czwartej generacji po faceliftingu. Odświeżona Kia Rio, to samochód o stylistyce nadwozia i wnętrza, znanej z najnowszych modeli marki Kia. Łączy się z ona z systemami asystującymi oraz multimedialnymi rodem z aut wyższych klas. Nowe Rio oferuje układy napędowe, które są wydajniejsze niż dotychczasowe. Oferta silników obejmuje pierwszy w autach marki Kia układ hybrydowy z instalacją o napięciu 48 V z benzynową jednostką napędową. Współpracuje ona z mechaniczną skrzynią biegów wyposażoną w sprzęgło sterowane elektrycznie („clutch-by-wire”).
Układy napędowe – nowy układ napędowy typu mild-hybrid
Rodzina układów napędowych EcoDynamics+ została zaprojektowana w celu uzyskania jak największej wydajności silników spalinowych, dzięki zastosowaniu w układzie napędowym również silnika elektrycznego oraz za sprawą odzysku energii elektrycznej. Osiągi wspomaga moment obrotowy silnika elektrycznego zasilanego z akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem instalacji 48-woltowej. Nowy rozrusznik, który pełni również funkcję generatora (Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG) wydłuża czas, kiedy jednostka benzynowa pozostaje wyłączona.
MHSG jest połączony z wałem korbowym silnika za pomocą paska i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”. W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG wspomaga benzynową jednostkę napędową w celu zmniejszenia jej obciążenia i redukcji emisji spalin. Gdy samochód zwalniania, w trakcie hamowania lub toczenia się, MHSG przełącza się w tryb „generator” i odzyskuje energię z wału korbowego, ładując akumulator.
Nowy układ napędowy EcoDynamics+ w wersji o mocy 120 KM, zapewnia zmniejszenie emisji CO2 od 8,1% do 10,7% (w cyklu mieszanym, wg NEDC). Układ napędowy ma instalację o napięciu 48V i jest wyposażony w system wyboru trybu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normalny.
Odświeżona Kia Rio w wersji EcoDynamics+ jest jednym z pierwszych modeli marki Kia wyposażonych w nową inteligentną mechaniczną skrzynię biegów (iMT). Elektrycznie sterowane sprzęgło („clutch-by-wire”) poprawia wydajność systemu typu mild-hybrid. Wpływa on także na obniżenie emisji CO2.
Nowe benzynowe silniki „Smartstream”
Odświeżona Kia Rio będzie dostępna również z wcześniej oferowanymi benzynowymi jednostkami napędowymi. Poddano je licznym modyfikacjom w celu zwiększenia ich wydajności i obniżenia emisji dwutlenku węgla. Gama silników odświeżonego Rio będzie obejmowała benzynowe jednostki napędowe „Smartstream”. Wśród nich nową jednolitrową, 100-konną T-GDi oraz nową 1,2-litrową, wolnossącą o mocy 84 KM z wtryskiem paliwa typu Dual Port.
1,0-litrowy silnik T-GDi o mocy 100 KM jest teraz oferowany z dwiema skrzyniami biegów. Do wyboru, z sześciobiegową przekładnią mechaniczną oraz z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach (7DCT).
Zmodernizowano również układ Idle Stop & Go (ISG). Nowy, połączony z układem hamulcowym system ISG zapewnia dodatkową oszczędność w zużyciu paliwa poprzez wyłączanie silnika także wtedy, gdy podczas hamowania zarówno pedał hamulca, jak i pedał sprzęgła są wciśnięte. Silnik uruchamia się ponownie, gdy kierowca włącza bieg i obydwa pedały są zwolnione. Wcześniej system ISG był połączony jedynie ze sprzęgłem. Ta niewielka zmiana przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.
Ulepszony system multimedialny oraz system UVO Connect drugiej generacji
Rio po faceliftingu jest wyposażone w ulepszony system nawigacji z ekranem dotykowym. Jest jednym z pierwszych modeli marki Kia w Europie, który oferuje system UVO Connect drugiej generacji. Jest to zestaw usług cyfrowych, które zapewniają wsparcie kierowcy w czasie rzeczywistym oraz zdalny dostęp do informacji o samochodzie.
Odświeżona Kia Rio jest wyposażona w większy 8-calowy ekran dotykowy, za pośrednictwem którego obsługuje się system audio lub nawigację satelitarną. Nowy system oferuje również łącze Bluetooth z możliwością jednoczesnego podłączenia dwóch urządzeń mobilnych. Jednego jako telefon obsługiwany przez zestaw głośnomówiący i z dostępem do multimediów; drugiego wyłącznie do korzystania z multimediów. Możliwość podzielenia ekranu pozwala kontrolować lub monitorować różne funkcje samochodu w tym samym czasie. Wygląd ekranu można zmieniać za pomocą widżetów. Rio wyposażone w nowy 8-calowy ekran dotykowy oferuje także bezprzewodowe połączenia Apple CarPlay i Android Auto. Połączenie smartfona z systemem multimedialnym za pomocą kabla nie jest już wymagane.
Design nadwozia – delikatnie odświeżona
Odświeżone Rio wciąż ma łatwo rozpoznawalną dla samochodów marki Kia osłonę chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Jest ona jednak węższa niż dotychczas, dopasowana rozmiarami do osadzonego niżej i szerszego zderzaka, w którym znajdują się lampy przeciwmgielne. Subtelne zmiany sprawiły, że przednia część samochodu jest teraz bardziej obła i nadaje Rio bardziej zdecydowany wygląd. Wybrane wersje Rio po faceliftingu są wyposażone w nowe, w pełni LED-owe reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej.
Stylistyka wnętrza – wykonanie jak w modelu wyższej klasy
W kabinie odświeżonego Rio wprowadzono wiele modyfikacji, przede wszystkim zastosowano jeszcze lepszej jakości materiały i nowe technologie. Najbardziej widocznymi zmianami są nowy, większy niż dotychczas 8-calowy panoramiczny ekran dotykowy oraz 4,2-calowy wyświetlacz między zegarami o wyższej rozdzielczości w zestawie wskaźników. Zarówno modele standardowe, jak i GT-Line posiadają od teraz seryjną regulację wysokości fotela kierowcy i – opcjonalnie – pasażera.
Bezpieczeństwo – Advanced Driving Assistance Systems (ADAS)
Odświeżona Kia Rio może być wyposażona w liczne zaawansowane systemy asystujące. Znajdziemy w niej system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, pojazdów i rowerzystów (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA). Producent wyposażył auto także w asystenta utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist – LKA), system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning – DAW) i system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind Spot Collision Warning – BCW).
System LFA we współpracy z aktywnym tempomatem (SCC) kontroluje przyspieszenie, hamowanie i kierowanie Rio w zależności od ruchu pojazdów poprzedzających i warunków na drodze. Działa on przy prędkościach poniżej 180 km/h i wykorzystuje kamerę i radar. Pozwala zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i jednocześnie monitoruje oznaczenie dróg, aby utrzymać Rio na środku pasa ruchu. Odświeżone Rio oferuje także system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA)*.
W zależności od wersji wyposażenia do Rio po faceliftingu jest dostępny również system ostrzegania o ruszeniu poprzedzającego pojazdu (Leading Vehicle Departure Alert). System ten zastosowano po raz pierwszy w samochodzie segmentu B. Jeśli Kia Rio zatrzyma się i poprzedzający ją samochód ruszy, system poinformuje kierowcę o tym fakcie. Pomaga to uniknąć zniecierpliwienia innych kierowców.
Odświeżona Kia Rio została przez producenta wyposażona w system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management), system stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control) i system kontroli siły hamowania w zakręcie (Cornering Brake Control). Pomagają one kierowcy zachować kontrolę nad samochodem podczas hamowania i pokonywania zakrętów. Samochód jest także wyposażony w sześć poduszek powietrznych oraz mocowania i zaczepy fotelików dziecięcych ISOFIX.
Sprzedaż Kia Rio po faceliftingu rozpocznie się w Europie w trzecim kwartale 2020 roku. Oczywiście, samochód będzie oferowany z 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150.000 km.
Informacja prasowa