KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Mazda MX – co to znaczy?

Obchodząca w tym roku stulecie Mazda od dawna oznacza swoje samochody po prostu numerami. Kiedy pojawiły się crossovery i SUV-y, do numeru dodano CX. Ale najciekawsze auta marki Mazda zawsze miały określenie MX. Skąd się wzięło? Producent wyjaśnia.

Prefiks MX producent nadaje modelowi samochodu, który podejmuje wyzwanie tworzenia i dostarczania nowych wartości, bez ograniczania się do konwencjonalnych rozwiązań, niezależnie od typu pojazdu.

Kultowa Mazda MX-5

Zaprezentowana w 1989 r. Mazda MX-5 była dokładnie takim właśnie modelem. Gdy cały przemysł motoryzacyjny odchodził od niedrogiego samochodu sportowego, Mazda przełamała konwencję i stworzyła perfekcyjną, nowoczesną reinterpretację klasycznego tylnonapędowego roadstera.

Dlatego ponad trzy dekady później, Mazda MX-5 jest najlepiej sprzedającym się dwumiejscowym sportowym samochodem, nie wymagającym dalszego przedstawiania.

Pierwsza z rodziny MX

Mazda MX-81 AriaJednak pierwszym pojazdem oznaczonym symbolem MX był samochód mniej znany, ale nie pozostawiający nikogo obojętnym. W 1981 r. Mazda przedstawiła model MX-81 Aria. Była ona modelem koncepcyjnym, zaprojektowanym przez Studio Bertone, który wykorzystał podwozie Mazdy 323 do stworzenia futurystycznego, aerodynamicznego hatchbacka. W pomalowanym na złoty kolor nadwoziu, z panoramicznymi przeszkleniami i podnoszonymi reflektorami, wyróżniał się na Salonie Samochodowym w Tokio. Solidnie osadzona, kwadratowa kierownica, kokpit z wbudowanym ekranem telewizyjnym i obracane na bok przednie siedzenia sprawiały, że był to prawdopodobnie najbardziej awangardowy projekt wnętrza samochodu tamtych lat. Był to też jeden z tych pojazdów koncepcyjnych, który realizował etos przełamywania konwencji przez modele oznaczone symboliką MX i zaowocował dalszą współpracą ze Studio Bertone. Takie elementy, jak wysoko zamontowane światła tylne i unoszone reflektory pojawiły się w przyszłych modelach produkcyjnych Mazdy w latach osiemdziesiątych.

MX-02

Mazda MX-02 1983Następnym w gamie MX był, przedstawiony w 1983 r., model koncepcyjny MX-02. Był to duży pięciodrzwiowy hatchback z dużym przeszkleniem, aerodynamicznymi osłonami tylnych kół, i lusterkami zewnętrznymi zintegrowanymi z bryłą nadwozia. Koncept wyróżniał się też tylnymi kołami skrętnymi oraz wyświetlaczem head-up na przedniej szybie.

MX-03

Idea tego jednorazowego projektu była kontynuowana w 1985 r., gdy przedstawiona została Mazda MX-03. Znów był to radykalny w swoim projekcie koncept, przełamujący konwencje wśród sportowych samochodów. Było tak ponieważ napędzany był silnikiem Wankla z trzema rotorami, o mocy 315 KM. 

Mazda zaprojektowała go wyłącznie jako model koncepcyjny. To nisko zawieszone coupé było śmiałą futurystyczną wizją z kabiną, która wyposażona była w wolant zamiast kierownicy plus cyfrowe zegary i wyświetlacz head-up. Wśród rozwiązań technologicznych tego modelu znalazły się także cztery koła skrętne i napęd na obie osie. Zaś jego długie, nisko zawieszone nadwozie, zapewniało aerodynamiczny współczynnik Cd o wartości zaledwie 0,25.

MX-04

Podczas gdy MX-02 i MX-03 dzieliły te same futurystyczne rozwiązania projektowe, Mazda MX-04 była zupełnie inna. Przedstawiona w 1987 r. podczas Salonu Samochodowego w Tokio, MX-04 z silnikiem umieszczonym z przodu i podwoziem samochodu sportowego z napędem na tylne koła, posiadała zdejmowane panele z włókna szklanego.

Był to nie jeden zestaw, ale dwa różne, pozwalające na zmianę samochodu z zadaszonego coupé ze szklanym dachem na otwieranego, roadstera w stylu plażowego buggy. Ten napędzany silnikiem Wankla sportowy samochód o zmiennym kształcie nigdy nie był poważnym kandydatem do seryjnej produkcji. Tylko nieliczni wiedzieli już wówczas, że Mazda pracuje właśnie nad rozwojem MX-5. Rzeczywiście dwa lata później Mazda zaprezentowała światu ten najsłynniejszy samochód z oznaczeniem MX.

MX-3

Mazda MX3Kolejne auta wyróżnione symbolami MX były modelami produkcyjnymi, oba bazowały na sukcesie MX-5 i oferowały zupełnie różną stylistykę coupé. Produkowana w latach 1991-1998 MX-3 była czteromiejscowym hatchbackiem z nadwoziem coupé. Przełamywał on konwencje dotyczącą tradycyjnych hatchbacków, oferując kupującym coś znacznie bardziej stylowego i sportowego. Na swoją plakietkę MX-3 zapracowała będąc samochodem z najmniejszym na świecie silnikiem V6.

MX-6

Większa, dwudrzwiowa MX-6 oferowała stylistykę dużego coupé klasy premium w cenie rodzinnej limuzyny. Chociaż w latach 90, prawdopodobnie najbardziej radykalnym modelem z oznaczeniem MX, była Mazda MXR-01.

Mazda MX-6
MXR-01

Po zwycięstwie napędzanej silnikiem Wankla Mazdy 787B w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1991 r., FIA niespodziewanie wykluczyła z rywalizacji samochody wyposażone w silniki rotorowe. Zmusiła Mazdę do nagłego poszukiwania samochodu do startów w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych w 1992 r. Rozwiązanie miało sylwetkę niesamowitej Mazdy MXR-01 – prototypowego wyścigowego samochodu. Bazował on na Jaguarze XJR-14 z poprzedniego sezonu. Po wycofaniu się brytyjskiego producenta z wyścigów, Mazda mogła zaadaptować na swoje potrzeby konstrukcję zaprojektowaną przez Rossa Brawna. Zamontowała w niej sygnowany przez siebie silnik V10 konstrukcji Judda. Słynne ze swojej niesamowitej przyczepności i sile docisku, wyprodukowane w zaledwie pięciu egzemplarzach, Mazdy MXR-01 nie miały okazji święcić triumfów. Z końcem 1992 r. zaniechano organizacji Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych. Oznaczało to zakończenie programu startów Mazdy w wyścigach na światowym szczeblu i kariera modelu MXR-01 została zakończona.

MX-Sport Tourer i MX-Flea

Jednakże w XXI wieku symbolika MX powróciła, by oznaczyć modele koncepcyjne. Ponieważ każdy z nich pozostawał wierny etosowi MX i dostarczał nowe wartości przełamujące konwencje. W 2001 r. koncepcyjny MX-Sport Tourer był najbardziej przełomowym minivanem z drzwiami w stylu freestyle i dynamiczną sylwetką. Jednakże ten koncept zaprzeczał obiegowym opiniom, że minivan musi być kanciasty i nudny, co ostatecznie potwierdziła Mazda 5. W rzeczywistości, w 2004 r. Mazda MX-Flexa była modelem koncepcyjnym najbliższym finalnej wersji przełomowej, seryjnie produkowanej Mazdy 5, dzieląc z nią popularne, przesuwane tylne drzwi.

MX-MicroSport

Z kolei zaprezentowana w 2002 roku koncepcyjna MX-Sport Runabout, zapowiadała nowoczesny wygląd drugiej generacji Mazdy 2. Z kolei MX-Sportif z 2003 r. była koncepcyjną projekcją pierwszej generacji Mazdy 3, zdecydowanie różniącej się od swojej poprzedniczki, Mazdy 323. Następna była MX-MicroSport, koncepcyjny hatchback przeznaczony na rynek USA. Mazda zaprezentowała go w 2004 r. podczas Salonu Samochodowego w Detroit.

MX-Crossport

Jednakże prawdziwym przełomem był zaprezentowany w 2005 r. MX-Crossport. Zainspirowany sportową sylwetką RX-8 był sportowo wyglądającym koncepcyjnym modelem SUV-a. Posiadał on wyraźnie zarysowane błotniki, smukłe przednie reflektory oraz odważnie zaznaczoną linię boczną. Wszystko to zapowiadało Mazdę CX-7.

To kluczowy model, który potwierdził fakt, że Mazda potrafi zbudować stylowego, sportowego SUV-a o dynamice samochodu osobowego. Tak, by rywalizować z najlepszymi modelami klasy SUV producentów marek premium. Samochód, który dał początek linii wielokrotnie nagradzanych SUV-ów Mazdy, obecnie reprezentowanych przez modele CX-5 oraz CX-30.

MX-30
Premiera nowa elektryczna Mazda MX 30
Elektryczna Mazda MX-30

Dziś, wraz z pojawieniem się przełomowej Mazdy MX-30, oznaczenie MX powróciło na swoje miejsce w kolejnym seryjnie produkowanym modelu. Pierwszym całkowicie elektrycznym samochodzie Mazdy, który otwiera nowy rozdział w historii marki.

Bartosz Ławski, informacja prasowa

                                                                                              –

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *