Wodorowy autobus – system awaryjnego zasilania

Honda i Toyota testują wodorowy autobus Toyota FC Bus wyposażony w dodatkowe zbiorniki wodoru oraz zestaw przenośnych magazynów energii i ładowarek. Będzie on służył do zasilania ośrodków ewakuacyjnych podczas klęsk żywiołowych. Baterie naładowane prądem wygenerowanym w ogniwach paliwowych autobusu oraz kompatybilne ładowarki będzie można przenieść do ośrodka ratunkowego, jak pojazd dojedzie w jego pobliże. Nowe rozwiązanie ma szansę na włączenie do japońskiego systemu bezpieczeństwa publicznego.

Współpraca Hondy i Toyoty

Toyota i Honda nawiązały współpracę, by wspólnie opracować Moving e, mobilny system generowania energii. Będzie on zasilał centra kryzysowe i ośrodki ewakuacji podczas naturalnych katastrof. System opiera się na elektrycznym autobusie na ogniwa paliwowe o nazwie Charging Station. Będzie on zaopatrzony w duży zapas wodoru oraz wyposażony w przenośne ładowarki i baterie. Można będzie zanieść je w miejsce wymagające awaryjnego zasilania. Prąd do ładowania baterii jest generowany w ogniwach paliwowych pojazdu. Obecnie Toyota i Honda rozpoczynają testy systemu. Sprawdzają, czy może stanowić on wygodne źródło awaryjnego zasilania w dowolnym miejscu i czasie.

Japonia jest krajem o dużym ryzyku występowania naturalnych katastrof takich jak trzęsienia ziemi czy tajfuny. W takich sytuacjach dużym problemem bywa często brak prądu wynikający z uszkodzenia sieci przesyłowej. Problem ten dotyka zarówno mieszkańców, jak i centra reagowania kryzysowego oraz ośrodki ewakuacyjne i służby ratunkowe. Toyota i Honda połączyły swoje technologie i wspólnie opracowały mobilny system awaryjnego generowania prądu i zasilania Moving e. Może on dostarczyć źródła prądu wszędzie tam, gdzie organizowana jest pomoc podczas sytuacji awaryjnej.

Autobus na ogniwa paliwowe

Podstawą Moving e jest Charging Station, czyli elektryczny autobus na ogniwa paliwowe pełniący funkcję stacji ładowania na kołach. Autobus posiada dwa przenośne zewnętrzne urządzenia wyjściowe Honda Power Exporter 9000, 56 przenośnych akumulatorów Hondy, w tym 20 egzemplarzy LiB-AID E500 oraz 36 baterii Mobile Power Pack (MPP). Dysponuje także 36 dwukierunkowymi ładowarkami Honda Mobile Power Pack Charge & Supply Concept do baterii MPP. Charging Station jest nie tylko mobilnym generatorem, ale może także zapewnić schronienie i miejsce do spania osobom ewakuowanym.

Charging Station został opracowany na podstawie miejskiego autobusu Toyota FC Bus, którego sprzedaż rozpoczęła się w 2016 roku. Jego druga generacja o nazwie Toyota SORA trafiła na rynek w 2018 roku. W programie Moving e pojazd został wyposażony w dwukrotnie większą liczbę zbiorników wodoru. Zwiększyły one jego możliwości generowania energii do 454 kWh, a moc systemu zasilania zewnętrznych odbiorników do 18 kW. Duża moc i pojemność energetyczna sprawia, że system Moving e może służyć jako źródło zasilania dla ośrodków ewakuacji. Stanowi także magazyn energii wygenerowanej przez ogniwa paliwowe, jako główny element układu napędowego pojazdu.

Testy

Testy rozpoczynają się we wrześniu 2020 roku. Toyota i Honda sprawdzą efektywność i praktyczność systemu Moving e w różnych zastosowaniach. Testy odbędą się we współpracy z władzami lokalnymi i firmami, które będą chciały wziąć udział w programie. Charging Station będzie poruszał się w promieniu 100 km od stacji tankowania autobusów wodorowych. Będzie mógł dostarczyć od 240 do 490 kWh energii, w zależności od pokonanego dystansu od i do punktu tankowania wodoru.

Toyota jest największym producentem samochodów wodorowych (FCV) na świecie. W 2014 roku marka wprowadziła na rynek model Mirai, elektrycznego sedana napędzanego wodorem. Samochód napędza 154-konny silnik elektryczny. Zasilają go ogniwa paliwowe, które na bieżąco generują prąd w reakcji wodoru i tlenu. Układ napędowy Mirai został następnie przystosowany do większych pojazdów, takich jak auta dostawcze, ciężarówki wielkogabarytowe oraz autobusy miejskie FC Bus i SORA. W 2020 roku na rynku zadebiutuje druga generacja sedana Mirai – luksusowa bezemisyjna limuzyna zaprojektowana na platformie TNGA, której zasięg wzrośnie o 30% w porównaniu do aktualnego modelu.

Informacja prasowa


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *