Nissan pokazał Z Proto
Nissan zaprezentował dziś Z Proto. To zapowiedź wprowadzenia nowej generacji legendarnego samochodu sportowego Z. Prototypowy samochód pokazany podczas internetowej transmisji z Nissan Pavilion w Jokohamie, ma nową stylistykę, a napędzany jest turbodoładowanym silnikiem V-6 z manualną skrzynią biegów. Samochód nawiązuje do poprzedników serii Z, ale jednocześnie jest to na wskroś nowoczesny samochód sportowy.
„Z jako czysty samochód sportowy reprezentuje ducha Nissana” – powiedział dyrektor generalny Nissana Makoto Uchida. „To kluczowy model w naszym planie transformacji Nissana NEXT i dowód na to, że potrafimy robić to, czego inni nie mają odwagi. Od A do Z. Jako fan serii Z, z przyjemnością ogłaszam, że następny Z nadchodzi.”
Wygląd zewnętrzny: przeszłość spotyka przyszłość
Zaprojektowany i opracowany przez zespół projektantów w Japonii, Nissan Z Proto szczyci się świeżym, atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym z sylwetką, która wyraża szacunek dla poprzedników. Samochód jest polakierowany jasnożółtą perłową farbą z czarnym dachem – jako nawiązanie do popularnego schematu malowania zarówno pierwszej generacji Z (S30), jak i 300ZX (Z32).
Oczywiście połączenie motywu retro z futurystycznym wyglądem było wyzwaniem – powiedział Alfonso Albaisa, szef projektowania w Nissanie. „Nasi projektanci wykonali niezliczone badania i szkice, badając każdego z poprzedników z serii Z i sprawdzając, co sprawiło, że odniósł sukces” – powiedział Albaisa. „Ostatecznie zdecydowaliśmy, że Nissan Z Proto powinien nawiązywać do wszystkich wersji sprzed lat i jednocześnie wybiegać w przyszłość”.
Podobieństwo do pierwszego Z
Kształt maski i skośne reflektory LED w kształcie łezek są niepowtarzalnym przypomnieniem pierwszego Z. Natomiast prostokątna osłona chłodnicy ma podobne wymiary do obecnego modelu, z dodatkiem owalnych żeber, które zapewniają nowoczesny wygląd. Jednakże forma nadal emanuje sportowym charakterem i elegancją. „Reflektory LED mają dwa półokręgi, które nawiązują do japońskiego rynku 240ZG z lat 70-tych” – wyjaśnił Albaisa. „ZG ma przezroczyste soczewki kopułkowe nad korpusami reflektorów, które pod wpływem światła emitują dwa okrągłe refleksy na każdym reflektorze. Dodatkowo zawsze podobała nam się ta wyjątkowa cecha i odkryliśmy, że naturalnie pasuje do tożsamości Z”.
Oczywiście podobieństwo do oryginalnego Z jest najbardziej uderzające, gdy patrzy się na Nissana Z Proto z boku. Linia dachu biegnie od przodu do kwadratowego tyłu, tworząc charakterystyczny profil Z pierwszej generacji. Jego tylna krawędź była nieco niższa niż wysokość przedniego błotnika, nadając Z wyjątkową sylwetkę. Dodatkowo efekt potęguje charakterystyczne przejście od tylnej ćwiartki szyby do nisko zawieszonego tyłu. Ponadto tył czerpie inspirację z tylnych świateł 300ZX (Z32), zinterpretowanych na nowo do współczesnych wymagań. Zaś same tylne światła LED zostały umieszczone w prostokątnej czarnej sekcji, która biegnie z tyłu i owija się wokół zewnętrznych krawędzi nadwozia.
Dodatkowo wykończenia z włókna węglowego na bocznych sekcjach nadwozia, przednim zderzaku i dyfuzorze zapewniają lekki, sportowy wygląd. Zaś 19-calowe felgi aluminiowe i podwójne wydechy dopełniają uderzającej prezencji Nissana Z Proto.
Wnętrze: nowoczesna technika z nutą vintage
Niewątpliwie kabina została zaprojektowana tak, aby pasowała do kierowcy i pasażera jak ulał. Dodatkowo łączy ona płynnie nowoczesną technologię z elementami vintage modeli Z. Dlatego też zespół projektantów wnętrza samochodu zwrócił się o poradę do legend profesjonalnych sportów motorowych. Chciano nadać Z Proto idealną kabinę samochodu sportowego, zarówno na drogę, jak i na tor. Można to także zobaczyć w zestawie wskaźników samochodu. Wszystkie istotne informacje znajdują się na 12,3-calowym wyświetlaczu i są rozmieszczone tak, aby ułatwić kierowcy uchwycenie ich na pierwszy rzut oka. Do sportowych rozwiązań należy chociażby czerwony punkt obrotomierza na godzinie dwunastej. Nowa kierownica zapewnia kierowcy szybki dostęp do elementów sterujących bez utraty estetyki i stylu vintage. Żółte akcenty znajdują się w całej kabinie samochodu, w tym szwy na desce rozdzielczej i fotele z żółtymi przeszyciami.
Radość z samochodu sportowego
Oryginalny Z został zbudowany tak, aby przynosić radość i emocje związane z posiadaniem samochodu sportowego jak największej liczbie osób. „Z zawsze był silnym i dynamicznym pojazdem, dzięki czemu klienci mogli z łatwością korzystać z jego możliwości i czuć się jak najbardziej związani z samochodem” – powiedział Hiroshi Tamura, główny specjalista ds. Produktu Nissan Z Proto. „Tak było przez wszystkie pokolenia i to właśnie napędza naszą pasję do innowacji i kwestionowania norm”.
Coraz mocniejszy sinik z generacji na generację
Pod wydłużoną maską znajduje się ulepszony silnik V-6 z podwójnym turbodoładowaniem, współpracujący z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Obecnie trwają prace nad zsynchronizowaniem mocy z trakcją, które definiowały Z przez ostatnie 50 lat. „Wraz z premierą przełomowego Ariya EV rozpoczęliśmy nową erę elektryfikacji i technologii autonomicznej jazdy” – powiedział Uchida. „Wraz z modelem Z dajemy kierowcom emocje typowe dla samochodu sportowego. Od ponad 50 lat wspólnie tworzymy legendę Z. Cieszę się, że jesteś z nami w kolejnym ekscytującym rozdziale. Z jest w drodze.”
Nissan Z Proto – dane techniczne:
Silnik | V-6 twin turbo |
Skrzynia biegów | Manualna, 6-biegowa |
Długość | 4,382 mm |
Szerokość | 1,850 mm |
Wysokość | 1,310 mm |
Koła i opony | Przód: 255/40 R19 Tył: 285/35 R19 |
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.