MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

BMW pokazało M3 i M4 Coupé także w wersjach Competition

35 lat po debiucie pierwszego BMW M3 koncern BMW M GmbH prezentuje najnowszą generację bezkompromisowego sportowego samochodu w segmencie premium klasy średniej. Nowe BMW M3 Limuzyna, nowe BMW M3 Competition Limuzyna oraz nowe BMW M4 Coupé i nowe BMW M4 Competition Coupé oferują połączenie osiągów na torze wyścigowym i funkcjonalności w codziennej eksploatacji na niespotykanym dotąd poziomie.

Nowe modele M będą wprowadzane na rynek od marca 2021 r. Oprócz niezależnych koncepcji pięcioosobowej limuzyny i czteroosobowego coupé również oferta napędów daje wyjątkowe możliwości indywidualizacji. Nowe BMW M3 Limuzyna i nowe BMW M4 Coupé napędza sześciocylindrowy silnik rzędowy z technologią M TwinPower Turbo o mocy 353 kW (480 KM), którego napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem niedostępnej u konkurencji 6 biegowej skrzyni manualnej. W nowym BMW M3 Competition Limuzyna i nowym BMW M4 Competition Coupé wysokoobrotowy silnik o mocy 375 kW (510 KM) połączony jest z 8 stopniową skrzynią M Steptronic z układem Drivelogic. Przewiduje się że od lata 2021 r. modele Competition będą również oferowane z napędem na wszystkie koła M xDrive.

Tym samym zarówno Limuzyna, jak i Coupé będzie oferowane w trzech indywidualnych odsłonach. Ich dynamika, znacząco zwiększona w porównaniu z poprzednimi modelami, jest wynikiem typowego dla M procesu rozwoju i strojenia, który odbywał się częściowo równolegle z programem testowym nowego samochodu wyścigowego BMW M4 GT3. Kolejną wspólną cechą nowych samochodów BMW M jest szeroki wachlarz emocji wywoływanych przez układ napędowy i jezdny, ekspresyjny wygląd i nowy, specyficzny dla M system obsługi. Cieszyć można się tu zarówno przydatnością do pokonywania długich dystansów, doskonałą dynamiką na co dzień, jak i osiągami na torach wyścigowych.

Sześciocylindrowy silnik rzędowy o szybkim oddawaniu mocy i typowej dla M wysokoobrotowej charakterystyce.

Układ napędowy nowych samochodów M łączy w sobie typową dla tych modeli wysokoobrotową charakterystykę z najnowszą wersją technologii M TwinPower Turbo, oferując najwyższe wartości mocy i momentu obrotowego sześciocylindrowych rzędowych silników benzynowych BMW. Silnik opracowany pod kątem maksymalnych osiągów wyróżnia lekka konstrukcja i ekstremalna sztywność. Dwie turbosprężarki z intercoolerem, dolot powietrza o zoptymalizowanym przepływie oraz bezpośredni wtrysk benzyny pracujące pod maksymalnym ciśnieniem 350 barów powodują błyskawiczne oddawanie mocy oraz szybki przyrost obrotów nawet przy dużych obciążeniach.

Wariant silnika zastosowany w nowym BMW M3 Limuzyna i nowym BMW M4 Coupé generuje maksymalny moment obrotowy 550 Nm w szerokim zakresie od 2650 do 6130 obr/min . Przy 6250 obr/min silnik ma maksymalną moc 353 kW (480 KM). Również silnik w modelach Competition oddaje moc przy maksymalny m momencie obrotowym w szerokim zakresie obciążeń. Od 2750 do 5500 obr/min oferuje 650 Nm a przy 6250 obr/min osiąga maksymalną moc 375 kW (510 KM). Maksymalna prędkość obrotowa wynosi 7200 obr/min

Taka charakterystyka mocy gwarantuje imponujące wrażenia z jazdy. Nowe BMW M3 Limuzyna i nowe BMW M4 Coupé prędkość100 km/h osiąga w czasie 4,2 s. Przyspieszenie od 0 do 200 km/h wynosi 13,7 s. Modele Competition przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,9 s, a od 0 do 200 km/h w 12,5 s. Specyficzny dla tych modeli układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi klapami zapewnia emocjonujące brzmienie.

Specjalny układ chłodzenia zapewnia utrzymanie optymalnych temperatur roboczych wszystkich komponentów napędu zarówno w codziennej eksploatacji na krótkich odcinkach i w ruchu miejskim, jak i przy dużym obciążeniu na torze wyścigowym. Oprócz centralnego modułu chłodzenia w nadkolach znajdują się dwie chłodnice wysokotemperaturowe. W modelach Competition układ chłodzenia obejmuje także dodatkową chłodnicę oleju silnikowego i odrębną chłodnicę oleju skrzyni biegów. Również koncepcja smarowania bazuje na doświadczeniu BMW M GmbH w sportach motorowych. Miska olejowa silnika ma dwie oddzielne komory i zintegrowany kanał ssący.

Dodatkowy stopień zasysania umożliwia sterowanej mapowo pompie olejowej dostarczanie oleju z mniejszej miski olejowej służącej jako bufor. Gwarantuje to zawsze niezawodne smarowanie nawet przy ekstremalnych przeciążeniach wzdłużnych i poprzecznych.

Unikalna różnorodność: 6 biegowa skrzynia manualna, 8 stopniowa skrzynia M Steptronic z układem Drivelogic, napęd tylny i M xDrive.

Połączenie 6 cylindrowego silnika rzędowego z 6 biegową skrzynią manualną w nowym BMW M3 Limuzyna i nowym BMW M4 Coupé oferuje klasyczne wrażenia z jazdy. Skrzynia manualna ma asystenta zmiany biegów, który podbija obroty, zapewniając bezpoślizgowe zasprzęglanie przy redukcji biegów przed zakrętami.

8 stopniowa skrzynia M Steptronic z układem Drivelogic w modelach Competition charakteryzuje się gradacją przełożeń dokładnie dopasowaną do charakterystyki silnika oraz szerokim zakresem przełożeń. Daje możliwość w pełni automatycznej, jak również ręcznej zmiany biegów za pomocą dźwigni M lub łopatek na kierownicy. Charakterystykę przełączania biegów można zmieniać przyciskiem Drivelogic w dźwigni. Zarówno w trybie automatycznym, jak i manualnym występują trzy wyraźnie różniące się od siebie charakterystyki.

Od lata 2021 r. ma być po raz pierwszy w historii modeli BMW M3 i BMW M4 dostępny napęd na wszystkie koła jako alternatywa dla tradycyjnego napędu na tylną oś. System M xDrive zapewnia większe przeniesienie napędu na tył i jest oferowany z aktywnym mechanizmem różnicowym M tylnej osi. W menu Setup kierowca może oprócz trybu podstawowego 4WD wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest większa część momentu obrotowego. Przy wyłączonym układzie DSC działa tryb 2WD. Przekierowanie pełnej mocy silnika na tylne koła i wyłączenie stabilizacji jazdy pozwala doświadczonym kierowcom na czerpanie niczym nieograniczonej radości z jazdy.

Układ jezdny M, niezwykle wysoka sztywność skrętna.

Połączenie dynamiki, zwinności i precyzji typowej dla samochodów BMW M, liniowe narastanie sił poprzecznych w całym zakresie przyspieszeń bocznych oraz samosterowność neutralna aż do limitu to również zasługa ekstremalnie wysokiej sztywności skrętnej karoserii oraz punktów mocowania zawieszenia. Doskonałe prowadzenie nawet przy najbardziej dynamicznej jeździe jest wynikiem zastosowania specyficznego dla tych modeli pakietu rozpórek w komorze silnika, ramy przedniego zawieszenia z aluminiową płytą wzmacniającą, poprzecznic w podłodze i ramy tylnego zawieszenia na sztywno
połączonej z karoserią.

Nowe BMW M3 Limuzyna i nowe BMW M4 Coupé wyposażone są standardowo w adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz specyficzną dla M kinematyką i elastokinetyką przedniej i tylnej osi. Mają również adaptacyjny układ kierowniczy M Servotronic z adaptacyjnym przełożeniem i zintegrowany układ hamulcowy, który w wersji specyficznej dla M umożliwia dwie różne charakterystyki reakcji i wyczucia pedału. Dzięki nowemu, zintegrowanemu ograniczeniu poślizgu układ stabilizacji jazdy DSC (Dynamic Stability Control) działa z większą precyzją. Standardowy tryb M Dynamic umożliwia przy tym bardzo sportową jazdę włącznie z kontrolowanym poślizgiem. Wyposażenie standardowe obejmuje ponadto kute obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 18 cali na osi przedniej i 19 cali na osi tylnej. Opony mają rozmiar 275/40 ZR18 z przodu i 285/35 ZR 19 z tyłu.

Więcej emocji dzięki niezależnej stylistyce.

Niezależna stylistyka karoserii nowego BMW M3 Limuzyna i nowego BMW M4 Coupé bardziej niż kiedykolwiek wysyła jasne sygnały świadczące o ich nieprzeciętnych osiągach i emocjonujących właściwościach jezdnych. Cechy stylistyczne typowe dla M konsekwentnie dostosowane do wymogów funkcjonalnych sportowego samochodu o wysokich osiągach są harmonijnie zintegrowane z nowoczesnym językiem wzornictwa. Do wyrazistego wyglądu obu modeli przyczynia się duża, ustawiona pionowo atrapa chłodnicy BMW w stylistyce charakterystycznej dla modeli M z poziomymi listwami, wydatne nadkola z charakterystycznymi skrzelami M oraz szerokie progi połączone z przednim i tylnym zderzakiem. Limuzyna i Coupé mają również dach wykonany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP) z aerodynamicznymi płetwami, spojler tylny i typowe dla M dwie pary rur wydechowych.

Wyposażenie standardowe obejmuje w pełni diodowe reflektory. Opcjonalnie dostępne są diodowe reflektory adaptacyjne ze światłami laserowymi BMW. Wybór lakierów obejmuje nowy, ekskluzywny wariant żółty Sao Paulo niemetalizowany, czerwień Toronto metalizowany i zielony Isle of Man metalizowany. Wraz z wejściem na rynek oferowany będzie opcjonalny pakiet karbonowych elementów zewnętrznych M i akcesoria BMW M Performance Parts.

Wewnątrz nowego BMW M3 Limuzyna i nowego BMW M4 Coupé klarownie uporządkowane powierzchnie oraz ergonomiczny kokpit kierują uwagę kierowcy całkowicie w stronę intensywnych wrażeń z jazdy. Wyposażenie standardowe obejmuje nowe elektrycznie regulowane fotele sportowe M oraz rozszerzoną tapicerkę ze skóry Merino o delikatnej fakturze i po raz pierwszy opcjonalną wentylację foteli. Nowe karbonowe fotele kubełkowe M wyróżniają się stylistyką, która łączy funkcjonalność na torze wyścigowym z lekką konstrukcją, a także komfort jazdy na długich trasach i luksusowe wykonanie. Innowacyjne fotele mają zintegrowane zagłówki, które można zdemontować na torze wyścigowym, podświetlane oznaczenie modelu oraz elektryczną regulację. Ich wyścigowa konstrukcja pozwala na stosowanie pasów wielopunktowych.

System obsługi M zapewniający indywidualne wrażenia ze sportowej jazdy.

System wskazań i obsługi w nowym BMW M3 Limuzyna i nowym BMW M4 Coupé obejmuje również szeroki zakres innowacji, które wzmacniają wrażenia z jazdy. Prezentowana po raz pierwszy opcja M Drive Professional została zaprojektowana specjalnie do użytku na torze wyścigowym. Zawiera ona innowacyjną funkcję M Traction Control, która pozwala kierowcy na dostosowanie kontroli trakcji układu DSC do jego własnych preferencji i potrzeb w dziesięciu poziomach. Kolejne elementy M Drive Professional to M Drift Analyser rejestrujący i oceniający dane uzyskane podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz M Laptimer, który rejestruje czasy okrążeń i inne informacje o jeździe na torze wyścigowym.

Przycisk Setup na konsoli środkowej umożliwia bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego i hamulcowego oraz, w zależności od modelu i wyposażenia, również M xDrive, asystenta zmiany biegów i kontroli trakcji. Przyciski M na kierownicy pozwalają na zapisanie i aktywację dwóch indywidualnie zestawionych wariantów ustawień.

Panel obsługi na konsoli środkowej zawiera standardowo również przycisk M Mode. Umożliwia on zmianę działania systemów wspomagających kierowcę, jak również wskazań na zestawie wskaźników oraz wyświetlaczu Head Up. Do wyboru są ustawienia ROAD i SPORT, a w połączeniu z M Drive Professional również tryb TRACK przeznaczony do użytku na torze wyścigowym.

Bogate wyposażenie standardowe, wysokiej klasy opcje z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i osiągów.

Liczne nowości w zakresie wyposażenia standardowego i opcjonalnego gwarantują, że nowe BMW M3 Limuzyna i nowe BMW M4 Coupé oprócz wyścigowego klimatu oferują także komfort i funkcjonalność na jeszcze wyższym poziomie. Nowoczesne systemy wspomagające kierowcę wspierają go w monotonnych lub niejasnych sytuacjach na drodze. Standardowe funkcje to Park Distance Control z czujnikami z przodu i z tyłu, ostrzeganie przed kolizją czołową i zjechaniem z pasa ruchu oraz rozpoznawanie znaków drogowych ze wskazaniem ograniczeń prędkości. Opcjonalnie dostępny jest system asystujący kierowcy Professional, w tym asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywna nawigacja i asystent korytarza ratunkowego oraz rejestrator jazdy BMW i wyświetlacz BMW Head Up najnowszej generacji ze specyficznymi wskazaniami M. Zakres funkcji opcjonalnego asystenta parkowania obejmuje też asystenta cofania.

Standardowa 3 strefowa klimatyzacja automatyczna, diodowe oświetlenie wnętrza z oświetleniem ambientowym oraz system głośników Hi Fi podnoszą komfort w codziennej jeździe i na dłuższych trasach. W skład standardowego wyposażenia nowego BMW M3 Limuzyna oraz nowego BMW M4 Coupé wchodzi również BMW Live Cockpit Professional z w pełni cyfrowym zestawem ekranów, bazujący na chmurze system nawigacyjny BMW Maps oraz inteligentny asystent osobisty BMW. Aktualna integracja smartfonów umożliwia korzystanie za równo z Apple CarPlay, jak i Android Auto.

W obu modelach jako bezpłatna alternatywa dla standardowego dachu z karbonu dostępny jest stalowy dach ze szklanym szyberdachem. Nowy pakiet M Race Track umożliwia redukcję masy pojazdu. Obejmuje on m.in. węglowo ceramiczne hamulce M, obręcze kół M ze stopów lekkich, opcjonalnie z oponami semi slick, oraz karbonowe fotele kubełkowe M.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *