50 lat Lamborghini Urraco

W tym roku przypada 50. rocznica powstania Lamborghini Urraco, zaprezentowanego podczas Salonu Samochodowego w Turynie pod koniec października 1970 roku. Ten samochód stał się słynny dzięki zastosowanym innowacyjnym rozwiązaniom technicznym autorstwa ówczesnego dyrektora technicznego Lamborghini, którym był Paolo Stanzani. Stylizację projektu powierzono znanemu projektantowi Marcello Gandini, który w tym okresie był głównym designerem firmy Carrozzeria Bertone.

Centralnie umieszczony V8

Lamborghini Urraco to szybkie coupé 2 + 2, z umieszczonym centralnie z tyłu silnikiem V8. Samochód posiadał niezależne zawieszenie, z kolumnami MacPherson z przodu i z tyłu – rozwiązaniem zastosowanym po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym.

Samochód początkowo posiadał 2,5-litrowy silnik V8 dostarczający 220 KM przy 7800 obr/min. Osiągał on maksymalną prędkość 245 km/h. Lamborghini Urraco oferował podwójną nowość: 8-cylindrowy silnik posiadał po jednym, górnym wałku rozrządu na rząd cylindrów. Dopełnieniem technicznych nowości było zastosowanie głowicy silnika z płaską częścią wewnętrzną i komorą spalania umieszczoną w zagłębieniu górnej części tłoka. Takie połączenie rozwiązań umożliwiło zastosowanie wyższego stopnia sprężania przy niższym koszcie produkcji. Kolejną nowością dla Lamborghini było zastosowanie w układzie zasilania silnika czterech podwójnych gaźników Weber typu 40 IDF1.

Lamborghini Urraco miał tylko 4,25 metra długości, natomiast jego wnętrze było bardzo innowacyjne pod względem dopasowania deski rozdzielczej, umiejscowienia instrumentów i odsadzonej mocno kierownicy.

Zmiana systemu produkcji

Kolejną innowacją był system produkcji samochodu. Był on zaplanowany już od wczesnych etapów projektowania samochodu jako znacznie mniej rzemieślniczy niż innych wcześniejszych modeli Lamborghini. Stworzenie Urraco zostało przypisane wyraźnemu życzeniu Ferruccio Lamborghini. Chciał on rozszerzenia produkcji firmy i stworzenia Lamborghini, które będzie bardziej dostępne dla szerszej, choć oczywiście w dalszym ciągu ograniczonej liczby klientów.

Wprowadzony do oferty jako Lamborghini Urraco P250, gdzie litera „P” oznacza silnik z tyłu, a 250 pojemność silnika (2,5 litra). Ta wersja była w produkcji od 1970 do 1976 roku.

Samochód został następnie zaprezentowany w 1974 roku w wersji P200 o zmniejszonej pojemności do 1994 cm3 i mocy 182 KM. Była ona w produkcji w latach 1975-1977 i dostępna wyłącznie na rynku włoskim.

Kolejna wersja, P300 o pojemności 2996 cm3 i mocy 265 KM została pokazana w 1974 roku. Była w produkcji w latach 1975-1979.

Liczba wyprodukowanych wersji Lamborghini Urraco:
  • P250 Urraco: 1970-1976: 520 szt.
  • P200 Urraco: 1974–1977: 66
  • P300 Urraco: 1975–1979: 190

Koncepcja samochodu była pomyślnie przetestowana i została dobrze przyjęta przez rynek. Dzięki temu doprowadziła do powstania w późniejszym czasie kolejnych modeli 8-cylindrowych i nowszych modeli 10-cylindrowych, takich jak Gallardo czy obecny Huracán.

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *