Nissan Qashqai – zapowiedź trzeciej generacji

Trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia na rynek trzeciej generacji Nissana Qashqai, kompaktowego crossovera, który stał się inspiracją dla wielu naśladowców. Prototypy nowego modelu pokonują obecnie testowe kilometry na europejskich drogach w oczekiwaniu na zapowiedzianą na rok 2021 oficjalną premierę.

Nowy Qashqai będzie dalej umacniał swoją pozycję w segmencie kompaktowych crossoverów, wypracowaną przez poprzednie generacje, począwszy od 2007 roku. Podstawą nowego Nissana Qashqai jest nowa, opracowana przez Alians platforma CMF-C, będąca wizytówką zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych, technologii i innowacji. Obecna, druga generacja modelu Qashqai, od momentu swojego debiutu na europejskich rynkach w 2014 roku sprzedała się w ponad milionie egzemplarzy.

Nowy Nissan Qashqai 2021:

Na potrzeby nowej odsłony modelu, Nissan przyjął założenia koncepcyjne, projektowe i rozwojowe, które przyświecały twórcom dwóch poprzednich generacji. To elegancki design, atrakcyjne wyposażenie i wydajny układ napędowy, w połączeniu z wysoką jakością i wrażeniami z jazdy znanymi z wyższych segmentów.

Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, za stylistykę nowego modelu Qashqai odpowiadał zespół Nissan Design Europe z centrum Londynu. Natomiast pieczę nad projektem technicznym sprawowali inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe z siedzibą w Cranfield, Bedfordshire w Wielkiej Brytanii.

Platforma CMF-C

Qashqai trzeciej generacji jest pierwszym modelem przeznaczonym na rynek europejski wykorzystującym platformę CMF-C. Głównym założeniem koncepcji inżynieryjnej było zachowanie obecnych proporcji Nissana Qashqai. Pojazd sprawnie porusza się po miejskich ulicach i jest łatwy do zaparkowania, a przy tym oferuje przestronne i komfortowe wnętrze. W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały. Użyto także zaawansowanych technik tłoczenia i spawania, których celem było zwiększenie wytrzymałości nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w modelu Qashqai pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego, co pozwala zaoszczędzić 2,6 kg.

W konstrukcji nowego Nissana Qashqai wykorzystanie stali o bardzo wysokiej wytrzymałości (UHSS) zwiększyło się o 50%. Materiał UHSS, zapewniając najwyższą możliwą wytrzymałość na rozciąganie w tych miejscach konstrukcji nadwozia, w których jest to wymagane. Szczególnie w strefach zgniotu, nie powoduje on istotnego zwiększenia masy nadwozia. Tradycyjnie, materiały o wyższej wytrzymałości na rozciąganie stwarzają problemy przy spawaniu lub łączeniu z innymi elementami konstrukcji. W procesie produkcji nadwozia modelu Qashqai zastosowano spoiwo strukturalne, Służy ono do wzmocnienia i wykonania połączeń o wysokiej wytrzymałości. Szczególnie ma zastosowanie w miejscach, w których słupki przednie, tylne i środkowe łączą dach i płytę podłogową.

Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika zostały wykonane z aluminium. Pozwoliło to uzyskać oszczędność masy na poziomie 21 kg w stosunku do nadwozia Nissana Qashqai obecnej generacji. Zasadnicza konstrukcja platformy CMF-C została zoptymalizowana w celu uzyskania bardziej spójnego kształtu i lepszego przenoszenia siły zderzenia. Pozwoli to na skuteczniejsze pochłanianie energii przez konstrukcję w strefach kontrolowanego zgniotu. Oczywiście zmniejszając tym samym potencjalne obciążenia przenoszone na pasażerów w razie wypadku.

Zaawansowana technologia oznacza wymierne korzyści w postaci obniżenia masy nadwozia o 60 kg i zwiększenia jej sztywności o 41% w porównaniu z modelem obecnej generacji. Efektem tych zabiegów jest udoskonalony samochód, oferujący komfort jazdy i właściwości jezdne znane z aut z wyższych segmentów. Dodatkowo zapewniają one najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego oraz poprawę ogólnej wydajności pojazdu.

Nowa konstrukcja zawieszenia i układu kierowniczego

Nowa platforma CMF-C charakteryzuje się sztywnością skrętną znaną z samochodów z wyższych segmentów. Dzięki temu uzyskano precyzyjniejszą pracę zawieszenia, zapewniając kierującemu stabilne prowadzenie i optymalną reakcję na ruchy kierownicą. Daje to większe poczucie pewności i komfortu podczas jazdy po drogach o nierównej nawierzchni.

Platforma CMF-C wykorzystana w nowym Nissanie Qashqai umożliwiła również zoptymalizowanie układu kolumn MacPhersona na przedniej i tylnej osi. W modelu Qashqai z napędem na jedną oś, do wersji z 19-calowymi obręczami kół włącznie, w tylnym zawieszeniu zastosowano belkę skrętną. W wersji z 20-calowymi obręczami kół oraz we wszystkich wersjach z napędem na cztery koła zastosowano zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe.

Układ belki skrętnej zapewnia lepsze tłumienie nierówności oraz hałasu pochodzącego z kontaktu opon z drogą. Skutkuje to cichszą i bardziej komfortową jazdą na każdym rodzaju nawierzchni. Szerokie możliwości przyjętego rozwiązania wynikają ze zmiany ustawienia sprężyn i amortyzatorów na pionowe. Pozwala to na ich pracę w optymalnym zakresie skoku, maksymalizując ich skuteczność. Przekłada się to na bardziej liniową charakterystykę pracy i lepsze tłumienie nierówności drogi. Ponadto, umożliwia zminimalizowanie potrzeby tłumienia odbicia, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych właściwości w zakresie ograniczenia kołysania nadwozia podczas zmian kierunku jazdy.

Zaawansowane wielowahaczowe tylne zawieszenie oferuje najlepszą w klasie równowagę między komfortem jazdy a dynamiką reakcji. Jest ono teraz mocowane do ramy pomocniczej za pomocą tulei, które redukują hałas i wibracje przenoszone z drogi. Natomiast zoptymalizowane wspomaganie układu kierowniczego zapewnia bardziej precyzyjną reakcję, lepsze wyczucie pracy układu kierowniczego w okolicach centralnego położenia kierownicy, a także zmniejszenie tarcia.

Innowacje ukierunkowane na zwiększenie wydajności

Nowy Nissan Qashqai wpisuje się w szerszą strategię elektryfikacji firmy Nissan. Oferuje klientom dwa rozwiązania w zakresie układów napędowych. Elastyczny i wydajny silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra z technologią miękkiej hybrydy oraz opracowany przez Nissana innowacyjny układ napędowy e-POWER z kołami napędzanymi wyłącznie silnikiem elektrycznym. Pozwala on kierowcy poczuć moc natychmiastowego i płynnego przyspieszenia, jak w samochodzie w pełni elektrycznym, jednakże bez obaw o zasięg. W ramach dążenia do uzyskania maksymalnej efektywności zastosowano elastyczny silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra. Będzie on dostępny w dwóch wersjach mocy, łączących szybkość reakcji z oszczędnością paliwa i niskim poziomem emisji.

Dwa dodatkowe rozwiązania, które zastosowali inżynierowie Nissana z myślą o poprawie wydajności nowego modelu Qashqai, to płaska podłoga umożliwiająca płynny przepływ powietrza pod samochodem oraz aktywna osłona wlotu powietrza. Jej zadaniem jest optymalizacja parametrów aerodynamicznych pojazdu poprzez zamykanie przepływu powietrza przez chłodnicę, kiedy nie jest on potrzebny. Żaluzja kraty wlotu powietrza pozostaje zamknięta i otwiera się tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika. Dzięki odpowiednio dopracowanej stylistyce przedniej części nadwozia tworzy się kurtyna powietrzna. Odpowiednio kieruje przepływem powietrza wokół pojazdu, w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego generowanego przez przednie koła.

Silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra został gruntownie zmodernizowany w celu połączenia go z układem miękkiej hybrydy. 12-woltowa instalacja elektryczna w układzie miękkiej hybrydy obejmuje oddzielny zestaw akumulatorów litowych zamontowany pod podłogą. Zastosowano napędzany paskiem generator, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania. Odzyskiwana energia jest wykorzystywana następnie do zasilania układów silnika. Wydłuża to czas działania systemu Stop&Start, i w rezultacie przekłada się na zmniejszenie emisji CO2 przez silnik. Dodatkowo, układ umożliwia automatyczne doładowanie akumulatora przy zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia i zapewnia zwiększenie momentu obrotowego przy przyspieszaniu.

e-POWER

Nowy Qashqai jest przykładem pionierskiego i innowacyjnego podejścia Nissana oraz kwintesencją idei Nissan Intelligent Mobility. To pierwsze wdrożenie przez markę innowacyjnego układu napędowego e-POWER w samochodach przeznaczonych na rynek europejski. Układ e-POWER to innowacja wprowadzona przez firmę Nissan, oferująca napęd w pełni elektryczny. Oznacza to, że koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Układ e-POWER składa się z silnika benzynowego z alternatorem, falownika, wysokowydajnego akumulatora oraz silnika elektrycznego. W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu. W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.

W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów hybrydowych, w systemie e‑POWER silnik elektryczny pod względem rozmiarów jest taki sam, jak w samochodach z napędem w 100% elektrycznym. Zapewnia to natychmiastowe i płynne przyspieszenie tak cenione przez użytkowników pojazdów elektrycznych. Alternator napędzany silnikiem spalinowym utrzymuje poziom naładowania akumulatora. Dodatkowo może również dostarczać energię elektryczną bezpośrednio do silnika elektrycznego w celu uzyskania dodatkowej mocy.

Silnik pracuje w optymalnym zakresie prędkości obrotowych. Przy precyzyjnym zestrojeniu parametrów działania sprzyja to minimalizacji zużycia paliwa. Pozwala także ograniczyć hałas i wibracje oraz zapewnia naturalne wyczucie pojazdu podczas intensywnego przyspieszania.

Zespół napędowy e-POWER zapewnia kierującemu natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Radości z jazdy nie odbierze mu też obawa o zasięg ze względu na brak konieczności doładowywania akumulatora ze źródeł zewnętrznych. To idealna propozycja dla osób zamierzających przestawić się na korzystanie z samochodów z napędem elektrycznym. W szczególności dla kierowców przemierzających długie trasy, którzy docenią to udoskonalone i wygodne rozwiązanie.

Zmodernizowany system wspomagający kierowcę ProPILOT

Nowy Qashqai zostanie wyposażony w udoskonaloną wersję technologii wspomagającej kierowcę ProPILOT, która oferuje jeszcze więcej funkcji w porównaniu do oryginalnego systemu. ProPILOT z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy jednym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu. W razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, może też wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT jest również w stanie automatycznie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.

Układ kierowniczy, dzięki współpracy z kamerą, nieustannie aktualizuje położenie samochodu. Pomaga utrzymać go pośrodku pasa ruchu, przy jednoczesnym zachowaniu zadanej prędkości. Odbywa się to z zastrzeżeniem możliwości jej dostosowania w celu utrzymania bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu.

Udoskonalony aktywny tempomat

Udoskonalona wersja systemu w Nissanie Qashqai jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu do zmieniających się warunków panujących na drodze. Na przykład, w momencie przekroczenia granicy wjazdu do strefy ograniczenia prędkości podczas jazdy autostradą system może odczytać znaki drogowe oraz wziąć pod uwagę dane dotyczące ograniczenia prędkości pochodzące z systemu nawigacyjnego, zwalniając do wymaganej prędkości. Oznacza to, że kierowca nie musi ręcznie dostosowywać prędkości na tempomacie.

System może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prędkość. System może na przykład zwolnić przed ostrym zakrętem lub zjazdem z autostrady. Co więcej, ProPILOT z Navi-link jest w stanie komunikować się z czujnikami monitorującymi strefę tzw. martwego pola widzenia. Poprzez odpowiednią korektę kierownicy może pomóc zainterweniować, aby zapobiec zmianie pasa ruchu, jeżeli w strefie martwego pola znajduje się pojazd.

Pozostałe udoskonalenia obejmują ostrzeżenie o możliwości kolizji bocznej, które sprawdza się w szczególności w ruchu miejskim. System ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka kontaktu z obiektem znajdującym się z boku samochodu. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas wykonywania manewrów na parkingach centrów handlowych. Dzięki zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeń systemu wykrywania ruchomych obiektów nowy Qashqai może również zainterweniować, aby zapobiec kolizji przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego. Odbywa się to poprzez uruchomienie układu hamulcowego i zatrzymanie samochodu w razie wykrycia w pobliżu poruszającej się przeszkody.

System ProPILOT z Navi-link będzie dostępny od wersji N-Connecta, zapewniając większości kierujących nowym modelem Qashqai możliwość korzystania z tej technologii.

Inteligentne reflektory LED

W obecnej generacji modelu Qashqai, wprowadzonej do sprzedaży w 2014 roku, światła wykonane w technologii LED są dostępne wyłącznie w wyższych wersjach wyposażenia. W najwyższej wersji wyposażenia Tekna zastosowano reflektory w technologii LED z funkcją sterowania adaptacyjnego. Dostosowuje ona dynamicznie kierunek wiązki światła w czasie pokonywania zakrętu w zależności od prędkości samochodu i kąta obrotu kierownicy. Reflektory w technologii LED charakteryzuje silna i równomierna wiązka światła.

Dla nowego modelu Qashqai inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany układ reflektorów. Dostosowuje on kształt wiązki światła do warunków drogowych i innych użytkowników drogi. Reflektory składają się z 12 indywidualnych segmentów, które automatycznie dostosowują wiązkę światła do sytuacji na drodze i wygaszają jej fragmenty z chwilą wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu reflektor może emitować jaśniejszą wiązkę światła o szerszym kącie i większym zasięgu. Natomiast regulacja kształtu snopa światła gwarantuje optymalne oświetlenie drogi bez powodowania efektu oślepiania innych kierowców.

Qashqai: Pionier segmentu crossoverów

Kiedy w 2007 roku Nissan Qashqai pojawił się na rynku, w ofercie żadnego producenta nie było podobnego modelu. Zachowując ogólne gabaryty porównywalne z hatchbackami z segmentu C, Qashqai zaoferował ponadto podwyższoną pozycję za kierownicą, gwarantującą znacznie lepszą widoczność. Model był dostępny z oszczędnymi i wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Z myślą o klientach, którzy potrzebowali lepszych parametrów trakcyjnych w trudniejszych warunkach drogowych, powstała wersja z napędem na obie osie. Podsumowując, Nissan Qashqai oferował optymalne połączenie kompaktowych wymiarów hatchbacka z muskularną sylwetką dającą wrażenie mocy i siły oraz podwyższoną pozycją za kierownicą, której nie powstydziłby się żaden rasowy SUV. Projektantom udało się osiągnąć taki efekt poprzez śmiałą zmianę koncepcji, a nie kosztem zwiększenia wymiarów czy masy lub ograniczenia osiągów. W ten sposób powstał unikatowy model łączący w sobie najlepsze cechy różnych pojazdów, należących do dwóch odrębnych segmentów, który jednocześnie wyeliminował bariery stojące na drodze do posiadania SUV-a.

Prognozowanie sprzedaży nowego samochodu, który nie był bezpośrednim następcą istniejącego modelu i dla którego nie było bezpośredniej konkurencji, stanowiło prawdziwe wyzwanie. Zgodnie z wewnętrznymi szacunkami firmy, sprzedaż na rynkach europejskich miała kształtować się na poziomie około 100 tysięcy egzemplarzy rocznie. Rzeczywistość jednak przerosła najśmielsze oczekiwania Nissana. W ciągu zaledwie kilku miesięcy w celu zaspokojenia rosnącego popytu został on zmuszony do wprowadzenia dodatkowej zmiany roboczej w swojej fabryce w Sunderland w Wielkiej Brytanii.

Sprzedaż nieustannie rosła. Dodatkowo w 2008 roku oferta modelu została poszerzona o 7-miejscową wersję noszącą nazwę Qashqai+2. O jej atrakcyjności zadecydował fakt wygospodarowania miejsca dla dwóch dodatkowych składanych foteli. Uzyskano to dzięki zwiększeniu rozstawu osi, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów nadwozia.

Facelifting pierwszej generacji

W 2010 roku nadszedł moment na przedstawienie odświeżonej wersji modelu. Wprowadzone zmiany w największym stopniu dotyczyły wyglądu przedniej części nadwozia. Odbyło się to z racji na fakt, że część klientów decydujących się na zakup modelu Qashqai to byli posiadacze samochodów z wyższych segmentów. Do roku 2014, w którym miał miejsce debiut drugiej generacji modelu Qashqai, pozostali producenci idąc w ślady Nissana zdążyli wprowadzić na rynek własne crossovery. Bezpośrednia konkurencja urosła do 17 modeli.

Pomimo pojawienia się silnej konkurencji na rynku europejskim, sprzedaż pierwszej generacji modelu Qashqai kształtowała się średnio na poziomie ponad 200 tysięcy egzemplarzy rocznie, przez cały okres jego produkcji.

Druga generacja

Druga generacja Nissana Qashqai trafiła do sprzedaży w Europie w 2014 roku. Samochód, który zachował swój pierwotny charakter, wyróżniał się bardziej muskularną i wyrazistą sylwetką nadwozia oraz wyższym poziomem wykończenia wnętrza. Jego zaletą, poza bardziej wydajnymi jednostkami napędowymi, była szeroka gama nowoczesnych i praktycznych z punktu widzenia użytkownika rozwiązań technologicznych. Qashqai drugiej generacji w błyskawicznym tempie osiągnął poziom 500 000 wyprodukowanych egzemplarzy. Oznacza to, że model ten przekroczył magiczny próg pół miliona sztuk najszybciej spośród samochodów kiedykolwiek produkowanych w Wielkiej Brytanii.

Do chwili obecnej w Europie sprzedano w sumie ponad 3 mln egzemplarzy Nissana Qashqai. Na całym świecie sprzedało się ich ponad 5 mln.

W chwili swojego debiutu Qashqai właściwie nie miał żadnej konkurencji, a segment, w którym funkcjonuje, praktycznie nie istniał. Dziś można śmiało powiedzieć, że Nissan stworzył zupełnie nowy, pełnoprawny segment rynku, który w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Wystarczy spojrzeć na konkurencję. Obecnie o palmę pierwszeństwa w tej klasie z Nissanem Qashqai drugiej generacji rywalizuje bezpośrednio aż 26 modeli. Kiedy pojawi się w salonach sprzedaży w 2021 roku, nowy Qashqai ponownie podniesie poprzeczkę w segmencie crossoverów.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *