Lamborghini Jarama ma już 50 lat

W tym roku przypada 50. rocznica powstania Lamborghini Jarama GT. Samochód zaprezentowany został po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Genewie w marcu 1970 roku. Jarama, którego nazwa wywodzi się z obszaru leżącego na północ od Madrytu i słynącego z hodowli byków bojowych, był najnowszą ewolucją koncepcji 2 + 2 grand touring Lamborghini. Był to samochód z 12-cylindrowym, 4-litrowym silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym tylne koła. Technicznie opracowany został w oparciu o poprzedni model – Lamborghini 400 GT oraz Islero i zachował te same rozwiązania. Jednakże posiadał nadwozie zaprojektowane przez Marcello Gandiniego dla Carrozzeria Bertone, które było bardziej zgodne z trendami stylistycznymi lat siedemdziesiątych z ostrymi liniami nadwozia.

Technika

Zawieszenie zostało przeprojektowane, układ hamulcowy zaś został wyposażony w cztery duże tarcze na wszystkich kołach, z których przednie były wentylowane. Rozstaw kół zwiększony został o 10 centymetrów do 1490 mm i zastosowano 15-calowe, lekkie felgi magnezowe Campagnolo. Wszystko to zrobiono, aby wejść w nową dekadę w sposób godny prawdziwie sportowego Lamborghini.

Silnik, zasilany sześcioma podwójnymi gaźnikami Weber 40 DCOE, był sprawdzonym Lamborghini V12, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Generował on 350 KM przy 7.500 obr/min i 393 Nm przy 5.500 obr/min. Silnik był sprzężony z mechaniczną, pięciobiegową skrzynią i zapewniał osiągnięcie prędkości maksymalnej 260 km/h. Samochód ważył 1.340 kg.

Nadwozie

Nadwozie preseryjnych egzemplarzy zostało wyprodukowane przez Carrozzeria Marazzi z Caronno Pertusella (Varese), która właśnie zakończyła produkcję modelu Islero. Modele seryjne były produkowane zaś w fabryce Carrozzeria Bertone w Grugliasco (Turyn). Ostatnie 100 sztuk Jaramy wyprodukowanych w 1972 roku było składane w dwóch lokalizacjach. Elementy nadwozia produkowane były przez Bertone, a samochód montowany w całości w zakładach w Marazzi. Charakterystycznym elementem były przednie światła. Cztery reflektory przykryte były dwiema stalowymi klapkami, stanowiącymi przedłużenie maski. Klapki te chowały się pod reflektorami po włączeniu świateł.

Wnętrze Lamborghini Jarama było jak na owe czasy bardzo luksusowe. Fotele, deska rozdzielcza i tunel pokryte były skórzaną tapicerką i samochód wyposażony był w klimatyzację. Kierownica i gałka zmiany biegów wykonane były z drewna. Kabina była luksusowa, oczywiście jak na ówczesny samochód sportowy, a dodatkowym atutem był dość obszerny bagażnik.

Jarama GTS

Produkcja Jaramy, po Salonie Samochodowym w Genewie w 1972 roku, została rozszerzona o wersję Jarama GTS. Jej silnik generował moc maksymalną 365 KM przy 7.500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 407 Nm przy 5.500 obr/min. Mocniejszy silnik zapewniał przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy i praktycznie identyczną prędkość maksymalną jak model GT – 261 km/h. Samochód wyróżniał się z zewnątrz z poprzecznym wlotem powietrza na masce i dwoma wylotami powietrza za przednimi nadkolami. Wewnątrz miał przeprojektowaną deskę rozdzielczą z nowymi przyrządami i inny kształt przednich siedzeń, aby poprawić przestronność z tyłu. W wersji „GTS” inne były także felgi: mniej wyszukane i pozbawione jednej centralnej nakrętki.

Lamborghini Jarama, których wyprodukowano łącznie 328 sztuk, jest ważnym modelem w historii Lamborghini. Nie tylko ze względu na jego piękno – które nie straciło swojego uroku przez ostatnie 50 lat – ale dlatego, że był to ostatni grand tourer Lamborghini z silnikiem z przodu. Odtąd, z wyjątkiem super SUV-ów LM 002 i Urusa, samochody Lamborghini miały już silnik montowany centralnie z tyłu nadwozia.

Wyprodukowane egzemplarze i wersje:

  • Lamborghini Jarama GT: 1970-1973 – 176 sztuk
  • Lamborghini Jarama GT: 1970-1973 – 176 sztuk

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *