Nowe Lamborghini Huracán STO – Super Trofeo Omologata
Automobili Lamborghini pokazało najnowszą wersję Lamborghini Huracán STO – Super Trofeo Omologata. To supersportowy samochód z homologacją drogową, inspirowany dziedzictwem serii wyścigów jednomarkowych Lamborghini Squadra Corse z Huracánem Super Trofeo EVO. To nawiązanie do sukcesów tego modelu z trzykrotnym zwycięstwem w 24-godzinnym wyścigu Daytona i dwukrotnym zwycięstwem w 12-godzinnym wyścigu Huracána GT3 EVO w Sebring.
Z wolnossącą jednostką V10 o mocy 640 KM (470 kW), wytwarzającą 565 Nm przy 6500 obr/min i napędem na tylne koła Huracán STO zapewnia ekscytujące przyspieszenie od 0-100 km/h w 3,0 sekundy, a 0-200 km/h osiąga w 9,0 sekund. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 310 km/h. Doskonała wydajność aerodynamiczna, szerokie zastosowanie lekkich materiałów, bezpośredni układ kierowniczy i wyczynowa skuteczność hamowania sprawiają, że Huracán STO dostarcza emocji torowych podczas jazdy po zwykłych drogach.
Aerodynamika i niska masa
Lamborghini Huracán STO ma całkowicie nowy wygląd zewnętrzny. Samochód ma mocno zmodyfikowaną aerodynamikę i zoptymalizowany przepływ powietrza. Każdy aspekt wyglądu samochodu jest podporządkowany wydajności aerodynamicznej oraz wiąże się także z zastosowaniem lekkich technologii wymaganych w sportach motorowych. Huracán STO jest wynikiem współpracy między działami badawczo-rozwojowymi Lamborghini, Squadra Corse i Centro Stile. Każda linia i wyróżniającą go estetyka ma na celu zapewnić jak najlepsze osiągi.
Kompleksowe rozwiązania aerodynamiczne inspirowane samochodami wyścigowymi Squadra Corse mają na celu optymalizację właściwości aerodynamicznych.
Przednia maska
Przednia maska, błotniki i przedni zderzak składają się z jednego pojedynczego elementu. Jest to element inspirowany projektem słynnego Lamborghini Miura i nowszego Sesto Elemento. Konstrukcja jest lekka i zapewnia szybki dostęp do podzespołów mechanicznych przodu samochodu, co jest bardzo istotne w sportach motorowych.
Nowe kanały powietrzne na przedniej masce zwiększają przepływ powietrza przez centralną chłodnicę, poprawiając chłodzenie silnika, a także wspomagając generowanie siły docisku. Zastosowano również nowy przedni rozdzielacz, kierujący przepływ powietrza do nowo zaprojektowanego podwozia samochodu i tylnego dyfuzora. Przednia maska ma kształt który ma a celu skierować strumień powietrza zwiększając przedni docisk. Boczny profil zintegrowanych błotników kieruje przepływ powietrza wokół przednich kół, zmniejszając opór.
Tylne błotniki z wlotem powietrza NACA
Nowe tylne błotniki wywodzące się z Super Trofeo EVO zapewniają zarówno zmniejszenie powierzchni przedniej części samochodu, a tym samym oporu powietrza, jednocześnie zwiększając tylny docisk i ogólną wydajność aerodynamiczną samochodu. Wlot powietrza do silnika NACA zintegrowany z tylną częścią samochodu posiada skrócony kanał umożliwiający zmniejszenie o 30% strat ciśnienia dostarczanego powietrza do silnika.
Tylna pokrywa silnika z wlotem powietrza
Zmieniona konstrukcja tylnej maski zawiera zintegrowany wlot powietrza, aby poprawić chłodzenie silnika. Dedykowane owiewki, zintegrowane z tylną pokrywą, odpowiadają za dopływ powietrza z wlotu i mają na celu zarządzanie temperaturą silnika i wydechu.
Płetwa rekina
Zintegrowana „płetwa rekina ” na tylnej pokrywie poprawia dynamikę Huracana STO, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Polega to na tym, że podczas jazdy w zakręcie pojawiają się różne poziomy ciśnienia po obu stronach płetwy, które poprawiają stabilność samochodu. Płetwa pomaga również w prostowaniu przepływu powietrza do tylnego skrzydła zwiększając jego wydajność podczas pokonywania zakrętów.
Regulowane tylne skrzydło
Ręczna, łatwa w regulacji konfiguracja aerodynamiczna nowego tylnego skrzydła pozwala na dopasowanie oporu powietrza oraz generowanego docisku tylnej osi w zależności od potrzeb. Pojedyncze szczelinowe skrzydło z podwójnym profilem pozwala przedniej części płata obracać się w trzech pozycjach, aby zwiększyć tylny docisk. Balans aerodynamiczny samochodu może zatem wahać się o 13%, dostosowując aerodynamikę Huracana STO do różnych stylów jazdy i warunków.
Chłodzenie hamulców zapewniające najwyższą wydajność
Nowe kanały chłodzące przednich hamulców mają na celu poprawę chłodzenia tarcz i zacisków nowych hamulców CCM-R. Współpracują z żaluzjami powietrznymi na błotnikach, które odprowadzają gorące powietrze z przednich nadkoli.
Poziom docisku aerodynamicznego
Lamborghini Huracán STO osiąga najwyższy poziom siły docisku w swojej klasie z najlepszym balansem aerodynamicznym. Jest to kluczowym czynnikiem wpływającym na jego lepsze osiągi w zakrętach. Ogólna wydajność przepływu powietrza została poprawiona o 37%, a siła docisku aerodynamicznego została poprawiona aż o 53% w porównaniu z Huracán Performante.
Niska waga
Huracán STO wykorzystuje włókno węglowe w ponad 75% swoich paneli zewnętrznych. Złożone struktury przestrzenne są wytwarzane jako pojedynczy element w celu zmniejszenia ich wagi dzięki mniejszej liczbie połączeń mniejszych elementów.
Wykorzystując swoje doświadczenie w lekkich technologiach, dział badawczo-rozwojowy Lamborghini zastosował technikę „kanapki” z włókna węglowego, wykorzystywaną w przemyśle lotniczym. Dzięki tej technologii Huracán STO wykorzystuje o 25% mniej włókna węglowego przy zachowaniu tej samej sztywności strukturalnej. Przy masie suchej wynoszącej 1339 kg, Huracán STO waży o 43 kg mniej w porównaniu z już i tak lekkim Lamborghini Huracán Performante.
Huracán STO ma przednią szybę o 20% lżejszą niż Huracán Performante i posiada bardzo lekkie magnezowe felgi zapewniające najwyższy stosunek wytrzymałości do masy. Magnezowe felgi są wyposażone w wykonane na zamówienie opony Bridgestone Potenza, dostępne w dwóch wersjach: jedna drogowa, druga do jazdy po torze.
Silnik
Lamborghini Huracán STO napędza wolnossący silnik V10 Huracán EVO i Super Trofeo o mocy 640 KM (570 kW) i momencie obrotowym 565 Nm przy 6500 obr./min. Dzięki zwiększonemu rozstawowi kół, sztywniejszej tulei zawieszenia, specjalnym stabilizatorom i Lamborghini MagneRide 2.0, STO zapewnia wszystkie emocje jakie daje prowadzenie samochodu wyścigowego. Oprogramowanie silnika zostało zmodyfikowane aby uzyskać bardzo sportowy i dynamiczny charakter jego pracy z bezpośrednim wyczuciem pedału gazu i ostrzejszym dźwiękiem silnika przy wysokich obrotach. Prędkość zmiany biegów została dodatkowo zwiększona, aby zapewnić bardzo czułą i szybką zmianę biegów.
Układ kierowniczy
Przełożenie kierownicy stało się bardziej bezpośrednie co powoduje, że kierowca lepiej wyczuwa samochód, a układ kierowniczy lepiej przekazuje informacje zwrotne kierowcy. Każdy aspekt wyścigowego dziedzictwa i technologii STO zwiększa zdolność samochodu do szybszego pokonywania zakrętów. Huracán STO jest potwierdzeniem, że wyścigi wygrywa się w zakrętach, a nie na prostych.
Trzy nowe tryby jazdy ANIMA
Trzy nowe tryby jazdy są przykładem wyścigowego ducha Huracán STO, skoncentrowanego na wysokich osiągach: STO, Trofeo i Pioggia. Domyślny tryb STO służy do jazdy po drogach i przyjemności z jazdy w zakrętach. Każdy aspekt systemu dynamiki pojazdu Lamborghini Veicolo Dinamica Integrata (LDVI) jest zoptymalizowany pod kątem warunków drogowych i połączony z ukierunkowanym na drogę ustawieniem zawieszenia. W pełni aktywny ESC można wyłączyć, aby zapewnić maksymalną przyjemność z jazdy, jednocześnie wspierając kierowcę.
W trybie Trofeo (suchy asfalt) wszystkie systemy są zoptymalizowane pod kątem suchego asfaltu i najszybszych czasów okrążeń na torze. LDVI zapewnia maksymalne osiągi dzięki dedykowanemu wektorowaniu momentu obrotowego i programowi kontroli trakcji. Nowy algorytm szacowania temperatury hamowania (BTM) umożliwia kierowcy ciągłe sprawdzanie temperatury układu hamulcowego i zarządzanie jego zużyciem.
Tryb Pioggia (deszcz) optymalizuje kontrolę trakcji, wektorowanie momentu obrotowego, sterowanie tylnymi kołami i ABS na mokrym asfalcie. Kontrola trakcji i układ hamulcowy są skalibrowane tak, aby zminimalizować utratę przyczepności poprzez ograniczenie momentu obrotowego silnika, a system LDVI zapewnia ilość momentu obrotowego niezbędną na mokrej nawierzchni. Wektorowanie momentu obrotowego odzwierciedla warunki niskiej przyczepności i zapewnia lepsze pokonywanie zakrętów, a zawieszenie jest ustawione tak, aby zmaksymalizować przyczepność i poprawić przenoszenie obciążenia.
Nowy układ hamulcowy CCM-R
Sportowe DNA modelu Huracán STO jest również widoczne w układzie hamulcowym. Hamulce Brembo CCM-R wykorzystują technologię z F1, aby zapewnić doskonałe parametry ale także ich doskonałą trwałość. Tarcze CCM-R zapewniają czterokrotnie wyższą przewodność cieplną niż tradycyjne CCB. Wytrzymałość na naprężenia jest o 60% wyższa, przy maksymalnej mocy hamowania poprawionej o 25% i opóźnieniu wzdłużnym poprawionym o 7%. Skutkuje to solidną siłą hamowania we wszystkich warunkach jazdy. Hamulce są prawdziwie wyczynowe – hamowanie może być doskonale modulowane, a zatem jest zoptymalizowane do użytku na torze.
Wnętrze Lamborghini Huracán STO
Wnętrze Huracána STO odzwierciedla lekkość wyglądu zewnętrznego. W kabinie zastosowano wiele elementów z włókna węglowego, w tym sportowe fotele wykonane są z niego w całości. Samochód posiada także wnętrze Alcantara z Lamborghini’s Carbonskin, dywaniki zostały usunięte i zastąpione dywanikami z włókna węglowego, a lekkie panele drzwiowe wykonane są w całości z włókna węglowego.
Tylny pałąk z mocowaniem czteropunktowych pasów bezpieczeństwa i nowo zaprojektowany przedni bagażnik do przechowywania kasku podkreślają wyścigowe DNA Huracána STO. Wydech opracowany we współpracy z Partnerem Technicznym, firmą Akrapovič, jest wykonany z wysokiej jakości stopów tytanu. Jest o 40% lżejszy niż konwencjonalny ze stali nierdzewnej.
Wyświetlacz
Nowa wizualizacja Human Machine Interface (HMI) na ekranie dotykowym Huracána, pozwala na zarządzanie funkcjami samochodu. Wybór trybu jazdy, sterowanie systemem LDVI, pomiar ciśnienia w oponach i temperatury hamulców. W pełni połączony system telemetryczny umożliwia kierowcom prowadzącym Lamborghini Huracán STO po torach wyścigowych monitorowanie i rejestrowanie ich osiągów oraz analizowanie danych za pośrednictwem aplikacji Lamborghini UNICA.
Cena i dostawa pierwszych egzemplarzy Lamborghini Huracán STO
Pierwsi klienci otrzymają nowego Lamborghini Huracán STO wiosną 2021 roku, a sugerowana cena detaliczna wynosi 249.412 Euro.
Dane techniczne – Lamborghini Huracán STO
Nadwozie
Konstrukcja | Nadwozie z aluminium i włókna węglowego |
Poszycie nadwozia | Elementy z aluminum i w większości z materiałów kompozytowych, przednia maska z włókna węglowego |
Zawieszenie | Podwójne wahacze z aluminium |
Spężyny i amortyzatory | Sprężyny stalowe i hydrauliczne amortyzatory, elektromagnetyczny system sterowania “MagneRide” |
System ABS/ESP | Charakterystyka systemów ESP/ABS sterowana przez system ANIMA, system ESC może być dezaktywowany |
Układ kierowniczy | Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, przełożenie układu kierowniczego 13.4:1 |
Hamulce | Hydrauliczny układ dwuobwodowy ze wspomaganiem podciśnieniowym, 6-tłoczkowe, aluminiowe zaciski hamulcowe z przodu i 4-tłoczkowe aluminiowe zaciski hamulcowe z tyłu |
Tarcze hamulcowe | Hamulce CCM-R tarcze węglowo-ceramiczne, wentylowane i nawiercane ∅ 390 x 34 mm z przodu, ∅ 360 x 28 mm z tyłu |
Opony (standard) | Bridgestone Potenza 245/30 R20 (przód) – 305/30 R20 (tył) |
Felgi (standard) | 8.5J x 20” (przód) – 11J x 20” (tył) |
Lusterka | Elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterka |
Poduszki powietrzne | Pełnowymiarowe, dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, pełnowymiarowe boczne poduszki oraz poduszka kolanowa kierowcy |
Silnik
Typ | 10-cylindrowy w układzie V 90°, podwójny wtrysk IDS+MPI |
Pojemność | 5,204 cm3 |
Średnica / skok tłoka | Ø 84,5 mm x 92,8 mm |
Rozrząd | Zawory dolotowe i wydechowe z płynną regulacją czasów otwarcia |
Stopień sprężania | 12.7:1 |
Max. moc | 470 kW / 640 KM przy 8,000 obr/min |
Max. moment obrotowy | 565 Nm przy 6,500 obr/min |
Norma emisji | EURO 6 – LEV 3 |
Oczyszczanie spalin | 2 katalizatory z sondą lambda |
System chłodzenia | System chłodzenia wodą i olejem |
Zarządzanie silnikiem | System Bosch MED 17 Master Slave |
Smarowanie | Sucha miska olejowa |
Przeniesienie napędu
Rodzaj napędu | Tylny napęd z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego |
Skrzynia biegów | 7-biegowa LDF |
Sprzęgło | Dwutarczowe sprzęgło o średnicy ∅ 187 mm |
Osiągi
Prędkość maksymalna | 310 km/h |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 3.0 s |
Przyspieszenie 0–200 km/h | 9.0 s |
Hamowanie 100 km/h – 0 | 30.0 m |
Hamowanie 200 km/h – 0 | 110.0 m |
Wymiary
Rozstaw osi | 2,620 mm |
Długość | 4,549 mm |
Szerokość | 1,945 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 2,236 mm |
Wysokość | 1,220 mm |
Rozstaw kół przednich | 1,688 mm |
Rozstaw kół tylnych | 1,647 mm |
Średnica zawracania | 11.5 m |
Waga (na sucho) | 1,339 kg |
Masa/Moc | 2.09 kg/KM |
Rozkład masy | 41% (przód) – 59% (tył) |
Pojemność
Zbiornika paliwa | 80 litrów |
Przedni bagażnik | 38 litrów |
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.