Porsche wraca do Le Mans z nowym hybrydowym prototypem
Zarząd Porsche AG dał zielone światło dla opracowania wyścigowego prototypu LMDh. Po długiej fazie ocen i analiz oddział Porsche Motorsport przyjął zamówienie na budowę pojazdu w oparciu o przyszłe przepisy. Od 2023 r. samochody LMDh będą bowiem stanowić nową najwyższą klasę w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC) oraz północnoamerykańskich mistrzostwach North American IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Obie serie mają dla producenta samochodów sportowych ze Stuttgartu ogromne znaczenie. Porsche z wielkim zadowoleniem przyjęło informację o wprowadzeniu nowej kategorii hybrydowych prototypów, wspólnie ogłoszoną przez organizatorów ACO/WEC i IMSA. Samochody wyścigowe o masie około 1000 kg będą napędzane hybrydowym zespołem o mocy 500 kW (680 KM).
Powrót do Le Mans, Daytona i Sebring w nowej kategorii LMDh
„Nowa kategoria LMDh pozwala nam walczyć o zwycięstwa w klasyfikacji generalnej w słynnych klasykach: Le Mans, Daytona i Sebring hybrydowym pojazdem bez wydawania fortuny. Dla Porsche to niezwykle atrakcyjny projekt. Wyścigi wytrzymałościowe stanowią część DNA naszej marki” – powiedział Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche AG.
Po raz pierwszy od ponad 20 lat o zwycięstwa w klasyfikacji generalnej w wyścigach wytrzymałościowych będzie można walczyć za kierownicą identycznych maszyn. Ponadto nowa kategoria LMDh koncentruje się na wysokiej efektywności od strony kosztów. Samochody będą bazować na udoskonalonym podwoziu LMP2, a specyfikacja napędu hybrydowego – w tym elektroniki sterującej – została znormalizowana. Dostępne są podwozia czterech różnych producentów. W ramach przepisów każda marka ma swobodę, jeśli chodzi o wybór koncepcji silnika spalinowego oraz konstrukcję nadwozia.
Napęd hybrydowy
Michael Steiner, członek zarządu Porsche AG ds. badań i rozwoju, dodał: „W średnioterminowej perspektywie Porsche skupia się na trzech różnych koncepcjach napędu. Na samochodach w pełni elektrycznych, efektywnych hybrydach typu plug-in oraz emocjonujących silnikach spalinowych. Chcemy reprezentować tę trójcę zarówno w rozwoju naszych najnowocześniejszych aut drogowych, jak i w świecie motorsportu. W ramach naszej fabrycznej kampanii w Formule E korzystamy z napędu w 100% elektrycznego. Natomiast w wyścigach GT – z wysoce efektywnej i emocjonującej jednostki spalinowej. Teraz zamykamy pozostałą lukę dzięki klasie LMDh. Będą tam konkurować potężne napędy hybrydowe – takie jak te, które montujemy w wielu modelach naszej marki. Gdyby przepisy ostatecznie zezwoliły na stosowanie paliw syntetycznych, według mnie byłaby to jeszcze większa zachęta pod kątem zrównoważonego rozwoju”.
„Chciałbym podziękować naszemu zarządowi za ogromne zaufanie, jakie pokładają w opracowanej przez nas strategii aktywności w sporcie motorowym.” – powiedział Fritz Enzinger, wiceprezes ds. motorsportu. „To do nas należy rekord 19 zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Wielokrotnie wspinaliśmy się też na najwyższe miejsce na podium w najważniejszych wyścigach w USA. Teraz, dzięki maszynie LMDh, możemy kontynuować tę tradycję przy zachowaniu rozsądnych kosztów. Ze strony innych producentów projekt cieszy się dużym zainteresowaniem. Mam nadzieję, że dojdziemy do miejsca, w którym w latach 80. i 90. zakończyliśmy słynne starcia z wieloma innymi markami. Byłby to oczywiście ogromny impuls dla całej sceny wyścigów samochodowych”.
Wyścigowa historia
Wysokowydajne napędy hybrydowe cieszą się w Porsche Motorsport długą i niezwykle owocną tradycją. W latach 2010 i 2011 rewolucyjne Porsche 911 GT3 R Hybrid wyznaczyło nowe standardy w wyścigach na północnej pętli Nürburgringu. Nie było bowiem w tamtym czasie innego porównywalnego pojazdu dysponującego napędem hybrydowym.
W latach 2014-2017 producent ze Stuttgartu zawarł swoje doświadczenia w dziedzinie budowy wydajnych napędów hybrydowych także w modelu 919 Hybrid. Prototyp klasy LMP1, zaliczył hat-trick w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), trzykrotnie wygrywając w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Dzięki niemu Porsche trzy razy z rzędu zdobyło tytuły mistrzowskie wśród producentów i kierowców.
Informacja prasowa
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.