Koncepcyjny Nissan GT-R(X) 2050

W 1970 roku nie powstał jeszcze termin „minivan”, samochodami terenowymi jeździli głównie geodeci, a w Japonii zaprojektowano nowy rodzaj sportowego auta, którego karoserię zdobił nieznany nikomu emblemat „GT-R”. Przyszły projektant samochodów Jaebum „JB” Choi urodził się wiele lat później w Seulu, w Korei Południowej. Jak dużo może się zmienić w ciągu 50 lat.

Podobnie jak większość studentów, którzy kończą szkołę ArtCenter College of Design w kalifornijskiej Pasadenie, Choi pracował nas swoją pracą magisterską, wybiegając myślami w przyszłość, do roku 2050. Projektując nowy pojazd na miarę nowej ery autonomicznej motoryzacji, w której kontakt fizyczny sprawia, że samochód odzwierciedla emocje kierowcy, wziął na warsztat model obdarzony buntowniczym charakterem – Nissana GT-R.

Nissan GT-R(x) 2050

Choi rozpoczął staż w ośrodku Nissan Design America (NDA) w La Jolla, w stanie Kalifornia, w okresie, w którym wprowadzone w wyniku pandemii COVID-19 restrykcje zmieniły sposób, w jaki myślimy o przyszłości. Niedługo potem rozwinął wodze swojej wyobraźni i opracował autorską wizję koncepcyjnego modelu „Nissan GT-R(X) 2050”.

Rozpocząłem staż w ośrodku NDA w styczniu i przez dwa miesiące pracowałem nad realizowanymi w nim projektami. Później – aż do końca mojego stażu – z powodu pandemii COVID-19 pracowałem już z domu nad moim własnym projektem «wizji humanoidu»” – wspomina Choi. „Nigdy nie podejrzewałem, że zespół NDA zainteresuje się moją pracą i pomoże mi zbudować makietę w skali 1:1”.

Futurystyczny model

Koncepcyjny Nissan GT-R(X) 2050 powstał jako model stworzony w pracowni ośrodka. Ma on niemal 3 metry długości i ponad pół metra wysokości. Kierowca, który jest jedynym użytkownikiem bolidu, leży na brzuchu, a jego rozłożone nogi i ręce tworzą kształt litery X. Kierowca dodatkowo ma na sobie futurystyczny, podkreślający sylwetkę kombinezon oraz kask. Jego stylistyka przypomina ochronne kaski i skórzane kurtki motocyklistów jeżdżących „ścigaczami”.

JB jest bardzo zdolnym i niezwykle pomysłowym projektantem. Stworzona przez niego koncepcja supersamochodu przyszłości kontrolowanego za pomocą impulsów przesyłanych przez ludzki mózg prosto do pojazdu doskonale wpisuje się także w zaawansowane prace nad technologią B2V, które prowadzi koncern Nissan” – podkreśla David Woodhouse, wiceprezes ośrodka NDA. „W swojej pracy magisterskiej JB udowodnił, że technologia jest w stanie stworzyć emocjonalną więź. Przedstawił płynące z tego korzyści dla klientów. Wszyscy członkowie zespołu ośrodka NDA cieszyli się, że mogą pomóc w urzeczywistnieniu jego koncepcji i zbudowaniu makiety w 1:1” – dodał.

“Pojazd ubieralny”

Choi, który zaprojektował „ubieralny pojazd”, przewiduje, że ludzki mózg zostanie połączony z komputerem. Przyniesie to znacznie lepsze efekty niż technologie stosowane w „zwykłych” autonomicznych samochodach. Projektant podkreśla, że kształt pojazdu odwzorowuje budowę ludzkiego ciała, aby skutecznie chronić mózg.

Współczesne egzoszkielety to mechaniczne konstrukcje, które wzmacniają ludzkie mięśnie. W miarę możliwości próbowałem zaprojektować pojazd, który odzwierciedlałby wymiarami i także kształtem ludzką sylwetkę ubraną w samochód” – dodaje Choi, uzasadniając jego kompaktowe rozmiary. „Chciałem zaprojektować nowy rodzaj środka transportu, który jest nie tylko pojazdem przeznaczonym do przemieszczania się, ale przede wszystkim przestrzenią, gdzie maszyna i człowiek stają się jednością”.

Nawiązania do Nissana GT-R

Futurystyczny projekt Choi’a nawiązuje także do Nissana GT-R. Konkretnie zaś do jego awangardowej i wyrazistej sylwetki, monolitycznego nadwozia oraz wlotu powietrza w kształcie litery V. Tył zdobią także charakterystyczne tylne światła modelu GT-R oraz czerwone akcenty z Nissana GT-R NISMO.

Kolejnym niezwykłym elementem jest kask z emblematem GT-R oraz stacja „dokująca”. Kask został zaprojektowany tak, aby można go było wsunąć w miejsce, w którym znajduje się wyposażona w funkcję VR kamera rejestrująca widok przed pojazdem. Nadajnik, który przesyła impulsy z mózgu do komputera, wspomagałby ludzki umysł w aktywacji zdygitalizowanych sygnałów.

Koła i opony w każdym rogu nadwozia stanowią również jedną całość. Są zaprojektowane tak, aby pojazd mógł z łatwością obracać się o 360 stopni. Średnica zewnętrzna opony wynosi 21 cali, a wewnętrzna średnica koła to 15 cali. Wzór obręczy kół umożliwia dodatkowo szybkie chłodzenie kół, nawet podczas ostrego hamowania.

GT-R(X) 2050 jest także wyposażony w aktywny spojler, który wysuwa się, aby zwiększyć docisk. Jego elementy składają się, kiedy kierowca wsiada i wysiada z samochodu.

JB stworzył odważną wizję nowego środka transportu, który będziemy nosić, podobnie jak ubrania. Będzie to ubieralny pojazd, a nie tradycyjny samochód, jaki obecnie znamy. Projekt ten jest doskonałym przykładem nieszablonowego myślenia, do którego zachęcamy wszystkich pracowników ośrodka NDA. Czujemy się zatem zaszczyceni, że mogliśmy przyczynić się do urzeczywistnienia wizji JB” – podsumował Woodhouse. 

Koncepcyjny Nissan GT-R 2050(X) – specyfikacja
Liczba pasażerów1
Układ wnętrzaKierowca leży na brzuchu, twarzą do kierunku jazdy
Układ sterowaniaNeuronowy interfejs mózg-komputer
Długość114,8 cali / 2908 mm
Szerokość60,5 cali / 1537 mm
Wysokość25,9 cali / 658 mm
Rozstaw kół69,1 cali / 1756 mm
Rozmiar obręczy kół/ opon15” / 21”

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *