MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Porsche Boxster 25 Years – edycja limitowana

Porsche świętuje 25. urodziny gamy swoich roadsterów, prezentując specjalny, jubileuszowy wariant Boxster 25 Years. Limitowana edycja jest ograniczona do 1250 egzemplarzy na całym świecie. Bazuje na odmianie GTS 4.0, napędzanej 6-cylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 4,0 litrów i mocy 294 kW (400 KM). Boxster 25 Years na liczne sposoby nawiązuje do designu koncepcyjnego Porsche Boxster, które debiutowało podczas salonu w Detroit w 1993 r. Było ono zapowiedzią historii sukcesu tego dwumiejscowego samochodu z otwartym nadwoziem. Jego produkcyjna wersja, wizualnie bardzo zbliżona do prototypu, pojawiła się w 1996 r. Jak dotąd model doczekał się czterech generacji, wyprodukowanych w łącznej liczbie 357 tysięcy sztuk.

Seria specjalna

Jedną z najbardziej zjawiskowych cech specjalnej serii jest na nowo zinterpretowany kolor Neodyme. To połyskujący na miedziany odcień brąz. Stanowi on efektowny kontrast wobec bazowego odcienia GT Silver Metallic z pokazowego egzemplarza z 1993 r. W jubileuszowej edycji wykorzystano go w przypadku przedniego zderzaka, bocznych wlotów powietrza przedzielonych pojedynczym „skrzelem”, a także napisów i dwutonowych 20-calowych obręczy z lekkich stopów. Porsche Boxster 25 Years jest oferowany w kolorze GT Silver Metallic. Dostępne są także odcienie Deep Black Metallic i Carrara White Metallic. Kolejnym charakterystycznym elementem jest ozdobiony napisem „Porsche” korek wlewu paliwa z serii Exclusive Design. Jego lśniące wykończenie przywodzi na myśl aluminium. Dopasowano do niego błyszczące końcówki sportowego układu wydechowego, z którymi kontrastuje czarne obramowanie przedniej szyby.

Wyposażenie

W nawiązaniu do stylu historycznego pierwowzoru specjalny wariant łączy wnętrze wykończone skórą w kolorze Bordeaux Red z poszyciem dachowym z czerwonej tkaniny. Na dachu widnieje wytłoczony napis „Boxster 25”. Zarówno wykończenie kabiny, jak i poszycie dostępne są także w kolorze czarnym. Poszerzona lista standardowego wyposażenia limitowanej edycji obejmuje między innymi pakiet elementów dekoracyjnych kokpitu z aluminium, sportowe fotele z 14-kierunkową regulacją elektryczną, listwy progowe z napisem „Boxster 25”. Dodatkowo model posiada wielofunkcyjną, sportową kierownicę GT ze skórzanym wykończeniem i funkcją podgrzewania.

Napęd

Jednostka napędowa jubileuszowej edycji to generator czystej euforii. To 6-cylindrowy bokser 718 Boxster GTS 4.0 o pojemności 4,0 litrów. Jest on również wykorzystywany – jako wariant o wyższej mocy – w purystycznym 718 Spyder. Swoboda reakcji, niespotykany sposób oddawania mocy i bogate brzmienie sprawiają, że wysokoobrotowy wolnossący silnik rozwijający 294 kW (400 KM) gwarantuje wyjątkowo emocjonujące wrażenia z jazdy. Boxster 25 Years jest oferowany z 6 stopniową skrzynią manualną lub z automatyczną 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową Porsche (PDK). W specjalnym wydaniu model osiąga prędkość maksymalną 293 km/h. W połączeniu ze skrzynią PDK i standardowym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s. Standardowe elementy wyposażenia obejmują sportowe zawieszenie z Porsche Active Suspension Management (PASM) i zmniejszonym o 10 mm prześwitem. Dodatkowo także Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechaniczną „szperą” (dyferencjałem o ograniczonym poślizgu). Rozwiązania te pozwalają połączyć nadzwyczajny komfort jazdy i sportowe, pełne dynamiki prowadzenie.

Nowe Porsche Boxster 25 Years można już zamawiać. Pierwsze samochody trafią do salonów pod koniec marca 2021 r. Ceny modelu rozpoczynają się od 459 tys. zł z VAT.

Ćwierć wieku czystej przyjemności z jazdy: rodzina Porsche Boxster kończy 25 lat

Boxster ma dla Porsche bardzo szczególne znaczenie. Zapoczątkował bowiem reorientację strategii modelowej producenta samochodów sportowych i wytyczył kierunek na przyszłość w trudnych ekonomicznie czasach połowy lat 90. Znalazło to odzwierciedlenie w pierwszym seryjnym 6-cylindrowym silniku typu bokser chłodzonym cieczą. Dodatkowo także w inteligentnej koncepcji współdzielonych elementów, którą wprowadzono wraz z tym zwinnym, centralnosilnikowym roadsterem. Koncepcja ta została później wykorzystana przy budowie kolejnej generacji 911 (typ 996), zaprezentowanej w 1997 r. Umożliwiła ona Porsche powrót do dochodowej produkcji.

Detroit 1993

Atrakcyjny cenowo dwumiejscowy samochód z miejsca podbił serca nowych, młodszych klientów. Jeśli chodzi o wygląd, korzystał z motywów przewijających się już w historii marki. Wizualnie koncepcyjny Boxster pokazany w Detroit w styczniu 1993 r. przywodził na myśl legendarne modele 550 Spyder i 718 RS 60 Spyder. Spotkał się z tak przychylnymi reakcjami, że zarząd Porsche zainterweniował we wciąż trwające prace designerskie nad seryjnym modelem. Nakazał bezzwłocznie: „Po prostu zbudujcie go na wzór prototypu”. I jak pokazał czas, była to mądra decyzja.

Kiedy w sierpniu 1996 r. produkcyjny Boxster trafił na rynek, niemal do złudzenia przypominał gwiazdę targów motoryzacyjnych. A ponieważ przedni pas dzielił z 911 z serii 996, nie było wątpliwości co do jego pochodzenia. Boxster był prawdziwym Porsche. Jednocześnie jego centralnie zamontowany 6-cylindrowy silnik typu bokser, który początkowo miał pojemność skokową 2,5 litra i rozwijał moc 159 kW (204 KM), został zaprojektowany tak, aby spełniać bardziej rygorystyczne normy emisji. Korzystał m.in. z chłodzenia cieczą, techniki czterozaworowej oraz zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych.

Kolejne generacje

Wkrótce nastąpił wzrost mocy, przeprowadzono też pierwsze udoskonalenia modelu. W 1999 r. pierwsza generacja Porsche Boxster (typ 986) otrzymała 2,7-litrowy silnik, początkowo o mocy 162 kW (220 KM), a później – 168 kW (228 KM). Nowo wprowadzony Boxster S otrzymał 6-cylindrową jednostkę o pojemności 3,2 litra i mocy 158 kW (252 KM). Wkrótce zwiększono ją dodatkowo do 191 kW (260 KM).

W 2004 r. pojawiła się generacja 987, z nadwoziem o nowym wzornictwie. Wyróżniała się 17-calowymi kołami i przeprojektowanym wnętrzem. Dodatkowo także posiadała opcjonalne elementy: zawieszenie PASM o zmiennej charakterystyce amortyzatorów, ceramiczne hamulce PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) oraz pakiet Sport Chrono. Przy niezmienionej pojemności jej silniki generowały, odpowiednio, 176 kW (240 KM) i 206 kW (280 KM). Pod koniec produkcji jednostki osiągały już 188 kW (255 KM) z pojemności 2,9 l oraz 228 kW (310 KM) z 3,4 l. Oferowaną wcześniej automatyczną przekładnię Tiptronic S zastąpiła skrzynia PDK.

W 2012 r. Porsche zaprezentowało kompleksowo zmodernizowany, wizualnie „wyostrzony” model Boxster typ 981. Zupełnie nowe, lekkie nadwozie i w pełni przeprojektowane podwozie sprawiały, że nowa generacja była bardziej stonowana i muskularna jednocześnie. Dodatkowo także szybsza niż kiedykolwiek wcześniej. Całkowicie elektrycznie sterowany miękki dach obywał się bez dodatkowej pokrywy. Nawisy karoserii były jeszcze krótsze, a przednia szyba została przesunięta ku przodowi. Bardziej ekonomiczne 6-cylindrowe silniki typu bokser wyposażono w bezpośredni wtrysk benzyny (początkowo: 2.7 o mocy 195 kW/265 KM oraz 3.4 o mocy 232 kW/315 KM). W kwietniu 2014 roku do oferty dołączył Boxster GTS, rozwijający 243 kW (330 KM). Największą atrakcją bez wątpienia był sensacyjny debiut Porsche Boxster Spyder z 3,8-litrową jednostką o mocy 276 kW (375 KM).

Obecny model

Obecna generacja Porsche 718 Boxster – typ 982 – zadebiutowała w styczniu 2016 r. Wyznaczyła ona nowy kurs na przyszłość, ze swoimi 4-cylindrowymi silnikami turbo oraz udoskonalonym designem. Jednostka typu bokser o pojemności 2,0 litrów dostarcza moc 220 kW (300 KM). 2,5-litrowa – dzięki turbosprężarce o zmiennej geometrii łopatek – generuje 257 kW (350 KM). Wkrótce do oferty dołączył Boxster GTS o mocy 269 kW (365 KM). W połowie 2019 r. na szczyt oferty wspięła się nowa edycja Porsche Boxster Spyder. Jej 4,0-litrowy silnik o mocy 309 kW (420 KM) dzieli z flagowym sportowym modelem z twardym dachem – 718 Cayman GT4. Od 2020 r. ten 6-cylindrowy centralnie montowany motor napędza również 400-konne 718 Boxster GTS 4.0.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *