MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Mercedes EQS – zapowiedź nowatorskiego wnętrza

Mercedes zapowiedział wprowadzenie do sprzedaży w Europie nowego modelu EQS już w sierpniu 2021 roku. Teraz producent pokazał wnętrze tego nowego elektrycznego Mercedesa. Uwagę zwraca wielki ekran wykonany z jednej tafli szkła, o którym pisaliśmy już tutaj.

EQS jest w pełni elektryczną luksusową limuzyną Mercedesa – samochodem, dzięki któremu marka Mercedes-EQ na nowo definiuje ten segment pojazdów. EQS to także pierwszy model oparty na modułowej architekturze dla elektrycznych aut klasy wyższej i luksusowych. Unikalne połączenie innowacyjnych rozwiązań technicznych, designu, funkcjonalności i łączności sprawia, że EQS zachwyca zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Korzystając ze sztucznej inteligencji (AI), w wielu obszarach ułatwia im codzienne życie. A z wartością współczynnika oporu powietrza Cd od 0,20 wyznacza nowy wzorzec aerodynamiki wśród pojazdów seryjnych. EQS jest produkowany razem z Klasą S w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji CO2 w zakładach Factory 56 w Sindelfingen. To najnowocześniejsza fabryka samochodów Mercedes-Benz. Akumulatory są wytwarzane w zakładzie Hedelfingen, należącym do pobliskiego kompleksu Mercedes-Benz Untertürkheim.

Mercedes EQS - zapowiedź nowatorskiego wnętrza
Bliski krewny nowej klasy S

Chociaż EQS jest bliskim krewnym nowej Klasy S, powstał na architekturze przeznaczonej dla aut całkowicie elektrycznych. Nowa koncepcja pozwoliła na wdrożenie rygorystycznego tzw. projektowania opartego na celach. Łukowaty profil (One bow design) i wysunięta do przodu kabina w połączeniu z krótką partią tylną, podobnie jak w przypadku nadwozia typu fastback, już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżniają EQS-a od samochodów spalinowych. Dodatkowo podkreśla to przedni pas z tzw. czarnym panelem oraz wygląd przednich i tylnych lamp. Najwyższe standardy funkcjonalności i aerodynamiki idą w parze z innowacyjną estetyką. Język projektowania Mercedes-Benz – zmysłowa przejrzystość w połączeniu z progresywnym luksusem – znajduje odzwierciedlenie w mocno profilowanych powierzchniach, minimalizacji łączeń profili karoserii i płynnych przejściach pomiędzy płaszczyznami.

Mercedes EQS - zapowiedź nowatorskiego wnętrza
Ciekawe fakty i liczby
  • MBUX Hyperscreen harmonijnie łączy kilka wyświetlaczy, tworząc imponujące zakrzywione pasmo ekranu o szerokości ponad 141 centymetrów. Powierzchnia postrzegana przez podróżujących wynosi 2432,11 cm2.
  • Szklana pokrywa MBUX Hyperscreen jest trójwymiarowo zakrzywiona w procesie formowania w temperaturze ok. 650°C. Proces ten pozwala uzyskać pozbawiony zniekształceń widok na całej szerokości pojazdu, niezależnie od promienia szklanej tafli.
  • W zależności od wyposażenia, działanie EQS-a lub otoczenie pojazdu monitoruje nawet 350 czujników – a liczba ta nie obejmuje anten. Czujniki mierzą na przykład odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperaturę, zajętość siedzeń, a także ruchy powiek kierowcy lub język pasażerów.
  • Opcjonalny dźwięk podczas jazdy jest interaktywny – reaguje na kilkanaście różnych parametrów, takich jak położenie pedału przyspieszenia, prędkość czy rekuperacja.
  • No.6 MOOD Linen – tak nazywa się nowy zapach skomponowany specjalnie dla EQS-a. Cyfra „6” nawiązuje do faktu, że pierwsze samochody elektryczne – „Mercédès Electrique” – pojawiły się w gamie modelowej w 1906 r.
  • W EQS-ie zastosowano ponad 40 nowych wynalazków. Niezwykły design luksusowego elektrycznego sedana chroni 20 wniosków o rejestrację wzorów przemysłowych.
  • Aby dostać się do najważniejszych aplikacji MBUX, użytkownik musi przejść przez 0 (słownie: zero) poziomów menu. Dlatego menu nazywa się warstwą zerową.
  • Obszar wyświetlania opcjonalnego, większego head-upa odpowiada ekranowi o przekątnej 77 cali. Jednostka obrazująca składa się z matrycy 1,3 miliona pojedynczych luster.
  • W kilku miejscach EQS-a pojawił się „wzór Mercedes-Benz”. Na przykład na nadwoziu, jako specjalny wariant przedniego pasa, lub na obręczach z lekkiego stopu. We wnętrzu wzór można znaleźć na podświetlanych, laserowo wycinanych elementach ozdobnych lub na wyświetlaczu pasażera, jako cyfrowy obraz dekoracyjny. Abstrakcyjny, trójwymiarowy wzór gwiazdy bazuje na wczesnym znaku towarowym Daimler Motorengesellschaft (DMG), wpisanym do rejestru znaków towarowych 9 lutego 1911 r.
  • Filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) – element opcji ENERGIZING AIR CONTROL Plus – o objętości 9,82 dm³ wyjątkowo skutecznie oczyszcza powietrze napływające z zewnątrz. Eliminuje ponad 99,65% cząstek wszystkich rozmiarów. Do neutralizacji zapachów wykorzystuje ok. 600 g węgla aktywnego. Powierzchnia adsorpcji odpowiada około 150 boiskom piłkarskim.
  • Aby zapewnić dotykowe sprzężenie zwrotne podczas obsługi, pod powierzchniami ekranu dotykowego MBUX Hyperscreen umieszczono łącznie 12 siłowników. Jeśli palec dotknie określonych miejsc, wywołują one wyczuwalne wibracje.
  • System dźwięku przestrzennego Burmester® w EQS-ie składa się z 15 głośników o łącznej mocy 710 watów. Wytwarza on niezwykle wyrazisty, naturalny dźwięk.
  • Specjalna powłoka szklanej tafli MBUX Hyperscreen ułatwia jej czyszczenie. Zakrzywione szkło wyprodukowano ze szczególnie odpornego na zarysowania krzemianu glinu.
  • EQS to pierwszy seryjny samochód z wartością współczynnika oporu powietrza Cd zaczynającą się od 0,20.
  • 8 rdzeni procesora, 24 GB RAM-u i przepustowość pamięci RAM o wartości 46,4 GB na sekundę.
  • Jasność MBUX Hyperscreen jest dostosowywana do warunków otoczenia na podstawie danych pomiarowych z kamery wielofunkcyjnej i dodatkowego czujnika światła.
  • Zawartość MBUX Hyperscreen po stronie pasażera z przodu można zindywidualizować, korzystając z maksymalnie siedmiu profili.
  • „Hej Mercedes” obsługuje naturalnie formułowane komendy w 27 językach.
Mercedes EQS - zapowiedź nowatorskiego wnętrza
Najważniejsze innowacje

EQS-a można doświadczyć prawie wszystkimi zmysłami. Ten w pełni elektryczny, luksusowy samochód otwiera także nowy wymiar estetyki i luksusu. Oto najważniejsze z zastosowanych w nim innowacji:

  • Aerodynamika: rekord świata. Pierwszy produkcyjny samochód świata z wartością Cd zaczynającą się od 0,20 (z 19-calowymi felgami AMG i odpowiednimi oponami – konfiguracja dostępna w Unii Europejskiej od końca 2021 r. – i w trybie jazdy Sport). Rezultat: większy zasięg.
  • ENERGIZING NATURE: nowe programy ENERGIZING COMFORT z kojącymi dźwiękami – pomagają zrelaksować się podczas jazdy.
  • Filtr HEPA: zaawansowany system filtrów wyjątkowo skutecznie oczyszcza powietrze dopływające z zewnątrz. W rezultacie jest ono niemal wolne od pyłów, mikrocząstek i pyłków oraz nieprzyjemnych zapachów.
  • MBUX Hyperscreen: cała deska rozdzielcza tworzy panoramiczny ekran – dla kierowcy i pasażera z przodu.
  • Bezprzewodowe aktualizacje: aktywacja funkcji pojazdu, takich jak dodatkowe krajobrazy dźwiękowe, dzięki technice WLAN. W rezultacie EQS pozostaje aktualny przez cały okres eksploatacji pojazdu.
  • Wrażenia dźwiękowe: różne krajobrazy dźwiękowe, w tym opcjonalny dźwięk podczas jazdy, zapewniają też interaktywne wrażenia dźwiękowe.
  • Koncepcja zerowej warstwy: kluczowe aplikacje są dostępne na najwyższym poziomie MBUX, w polu widzenia. Spersonalizowane sugestie zapewniają jeszcze łatwiejszą obsługę i ograniczają także rozproszenie kierowcy.
Mercedes EQS - zapowiedź nowatorskiego wnętrza
Zarząd Mercedes-Benz na temat EQS

„W Mercedesie dążymy do zajęcia pozycji lidera w dziedzinie elektromobilności i cyfryzacji. Chcemy to osiągnąć dzięki inteligentnej strategii platform i poprzez oparte na oprogramowaniu podejście. Nowy EQS pokazuje więc, że podążamy własną ścieżką, oferując klientom wysoce efektywne, elektryczne i luksusowe doświadczenie” – Markus Schäfer, członek zarządu Daimler AG i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars

Mercedes EQS - zapowiedź nowatorskiego wnętrza

„Dzięki EQS-owi stworzyliśmy zupełnie nową, przyszłą generację samochodów luksusowych. Bazując na naszym stylu zmysłowej czystości, kreujemy pożądanie. Łączymy więc uwodzicielską rzeźbę z najbardziej progresywną proporcją. Kluczowe cechy, takie jak łukowaty profil i zredukowana, harmonijna stylizacja, nadają EQS-owi sportowy, a zarazem progresywny wygląd. To właśnie odróżnia go od innych samochodów, które kiedykolwiek stworzyliśmy. Sprawia, że nasz EQS jest też tak wyjątkowy” – Gorden Wagener, szef ds. designu w Grupie Daimler

Mercedes EQS - zapowiedź nowatorskiego wnętrza
Można doświadczyć go niemal wszystkimi ludzkimi zmysłami

Nowy EQS na wiele sposobów odwołuje się do czterech ludzkich zmysłów: wzroku, słuchu, węchu i dotyku.

1. Wzrok:

Rewolucyjny w klasie luksusowej profil, z łukowatą linią dachu i przesuniętą ku przodowi kabiną, wyraźnie odróżnia EQS-a od pojazdów spalinowych. Dodatkowo podkreśla to czarny panel z przodu oraz wygląd świateł.

Również we wnętrzu projektanci obrali zupełnie nową ścieżkę – i wykorzystali zaoferowaną im swobodę. Jednym z najważniejszych elementów nowego EQS-a jest MBUX Hyperscreen. Profilowany ekran rozciąga się od lewego do prawego słupka A. Efekt „wow” oprócz samych rozmiarów i wysokiej jakości zapewnia także efektowny design. MBUX Hyperscreen jest w minimalistyczny sposób zintegrowany z deską rozdzielczą. Otaczają go jedynie cienka srebrna ramka, smukłe otwory wentylacyjne i skórzane wykończenia. Całość tworzy zatem awangardową architekturę kokpitu. Spokojny, przejrzysty wygląd paneli drzwiowych nawiązuje też do wystroju wnętrz nowoczesnych mieszkań. Kolejną wizualną atrakcją jest także wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości.

2. Słuch:

Wrażenia akustyczne z jazdy EQS-em wahają się od komfortowej ciszy do interaktywnego, zmysłowego dźwięku. Holistyczne podejście do produkcji dźwięku sprawia, że zmiana paradygmatu – „przesiadka” z napędu spalinowego na elektryczny – jest tu też wyraźnie słyszalna. EQS wyjeżdża z fabryki z dwoma dostępnymi krajobrazami dźwiękowymi: Silver Waves i Vivid Flux. Można je wybierać (lub wyłączać) za pośrednictwem centralnego wyświetlacza. Kierowca i pasażerowie są witani komunikatem dźwiękowym, gdy zbliżają się do pojazdu i do niego wsiadają. Stosowny dźwięk towarzyszy również wysiadaniu i zamykaniu EQS-a. Odpowiedni krajobraz dźwiękowy obejmuje też opcjonalny dźwięk podczas jazdy, odtwarzany przez głośniki pokładowego audio.

Także nowe programy ENERGIZING NATURE systemu ENERGIZING COMFORT oferują imponująco realistyczne wrażenia słuchowe. Kojące dźwięki (las – Forest Glade, morze – Sounds of the Sea i deszcz – Summer Rain) powstały we współpracy z Gordonem Hemptonem, akustykiem przyrody. Podobnie jak w przypadku innych programów ENERGIZING COMFORT, do zmysłów odwołują się też zmiany oświetlenia i grafiki. Kolejną alternatywą dla cichego podróżowania jest też usługa strumieniowego przesyłania muzyki. W systemie informacyjno-rozrywkowym MBUX w ramach funkcji „Muzyka online” zintegrowano wszystkich głównych dostawców usług strumieniowego przesyłania muzyki.

3. Węch:

Mercedes EQS dba także o to, by nieprzyjemne zapachy nie dostawały się do kabiny. Duży filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) nie tylko bardzo skutecznie oczyszcza zewnętrzne powietrze z kurzu, drobnych cząstek i pyłków. Specjalne węgle aktywne w filtrze HEPA i filtrze kabinowym filtrują też dwutlenek siarki i tlenki azotu oraz zapachy. Ze względu na swoją porowatą strukturę mają one bardzo dużą powierzchnię wewnętrzną. W filtrze HEPA EQS-a wykorzystano około 600 gramów węgla aktywnego. Powierzchnia adsorpcji odpowiada około 150 boiskom piłkarskim.

W ramach pakietu AIR-BALANCE oferowana jest funkcja perfumowania, która również „przemawia” do zmysłu powonienia. Dla nowego, topowego elektrycznego modelu skomponowano także nowy zapach: No.6 MOOD Linen – z nutą figi i lnu.

4. Dotyk:

Skóra jest największym narządem zmysłów człowieka. Projektanci EQS-a zadbali także o jak najlepsze wrażenia dotykowe podróżujących nowym modelem. Do jego wykończenia służą skórzane powierzchnie z wyszukiwanymi wzorami przeszyć lub perforacją, delikatna struktura NEOTEX, która łączy w sobie wygląd zamszu i zaawansowanego technologicznie neoprenu lub też elementy ozdobne z prawdziwego drewna o otwartych porach. Wyświetlacze MBUX Hyperscreen oferują dotykowe sprzężenie zwrotne. Jeśli palec dotknie określonych punktów na ekranie, użytkownik poczuje pulsowanie powierzchni, sprawiające wrażenie działania mechanicznego przełącznika. W obsłudze pomaga też tzw. siłowe sprzężenie zwrotne – różny poziom nacisku zmienia reakcję wyświetlacza, np. powoduje „przeskoczenie” na inny poziom menu. Z kolei w ramach funkcji masażu EQS oferuje do dziesięciu różnych programów masażu, które wykorzystują silniki wibracyjne w siedzeniach. Co więcej, relaksujący efekt mogą wzmocnić ciepłem – bazując na koncepcji wykorzystania gorących kamieni. W tym celu z nadmuchiwanymi komorami powietrznymi wielokonturowych siedzeń połączono funkcję ogrzewania.

Potrafi szybko się uczyć dzięki sztucznej inteligencji (AI)

Ale EQS to nie tylko samochód, który przemawia do prawie wszystkich ludzkich zmysłów. Jako wyjątkowo inteligentny pojazd sam również ma wiele zmysłów. W zależności od wyposażenia wykorzystuje do 350 różnych typów czujników. Mierzą one odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperaturę, zajętość miejsc, a także ruchy powiek kierowcy lub język pasażerów. To bogactwo informacji jest przetwarzane przez jednostki sterujące, które – kontrolowane też przez odpowiednie algorytmy – podejmują decyzje z prędkością światła. Ale wiele informacji przydaje się tylko wtedy, gdy można coś z nimi zrobić. Nowy EQS może poszerzać swoje możliwości i kompetencje, bazując na nowych doświadczeniach, bowiem dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) jest zdolny do uczenia się. Oto kilka przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji:

  • Opcjonalny dźwięk podczas jazdy jest interaktywny i reaguje na kilkanaście różnych parametrów, takich jak położenie pedału gazu, szybkość, rekuperacja czy wybór programu jazdy. Inteligentne algorytmy projektowania dźwięku w czasie rzeczywistym obliczają brzmienie we wzmacniaczu systemu dźwięku przestrzennego Burmester®, a głośniki je odtwarzają.
  • Trener ENERGIZING COACH „podsuwa” programy ENERGIZING COMFORT – Świeżość, Ciepło, Witalność lub Radość – w zależności od sytuacji i użytkownika. Jeśli z systemem połączony jest smartwatch Mercedes-Benz vivoactive® 3, smartwatch Mercedes-Benz Venu® lub inne kompatybilne urządzenie ubieralne firmy Garmin®, do optymalizacji precyzji zaleceń wykorzystywane są osobiste wartości, takie jak poziom stresu lub jakość snu.
  • System MBUX proaktywnie pokazuje użytkownikowi właściwe funkcje we właściwym czasie. Świadomość kontekstowa jest stale optymalizowana, zarówno pod wpływem zmian w otoczeniu, jak i zachowań użytkowników. Tak zwana warstwa zerowa oferuje użytkownikowi dynamiczne, zagregowane treści z całego systemu MBUX na najwyższym poziomie menu. Asystent Wnętrza MBUX rozpoznaje polecenia obsługi na podstawie ruchów (w EQS-ie śledzi również zachowanie pasażerów z tyłu).
Mercedes-EQ: lider w dziedzinie elektryfikacji i zrównoważonej produkcji

W ramach inicjatywy Ambition 2039 Mercedes-Benz pracuje nad tym, by za mniej niż 20 lat oferować gamę nowych pojazdów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla. Firma zakłada, że już w 2030 r. ponad połowa sprzedawanych aut będzie dysponowała napędem elektrycznym (xEV, czyli pojazdy w pełni elektryczne i hybrydy plug-in).

EQS jest wytwarzany razem z Klasą S (Mercedes-Benz i Mercedes-Maybach), w sposób energooszczędny i całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, w zakładach Factory 56 w fabryce w Sindelfingen. To także najnowocześniejsza fabryka samochodów Mercedes-Benz na świecie, w pełni zgodna z założeniami strategii Ambition 2039. W całym budynku systematycznie wprowadza się również innowacyjne technologie i procesy, które wspomagają pracowników w ich codziennej pracy.

Głównym czynnikiem sukcesu w strategicznej inicjatywie Mercedes-Benz AG w segmencie elektromobilności – i kluczowym aspektem, jeśli chodzi o możliwość elastycznego i wydajnego zaspokajania globalnego popytu na pojazdy elektryczne – jest lokalna produkcja akumulatorów. Za wytwarzanie akumulatorów dla EQS-a odpowiada kampus fabryka w Hedelfingen, część kampusu układów napędowych Mercedes-Benz Drive Systems Campus Untertürkheim.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *