KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

90 lat temu Rudolf Caracciola wygrał Mille Miglia za kierownicą Mercedesa SSKL

Cóż za zaskakujące zwycięstwo: duży i, pomimo wielu środków zmniejszających masę, wciąż ciężki Mercedes-Benz SSKL (W 06 RS) z Rudolfem Caracciolą za kierownicą nie uchodził przed piątą edycją Mille Miglia (12i 13 kwietnia 1931 r.) za faworyta. A jednak samochód ze Stuttgartu pokonał 1635-kilometrową trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem szybciej niż wszyscy lokalni bohaterowie: Caracciola i jego pilot Wilhelm Sebastian minęli linię mety po 16 godzinach, 10 minutach i 10 sekundach. Ich średnia prędkość wynosiła więc 101,6 km/h – co samo w sobie stanowiło sensację. Żaden kierowca przed nimi nie osiągnął wyniku przekraczającego 100 km/h. Co więcej, Caracciola był pierwszym nie-Włochem, który zatriumfował w Mille Miglia.

90 lat temu Rudolf Caracciola wygrał Mille Miglia 1931 za kierownicą Mercedesa SSKL
Wyścig “Mille Miglia” rozgrywany na dystansie 1000 mil rozpoczynał się i kończył w Brescii, 12/13 kwietnia 1931 r. Zwycięzca, Rudolf Caracciola, z pilotem Wilhelmem Sebastian (nr startowy 87) mijają linię mety w Mercedes-Benz SSKL (W 06 RS). Po raz pierwszy, zagraniczny kierowca został zwycięzcą w klasyfikacji generalnej tego słynnego włoskiego wyścigu
Wyścig Mille Miglia

Oryginalny wyścig Mille Miglia był organizowany w latach 1927-1957. Od 1977 roku przybrał formę wyścigu pojazdów historycznych, a dziś – już jako 1000 Miglia – jest jednym z najpopularniejszych wyścigów klasycznych samochodów na świecie. W tym roku 1000 Miglia odbędzie się w dniach 16-19 czerwca 2021 roku.

90 lat temu Rudolf Caracciola wygrał Mille Miglia 1931 za kierownicą Mercedesa SSKL
Rudolf Caracciola po odniesieniu słynnego zwycięstwa. Po prawej, jego żona Charly Caracciola i obok niej stoi Alfred Neubauer.

W 1931 r. na listę startową Mille Miglia zapisało się 151 zespołów. Trasa wyścigu prowadziła z Brescii przez Parmę do Bolonii, stamtąd przez Apeniny do Florencji, a następnie ze Sieny do Rzymu. Droga powrotna wiodła przez Perugię i Maceratę w kierunku Morza Adriatyckiego, a następnie przez Rimini, Bolonię i Weronęz powrotem do Brescii. Startując na „swojej ziemi”, włoskie zespoły miały przewagę pod względem znajomości tras, a także zaopatrzenia. „Trasa była dosłownie »najeżona« stanowiskami z częściami zamiennymi” – wspominał później Rudolf Caracciola. „Tymczasem my musieliśmy oszczędzać (samochody)”. Dyrektor ds. wyścigów Alfred Neubauer w ramach wsparcia Caraccioli i Sebastiana – zgłoszonych jako prywatny zespół – był w stanie zorganizować wzdłuż trasy jedynie cztery takie stanowiska.

90 lat temu Rudolf Caracciola wygrał Mille Miglia 1931 za kierownicą Mercedesa SSKL
Rudolf Caracciola, z pilotem Wilhelmem Sebastian podczas przejazdu przez Raticosa Pass za kierownicą Mercedes-Benz SSKL (W 06 RS).
Mercedes SSKL z 1931 roku

Oficjalnie wyścigowy samochód Mercedesa nosił nazwę „SSK Model 1931”. Oznaczenie SSKL („Super-Sport-Kurz-Leicht” – super, sportowy, krótki, lekki) wprowadzono kilka miesięcy później. Wówczas kiedy pojazd stał się czwartym i ostatnim modelem z legendarnej serii S, zbudowanym w zaledwie czterech egzemplarzach. Dzięki ogromnym wysiłkom ekipy pod nadzorem dyrektora ds. rozwoju dra Hansa Nibela udało się utrzymać konkurencyjność samochodu. Pomimo tego, że jego konstrukcja nie należała do najnowocześniejszych. Zastosowanie cieńszej ramy i dodanie wielu wywierconych otworów pozwoliło obniżyć masę własną pojazdu o 125 kg, do 1352 kg. Gruntownie przerobiono również sześciocylindrowy silnik o pojemności 7069 cm3. Z aktywną sprężarką Roots generował on moc 221 kW (300 KM). Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 235 km/h.

90 lat temu Rudolf Caracciola wygrał Mille Miglia 1931 za kierownicą Mercedesa SSKL
Rudolf Caracciola z pilotem Wilhelmem Sebastian podczas przejazdu przez Raticosa Pass za kierownicą Mercedes-Benz SSKL (W 06 RS).

Caracciola i Sebastian wyjechali na trasę Mille Miglia 12 kwietnia 1931 r. o 15:12. Drogi były wąskie i krzyżowały się z górskimi przełęczami. Dopiero zatem pod koniec wyścigu Caracciola mógł przez wiele kilometrów jechać „na pełnym gazie”. Manewrowanie ciężkim Mercedesem nie było dla niewysokiego kierowcy łatwym zadaniem. Sam przyznał: „Przez 16 godzin siedziałem za kierownicą. Przez 16 godzin »grzaliśmy« wzdłuż i wszerz Włoch. Nocą rozglądaliśmy się za drogą w świetle reflektorów, a później oślepiało nas poranne słońce… przez 16 godzin nie miałem pojęcia, jaka jest nasza pozycja w olbrzymiej stawce kilkuset samochodów”. Tak kierowca skomentował moment powrotu do Brescii: „Na mecie Alfred Neubauer kompletnie zwariował, tańczył. Na początku nie zdawałem sobie sprawy, co się stało, ale powoli docierało do mnie: tak, wygrałem Mille Miglia”. Za nim do mety dotarło 31 włoskich maszyn, a 32. był Graham-Paige.

Mercedes-Benz Typ SSKL (W 06 RS), 1931.
Kryzys

Rok 1931 nie był łatwy. Krach na nowojorskiej giełdzie w październiku 1929 r. miał dramatyczne konsekwencje dla światowej gospodarki – w tym także dla przemysłu motoryzacyjnego. W Niemczech produkcja samochodów spadła ze 139 869 pojazdów w 1929 r. do 88 435 sztuk w 1930 i 64 377 sztuk w 1931. Obroty ówczesnego koncernu Daimler-Benz AG spadły także o ok. połowę, do 68,8 mln RM (marek rzeszy). Zarząd podjął odpowiednie działania: ze względu na sytuację ekonomiczną w 1930 r. wstrzymał prace nad nowym „modelem samochodu wyścigowego 1931”. Mimo zwycięstwa w 1930 r. w mistrzostwach Europy w wyścigach górskich Rudolf Caracciola, kierowca fabryczny, został zwolniony. Jednak dyrektorowi wyścigowemu Alfredowi Neubauerowi udało się uzgodnić z nim ograniczone wsparcie fabryczne i zapewnić egzemplarz SSKL.

Mercedes-Benz Typ SSKL (W 06 RS), 1931.

W zamian Caracciola zobowiązał się „w sezonie 1931 startować w wyścigach i imprezach sportowych wyłącznie dla Daimler-Benz”. Program wyścigów z 1931 r. okazał się skromniejszy niż planowano. Mimo to doprowadził do 11 zwycięstw przy 11 startach, a zespół obronił tytuł „mistrza Europy w wyścigach górskich”.

Mercedes-Benz Typ SSKL (W 06 RS), 1931.
Rudolf Caracciola

Rudolf Caracciola (więcej tutaj), fabryczny kierowca Mercedesa, w latach 30. ubiegłego stulecia był gwiazdą pierwszej ery Srebrnych Strzał. W 1935, 1937 i 1938 r. wywalczył tytuł mistrza Grand Prix Europy. Pod względem sportowego prestiżu tytuł ten jest porównywalny z mistrzostwem świata Formuły 1, zainicjowanym w 1950 roku. Wspólnie z Mercedes-Benz trzykrotnie zdobył też europejski tytuł mistrza wyścigów górskich. Rudolf Caracciola urodził się 30 stycznia 1901 r. w Remagen i zmarł 28 września 1959 r., w wieku zaledwie 58 lat.

Alfred Neubauer i zwycięzca wyścigu Rudolf Caracciola oraz pilot Wilhelm Sebastian (w środku).

W 1955 r. Stirling Moss i Denis Jenkinson ustanowili wieczny rekord Mille Miglia. Startując Mercedesem 300 SLR (W 196 S), pokonali trasę słynnego drogowego wyścigu w ciągu 10 godzin, 7 minut i 48 sekund. Ich średnia prędkość – 157,65 km/h – nigdy nie została pobita. Oryginalny Mille Miglia został po raz ostatni zorganizowany jako wyścig drogowy w 1957 r. Późniejsze edycje odwołano z powodu kilku poważnych wypadków. 20 lat później impreza odbyła się ponownie i od tamtej pory cieszy się dużą popularnością zarówno wśród uczestników, jaki publiczności. W wydarzeniu mogą wziąć udział wszystkie samochody, których modele startowały w oryginalnym Mille Miglia w latach 1927-1957. W dzisiejszych imprezach Miglia 1000 zazwyczaj bierze udział ponad 400 klasycznych pojazdów, a ich zmagania wzdłuż trasy śledzą także tysiące widzów. Jako Globalny Partner Motoryzacyjny Mercedes-Benz regularnie wspiera to wydarzenie, dostarczając na miejsce także swoje słynne klasyczne samochody i znanych kierowców wyścigowych.

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *