Mercedes-Benz SL serii R 107 ma 50 lat
50 lat temu, w kwietniu 1971 r., Mercedes-Benz zapoczątkował nowy rozdział w fascynującej historii sportowego roadstera SL. Zadebiutował wówczas 350 SL – pierwszy SL z silnikiem V8 i pierwszy wariant nowej serii R 107, która przy okazji wzbogaciła się o literę „R”, pochodzącą od słowa „roadster”. Dwumiejscowy pojazd z całkowicie składanym miękkim poszyciem dachowym z tkaniny oraz zdejmowanym twardym dachem (hardtopem) stanowił całkowicie nową konstrukcję. Był samochodem pewnym siebie, sportowym, ale i luksusowym, który doskonale łączył osiągi z komfortem jazdy. W tym samym roku Mercedes-Benz wprowadził do sprzedaży czteromiejscowe coupé serii C 107, zbudowane na bazie typoszeregu R 107.
R 107 godnie reprezentował tradycje rodziny SL. Stworzyły ją wyścigowy samochód sportowy 300 SL (W 194) z 1952 r. oraz seryjne auta sportowe: 300 SL (W 198, od 1954 do 1957 r. wytwarzany jako coupé oraz od 1957 do 1963 jako roadster), 190 SL (W 121, 1955-1963) i SL „Pagoda” serii W 113 (1963-1971). W 2021 r. producent spod znaku trójramiennej gwiazdy otworzy nowy rozdział w historii samochodów sportowych z linii SL. Wprowadzi na rynek model Mercedes-AMG SL serii R 232.
Moda na sukces: 18 lat w produkcji
R 107 był produkowany od 1971 do 1989 r. W tym czasie regularnie go aktualizowano, przeprowadzając liftingi i wprowadzając nowe silniki. Żaden inny Mercedes z wyjątkiem Klasy G nie utrzymał się w produkcji tak długo. Od strony konstrukcyjnej 350 SL wprowadzony na rynek 50 lat temu miał niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem, SL-em serii W 113 zwanym „Pagodą”. Przy budowie nowej generacji modelu projektanci skorzystali z rozwiązań stosowanych w ówczesnych autach osobowych z gwiazdą. Przednie i tylne zawieszenie opierało się na architekturze z modeli „/8” klasy wyższej średniej. Z kolei jednostka V8 o pojemności 3499 cm3 i mocy 147 kW (200 KM) pochodziła z luksusowych Mercedesów 280 SE 3.5 serii W 111 (coupéi kabriolet) oraz serii W 108/109 (limuzyna).
Lista innowacji technicznych zastosowanych w nowym roadsterze obejmowała udoskonaloną koncepcję bezpiecznego nadwozia z niezależną konstrukcją ramy i podłogi, wykonaną z arkuszy o różnej grubości – by uzyskać określone zachowanie podczas wypadku, a także zbiornik paliwa, który z myślą o chronieniu go w razie kolizji zamontowano nad tylną osią. Ponadto do produkcji słupków A i ramy przedniej szyby wykorzystano wysokowytrzymałą stal, a samą szybę wklejono. W ramach koncepcji bezpieczeństwa biernego zastosowano też nową czteroramienną, bezpieczną kierownicę oraz miękkie okładziny i deformowalne elementy w kabinie. Od marca 1980 r. Mercedes SL R107 był wyposażony w układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. Od stycznia 1982 r. posiadał poduszkę powietrzną kierowcy i napinacze pasów (elementy te były dostępne jako wyposażenie dodatkowe).
Szeroka gama wersji silnikowych
Po wprowadzeniu wersji 350 SL Mercedes-Benz systematycznie poszerzał gamę silnikową. W 1973 r. na europejskich rynkach pojawił się 450 SL z jednostką V8 o mocy 165 kW (225 KM). Początkowo – od jesieni 1971 r. – model ten zarezerwowany był na eksport do Ameryki Północnej. W 1974 r. pojawiła się sześciocylindrowa odmiana 280 SL (136 kW/185 KM). Po raz pierwszy w historii SL był więc dostępny z trzema różnymi silnikami do wyboru.
W wyniku liftingu z 1980 r. wariant 350 SL zastąpiła wersja 380 SL (160 kW/218 KM). Miejsce 450 SL zajął topowy 500 SL (177 kW/240 KM). W ramach gruntownej modernizacji wnętrze roadstera dostosowano wystrojem do limuzyn Klasy S serii 126. Ponadto inżynierowie zmodyfikowali wiele komponentów, m.in. skrzynię biegów. Z zewnątrz lifting ograniczył się jednak do przeprowadzenia kilku dyskretnych zmian. Wprowadzono nowe pokrywy z lekkiego stopu i przedni spoiler. 500 SL wyposażono dodatkowo w pokrywę bagażnika z lekkiego stopu ze spojlerem z czarnego tworzywa z SLC Coupé V8.
Odnowienie gamy w 1985 roku
W 1985 r. Mercedes-Benz po raz kolejny zaprezentował odnowioną gamę R 107. Oprócz niewielkich korekt w wyglądzie zewnętrznym – z 15-calowymi kołami i zunifikowanym przednim spojlerem we wszystkich wersjach, a także ulepszenia przedniego zawieszenia (teraz z zerowym promieniem zataczania) główny nacisk położono na aktualizację gamy silników. Najważniejszym wydarzeniem dla wszystkich fanów aut z gwiazdą było wprowadzenie wersji 300 SL z sześciocylindrową jednostką o pojemności 3 l. Wariant ten, o mocy 138 kW (188 KM), ożywił też oznaczenie modelu, od którego rozpoczęła się historia SL-a.
Zupełną nowością była odmiana 420 SL (160 kW/218 KM). Mercedes-Benz 500 SL (180 kW/245 KM) otrzymał przeprojektowany silnik z elektronicznym układem zapłonowym i elektronicznie sterowanym mechanicznym wtryskiem paliwa. Najwyższe miejsce w portfolio serii R 107 zajął 560 SL z 5,6-litrową jednostką V8, był on jednak zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej, Japonii i Australii. Wszystkie wersje od tamtej pory oferowano z trójdrożnym katalizatorem pracującym w układzie zamkniętym.
Koniec produkcji
Produkcja serii R 107 zakończyła się w sierpniu 1989 r., po ponad 18 latach. W tym okresie fabryka w Sindelfingen zbudowała łącznie 237 287 tych zjawiskowych roadsterów. Dziś „stosiódemki” są też poszukiwanymi klasykami: entuzjastów niezmiennie fascynuje ich połączenie luksusu i sportowego charakteru.
Informacja prasowa
Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.