Dwa wyścigi, jedno serce. Co samochody Hondy mają wspólnego z Formułą 1?
Na czym polega wyjątkowość hybrydowych układów napędowych wykorzystywanych w samochodach osobowych Hondy? Zastosowane w nich rozwiązania zostały najpierw przetestowane w samochodach wyścigowych Formuły 1. Mówi o tym najnowsza kampania japońskiego giganta motoryzacyjnego, która wystartowała w czerwcu pod hasłem „Dwa wyścigi, jedno serce”.
W klasyfikacji generalnej konstruktorów tegorocznego sezonu Formuły 1 na pierwszym miejscu znajduje się zespół Red Bull Racing Honda. Mają na to wpływ świetne wyniki osiągane przez Maxa Verstappena oraz Sergio Pereza. Pierwszy z nich odniósł do tej pory zwycięstwa w Grand Prix Emilii-Romanii, Monako, Francji, Styrii i Austrii. Drugi z nich okazał się najlepszy w Grand Prix Azerbejdżanu. Dzięki temu Holender prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców, a Meksykanin jest trzeci. Niebagatelną rolę w sukcesach tych zawodników odgrywają hybrydowe jednostki napędowe Hondy. Są one ponadto wykorzystywane w samochodach F1 należących do zespołu AlphaTauri Honda.
Najlepsze rozwiązania, które wygrywają na torze i drodze
Zaawansowane technologicznie rozwiązania stosowane w Formule 1 nie pozostają bez wpływu na układy napędowe e:HEV, znajdujące się w Hondzie Jazz i Crosstar, CR-V oraz modelu HR-V, który będzie dostępny w Polsce pod koniec tego roku. Podczas wyścigów inżynierowie nieustannie monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy. Starają się osiągnąć optymalne osiągi. Wiedza dotycząca idealnych proporcji wydajności i mocy uzyskiwanych podczas eksploatacji jednostek napędowych jest bezcenna w kontekście projektowania jednostek napędzających samochody osobowe.
Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1 zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, żeby nie złamać regulaminów. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń. Jednak zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować wyższe osiągi i większe zużycie w części wyścigu, a w innych jego partiach oszczędza paliwo na później, np. na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa – wyjaśnia Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit w Honda Racing. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy – dodaje.
Ten niezwykle ciekawy temat porusza nowa kampania Hondy, który wystartowała w czerwcu w Europie pod hasłem „Dwa wyścigi, jedno serce”. Na filmach przedstawiających m.in. Hondę Jazz e:HEV oraz CR-V e:HEV widzimy wpływ, jaki mają rozwiązania z Formuły 1 na poruszające się po drogach samochody.
Jak działa system hybrydowy stosowany w modelach e:HEV?
System hybrydowy stosowany w modelach e:HEV składa się z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, innowacyjnej przekładni o stałym przełożeniu i inteligentnej jednostki sterującej mocą. Wszystkie elementy harmonijnie ze sobą współpracują, zapewniając płynną i bezpośrednią reakcję. Żeby zagwarantować satysfakcjonujące wrażenia z jazdy i wyjątkową wydajność, zaawansowana konfiguracja e: HEV płynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy.
Pierwszy z nich jest elektryczny. Akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego. Drugi to układ hybrydowy. Silnik benzynowy dostarcza energię do generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego. Trzecia opcja to tryb silnika spalinowego. W tym przypadku silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego. Dzięki niemu siła napędowa przenosi się bezpośrednio z silnika benzynowego na koła.
Efektywność głownie w mieście
Wyjątkowość systemu zastosowanego w modelach e:HEV przejawia się przede wszystkim podczas jazdy miejskiej. Podczas niej responsywny i dynamiczny napęd zapewnia radość z jazdy. Jednocześnie tryb elektryczny może być wykorzystywany przez ponad 80 proc. czasu jazdy. Optymalna wydajność modeli e:HEV, uzyskiwana jest dzięki płynnemu przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym. Podczas jazdy z wysoką prędkością (np. podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu) stosowany jest tryb silnika spalinowego, w którym moc silnika benzynowego uzupełniana jest na żądanie, „doładowaniem” mocy z elektrycznego silnika napędowego. Wszystko po to, żeby uzyskać jak największe przyspieszenie. W przypadku trybu hybrydowego nadwyżka mocy z silnika benzynowego doładowuje akumulator za pośrednictwem generatora. Tryb elektryczny jest załączany również wtedy, gdy samochód zwalnia, odzyskując energię poprzez hamowanie rekuperacyjne, żeby doładować akumulator.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.