Polskie eliminacje FIA Rally Star
W miniony weekend, 25-26 września na Torze Modlin odbyły się polskie eliminacje do projektu Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA Rally Star. Uczestnicy korzystali z wyścigowych samochodów startujących w pucharze Mazda MX-5 Cup. Projekt FIA Rally Star, którego celem jest poszukiwanie utalentowanych kierowców rajdowych, jest skierowany do osób w wieku od 18 do 26 lat.
Dwie ścieżki rywalizacji
W pierwszym etapie daje on możliwość wybrania ścieżki rywalizacji motorsportowej „Slalom Samochodowy” oraz e-sportowej „Wyzwanie Digital”. Etap ten, w Polsce organizowany jest przez Polski Związek Motorowy (PZM). Ma on na celu wyłonienie grupy talentów, które zakwalifikują się do dalszych eliminacji na poziomie kontynentalnym, a następnie światowym. Kolejny krok to szkolenie i wspieranie przez FIA przyszłych gwiazd Rajdowych Mistrzostw Świata.
Pierwsza część rywalizacji „Wyzwanie Digital” odbyła się już wcześniej online. Platformą rywalizacji e-sportowej była gra WRC 9 z dodatkiem FIA Rally Star DLC. Finaliści spotkali się na Torze Modlin rywalizując na symulatorach firmy Ragnar Simulator, promotora PZM Mistrzostw Polski Digital Motorsport. Dwóch najlepszych finalistów: Patryk Gerber i Wojciech Grzybek zakwalifikowało się też do finału europejskiego.
Dwa dni w wyścigowych Mazdach MX-5 Cup
Uczestnicy polskich eliminacji w ścieżce „Slalom Samochodowy” rywalizowali przez dwa dni w profesjonalnych samochodach wyścigowych. Partnerem projektu w Polsce został organizator pucharu Mazda MX-5 Cup Poland, firma Unitel Motorsport. W sobotę, eliminacje krajowe w Slalomie Samochodowym wygrał Tomasz Poznański. W niedzielę, do finału europejskiego zakwalifikowali się Aleksandra Gorczyca, Gracjan Predko oraz z dziką kartą Natalia Lelek.
Dodatkowo, na Torze Modlin na najlepszych uczestników obu ścieżek rywalizacji czekały profesjonalne słuchawki gamingowe od dystrybutora marki JBL w Polsce oraz ambasadorzy projektu. W sobotę Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny rajdowy mistrz Europy; w niedzielę Gosia Rdest, najszybsza Polka na torach wyścigowych; a przez cały czas Leszek Kuzaj, w latach 2002-2006 czterokrotny rajdowy mistrz Polski.
Gosia Rdest:
„Świetnie, że powstają tego typu projekty. To naprawdę ogromna szansa dla utalentowanych pasjonatów motorsportu, dla których profesjonalne starty do tej pory pozostawały jedynie w sferze marzeń. Wierzę też, że dzięki takim inicjatywom odkryjemy zawodników na miarę Rajdowych Mistrzów Świata. Motorsport zyska też na popularności i na stałe osadzi się w kulturze sportowej wielu krajów.”
Kajetan Kajetanowicz:
„Cieszę się, że dla młodych kierowców, którzy wiążą swoją przyszłość z motorsportem, powstał taki program. Gdy ja zaczynałem, ponad 20 lat temu, nie było takich możliwości. Na własnej skórze przekonałem się jak długa i kręta jest ścieżka kariery. Patrząc w oczy każdego z uczestników i widząc w nich to zaangażowanie i ogromną pasję do tego, co robią, głęboko wierzę, że przy odrobinie szczęścia i wsparcia znajdą się talenty, z których polscy fani rajdów będą kiedyś dumni.”
Finaliści powiedzieli:
„Mój chłopak ma Mazdę MX-5 pierwszej generacji NA. Byłam już z nim nawet na zawodach, a dziś mnie zabrał do Modlina, bym spróbowała swoich sił w rywalizacji” – mówiła po ogłoszeniu wyników Aleksandra Gorczyca. „W najnowszym modelu siedziałam po raz pierwszy, czułam się w nim super i marzy mi się taki samochód w przyszłości. Mam 185 cm wzrostu i trochę obawiałam się czy zmieszczę się w kasku do wnętrza obudowanego klatką. Okazało się jednak, że nie ma z tym problemu” – dodała.
„Jeszcze nigdy nie prowadziłam samochodu z tylnym napędem. Na co dzień jeżdżę przednionapędowym hatchbackiem o podobnej mocy, ale od razu poczułam się w Maździe bardzo dobrze. Konfiguracja próby nie pozwoliła może na ujawnienie wszystkich możliwości wyścigowej MX-5. Natomiast gdyby pojawiła się taka możliwość, chętnie sprawdziłabym potencjał tego auta na torze wyścigowym. Mam za sobą sezon w kartingu, a w tym roku startowałam w różnych superoesach i innych amatorskich imprezach, więc liczę na dalszy rozwój swojej kariery” – podsumowała Natalia Lelek.
„W Maździe siedziałem pierwszy raz, ale mam dużo doświadczenia z jazdy drogowej oraz startach w rajdach BMW z tylnym napędem. To przełożyło się też na udany występ w eliminacjach FIA Rally Star. Rajdy są moim priorytetem i zamierzam rozwijać swoje umiejętności właśnie na odcinkach specjalnych” – powiedział Gracjan Predko.
Kolejny etap to finał europejski za kółkiem LifeLive TN5 Cross Car, który odbędzie się w styczniu 2022 r. w Niemczech. Trzymamy zatem kciuki za naszych!
Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.