Wodorowy Hyundai NEXO – sprzedaż przekroczyła 1000 szt.

Europejska sprzedaż zasilanego wodorem modelu Hyundai NEXO przekroczyła liczbę 1000 egzemplarzy od rozpoczęcia jego produkcji w 2018 roku. NEXO to drugiej generacji SUV z ogniwami paliwowymi, następca modelu Hyundai ix35 Fuel Cell. Wodorowy Hyundai NEXO jest produkowany w Ulsan, w Korei Południowej, a rocznie w 2019 i 2020 roku produkowano ponad 6000 sztuk.

Innowacyjny napęd wodorowy emituje wyłącznie parę wodną, produkt uboczny reakcji chemicznej między wodorem i tlenem, podczas której powstaje energia elektryczna. Wodorowy Hyundai NEXO zapewnia zasięg do 666 kilometrów, zgodnie z procedurą WLTP. Samochód umożliwia także krótki czas uzupełniania zbiorników wodoru wynoszący poniżej pięciu minut. To właśnie dzięki temu klienci mogą korzystać z jednego z największych zasięgów uzyskiwanych dla aut zasilanych ogniwami paliwowymi, a także z maksymalnej wygody podczas dłuższych podróży.

Wodorowy Hyundai NEXO
Historia technologii wodorowej Hyundaia

Hyundai inwestuje w technologię wodorowych ogniw paliwowych już od ponad dwóch dekad. Opracowanie systemu ogniw paliwowych, przed wprowadzeniem na rynek samochodu typu FCEV, wymagało wykorzystania wieloletniego doświadczenia. Hyundai wprowadził swój pierwszy pojazd elektryczny zasilany ogniwami paliwowymi na przełomie wieków. Był to prototypowy model SANTA FE FCEV. Hyundai był pierwszym producentem samochodów, który skomercjalizował wodór i masowo produkował auta typu FCEV od czasu zaprezentowania wodorowego modelu ix35 w 2013 roku. Pięć lat później wodorowy Hyundai NEXO stał się drugiej generacji pojazdem, zasilanym przez ogniwa paliwowe.

Z myślą o środowisku, Hyundai zobowiązał się do dalszego rozwoju technologii ogniw paliwowych. Firma wspiera tworzenie łańcucha dostaw w celu urzeczywistnienia „gospodarki wodorowej”.

W zeszłym roku Hyundai wprowadził na szwajcarski rynek komercyjny model XCIENT Fuel Cell. To pierwsza na świecie masowo produkowana ciężarówka zasilana ogniwami paliwowymi. Według danych z lipca 2021 roku, flota XCIENT Fuel Cell składała się z niemal 50 ciężarówek. Obecnie eksploatowane ciężarówki przejechały już łącznie ponad 1,5 miliona kilometrów. Model na rok 2021 wyposażono w system wodorowych ogniw paliwowych o maksymalnym zasięgu około 400 kilometrów. Jego moc wynosi 190 kW i pochodzi z dwóch układów ogniw o mocy 95 kW.

Niedawno Hyundai przekazał do użytku także swój autobus Elec City Fuel Cell dwóm przewoźnikom autobusowym w Monachium. Jego wysokopojemnościowy układ ogniw paliwowych o łącznej mocy 180 kW składa się z dwóch ogniw o mocy 90 kW. System może zapewnić ponad 500 kilometrów zasięgu. Autobus napędzany wodorem jest obecnie testowany w Europie.

Wodorowy Hyundai NEXO
W Polsce

Na polskich drogach także pojawiły się pierwsze egzemplarze wodorowego modelu NEXO. W pierwszej połowie 2021 roku zostało zarejestrowanych 8 tych bezemisyjnych modeli.

Wizja przyszłości wodorowej Hyundaia

Hyundai Motor Group ujawnił strategie rozwoju technologii wodorowej na nadchodzące lata podczas Hydrogen Wave Forum, w ramach IAA Mobility 2021. Firma obecnie opracowuje system ogniw paliwowych trzeciej generacji, który zastąpi obecny układ z modelu NEXO. Firma ujawniła również innowacyjny system ogniw paliwowych „Full Flat System”. Ma on potencjalne zastosowanie w pojazdach typu PBV, MPV, autobusach i także tramwajach. Hyundai szacuje, że do 2025 roku, na całym świecie, będzie sprzedawać ponad 110 000 pasażerskich i komercyjnych pojazdów wodorowych rocznie.

Jako światowy lider w opracowywaniu, masowej produkcji i eksporcie systemów wodorowych ogniw paliwowych, Hyundai zamierza wyposażyć w swój układ napędowy z ogniwami paliwowymi wszystkie formy mobilności. W przypadku floty ciężarówek XCIENT Fuel Cell, Hyundai zamierza dostarczyć na rynek szwajcarski 1600 pojazdów do 2025 roku.

Hyundai przedstawił również swój plan spopularyzowania wodoru do 2040 roku, dzięki nowej gamie produktów oraz technologii dla tzw. wodorowego społeczeństwa. Oprócz wprowadzenia znacznie tańszych i mniejszych systemów ogniw paliwowych nowej generacji w wersjach 100 kW i 200 kW do 2023 roku, Grupa ujawniła również prototypy produktów zasilanych ogniwami paliwowymi, w tym autonomiczne transportery Trailer Drone, samochód sportowy o wysokich osiągach oraz wodorowe pojazdy przeznaczone do akcji ratunkowych.

Grupa wyznaczyła sobie kilka ambitnych celów. Do 2028 roku planuje zostać pierwszym producentem samochodów, który zelektryfikuje wszystkie swoje pojazdy użytkowe. Wszystko za pomocą systemu ogniw paliwowych (FCEV) lub napędu elektrycznego z akumulatorem (BEV). Dwa lata później zamierza sprawić, żeby auta wodorowe były oferowane w cenie porównywalnej z samochodami elektrycznymi. Poza zastosowaniem systemów ogniw paliwowych we wszystkich rodzajach mobilności, Grupa planuje wprowadzić tę technologię do innych aspektów codziennego życia – takich jak domy, budynki i elektrownie.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *