Rolls-Royce Ghost w wersji Black Badge
Aż 27% składanych na całym świecie zamówień na samochody Rolls-Royce przypada na wersje Black Badge. To niezwykle popularne alter ego marki Royce-Royce, którego sygnaturą jest pojawiający się we wnętrzu symbol matematyczny przedstawiający potencjalną nieskończoność. Logotyp, znany także jako lemniskata, pojawił się po raz pierwszy na hydroplanie Blue Bird K3 z silnikiem Rolls-Royce’a – łodzi, na której sir Malcolm Campbell pobił rekord prędkości na wodzie. Projektanci marki postanowili sygnować nim samochody z linii Black Badge, aby podkreślić ich nieograniczoną moc i dążenie do doskonałości. Dołącza do nich teraz Rolls-Royce Ghost Black Badge.
Linia Black Badge
Pierwszymi modelami z linii, jakie wprowadził w 2016 roku na rynek Rolls-Royce były Wraith i Ghost. Niedługo potem do rodziny dołączył Dawn (2017) i Cullinan (2019). Teraz gama powiększa się o nowy model, który równie trafnie odzwierciedla kanony estetyki „Post Opulence” linii Black Badge. Jest to najwierniejszy tej koncepcji i najbardziej zaawansowany technologicznie samochód z emblematem Black Badge – Black Badge Ghost.
Post-Opulence w mrocznym wydaniu
Nowy Ghost został zaprojektowany z myślą o grupie klientów, którzy chcieli, by ich Rolls-Royce był zwrotny, dyskretny, niezwykle interaktywny i pozbawiony zbędnych ozdób. Jest to nie tylko najbardziej technologicznie zaawansowany, ale także najdoskonalszy estetycznie model marki Rolls-Royce. To samochód, który odzwierciedla nowy kod stylistyczny stojący pod znakiem minimalizmu i czystych linii. Wyróżnikami estetyki, którą projektanci marki Rolls-Royce nazwali „Post Opulence” jest oszczędna forma i niezwykle bogate wyposażenie.
Część klientów, którzy najbardziej cenią minimalizm i szlachetne materiały chciała także, aby model Ghost w nowym wydaniu był dostępny w czystym, niemal trudnym do zdefiniowania odcieniu czerni. Wersja Black Badge Ghost spełnia te oczekiwania. To post-wystawność w mrocznym wydaniu. Minimalizm w radykalnej formie.
Nadwozie
Klienci kupujący Rolls-Royce Ghost Black Badge mają do wyboru 44 tysiące zaprojektowanych przez markę kolorów. Mogą też stworzyć własny, jedyny w swoim rodzaju odcień w ramach oferty Bespoke. Warto przy tym podkreślić, że większość osób, które zamówiły mroczne alter ego modelu Ghost zdecydowało się na flagową czerń. Aby stworzyć najgłębszy odcień czerni, 100 funtów (45 kg) farby zostaje rozpylone na naładowanej elektrostatycznie powierzchni białej karoserii. Jest ona następnie suszona w piecu. Potem nadwozie zostaje pokryte dwoma warstwami bezbarwnego podkładu, a później ręcznie wyszlifowane przez zespół czterech rzemieślników. Wszystko po to, aby osiągnąć efekt błyszczącego wykończenia czerni fortepianowej, z którego słynie marka.
Proces, który trwa od trzech do pięciu godzin i nie jest stosowany w produkcji masowej, umożliwia osiągnięcie niezrównanej intensywności koloru. Głęboka czerń jest dla klientów idealnym tłem, które może zostać zestawione z ręcznie malowaną linią Coachline w kontrastowym kolorze. Wszystko by stworzyć typową dla linii Black Badge estetykę „neonowych akcentów na tle czerni” będącą wyróżnikiem tej oryginalnej wersji Rolls-Royce.
Ciemny chrom
Projektanci i rzemieślnicy z zespołu Bespoke Collective połączyli siły, by opracować proces, który umożliwia indywidualizowanie charakterystycznych dla marki Rolls-Royce elementów. Elementów takich jak wypolerowana figurka Spirit of Ecstasy czy osłona chłodnicy Pantheon. Wszystko to, by nadać im oryginalny rys i dopasować je do wyrazistego nadwozia. Detale nie są po prostu lakierowane. W tradycyjnym procesie chromowania wykorzystano bowiem specjalistyczny elektrolit chromu, którym pokrywane jest podłoże ze stali nierdzewnej, aby uzyskać efekt ciemnego wykończenia. Warstwa chromu ma zaledwie jeden mikrometr grubości, czyli około jednej setnej szerokości ludzkiego włosa. Wszystkie elementy są najpierw pieczołowicie, ręcznie polerowane, aby osiągnąć efekt lustrzanej czerni, a dopiero potem montowane w samochodzie.
Koła
Nowy Rolls-Royce Ghost Black Badge jest wyposażony w 21-calowe obręcze kół z kompozytów z gamy Bespoke. Utrzymana w typowej dla linii Black Badge stylistyce, obręcz każdego koła jest wykonana z 22 warstw włókna węglowego układanych w trzech kierunkach, a następnie podwiniętych na zewnętrznych krawędziach felgi, by uzyskać wytrzymałość 44 warstw.
Dodatkowym wzmocnieniem jest piasta z odkutego aluminium lotniczego. Została ona połączona z felgą za pomocą tytanowych łączników, podobnych do tych stosowanych w aeronautyce. Piastę zdobią charakterystyczne dla marki dekielki z funkcją samopoziomowania, dzięki czemu monogram RR jest zawsze w poziomie. Aby podkreślić szlachetną fakturę materiałów i perfekcyjne wykończenie powierzchni, wszystkie z nich zostały pokryte cienką warstwą barwionego lakieru. Zrobiono to, aby zabezpieczyć je przed uszkodzeniem i jednocześnie umożliwić podziwianie kunsztownej konstrukcji niezwykłych karbonowych kół.
Wnętrze
Aby stworzyć we wnętrzu jedyną w swoim rodzaju atmosferę, projektanci wykorzystali niezwykle zaawansowane technologicznie materiały. Nie tylko podkreślają one nowatorską mechaniczną konstrukcję Rolls-Royce Ghost Black Badge, ale także wpisują się w filozofię post-wystawnej estetyki. Jej znaki szczególne to nie przesada i nadmiar, ale autentyczność i dobór szlachetnych materiałów. Taka stylistyka stała się dla rzemieślników marki inspiracją, by stworzyć niezwykle kunsztowną i subtelną tkaninę z włókien karbonowych i metalicznych nici. Ich splot przypomina kryształy diamentu.
Drewno i karbon
Warstwy drewna są naprasowywane na podłoże elementów wnętrza, na które nakładany jest następnie czarny fornir Bolivar. Ciemna baza zostaje następnie pokryta luksusowym materiałem Technical Fibre. Fragmenty utkane z pokrytego żywicą karbonu oraz kontrastowych metalizujących nici tworzą przypominający diamenty wzór. Jesto on następnie ręcznie nakładany na poszczególne elementy wnętrza, by osiągnąć efekt 3D. Aby zabezpieczyć tę niezwykłą okleinę, każdy element jest utwardzany przez godzinę pod ciśnieniem w temperaturze 100°C. Następnie jest piaskowany, aby stworzyć optymalne podłoże dla sześciu warstw lakieru. Są one następnie ręcznie szlifowane i polerowane, a dopiero później poszczególne części są montowane we wnętrzu samochodu.
Na życzenie klienta na elementach tylnych foteli wykończonych szlachetnym materiałem Technical Fibre, które tworzą efekt wodospadu może pojawić się emblemat linii Black Badge. To matematyczny symbol nieskończoności zwany także lemniskatą. Wykonany z aluminium lotniczego emblemat na pokrywie kubełka do chłodzenia szampana, jest umieszczony między trzecią i czwartą z sześciu warstw delikatnie barwionego lakieru. Tworzy to złudzenie optyczne, że symbol unosi się w powietrzu nad okleiną z materiału Technical Fibre.
Zegar
Esteci z zespołu projektowego marki postanowi dodatkowo podkreślić głębię czerni wersji Black Badge Ghost, celowo tonując zestawione z nią żywe barwy. Obramowania wylotów powietrza na desce rozdzielczej i w tylnej części kabiny zostały przyciemnione metodą fizycznego osadzania z fazy parowej. Jest to jedna z nielicznych metod barwienia metalu, która gwarantuje, że często dotykane elementy nie stracą z czasem koloru i nie pokryją się nalotem. Wpisaną w kanon post-wystawności estetykę prostoty wprowadzono także w życie podczas prac projektowych nad zegarem wersji Black Badge Ghost. Tylko końcówki wskazówek oraz oznaczenia godziny 12, 3 6 i 9 mają subtelne, chromowane wykończenie. Tworzy to niezwykle oszczędną w formie całość. Wraz z Rolls-Royce Ghost w wersji Black Badge Ghost będą dostępne inne chronometry, które zaspokoją gusty najbardziej wymagających klientów.
Zegar został umieszczony na niezwykłej rozświetlanej desce rozdzielczej, która została zaprezentowana po raz pierwszy wraz z modelem Ghost. Ozdabia ją błyszczący symbol nieskończoności, który otacza ponad 850 gwiazd. Umieszczone naprzeciw fotela pasażera motyw gwiazd i logotyp stają się widoczne dopiero po włączeniu oświetlenia wnętrza.
Podobnie jak w modelu Ghost, znak nieskończoności podświetla 152 żarówek LED zamontowanych nad i pod deską rozdzielczą. Wszystkie z nich idealnie dobrano pod kolor zegara i barw oświetlenia zegarów pokładowych. Aby zapewnić równomierne podświetlenie symbolu nieskończoności, wykorzystano światłowód o grubości 2 mm, którego powierzchnię zdobi ponad 90 tys. laserowo wygrawerowanych kropek. Te elementy nie tylko zapewniają równomierne rozprowadzenie światła, ale kiedy spoglądamy na deskę rozdzielczą, tworzą one dodatkowo efekt migotania, co jest nawiązaniem do subtelnego blasku motywów rozgwieżdżonego sufitu.
Konstrukcja
Black Badge to nie tylko inna estetyka, ale przede wszystkim zupełnie nowe doświadczenia z jazdy. Klienci, którzy złożyli zamówienia na model Black Badge Ghost nie tylko oczekiwali, że jego wygląd zostanie dopasowany do ich preferencji. Mieli także nadzieję, że zespół inżynierów marki opracuje dla nich zindywidualizowane rozwiązania. Aby sprostać tym oczekiwaniom, projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy podjęli współpracę, aby upewnić, że model Black Badge Ghost będzie nie tylko przykuwać wzrok na drodze, ale także wzorcowo się na niej zachowywać. Efekt ten musieli osiągnąć bez uszczerbku dla niezrównanych właściwości jezdnych i doskonałej akustyki, z których słyną pojazdy marki.
Aluminiowa konstrukcja
Ten wyjątkowy model zawdzięcza swój charakter Architecture of Luxury, opatentowanej przez markę Rolls-Royce aluminiowej konstrukcji. Została ona po raz pierwszy zastosowana w modelu Phantom. Nowa rama nie tylko przekłada się na niezwykłą sztywność nadwozia, ale jednocześnie sprawia, że można je elastycznie i modułowo rozbudowywać. Dzięki temu model Ghost może mieć napęd na cztery koła, układ czterech kół skrętnych oraz znakomite zawieszenie Planar Suspension, które zdobyło wiele nagród. Tą perfekcyjną konstrukcję zoptymalizowano podczas prac nad wersją Black Badge. Wyposażono ją w jeszcze skuteczniejsze resory pneumatyczne, by niwelować przechyły nadwozia podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.
Jeszcze mocniejszy silnik V12
Konstruktorzy uznali, że podwójnie doładowany silnik Rolls-Royce’a o pojemności 6,75 litra jest w zupełności wystarczający. Kultowa jednostka została jednak na nowo zestrojona, aby uzyskać dodatkowe 29 koni mechanicznych. Ma ona obecnie imponującą moc 600 KM. Moment obrotowy wzrósł o 50 Nm i obecnie wynosi 900 Nm.
Układ przeniesienia napędu wyposażono w przekładnię i przepustnicę z oferty Bespoke, które pozwalają w pełni cieszyć się większą mocą. Ośmiobiegową skrzynię biegów ZF oraz kierowaną tylną i przednią oś zestrojono ze sobą. Zrobiono wszystko aby zapewnić kierowcy optymalne zachowanie na drodze, w zależności od kąta otwarcia przepustnicy i ruchów kierownicy.
Low
Przyciśnięcie przycisku „Low” na drążku zmiany biegów pozwala kierowcy cieszyć się pełnią możliwości nowych technologii. Moc pojazdu dyskretnie podkreśla rasowy dźwięk silnika, a efekt ten potęguje nowy układ wydechowy. Wynoszący 900 Nm moment jest dostępny już od 1600 obrotów na minutę. Nawet na niższych biegach prędkość zmiany przełożeń wzrasta o 50% przy otwartej w 90% przepustnicy. Dzięki temu kierowca wersji Black Badge Ghost niemal od razu czuje moc.
Aby użytkownik wersji Black Badge Ghost poczuł się jeszcze więcej pewniej na drodze, poprawiono responsywność i skrócono skok hamulca. Tradycyjne modele Ghost bez czarnego emblematu wyposażono w pakiet niezwykle sprawnych hamulców. Zapewniają one krótką drogę hamowania w ekstremalnych warunkach, nawet przy większej mocy jednostek. W oczekiwaniu na nowe zamówienia modelu Black Badge Ghost projektanci opracowali także nową gamę kolorów zacisków hamulcowych. Są one oczywiście odporne na działanie wysokiej temperatury.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.