MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Elektryczna Toyota bZ4X – europejska premiera

Toyota bZ4X, zupełnie nowy model w gamie marki z bezemisyjnym napędem elektrycznym, debiutuje w Europie. To pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) bezemisyjnych samochodów zaprojektowanych w architekturze eTNGA, opracowanej specjalnie z myślą o zelektryfikowanych pojazdach. Elektryczna Toyota bZ4X trafi do sprzedaży w Europie w 2022 roku.

Elektryczna Toyota bZ4X
Elektryczna Toyota bZ4X

Premiera modelu bZ4X to kamień milowy w rozwoju technologii zelektryfikowanych pojazdów Toyoty. Ich tradycja sięga 1997 roku. Toyota bZ4X wnosi także istotne innowacje w zakresie bezpieczeństwa, systemów wsparcia kierowcy i multimediów opartych na łączności internetowej.

Elektryczna Toyota bZ4X

Razem z tym samochodem Toyota wprowadzi do swojej oferty także nowy program leasingowy. Umożliwi on załatwienie wszystkich spraw związanych z zakupem i posiadaniem auta w jednym miejscu.

Elektryczna Toyota bZ4X
Premiera Toyoty bZ4X

Elektryczna Toyota bZ4X to przestronny, komfortowy SUV z nowym napędem na cztery koła. Zapewnia on wiodące w swojej klasie właściwości jezdne i osiągi w terenie. Napęd AWD jest realizowany przez dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej osi. Jest to również pierwszy model opracowany przez Toyotę od początku jako samochód elektryczny na baterię (BEV). Jest także pierwszy, w którym zastosowano nową platformę zaprojektowaną specjalnie dla pojazdów BEV. W platformie eTNGA (Toyota New Global Architecture) baterie są umieszczone pod podłogą pojazdu i stanowią integralną część podwozia. Daje to wiele korzyści, w tym także nisko położony środek ciężkości, doskonałe wyważenie przód/tył oraz wysoką sztywność nadwozia. Mają one także pozytywny wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy i prowadzenie.

Elektryczna Toyota bZ4X
Stylistyka nadwozia

Nadwozie Toyoty bZ4X to elegancka, minimalistyczna bryła o wyrazistym charakterze SUV-a. Charakteryzuje się wąskimi przednimi światłami i wyraźnie zaznaczonymi bocznymi krawędziami przedniej części auta. Patrząc z boku, auto ma niską, opływową sylwetkę, smukłe przednie słupki i nisko poprowadzoną linię osi. Odzwierciedla ona nisko położony środek ciężkości. Duże koła (do 20 cali średnicy) zostały umieszczone w rogach, pozostawiając bardzo krótkie zwisy. Duże progi korespondują także z charakterem SUV-a. Tył zdobi listwa świetlna na całą szerokość auta.

Aerodynamika

Nadwozie zawiera elementy aerodynamiczne. Wygładzają one przepływ powietrza nad i pod pojazdem i przyczyniają się do ograniczenia zużycia energii, zwiększając zasięg auta. Należą do nich otwory w rogach przedniego zderzaka, które tworzą kurtyny powietrzne. Dodatkowo pełna osłona podwozia, dzielony spojler dachowy oraz również specjalnie ukształtowany tylny spojler. Właściwości aerodynamiczne poprawia także tylny dyfuzor i precyzyjnie ustawiony kąt nachylenia tylnej szyby. Wąski dolny grill otrzymał także przesłonę, która dostosowuje przepływ powietrza chłodzącego akumulator i pomaga zmniejszyć opór wiatru.

Elektryczna Toyota bZ4X
Projekt wnętrza

Duży rozstaw osi pozwolił opracować przestronną i wygodną, pięciomiejscową kabinę. Deska rozdzielcza jest smukła i nisko osadzona, co zwiększa pole widoczności kierowcy do przodu. Zasada „ręce na kierownicy, oczy na drodze” jest wspierana przez kokpit. W nim 7-calowy ekran TFT i wyświetlacz informacyjny znajdują się na linii oczu kierowcy, nad kierownicą.

Elektryczna Toyota bZ4X

Wszyscy pasażerowie mają do dyspozycji wiodącą w klasie przestrzeń na nogi. Odległość między punktami biodrowymi przednich i tylnych siedzeń wynosi metr. Bagażnik ma pojemność do 452 l przy rozłożonych tylnych siedzeniach.

Elektryczna Toyota bZ4X
Napęd i osiągi

Elektryczna Toyota bZ4X z napędem na przednie koła jest napędzana dynamicznym silnikiem elektrycznym o mocy 204 KM (150 kW). Jego moment obrotowy wynosi 265 Nm. Auto z tym napędem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Model z napędem na wszystkie koła ma maksymalną moc 217 KM i moment obrotowy 336 Nm. Prędkość maksymalna tej wersji pozostaje bez zmian, a przyspieszenie do 100 km/h wynosi 7,7 sekundy (wstępne dane sprzed homologacji).

Elektryczna Toyota bZ4X

Napęd samochodu oferuje tryb jazdy „przy pomocy jednego pedału”, w którym wzmocnione zostało odzyskiwanie energii z hamowania. To pozwala kierowcy przyspieszać i zwalniać głównie przez operowanie pedałem gazu.

Elektryczna Toyota bZ4X
Gwarantowana jakość baterii

Toyota skorzystała z ponad 25-letniego doświadczenia w rozwoju technologii baterii do zelektryfikowanych pojazdów. Wszystko, aby zapewnić wiodącą na świecie jakość, trwałość i niezawodność nowej baterii litowo-jonowej, która zasila model bZ4X. Pewność, jaką marka wiąże z jakością i trwałością produkowanych przez siebie akumulatorów trakcyjnych, znajduje odzwierciedlenie w rozszerzonym programie gwarancyjnym. Aby móc zagwarantować tak wysoką jakość, Toyota długo doskonaliła baterię do bZ4X. Pracowano aż osiągnęła ona trwałość na poziomie 90% pojemności po 10 latach lub 240 000 km przebiegu.

Wydajność i żywotność baterii to efekt zastosowania systemu stałego monitorowania napięcia, natężenia i temperatury baterii na poziomie poszczególnych ogniw. Jeśli czujniki wykryją nieprawidłowy poziom generowanego ciepła, zostaną automatycznie uruchomione odpowiednie sterowniki. Wprowadzono także rozwiązania, które ograniczają degradację materiałów, a w procesie produkcyjnym uwzględniono zabezpieczenia zapobiegające przedostaniu się ciał obcych do akumulatora. To pierwsza bateria Toyoty chłodzona cieczą.

Elektryczna Toyota bZ4X
Wysoka sprawność w niskich temperaturach

Wydajny system ogrzewania zapewnia utrzymanie dobrych osiągów i zasięgu także w zimnym klimacie. Elektryczna Toyota bZ4X otrzymała pompę ciepła, która wykorzystuje ciepło z powietrza na zewnątrz do ogrzewania wnętrza. Rozwiązanie to jest bardziej wydajne i pobiera mniej energii niż standardowy system klimatyzacji i ogrzewania.

Dodatkowo temperaturę we wnętrzu reguluje ogrzewanie promieniowaniem podczerwonym skierowane na kierowcę i pasażera na przednim fotelu. Pozwala ono rozgrzać się w około minutę, znacznie szybciej niż tradycyjne systemy. Źródło promieniowania IR umocowano pod kolumną kierownicy i tablicą rozdzielczą, skąd ogrzewa nogi i stopy. Rozwiązanie to jest dostępne jako opcja, razem z ogrzewaniem siedzeń.

Ładowanie i zasięg

Litowo-jonowa bateria o wysokiej gęstości mocy ma 71,4 kWh pojemności, co oznacza spodziewany zasięg ponad 450 km (zgodnie z normą WLTP). Szczegółowe parametry zależą od wersji auta i w tej chwili pozostają przybliżone ze względu na trwający proces homologacji.

Bateria może zostać szybko naładowana bez narażania na utratę jej żywotności. Naładowanie do poziomu 80 procent można osiągnąć w 30 minut przy użyciu szybkiej ładowarki o mocy 150 kW (CCS2). Od czwartego kwartału 2022 roku dostępna będzie trójfazowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW. Jeszcze bardziej poprawi ona wydajność tego procesu.

Elektryczny napęd na cztery koła

Toyota opracowała zupełnie nowy napęd na cztery koła do aut elektrycznych. Sprawia on, że bZ4X zachowuje przyczepność i stabilność w trudnych warunkach na drodze i dobrze sobie radzi podczas jazdy poza asfaltem. Elektryczny napęd AWD opiera się na współpracy dwóch silników elektrycznych o mocy 80 kW napędzających osobno przednią i tylną oś.

System wyposażono w selektor trybów jazdy XMODE, który pozwala kierowcy dobrać odpowiednie ustawienia do warunków. Układ XMODE pozwala dostosować parametry samochodu do warunków panujących na drodze – jazdy w śniegu i błocie, jazdy w głębokim śniegu i błocie (poniżej 20 km/h) oraz w trybie Grip Control do jazdy w trudniejszym terenie (poniżej 10 km/h).

System steer-by-wire

Elektryczna Toyota bZ4X będzie pierwszym modelem marki z układem kierowniczym steer-by-wire – One Motion Grip. W Europie zostanie on wprowadzony w późniejszym terminie. Po rozdzieleniu mechanicznego połączenia kierownicy z przednimi kołami to elektroniczny system dostosowuje skręt kół do intencji kierowcy. To rozwiązanie pozwoliło uzyskać więcej przestrzeni na nogi, poprawiło pozycję za kierownicą oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Tradycyjną kierownicę zastąpiono wolantem One Motion Grip, sprawiając, że posługiwanie się nim jest łatwiejsze i wygodniejsze. Pozwala także uniknąć przekładania rąk na kierownicy. Do osiągnięcia skrajnych położeń kół wystarczy obrót wolantu o 150 stopni.

Brak fizycznego połączenia pozwolił na zlikwidowanie wibracji przenoszonych z przednich kół. Jednocześnie kierowca cały czas doskonale czuje, co się dzieje z kołami i po jakiej nawierzchni jedzie. Wyczucie układu kierowniczego poprawiono poprzez niezależny układ kontroli momentu obrotowego. Charakterystykę pracy układu kierowniczego można zmienić wraz z wyborem innego trybu jazdy.

Toyota bZ4X samochodem w pełni ekologicznym

Ekologiczny charakter bZ4X nie ogranicza się do bezemisyjnego elektrycznego układu napędowego. W konstrukcji samochodu Toyota szeroko wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. Ponadto marka uruchomi program regeneracji, ponownego użycia i recyklingu akumulatorów. Celem firmy jest maksymalizacja cyklu życia komponentów i materiałów użytych w samochodzie.

Zasięg bZ4X na jednym ładowaniu można zwiększyć za pomocą opcjonalnego dachu z panelem fotowoltaicznym. Przetwarza on energię słoneczną w elektryczną, doładowując baterię zarówno podczas jazdy, jak i na postoju. Toyota szacuje, że panel jest w stanie zgromadzić w ciągu roku energię pozwalającą przejechać dodatkowe 1800 km.

Systemy bezpieczeństwa czynnego nowej generacji Toyota T-Mate

Model bZ4X wyposażono w Toyota T-Mate – zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy nowej generacji.

Trzecia generacja zestawu Toyota Safety Sense wprowadza nowe systemy oraz udoskonalone funkcje. System współpracuje z kierowcą na zasadach partnerskich, by osiągnąć ostateczny cel zarówno producentów samochodów, jak i kierowców – zero ofiar i rannych w wypadkach drogowych.

Elektryczna Toyota bZ4X

Dzięki udoskonalonemu modułowi kamery i radaru z przodu oraz skierowanym do przodu radarom po bokach, pakiet Toyota Safety Sense 3.0 zyskał większy zasięg oraz większą skuteczność. Jednocześnie ma także nowe możliwości wykrywania niebezpieczeństwa i przeszkód większej liczbie różnych sytuacji na drodze.

  • Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zyskał nowe funkcje wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka oraz motocykli.
  • System zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach (ITA, Intersection Turn Assist) może teraz identyfikować pojazdy zbliżające się na dwóch sąsiednich pasach zamiast tylko na jednym. Może także wykrywać ruch zbliżający się z boku na skrzyżowaniu.
  • Układ wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA, Emergency Steering Assist) uruchamia automatyczne delikatne hamowanie. Ułatwia ono utrzymanie samochodu w granicach pasa ruchu podczas wymijania przeszkody takiej jak pieszy, rowerzysta czy zaparkowany samochód.
  • System ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA, Front Cross Traffic Alert). Sygnalizuje ryzyko zderzenia z samochodem nadjeżdżającym z prawej lub lewej strony na skrzyżowaniu.
  • Nowy asystent bezpiecznego wysiadania (SEA, Safe Exit Assist) pomaga uniknąć uderzenia w uchylone drzwi lub wysiadających pasażerów przez pojazdy lub rowerzystów nadjeżdżających z tyłu.

Wygodę korzystania z nowego bZ4X zwiększa także dostępny w najwyższej wersji wyposażenia, nowy Advanced Park. To półautonomiczny system parkowania, który przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego. Pomaga także podczas wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych. Wykorzystuje on kamerę 360 stopni oraz 12 ultradźwiękowych czujników parkowania zamontowanych dookoła samochodu. Dzięki nim może wjechać i wyjechać z miejsca parkingowego w pełni zdalnie, także bez kierowcy w środku.

System Toyota Safety Sense opcjonalnie może sprawdzać również samopoczucie kierowcy za pomocą monitora, który rejestruje jego zwykłą pozycję podczas jazdy. System uruchamia sygnał ostrzegawczy, jeśli wykryje jakiekolwiek odchylenie, które może oznaczać niebezpieczne rozproszenie uwagi, złe samopoczucie lub zasypianie.

Nowy system multimedialny

Model bZ4X wykorzystuje najnowszy, bardziej wydajny system multimedialny Toyoty z intuicyjnym 8-calowym lub nawet 12-calowym ekranem dotykowym oraz nawigację w chmurze z funkcją planowania podróży, która korzysta z aktualnych informacji o ruchu drogowym i miejscach do parkowania. System ma również funkcje specyficzne dla pojazdów BEV, takie jak wskaźnik zasięgu, wsparcie podczas jazdy i szczegóły dotyczące stacji ładowania.

Za pośrednictwem nowych multimediów kierowca może wchodzić też w interakcje z samochodem za pomocą wzroku, dotyku i głosu. Udoskonalony system rozpoznawania głosu daje możliwość korzystania z nowego asystenta pokładowego, który pozwala głosowo sterować klimatyzacją, otwierać i zamykać okna czy korzystać z multimediów takich jak audio i nawigacja.

Bezprzewodowe połączenie z internetem samochodu umożliwia automatyczne aktualizacje oprogramowania oraz także pobieranie nowych systemów i usług.

Elektryczna Toyota bZ4X
Nowy program leasingu

Wraz z premierą nowego elektrycznego SUV-a bZ4X Toyota wprowadza również zupełnie nowy program leasingu, który reprezentuje nowe podejście do zakupu samochodu oraz stawia na wyższy poziom doświadczeń klienta związanych z posiadaniem auta.

Jego celem jest, aby większość sprzedaży Toyoty w Europie odbywała się za pośrednictwem nowej, kompleksowej umowy leasingowej, obejmującej finansowanie pojazdu, konserwację i serwis, dostarczanie ładowarek ściennych i dostęp do usług internetowych, w tym do jednej z największych sieci ładowarek w Europie. Na życzenie klienta ofertę leasingu można poszerzyć o ubezpieczenie samochodu, pomoc drogową oraz finansowanie akcesoriów do samochodu.

Elektryczna Toyota bZ4X

Toyota będzie współpracować z dystrybutorami i sieciami salonów marki w całej Europie, aby zapewnić klientom najlepsze rozwiązania dostosowane do ich wymagań, oferując produkty finansowe, które uwzględnią różne poziomy przystosowania lokalnych rynków do sprzedaży i obsługi samochodów elektrycznych na baterie.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *