Nowy Ford Bronco w wersji Raptor
Dwie ikony terenowej jazdy – Bronco i Raptor – łączą siły, aby stawić czoła jeszcze większym wyzwaniom. Debiutujący nowy Ford Bronco Raptor zapewnia niezwykłe możliwości jazdy w terenie. Został stworzony z myślą zarówno o wyścigach po pustyni, jak i o pełzaniu po głazach.
Bronco Raptor, najnowszy członek rodziny Bronco znanej z SUV-ów typu Built Wild, debiutuje jako najmocniejszy w historii Bronco dopuszczony do ruchu ulicznego. Jest to także pierwszy na świecie SUV inspirowany wyścigami Ultra4. Dział Ford Performance – ten sam, który odpowiada za możliwości F-150 Raptor – zaprojektował i skonstruował Bronco w wersji Raptor jako samochód dla miłośników jazdy w terenie.
Bronco Raptor jest wyposażony w najnowsze technologie i osprzęt, pomocne podczas jazdy w terenie. Wyścigi Ultra4 to ekstremalne zawody terenowe obejmujące m.in. słynny wyścig „King of the Hammers” w Johnson Valley w Kalifornii. Podczas niego, 3 lutego zostanie zaprezentowany Bronco Raptor. Ford i Bronco będą oficjalnymi partnerami wyścigów Ultra4. Ford, wraz z dodaniem do oferty Bronco Raptor, rozszerza serię samochodów terenowych o wysokich osiągach z rodziny Raptor. Obejmuje ona modele F-150 Raptor (w Ameryce Północnej) oraz Ranger Raptor (na świecie).
– Raptor to topowa wersja naszych off-roadowych modeli,. Z designem i elementami sprawdzonymi w wyścigach, których nie oferuje żaden inny producent – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Ford Motor Company. Tylko Ford mógł stworzyć Bronco Raptor – dodaje.
Poza rodziną Raptor, Ford oferuje szeroką gamę samochodów o wysokich osiągach do jazdy zarówno po drogach, jak i w terenie – od Mustanga Shelby GT500, najmocniejszego Mustanga w wersji drogowej, przez gamę modeli i SUV-ów z serii ST, po wytrzymałe i przygotowane do pracy w najcięższych warunkach modele z serii F i Ranger, które należą do rodziny Tremor.
Ford Performance – dostawca aut o ekstremalnych możliwościach i trwałości Built Wild
Podczas prac związanych z opracowaniem pierwszego na świecie SUV-a inspirowanego wyścigami Ultra4, dział Ford Performance ustawił poprzeczkę bardzo wysoko. Bronco Raptor musi być szybszy i zapewniać większe możliwości do jazdy w terenie oraz zwinność i zwrotność niż seryjny Bronco.
– Musieliśmy skonstruować Bronco w wersji Raptor – to nasz najlepszy samochód dla entuzjastów jazdy w terenie, którzy sporo wymagają – powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. – Podobnie jak ciężarówki przygotowane do pustynnych wyścigów Ultra4, także Bronco Raptor potrafi pokonywać piaszczyste wydmy z prędkością autostradową. Jest też wyposażony w wyczynowe – technologię i osprzęt terenowy.
Zaczynając od ramy podwozia Bronco, inżynierowie Ford Performance wiedzieli, że potrzebują jej w wersji dostosowanej do możliwości Raptora. Zwiększono skok zawieszenia i rozstaw kół, które zapewniają większą stabilność podczas szybkiego pokonywania pustynnych bezdroży. Nadwozie Raptora to zamknięta rama ze stali o wysokiej wytrzymałości z nowymi, wyczynowymi amortyzatorami, które zwiększają skok kół. Wytrzymałe osłony i płyty poślizgowe zapewniają ochronę układu napędowego. Rozciągają się one od przedniego zderzaka, przez silnik, aż po skrzynię biegów i przekładnię rozdzielczą. W górnej części nadwozia, poprzeczka między słupkami B i wzmocnienie słupków C gwarantują 50% wzrost sztywności na skręcanie w stosunku do seryjnego Bronco.
Wyczynowe osie – opracowane przez Ford Performance i stosowane również w wyścigowej wersji Bronco Desert Racer – to kolejny element zainspirowany samochodami z wyścigów Ultra4. Tylną oś zastąpiono półpływającą osią Dana 50 Heavy-Duty AdvanTEK z kołem koronowym o średnicy 235 milimetrów. Z przodu znajduje się oś Dana 44 AdvanTEK. W jej skład wchodzą wzmocnione półosie z kołem koronowym o średnicy 210 milimetrów. Wzmocnione osie z przodu i z tyłu zwiększają rozstaw kół o niemal 22 cm (do 187 cm) w porównaniu z seryjnym Bronco. Zapewnia to doskonałą stabilność nadwozia. Wzmocnione przednie i tylne półosie napędowe przenoszą także większy moment obrotowy. Prześwit Bronco w wersji Raptor wynosi aż 33 cm, o 12 cm więcej niż podstawowego czterodrzwiowego modelu.
Zaawansowany układ przeniesienia napędu na cztery koła z trzema trybami pracy wyposażono w sprzęgło o większej wydajności. Potrafi ono sprostać wymaganiom zawodów na pustyni. Ulepszona skrzynia rozdzielcza ma przełożenie 3,06 4×4 LO ze współczynnikiem pełzania wynoszącym do 67,7:1.
Dział Ford Performance współpracował z firmą FOX, aby poprawić wyczynowe zawieszenie typu High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS). Zapewnia ono stabilność podczas jazdy w terenie i wyposażono je w technologię Live Valve. Podobnie jak w przypadku modelu F-150 Raptor, zawieszenie Raptor HOSS 4.0 obejmuje półaktywne amortyzatory FOX 3.1 (o średnicy 3,1 cala, czyli niemal 8 cm). Zostały one dostrojone do modelu Bronco Raptor oraz mają zintegrowane zbiorniki oleju z przodu i osobne zbiorniki oleju z tyłu. Czujniki wysokości zawieszenia oraz inne, rozmieszczone na każdym rogu nadwozia setki razy na sekundę monitorują warunki na drodze dostosowując pracę amortyzatorów.
Specjalne, zaprojektowane przez Ford Performance, przednie i tylne wahacze zapewniają maksymalny skok kół. Z przodu wynosi on 33 cm, a z tyłu 35,5 cm. Oznacza to, że jest o odpowiednio 60% i 40% większy niż w seryjnym Bronco. Pewne właściwości jezdne i wysoką prędkość jazdy pierwszego na świecie SUV-a inspirowanego wyścigami Ultra4 gwarantują seryjne 37-calowe terenowe opony BFGoodrich KO2 (37×12,50 R17 LT). To największe dostępne do SUV-ów w Ameryce. Do wyboru są dwa rodzaje zaprojektowanych przez Ford Performance obręczy kół w rozmiarze 17 x 8,5 cala z blokadą beadlock. Kolejna modernizacja Bronco w wersji Raptor dotyczy układu kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem. To układ podobny jak w modelu F-150 Raptor, w którym także zastosowano końcówki drążków kierowniczych o większej średnicy.
Ogromną moc zapewnia Bronco Raptor sprawdzony trzylitrowy silnik EcoBoost z dwoma turbosprężarkami stuningowany przez dział Ford Performance. Bronco Raptor z silnikiem o mocy ponad 400 KM będzie najmocniejszym w historii Bronco dopuszczonym do ruchu ulicznego, z intercoolerem i układem dolotowym powietrza zaprojektowanymi tak, aby wytrzymały wysokie temperatury powietrza na pustyni.
Zarówno szybką jazdę po pustyni, jak i pełzanie po skałach gwarantuje 10-stopniowa automatyczna przekładnia SelectShift, zestrojona przez dział Ford Performance. Układ wydechowy z dwoma końcówkami, po raz pierwszy w przypadku Bronco wyposażony w aktywne zawory. Wykorzystuje on rury o niemal równej długości, co zapewnia lepsze brzmienie. Kierowca może zmienić dźwięk wydechu Bronco w wersji Raptor korzystając z jednego z czterech trybów – Normal, Sport, Quiet i Baja.
Bronco Raptor oferuje aż siedem trybów jazdy G.O.A.T. (Goes Over Any Type of Terrain), które ułatwiają poruszanie się w trudnym terenie. Wśród nich są m.in. unikalnie dostrojony tryb Baja, który zmniejsza tzw. turbodziurę. Zapewnia to autu maksymalne osiągi podczas szybkiej jazdy po pustyni. Nowością w Bronco jest tryb Tow/Haul. Umożliwia on holowanie przyczepy o masie własnej wynoszącej nawet ponad dwie tony (2040 kg). To znaczy, że o 450 kg cięższej niż w przypadku modelu podstawowego. Dostępne są również tryby jazdy Trail Control, Trail Turn Assist i Trail One-Pedal Driving.
Ekstremalny design modelu Raptor z elementami aut typu Built Wild
Stylizacja pierwszego w historii Bronco w wersji Raptor łączy elementy charakterystyczne dla modeli z rodziny Raptor z detalami zarezerwowanymi dla aut typu Built Wild.
– Stylizacja Bronco w wersji Raptor, jako najbardziej wyrazistego modelu, jest ekstremalna – powiedział Paul Wraith, szef designu Bronco. – Jest muskularny, ale zachowuje prostotę seryjnego modelu. Detale, które podkreślają jego możliwości, dodano jedynie po to, aby uzyskać wyjątkowe osiągi przy dużych prędkościach.
Charakterystyczny napis „Ford” z przodu rozciąga się przez dwuczęściową, prostokątną osłonę chłodnicy. Reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej w kolorze bursztynowym, zintegrowane lampami obrysowymi w takim samym kolorze, nawiązują do DNA Raptora. Nadają one także Bronco groźny wygląd. Solidny stalowy przedni zderzak opracowany przez dział Ford Performance wyposażono w haki holownicze. Są tam także zdejmowane zaślepki zwiększające prześwit w terenie, zdejmowane światła przeciwmgielne LED oraz lampy do jazdy w terenie.
Pokrywę silnika Bronco w wersji Raptor wykonano z połączenia stali i tworzywa. Dało to stylistom możliwość lepszego wyrzeźbienia jej muskularnego kształtu. Zintegrowany wylot gorącego powietrza z komory silnika ma kolor Carbon Black, a wyloty powietrza w błotnikach – kolor nadwozia. Logo „Raptor” po lewej i prawej stronie wybrzuszenia pokrywy silnika podkreśla moc jednostki napędowej twin-turbo, która znajduje się pod nią.
Bronco Raptor wykorzystuje opatentowaną modułową konstrukcję nadwozia z elementami charakterystycznymi dla modeli z serii Raptor. Obejmuje ona przednie i tylne błotniki, ich poszerzenia i nakładki na drzwiach. Podobnie jak pokrywa silnika, także błotniki wykonano z połączenia stali i tworzywa. Dzięki temu są bardziej wyrzeźbione i mają zintegrowane kanały odprowadzające ciepło, co poprawia chłodzenie silnika. Identycznie wykonano tylne błotniki, które również podkreślają muskularny wygląd Bronco w wersji Raptor. Razem z nakładkami na nadkolach Bronco Raptor jest o 25 centymetrów szerszy niż model standardowy. Wykonane z mocnego materiału i zdejmowane płyty poślizgowe zwiększają też zdolność auta do pełzania po skałach.
Dostępny jest pakiet naklejek, które podkreślają charakter Bronco w wersji Raptor. Obejmują grafikę rozprysków na bokach nadwozia, z tyłu oraz na pokrywie silnika. Wykorzystują one wzór zachodzących na siebie, trapezoidalnych figur. Oferowane kolory nadwozia to: Hot Pepper Red Metallic, Velocity Blue Metallic, Eruption Green Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic, Area 51, Cactus Grey, Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Oxford White. Dostępny jest także specjalny kolor Ford Performance – Code Orange.
Wyczynowe wnętrze inspirowane samochodami sportowymi
Bronco Raptor ma charakterystyczną deskę rozdzielczą z cyfrowym, 12-calowym zestawem wskaźników. Pozwala on kierowcom wybierać różne sposoby prezentowania informacji. W tym zarezerwowany wyłącznie dla Bronco Raptor, który pokazuje najważniejsze dane. To wskazania obrotomierza i wybranego biegu oraz pozwala także na dostosowanie pozostałych wyświetlanych wskaźników.
– Wnętrze Bronco w wersji Raptor zaprojektowano w oparciu o to, co wiemy, czego miłośnicy jazdy w terenie potrzebują i chcą w kabinie – powiedział Ryan Olsson, stylista wnętrza. – Od nowego widoku „Performance” na zestawie wskaźników i kierownicy z łopatkami do zmiany biegów oraz przyciskami, które zapewniają szybki dostęp do specyficznych dla Raptora funkcji, po wyczynowe przednie fotele. Bronco Raptor opuszcza więc fabrykę gotowy do startu.
Podstawowe modele Bronco Raptor wyposażono w winylowe siedzenia Black Onyx i gumowaną podłogę. W ciemnym wnętrzu znajdują się też pomarańczowe akcenty Ford Performance. Są one widoczne na pokrętle do zmiany trybów jazdy, otworach wentylacyjnych na desce rozdzielczej, siatkach w drzwiach. Widać je także na szwach na kierownicy oraz na logo Bronco na desce rozdzielczej. Nawet przycisk zapłonu silnika podświetla się na pomarańczowy kolor. Uchwyty, kierownicę i dźwignię zmiany biegów zdobią także elementy wykonane z włókna węglowego o niskim połysku.
Do wyboru jest wiele opcji wyposażenia, m.in. nowe fotele Black Onyx Neo pokryte zamszem. Górną część deski rozdzielczej pokryto winylem, obszyte skórą zewnętrzne podparcia siedzeń i wykończono materiałem podłogę. Gruba i sportowo wyprofilowana kierownica z łopatkami zmiany biegów ze stopu magnezu i logo „Raptor” nawiązuje do stylistyki Ford Performance. Przednie fotele zaprojektowane przez Ford Performance są unikalne dla Bronco w wersji Raptor. Mają także mocne boczne podparcie. Pasy bezpieczeństwa w kolorze Code Orange dopełniają także stylu Ford Performance.
Bronco Raptor standardowo jest dostarczany z pakietem High. Obejmuje on system multimedialny SYNC4 z 12-calowym ekranem dotykowym i ulepszoną funkcją rozpoznawania głosu. Do wyposażenia seryjnego należą również kamery z możliwością oglądania widoku wokół auta. Dla wymagających klientów przygotowano także pakiet Lux. Zawiera on m.in. system audio B&O z 10 głośnikami oraz aktywny tempomat.
Przyjmowanie zamówień na Bronco w wersji Raptor rozpocznie się w marcu. Większość samochodów z roku modelowego 2022 trafi do osób, które już dokonały rezerwacji. Ford wyśle do nich informację jeszcze w tym miesiącu. Auta zaczną przyjeżdżać do dilerów latem tego roku.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.