MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowy Aston Martin V12 Vantage

Przez piętnaście lat model V12 Vantage reprezentował dążenie firmy Aston Martin do najwyższych osiągów. Kolejne modele tych dynamicznych samochodów tworzą kultową serię. Konstruowano je opierając się na założeniu, aby najbardziej kompaktowy model wyposażyć w największy i najmocniejszy seryjnie produkowany silnik. Produkcja tej wyjątkowej serii zostanie jednak wkrótce zakończona. Aston Martin z dumą przedstawia najszybszy, najbardziej dynamiczny ze wszystkich modeli – nowy V12 Vantage.

Produkcję nowego modelu V12 Vantage ograniczono do 333 egzemplarzy – ta ostatnia edycja stanowi doskonałe zwieńczenie historii modelu. Ta niezwykła maszyna to pokaz ekstremalnie wysokich osiągów i skupienia na wrażeniach kierowcy. Od momentu ogłoszenia produkcji nowego modelu V12 Vantage w grudniu 2021 roku, firma Aston Martin odnotowała bezprecedensowe zainteresowanie. Wszystkie egzemplarze sprzedano jeszcze przed premierą, a lista rezerwowa chętnych jest równie długa.

Aston Martin V12 Vantage

Dyrektor generalny firmy Aston Martin, CEO, Tobias Moers, tak określił model V12 Vantage: „Każda marka samochodów sportowych ma swoją ikonę. W ostatnich latach dla Astona Martina takim samochodem jest właśnie V12 Vantage. Już od momentu premiery pierwszego koncepcyjnego modelu V12 Vantage RS Concept w 2007 roku nasi klienci i fani na całym świecie zakochali się w pomyśle umieszczenia naszego największego silnika w naszym najmniejszym i najbardziej sportowym modelu. W ostatnich latach ten projekt udoskonalono z wielkim powodzeniem, ale jego fundament pozostał niezmienny. Właśnie nadszedł czas, aby zakończyć tę serię i zaprezentować najbardziej spektakularny model. To najszybszy, najmocniejszy i najbardziej dynamiczny V12 Vantage w historii. Jest to swoisty hołd dla poprzedników i ucieleśnienie zwiększonego skupiania się firmy Aston Martin na dynamice jazdy. Dzięki temu V12 Vantage to model na najwyższym poziomie”.

Silnik V12

Silnik jest sercem każdego Astona Martina. Ma moc 700 KM przy 6500 obr/min i 753 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1800 do 6000 obr/min dostarcza czterowałkowy, 60-stopniowy silnik V12 o pojemności 5,2 litra. Oferuje on połączenie dużego momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów z wysoką mocą w końcowym ich zakresie. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 322 km/h, Aston Martin V12 Vantage przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy. Dzięki wysokiej mocy silnika oraz zastosowaniu lekkich materiałów, stosunek mocy do masy modelu V12 Vantage wynosi 390 KM na tonę. Stanowi to wzrost o ponad 20% w porównaniu z modelem Vantage napędzanym przez silnik V8.

Aston Martin V12 Vantage

Elementy mające na celu zmniejszenie masy pojazdu wykonano z włókna węglowego. Są to przedni zderzak, maska silnika, przednie błotniki i boczne progi. Z kompozytów wykonano tylny zderzak i pokrywę bagażnika. Zastosowano także lekki akumulator oraz centralnie zamontowany specjalny układ wydechowy z podwójnym wylotem. Nowy układ wydechowy, dostrojono tak, aby wydawany dźwięk silnika V12 odpowiadał jego wyglądowi i osiągom. Wykonano go z lekkiej, 1-milimetrowej stali nierdzewnej. Pozwoliło to zaoszczędzić około 7,2 kg w porównaniu z układem montowanym w innych modelach Vantage.

Ośmiobiegowa skrzynia ZF

Moc jest przekazywana na koła za pośrednictwem 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów ZF. Zastosowano także mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD). W modelu V12 Vantage skrzynia biegów została oprogramowana w sposób, który zapewnia szybszą zmianę przełożeń i poprawę czasu reakcji. Wykorzystano doświadczenia zdobyte w modelach V12 Speedster i Vantage F1® Edition. Dedykowane oprogramowanie skrzyni biegów zapewnia wyższy poziom precyzji zmiany biegów w porównaniu z innymi skrzyniami dwusprzęgłowymi. Zaprojektowano je tak, aby w każdym momencie samochód znajdował się na właściwym biegu, co gwarantuje doskonałe wrażenia z jazdy.

Zawieszenie

Aston Martin V12 Vantage wyposażono w nowy, adaptacyjny układ zawieszenia z nowymi stabilizatorami poprzecznymi. Zastosowano nowe tuleje wahaczy oraz zespoły sprężyn i amortyzatorów. Sztywność zawieszenia zwiększono o 50% z przodu i 40% z tyłu. W połączeniu ze zwiększoną sztywnością górnych mocowań zawieszenia, która wzrosła o 13%, zmodyfikowano także stabilizatory poprzeczne. Są one sztywniejsze o 5% z przodu i o 41% bardziej miękkie z tyłu.  Aby zagwarantować wyższy komfort jazdy kierowcy, z tyłu zastosowano dodatkową sprężynę. Sprężyna pomocnicza ma niższy współczynnik sprężystości niż sprężyna główna, co zwiększa komfort jazdy bez negatywnego wpływu na dynamikę jazdy.

Usztywnione nadwozie

Sztywność nadwozia zwiększono dzięki zastosowaniu dodatkowych wzmocnień, usztywnieniu tylnej kolumny zawieszenia oraz wzmocnieniu obudowy zbiornika paliwa. Pozwoliło to zwiększyć sztywność nadwozia (kNm/stopień) o 8%, a sztywność poprzeczną (kNm/mm) o 6,7%. Dzięki temu uzyskano optymalną sztywność nadwozia pod kątem dynamiki jazdy. Skalibrowano także układ kierowniczy, co ma na celu zapewnienie lepszego wyczucia kierownicy i szybszej reakcji układu.

Aston Martin V12 Vantage
Węglowo-ceramiczne hamulce

Aby zapewnić wysoką skuteczność ukłądu hamulcowego, model V12 Vantage standardowo wyposażono w hamulce węglowo-ceramiczne (CCB). Przednie tarcze hamulcowe mają wymiar 410 x 38 mm i zastosowano 6-tłoczkowe zaciski. Tylne tarcze mają wymiar 360 x 32 mm i współpracują z 4-tłoczkowymi zaciskami.

Tarcze węglowo-ceramiczne oferują zwiększoną skuteczność hamowania i znaczną redukcję masy nieresorowanej. Zachowują one także stałą skuteczność hamowania w wysokich temperaturach. Zaprojektowano je do pracy w temperaturach do 800°C i są odporne na fading, pomagając V12 Vantage uwolnić swój pełen potencjał osiągów. Układ hamulcowy wykonany w tej technologii pozwala dodatkowo zaoszczędzić 23 kg względem układu hamulcowego wykonanego ze stali. Ponadto, zmniejszenie masy nieresorowanej przyczynia się do poprawy komfortu jazdy i dynamicznego charakteru V12 Vantage.

Koła

Uzupełnieniem pakietu dynamicznego V12 Vantage są dwa nowe wzory 21-calowych felg ze stopu metali lekkich w kolorze czarnym satynowym lub czarnym satynowym z diamentowymi toczeniami. Opcjonalnie dostępne są lekkie felgi sportowe w kolorze czarnym satynowym, które pozwalają zaoszczędzić dodatkowe 8 kg.  W ramach usługi firmowej personalizacji „Q by Aston Martin” istnieje możliwość dodania lub zmiany koloru felg lub diamentowo toczonych elementów ozdobnych. Można dopasować je do koloru nadwozia lub pakietu graficznego. Opony Michelin Pilot 4S w rozmiarze 275/35 R21 z przodu i 315/30 R21 z tyłu są montowane w standardzie.

Design

To bezkompromisowe dążenie do najwyższych osiągów i przyjemności z jazdy wymaga równie bezkompromisowej estetyki. Aston Martin V12 Vantage może się poszczycić zdumiewającą sylwetką dzięki nadwoziu poszerzonemu o około 40 mm. Zbudowano je na szerokim wyścigowym podwoziu zoptymalizowanym pod kątem wydajności i stabilności w zakrętach. Ta poszerzona konstrukcja nadwozia typu widebody w znacznej mierze bazuje na elementach z włókna węglowego z charakterystycznym pakietem aerodynamicznym.

Choć model V12 Vantage jest w całości wyjątkowy, to jednak jego przedni profil wydaje się być najbardziej agresywny. Doskonałym uzupełnieniem nowego przedniego zderzaka jest przedni splitter na całej jego szerokości. Zapewnia on dodatkową siłę docisku i równowagę aerodynamiczną, a także sprawia, że samochód wygląda na znacznie niżej osadzony.

Aby zapewnić zwiększony przepływ powietrza przez chłodnice silnika, przedni grill powiększono o 25%. Ponadto, w masce silnika zastosowano otwór wentylacyjny w kształcie podkowy. Zwiększa on wydajność chłodzenia i nawiązuje do wyglądu Vantage GT12. To motoryzacyjny hołd Astona Martina dla legendarnego samochodu wyścigowego V12 Vantage GT3. Agresywna stylistyka jest kontynuowana z boku samochodu z nowym, jednoczęściowym progiem. Jest on także inspirowany autami wyścigowymi i nawiązuje do poprzednich modeli V12 Vantage.

Aston Martin V12 Vantage

Z tyłu znajduje się nowy zderzak ze zintegrowanym dyfuzorem. Utrzymuje on równowagę aerodynamiczną między przodem a tyłem pojazdu. Centralnym elementem tej nowej konstrukcji jest lekki układ wydechowy z podwójnymi końcówkami rur wydechowych. Dopełnieniem tej transformacji jest agresywny tylny spoiler, który zapewnia maksymalną siłę docisku 204 kg przy prędkości maksymalnej. Jeszcze bardziej podkreśla także niepowtarzalny wygląd modelu V12 Vantage. Opcjonalnie można zamówić również usunięcie tylnego spoilera, aby uzyskać bardziej subtelną i smuklejszą sylwetkę.  W obu konfiguracjach szeroko zakrojone prace nad podwoziem zapewniają utrzymanie równowagi aerodynamicznej, gwarantując stabilność przy znacznych prędkościach i doskonałe osiągi.

Aston Martin V12 Vantage
Wnętrze

Aston Martin V12 Vantage został zaprojektowany tak, aby w odsłoniętym bagażniku był widoczny poprzeczny drążek usztywniający górne mocowania tylnego zawieszenia. We wnętrzu zachowano tradycyjny i znany z dotychczasowego modelu układ. Wzmocniono dodatkowo efekt zagłębionej pozycji kierowcy dzięki sportowemu fotelowi Sport Plus. Jest on obszyty semi-anilinową skórą z pikowaniem, perforacją i skrzydlatym logo marki Aston Martin w standardzie.

Opcjonalnie oferowany jest również nowy sportowy fotel z odsłoniętą konstrukcją z włókna węglowego i ręczną regulacją w 6 pozycjach. Oferuje on unikalną stylistykę i doskonałe podparcie kierowcy podczas dynamicznej jazdy. To opatentowana przez firmę Aston Martin konstrukcja inspirowana sportami motorowymi. Jest lżejsza o 7,3 kg od standardowego fotela. Każdy egzemplarz V12 Vantage można dopasować do indywidualnych wymagań w ramach usługi personalizacji „Q by Aston Martin”. Dzięki szerokiemu wachlarzowi unikalnych dodatków klienci mogą stworzyć niepowtarzalne auto.

Aston Martin V12 Vantage
Personalizacja

W ofercie znajdują się efektowne grafiki zewnętrzne w różnych kolorach i wzory malowania. Dostępne są także zaciski hamulcowe w różnych kolorach i lakierowane felgi. Istnieje także możliwość zwiększenia wyeksponowania elementów z włókna węglowego, aby jeszcze bardziej podkreślić ich wyjątkowość. Usługa personalizacji „Q by Aston Martin: Commission” to możliwość wybierania z szerokiej gamy lakierów w kilku odcieniach, które pomagają podkreślić ręcznie wykonane elementy z włókna węglowego. Odcienie pozwalają zmieniać wygląd tych elementów w zależności od oświetlenia. W ciemnym miejscu lub przy nikłym świetle wydają się subtelne, ale niedostatecznie wyeksponowane; przy większym natężeniu światła odcienie zmieniają samochód, nadając mu blasku.

Możliwości personalizacji wnętrza są równie duże. Wstawki w fotelach ze skórzanej plecionki lub wykonane z Alcantary, listwy ozdobne i anodyzowane pokrętła na konsoli środkowej można dopasować kolorystycznie do koloru nadwozia. Przy tak wielu dostępnych kombinacjach stylistycznych zobaczenie dwóch takich samych samochodów jest mało prawdopodobne.

Aston Martin V12 Vantage
Tylko 333

Marco Mattiacci, Global Chief Brand and Commercial Officer w Aston Martin, dodaje: „W firmie Aston Martin budujemy samochody, ale sprzedajemy też marzenia. To jest właśnie magia tej marki. Tylko ograniczona liczba klientów na świecie może kupić model V12 Vantage. Tak jak w przypadku innych naszych kultowych modeli, jego znaczenie wykracza daleko poza ekskluzywność. Co więcej, dzięki ogromnym możliwościom personalizacji w ramach usługi „Q by Aston Martin” nawet tak rzadki samochód jak V12 Vantage może zostać wykonany całkowicie według specyfikacji podanej przez właściciela”.

Produkcja modelu V12 Vantage ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2022 roku. Pierwsze dostawy do klientów zaplanowano na drugi kwartał 2022 roku. Zamówienia nie są już przyjmowane, gdyż cała zaplanowana seria 333 egzemplarzy została sprzedana jeszcze przed premierą samochodu.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *