Nowy Nissan Qashqai z napędem e-POWER
Nowy Nissan Qashqai, jako pierwszy europejski model marki, zostanie wyposażony w układ napędowy e-POWER. Pierwsze samochody z tym napędem pojawią się latem tego roku. Układ e-POWER jest stosowany w samochodach Nissan, jako kluczowy komponent strategii Nissan Intelligent Mobility. Jest to wyjątkowe rozwiązanie wśród napędów zelektryfikowanych. Służy zwiększeniu przyjemności oraz wydajności jazdy.
Dlaczego e-POWER?
Przeprowadzone przez Nissana badania wykazały też, że kierowcy europejskich crossoverów ponad 70% czasu za kierownicą samochodu spędzają jeżdżąc po mieście i jego okolicach. Dowiedziono również, że wybierając pojazd, klienci odczuwają potrzebę pogodzenia przyjemności z jazdy z jak najwyższym poziomem przyjazności samochodu dla środowiska.
W odpowiedzi, Nissan opracował układ napędowy e-POWER. Został on stworzony z myślą o potrzebach europejskich klientów. Zapewnia optymalne parametry w zakresie zużycia paliwa oraz również przyjemność z jazdy jak samochodem elektrycznym. Odbywa się to dzięki połączeniu zaawansowanej techniki akumulatorów i silników elektrycznych oraz silnika spalinowego.
Dlatego e-POWER jest rozwiązaniem idealnym dla kierowców codziennie pokonujących trasy miejskie lub podmiejskie, którzy nie mogą lub nie chcą poświęcać czasu na ładowanie akumulatora z gniazdka, a jednocześnie są już gotowi na pierwszy krok w kierunku samochodu w 100% elektrycznego.
Koła napędzane w 100% elektrycznie
Na układ Nissan e-POWER składa się wysoce wydajny akumulator współpracujący z trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania, generującym moc 158 KM oraz z generatorem prądu, falownikiem i silnikiem elektrycznym o mocy 140 kW, rozmiarami i mocą zbliżonym do silników typowych dla samochodów elektrycznych Nissana. Silnik spalinowy wytwarza energię, która może zostać przekazana przez falownik jako elektryczna do akumulatora, silnika elektrycznego lub także do obydwu jednocześnie. Wszystko zależnie od zapotrzebowania wynikającego z warunków jazdy.
Rozwiązanie to wyróżnia fakt, że silnik elektryczny jest jedynym źródłem napędu kół, dzięki czemu samochód błyskawicznie reaguje i płynnie przyspiesza. Jest to atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnych układów hybrydowych.
Układ e-POWER
Układ napędowy e-POWER zastosowano po raz pierwszy w Japonii w roku 2017 w kompaktowym modelu Note. Stał się on najlepiej sprzedającym się samochodem na tamtejszym rynku w 2018 roku.
Na potrzeby nowego Nissana Qashqai system e-POWER znacząco zmodernizowano. Zrobiono to z myślą o oczekiwaniach europejskich klientów i pokonywanych przez nich trasach miejskich lub podmiejskich. Model Note na rynek japoński wyposażony jest w trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra (80 KM), który zasila akumulator. Łączna moc tego układu to 95 kW (127 KM). W wersji na rynek europejski układ został zatem zmodernizowany. Zastosowano w nim trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. Generuje on moc 158 KM, a łączna moc całego układu to 140 kW (190 KM).
Zaletą e-POWER jest optymalny zakres pracy silnika przy najlepszym możliwym stopniu sprężania. Oznacza to również większą oszczędność paliwa i niższą emisję CO2 w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Dodatkowo zapewnia wyższy komfort jazdy dzięki cichszej pracy silnika. Kolejną korzyścią jest także zminimalizowanie negatywnego wpływu układu e-POWER na jakość powietrza w mieście.
Dzięki w pełni zelektryfikowanemu napędowi nie występują opóźnienia w dostarczaniu momentu obrotowego, w przeciwieństwie do tradycyjnego układu hybrydowego, gdzie nastąpić może znaczny wzrost obrotów silnika w odpowiedzi na wciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszenia. Natychmiastowa reakcja układu napędowego e-POWER zapewnia ekscytujące wrażenia z jazdy, niezależnie od sytuacji na drodze.
Z myślą o jak najlepszych osiągach, w chwili gwałtownego przyspieszenia lub wysokiej prędkości jednostka sterująca zasilaniem układu e-POWER może też przekazywać moc wytwarzaną przez silnik o pojemności 1,5 litra bezpośrednio przez falownik do silnika elektrycznego, by wzmocnić zasilanie pochodzące z akumulatora.
Podczas zwalniania i hamowania energia kinetyczna jest odzyskiwana i użytkowana w celu ładowania akumulatora. Ma to na celu zwiększenie wydajności układu wtedy, gdy będzie to potrzebne.
Zmienny stopień sprężania
Sercem wyjątkowego układu napędowego Nissan e-POWER jest trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. Zastosowany po raz pierwszy w Infiniti – marce premium Nissana – parametr zmiennego stopnia sprężania jest wyjątkowym rozwiązaniem w silnikach spalinowych. Umożliwia regulację stopnia sprężania, zapewniając tym samym optymalne osiągi i oszczędności w zależności od wielkości obciążenia silnika. Zanim rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy w Infiniti w 2018 roku, sam silnik został zaliczony do dziesiątki najlepszych jednostek napędowych na świecie przez Ward’s – amerykańską firmę konsultingową działającą w sektorze motoryzacji.
Zakres stopnia sprężania obejmuje wartości od 8:1 do 14:1. Osiągnięto to dzięki możliwości sterowania wielkością skoku tłoka zależnie od zapotrzebowania układu na moc.
W warunkach małego zapotrzebowania na moc – na przykład w czasie jazdy ze stałą prędkością i przy wysokim stanie naładowania akumulatora – stopień sprężania jest wyższy, co sprzyja optymalizacji zużycia paliwa i emisji. Z kolei w warunkach dużego zapotrzebowania na moc i konieczności doładowania akumulatora lub przekazania mocy bezpośrednio do silnika, uruchamiany jest tryb niższego stopnia sprężania, by zmaksymalizować moc jednostki napędowej. Przejście pomiędzy poszczególnymi stopniami sprężania jest niezauważalne, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek czynności przez kierowcę.
Linear Tune
Kluczową kwestią przy opracowywaniu systemu e-POWER dla modelu Qashqai była też konieczność zapewnienia „naturalnych” doznań z jazdy. Dopasowano prędkość obrotową silnika spalinowego do prędkości samochodu. Układ Linear Tune jest efektem współpracy kadry inżynierskiej Nissan Technical Centre Europe (NTCE) w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Funkcja ta steruje pracą silnika benzynowego, powodując stopniowy wzrost prędkości obrotowej. Dzieje się tak, by sprostać zapotrzebowaniu na moc w miarę przyspieszania przy jednoczesnym wyeliminowaniu efektu niespójności osiągów i dźwięku silnika. Użytkownicy samochodów często opisują nagły wzrost obrotów silnika bez towarzyszącego mu proporcjonalnego przyspieszenia jako frustrujący i właśnie także „niespójny”. Funkcja Linear Tune w układzie napędowym e-POWER to antidotum na takie sytuacje.
e-Pedal Step
Podobnie jak w modelu LEAF, układ e-POWER w nowym Nissanie Qashqai zapewnia kierowcy wyjątkowe wrażenia z jazdy dzięki systemowi e-Pedal Step. Stworzony z myślą o wyeliminowaniu męczącej konieczności ciągłego przyspieszenia i hamowania w mieście, wymagającej od kierowcy częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał gazu i odwrotnie, e-Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.
Funkcja e-Pedal Step wymaga aktywacji przełącznikiem znajdującym się na konsoli środkowej. Z chwilą uruchomienia silnika wciśnięcie pedału przyspieszenia zapewnia „klasyczny” wzrost prędkości. Po zwolnieniu pedału, system e-Pedal Step zacznie wyhamowywać samochód z opóźnieniem o wartości około 0,2 g. To wystarcza także, by zapaliły się światła stopu. Samochód zwolni do prędkości „pełzania”, nie zatrzymując się. Rozwiązanie to zapewnia także maksymalną płynność manewrów parkingowych przy niskiej prędkości. Kierowcy szybko dostosowują siłę nacisku na pedał przyspieszenia tak, aby uzyskać pełną płynność jazdy, która staje się zarazem bardziej intuicyjna i mniej wymagająca.
Zelektryfikowana gama
Dla potencjalnych nabywców Nissana Qashqai wprowadzenie do gamy odmiany e-POWER oznacza większe możliwości wyboru. Oferowaną obecnie na rynku wersję z napędem mild hybrid wyposażono w silnik o pojemności 1,3 litra. Występuje ona w dwóch wariantach mocy: 140 KM (103 kW) i 158 KM (116 kW).
Dane techniczne
Układ e-POWER | ||
Moc | KM (kW) | 190 (140) |
Moment obrotowy | Nm | 330 |
Napęd | 2WD | |
Zużycie paliwa (cykl mieszany) | l/100 km | 5,3* |
Poziom emisji (cykl mieszany) | g/km | 119* |
*Dane do potwierdzenia po uzyskaniu homologacji.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.