Nowy elektryczny Mercedes EQS SUV

Mercedes-Benz wkroczył już w nową, całkowicie elektryczną epokę motoryzacji w wyższych segmentach rynku – wraz z luksusową limuzyną EQS oraz sportowo-biznesową limuzyną EQE. Teraz czas na model EQS SUV, czyli trzecią serię modelową zbudowaną na architekturze opracowanej dla aut na prąd. W swoim awangardowym, luksusowym wnętrzu SUV oferuje mnóstwo przestrzeni i komfortu oraz rozbudowane usługi łączności nawet dla siedmiu osób. A mocne silniki elektryczne, responsywny napęd na obie osie 4MATIC oraz inteligentny tryb jazdy OFFROAD sprawiają, że EQS SUV z łatwością poradzi sobie również w lekkim terenie.

Mercedes EQS SUV
Duży SUV

Nowy Mercedes EQS SUV dzieli duży rozstaw osi (3210 mm) z limuzyną EQS, ale jest od niej o ponad 20 cm wyższy. Wymiary jego nadwozia przedstawiają się następująco: 5125/1959/1718 mm (długość/szerokość/wysokość). Duże rozmiary SUV-a w połączeniu z zaletami projektu na elektrycznej platformie przekładają się także na imponującą ilość miejsca w kabinie. Drugi rząd siedzeń jest też standardowo regulowany elektrycznie. Bagażnik zmieści do czterech toreb golfowych. Opcjonalnie dostępny jest również trzeci rząd siedzeń, z dwoma dodatkowymi pojedynczymi fotelami i rozbudowanymi funkcjami zapewniającymi komfort.

Mercedes EQS SUV

EQS w wersji Limuzyna znajduje się w światowej czołówce, jeśli chodzi o aerodynamikę wśród seryjnych aut (Cd = 0,20; wartość dla odpowiedniej konfiguracji wariantu EQS 450+). Jego oparty na zasadniczych celach design w połączeniu z gładkim podwoziem i zamkniętą zazwyczaj osłoną chłodnicy okazały się dobrym punktem wyjścia do „doszlifowania” aerodynamiki modelu EQS SUV. Optymalizacja charakterystycznych dla SUV-ów szczegółów przepływu doprowadziła do unikalnego na obecne czasy połączenia przestronności z aerodynamiczną efektywnością.

Mercedes EQS SUV
Jeden lub dwa silniki

Wszystkie wersje modelu EQS SUV mają elektryczny zespół napędowy (eATS) przy tylnej osi. Wersje 4MATIC dysponują modułem eATS również przy osi przedniej. Funkcja Torque Shift (z ang. „przerzucanie momentu obrotowego”) w wariantach 4MATIC zapewnia inteligentny, płynnie zmienny rozdział momentu napędowego pomiędzy tylnymi i przednimi silnikami elektrycznymi. Tym samym każdorazowo pozwala to na najbardziej efektywne wykorzystanie zespołów eATS. Jednostki elektryczne przy przedniej i tylnej osi to silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). Zaletami takiej konstrukcji są wysokie wartości w zakresie gęstości mocy, efektywności oraz także stabilności oddawania mocy.

Mercedes EQS SUV

EQS Limuzyna to pierwsza seria modelowa Mercedes-Benz, w której nowe funkcje w wybranych obszarach można aktywować za pośrednictwem aktualizacji OTA. Wraz z debiutem modelu EQS SUV ich oferta zostaje także znacznie poszerzona. W późniejszym terminie można aktywować np. Asystenta manewrowania z przyczepą lub nawigację MBUX z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości.

Mercedes EQS SUV

EQS SUV pozwala Mercedes-Benz zrobić kolejny znaczący krok w kierunku mobilności o zerowej emisji. Zbliża też producenta do spełnienia założeń strategii Ambition 2039. Model jest produkowany w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji CO2. Wprowadza na drogi realne rozwiązania z dziedziny bezemisyjnej mobilności, inteligentnej ochrony zasobów oraz też odpowiedzialnej gospodarki o zamkniętym obiegu.

Mercedes EQS SUV
Podwozie

W podwoziu nowego SUV-a zastosowano czterowahaczową oś przednią i niezależną konstrukcję wielowahaczową z tyłu. Standardowe wyposażenie obejmuje zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+. Prześwit pojazdu można zwiększyć o kilka centymetrów. Oprócz trybów DYNAMIC SELECT ECO, COMFORT, SPORT i INDIVIDUAL wersje 4MATIC oferują program OFFROAD do jazdy w lekkim terenie. Ponadto seryjna specyfikacja obejmuje skrętną tylną oś z kątem skrętu tylnych kół do 4,5 stopnia. Zapewnia ona imponującą zwrotność i dużą zwinność prowadzenia. Opcjonalnie, także poprzez aktualizację OTA, dostępna jest wersja z kątem skrętu tylnych kół do 10 stopni.

Mercedes EQS SUV

Zasady tzw. integralnego bezpieczeństwa (ang. Integral Safety), w szczególności w odniesieniu do wypadków drogowych, obowiązują wszystkie modele Mercedes-Benz – niezależnie od platformy. EQS SUV otrzymał zatem sztywną kabinę pasażerską, specjalne strefy deformacji i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Europejska wersja modelu to pierwszy Mercedes, który jest w stanie wykryć, czy tylne siedzenia są rzeczywiście zajęte. Jeśli pasażer z tyłu nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierowca otrzyma specjalne ostrzeżenie. Kolejną nowością w Mercedes-Benz jest tzw. przypomnienie o obecności pasażerów. System ten informuje, czy w kabinie nie pozostały na przykład dzieci. W egzemplarzach przeznaczonych na rynki Europy, Australii i Nowej Zelandii przypomnienie to należy do wyposażenia standardowego.

Mercedes EQS SUV
Zielone ładowanie

Mercedes me Charge – jedna z największych sieci ładowania na świecie – składa się z ponad 700 000 punktów ładowania AC i DC, w tym około 300 000 w Europie. Od 2021 r. w punktach ładowania Mercedes me Charge w Europie Mercedes-Benz oferuje także tzw. zielone ładowanie. Wysokiej jakości gwarancje pochodzenia zapewniają, że do sieci wraca tyle samo zielonej energii z odnawialnych źródeł, ile trafi do akumulatora. Z kolei nowa funkcja Plug & Charge sprawia, że ładowanie EQS SUV-a na odpowiednich publicznych stacjach jest wyjątkowo wygodne.

Mercedes EQS SUV

Specjalna nawigacja dla modeli elektrycznych zaplanuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając postoje na ładowanie. Kalkulację przeprowadza w oparciu o wiele czynników i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Podczas obliczania trasy preferowane są te stacje, które znajdują się wzdłuż trasy i zostały wybrane ręcznie. Obliczane są nawet szacunkowe koszty ładowania w danym punkcie.

Mercedes EQS SUV
Energizing Air Control

Opcja ENERGIZING AIR CONTROL Plus reprezentuje całościowe podejście Mercedes-Benz do jakości powietrza we wnętrzu EQS SUV-a. Stoi za nią specjalny system, oparty na filtracji, czujnikach oraz klimatyzacji i koncepcji wyświetlania informacji. Filtr HEPA (High-Efficiency Particulate Air) o bardzo wysokim poziomie filtracji wychwytuje drobne cząstki, mikrocząstki, pyłki i inne substancje, które mogłyby dostać się do kabiny z zewnątrz.

Mercedes EQS SUV

Dzięki inteligentnemu oprogramowaniu system operacyjny MBUX w pełni dostosowuje się do swoich użytkowników. Dostarcza im spersonalizowane sugestie dotyczące obsługi wielu funkcji z zakresu informacji, rozrywki, komfortu oraz innych ustawień pojazdu. Tzw. warstwa zerowa sprawia, że najważniejsze elementy obsługi są zawsze widoczne na najwyższym poziomie menu.

Mercedes EQS SUV
Hiperekran MBUX

Wizytówką kokpitu jest opcjonalny hiperekran MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony wyświetlacz rozciągający się niemal od słupka do słupka. Pod jedną taflą szkła łączy on trzy ekrany, w tym 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu. Zapewnia on mu własny obszar wyświetlania i sterowania. Na coraz większej liczbie rynków osoba podróżująca na przednim fotelu może również oglądać dynamiczne treści podczas jazdy; to zasługa zastosowania inteligentnej funkcji blokowania obrazu. Jeśli kamera wykryje, że kierowca spogląda na wyświetlacz pasażera, system automatycznie przyciemni dynamiczną treść.

Mercedes EQS SUV

Nagłośnienie Dolby Atmos® winduje wrażenia akustyczne w kabinie EQS SUV-a na nowy poziom. Poszczególne instrumenty lub głosy można zlokalizować w całym obszarze odsłuchu. Zapewnia to nowy rodzaj „animacji” dźwięku. Podczas gdy konwencjonalne systemy stereo oferują zwykle dynamikę lewo-prawo, Dolby Atmos® może wykorzystać całą przestrzeń i stworzyć wrażenie 360 stopni.

Mercedes EQS SUV
Ciekawe fakty i liczby: nowy EQS SUV w skrócie

W zależności od wyposażenia i konfiguracji samochodu zasięg WLTP może wynosić do 660 km (dane wstępne dla wersji EQS 450+).

Moment obrotowy przesyłany do kół przez odpowiedni eATS (elektryczny zespół napędowy) jest kontrolowany 10 000 razy na minutę i dostosowywany w razie potrzeby. W wersjach 4MATIC umożliwia to znacznie szybszą reakcję niż w przypadku mechanicznego napędu na obie osie.

Mercedes EQS SUV

EQS SUV w standardzie ma skrętną tylną oś o kącie skrętu tylnych kół do 4,5 stopnia. Jako wyposażenie opcjonalne kąt ten może sięgać 10 stopni. W przypadku drugiej wersji średnica zawracania zmniejsza się z 11,9 do zaledwie 11,0 m.

Silnik elektryczny przy tylnej osi (silnik synchroniczny z magnesami trwałymi – PSM) ma dwa uzwojenia po trzy fazy. Sześciofazowa konstrukcja zapewnia mu szczególnie wysoką efektywność; jego moc maksymalna wynosi (265 kW) 361 KM.

Mercedes EQS SUV

Opcjonalne reflektory DIGITAL LIGHT dysponują specjalnymi modułami świetlnymi z trzema niezwykle jasnymi diodami LED na każdy reflektor; w obu modułach światło jest załamywane i kierowane za pomocą 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość przedniego oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na samochód.

Mercedes me Charge oferuje jedną z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania. Liczy ona ponad 700 000 punktów, w tym około 300 000 w Europie.

Mercedes EQS SUV

Dostępny na życzenie hiperekran MBUX Hyperscreen harmonijnie łączy kilka wyświetlaczy, tworząc imponujący zakrzywiony „pas” o szerokości ponad 141 cm. Powierzchnia postrzegana przez pasażerów wynosi 2432,11 cm2.

Mercedes EQS SUV otrzymał akumulator litowo-jonowy dysponujący maksymalnie 12 modułami ogniw. Nowa generacja baterii reprezentuje duży krok w zakresie zrównoważenia chemii ogniw. Zoptymalizowany aktywny materiał składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

Mercedes EQS SUV

Opcjonalny dźwięk jazdy w EQS SUV-ie jest interaktywny i reaguje na kilkanaście różnych parametrów, takich jak pozycja pedału przyspieszenia, prędkość samochodu czy intensywność rekuperacji (odzyskiwania energii).

Opcjonalnie dostępny wyświetlacz head-up występuje w dwóch rozmiarach. Wariant z rozszerzoną rzeczywistością prezentuje istotne informacje w trzech wymiarach, z uwzględnieniem aktualnej sytuacji drogowej i otoczenia; jego obszar wyświetlania ma przekątną 77”. Wirtualny kolorowy obraz wydaje się unosić w polu widzenia w odległości około 10 m przed kierowcą.

Mercedes EQS SUV

Filtr HEPA (High-Efficiency Particulate Air) – element opcji ENERGIZING AIR CONTROL Plus – ma objętość prawie 10 l. Bardzo skutecznie oczyszcza powietrze trafiające do wnętrza samochodu. Oddziela nawet 99,75% cząstek. Do neutralizacji zapachów służy tu 600 g węgla aktywowanego. Powierzchnia adsorpcji odpowiada około 150 boiskom piłkarskim.

Osiem rdzeni procesora, 24 GB pamięci RAM i 46,4 GB/s przepustowości RAM-u. To tylko niektóre z danych technicznych systemu operacyjnego MBUX.

Mercedes EQS SUV

System ładowania DC o mocy do 200 kW pozwala na szybkie ładowanie EQS SUV-a prądem stałym. W ciągu 15 minut pozwala to uzupełnić energię odpowiadającą zasięgowi do 250 km (WLTP; dane wstępne dla wersji EQS 450+).

Jasność hiperekranu MBUX Hyperscreen jest dostosowywana do warunków otoczenia za pomocą danych pomiarowych z kamery wielofunkcyjnej oraz czujnika światła. Obszar hiperekranu MBUX Hyperscreen dla pasażera można też indywidualizować, korzystając z siedmiu dostępnych profili użytkownika.

Kluczowe dane techniczne (zużycie energii i zasięg – dane wstępne)
Mercedes EQS SUV - dane techniczne
Mercedes EQS SUV - dane techniczne

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.