Pagani Huayra Codalunga – czyli longtail

Pagani Automobili prezentuje najnowsze dzieło Horacio Paganiego, wykonane na zamówienie. To Huayra Codalunga, limitowana edycja zaledwie pięciu pojazdów, wyprodukowanych w ścisłej współpracy z klientami. Pod eleganckim i obłym kształtem kryje się najnowocześniejsza inżynieria i mechanika marki Pagani. Cena tego nowego hipersamochodu, dopuszczonego do użytku drogowego, zaczyna się od 7 milionów euro.

Pagani Huayra Codalunga
Wspólny projekt, łączący wiele serc i umysłów…

„Klient to nie ktoś, kto kupuje od ciebie tylko raz. Prawdziwy klient wraca raz za razem” – mawia Horacio Pagani, założyciel i główny projektant Pagani Automobili. W 2018 roku dwóch kolekcjonerów samochodów Pagani poprosiło Horacio o wyprodukowanie wersji Pagani Huayra Coupé z długim tyłem. Wszystko z myślą o stworzeniu eleganckiego hipersamochodu o czystym i opływowym designie. Samochodu, który byłby stworzony do użytku na drogach jak i do wystawiania na międzynarodowych imprezach.

Pagani Huayra Codalunga

Aktywnie zaangażowani w rozwój projektu klienci utrzymywali bezpośredni kontakt z Pagani Grandi Complicazioni, markowym oddziałem projektów specjalnych, zajmującym się tworzeniem pojazdów na indywidualne zamówienie.

Pagani Huayra Codalunga

„Istnieją praktycznie nieskończone możliwości projektowania i dostosowywania tych pojazdów. Każdy projekt jest zwieńczeniem długiej i mozolnej pracy z klientem nad interpretacją jego preferencji i pragnień. Wspólnym celem i wysiłkiem jest stworzenie dzieła sztuki. Wszechstronny zespół skrupulatnie nadzorował projekt od pomysłu poprzez projektowanie i rozwój, aby pomóc zrealizować wizję naszych klientów.” Lorenzo Kerkoc – szef Pagani Grandi Complicazioni.

Pagani Huayra Codalunga
Niemałe przedsięwzięcie

Chociaż projekt ograniczono do zaledwie pięciu egzemplarzy, znaczne zasoby zostały wykorzystane do stworzenia hipersamochodu, który byłby zgodny z globalnymi wymogami regulacyjnymi i w pełni homologowany.

Zgodnie z filozofią Pagani, Huayra Codalunga została zaprojektowana w najdrobniejszych szczegółach zgodnie z zasadami wielkiego erudyty Leonarda da Vinci, niewyczerpanego źródła inspiracji. Zgodnie z nim Sztuka i Nauka mogą współistnieć w doskonałej harmonii.

Pagani Huayra Codalunga

Sfinalizowanie koncepcji stylizacji zajęło dwa lata ścisłej współpracy z klientami. Zbudowano dwa modele, jeden w skali 1:4, a drugi w pełnym rozmiarze. Ten ostatni był wykorzystywany do ostatnich udoskonaleń przed rozpoczęciem produkcji wszystkich niezbędnych komponentów.

„Wszystkie projekty Pagani rodzą się z wizji i marzeń. Niektóre z najbardziej kultowych i ekskluzywnych samochodów Pagani wywodzą się także z wizji i marzeń klientów. W 2009 roku doprowadziło to do powstania jednego z najbardziej kultowych modeli Zonda, Zonda Cinque. Pagani Automobili jest w stanie opracować indywidualne projekty dla pojedynczych klientów, podobnie jak Coachbuilders w latach 60. Jednakże teraz odbywa się to dodatkowo zgodnie ze współczesnymi międzynarodowymi wymogami homologacyjnymi. Jeden z pięciu wyprodukowanych samochodów będzie certyfikowany na potrzeby rynku amerykańskiego. Pagani Grandi Complicazioni jest w stanie zapewnić jakość produkcji seryjnej w przypadku indywidualnych projektów”. Hannes Zanon – Dyrektor Handlowy

„Mniej znaczy więcej”

„Postanowiliśmy użyć prostego, liniowego stylu Huayra Coupé jako punktu wyjścia. Zrobiliśmy Huayra Codalunga wydłużając i wygładzając Huayrę, jakby była formowana przez wiatr. Chcieliśmy zaprojektować linie, które byłyby jeszcze bardziej eleganckie niż te w coupe. Zainspirowaliśmy się długimi „ogonami” samochodów z lat 60., z wyścigów w Le Mans. One miały bardzo czyste linie. Pagani Huayra Codalunga zawiera bardzo niewiele dodatkowych elementów; zabraliśmy, a nie dodaliśmy. Uproszczenie konstrukcji wcale nie jest proste. Ten pojazd zaś jest przede wszystkim wynikiem dążenia do prostych pomysłów”. – Horacio Pagani.

Konstruktorzy nadwozi z lat 60. inspirowali się projektami samolotów. W nieustannym dążeniu do prędkości i niskiego oporu powietrza stworzyli jedne z najbardziej kultowych kształtów w historii motoryzacji. W tamtych czasach powstały duże panele nadwozia wykonane ręcznie ze stopu aluminium. Dziś Pagani wykorzystuje swoje know-how w zakresie zaawansowanych materiałów kompozytowych, aby stworzyć nadwozie, które podąża za tą inspiracją.

Moc

Tylna pokrywa silnika, która zajmuje powierzchnię ponad 3,7 m2 i jest o 360 mm dłuższa niż ta w Huayra Coupé. Kryje ona także w sobie cud mechaniki: silnik Pagani V12. W nowym modelu jest on w stanie wygenerować aż 840 KM i 1100 Nm momentu obrotowego.

Brak tylnych osłon zapewnia miejsce na niezakłócony widok układu wydechowego Codalunga. Wykonano go z tytanu i waży on zaledwie 4,4 kg. Specjalna powłoka ceramiczna stanowi ukłon w stronę samochodów wyścigowych z Le Mans. Z kolei symfonia dźwięków wydawanych przez charakterystyczne cztery rury wydechowe, jest hołdem pasji do motoryzacji.

Upraszczanie

Idea „lepiej zabrać niż dodać” zaowocowała rekordowo niską masą. Pagani Huayra Codalunga waży zaledwie 1280 kg. Charakteryzuje się także niezwykle wysoką wydajnością aerodynamiczną, do której przyczynił się kształt i dodatkowa długość samochodu. Cztery klapy o zmiennym profilu reprezentują najnowszą technologię aktywnej aerodynamiki. Jej zapowiedź miała miejsce w 2011 roku, a technologia ta była następnie dopracowywana z każdym nowym modelem.

„Kolory i materiały przypominają również samochody z lat 60. XX wieku. Lakier nadwozia wtapia się w elementy kokpitu, podczas gdy elementy konstrukcyjne zachowują odsłonięte wykończenie z włókna węglowego. Dotyk rzemieślnika można również zauważyć na wewnętrznych wykończeniach z tkanymi, postarzanymi skórami zamszowymi”. – Alberto Piccolo, projektant koncepcyjny i wnętrz, Pagani Automobili.

W tym specjalnym modelu zdecydowano się na użycie neutralnych kolorów i półmatowych lub całkowicie matowych lakierów, aby przywołać odcienie przeszłości i wydobyć też prostotę designu samochodu. Koncepcja ta odgrywa również zasadniczą rolę we wnętrzu, gdzie siedzenia wykończono tkaną skórzano-nubukową tapicerką, a aluminiowe elementy obrabia się z jednego bloku. Przypomina to ręczne techniki z przeszłości, kiedy rzemieślnik ręcznie polerował każdy element. Praca, która jest wykonywana także współcześnie, to tradycja podtrzymywana przez ekspertów z centrum przemysłu samochodów sportowych, włoskiego Motor Valley.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.