MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Alpine A110 E-ternite – elektryczny prototyp

Zamierzam zelektryfikować Alpine, aby zapewnić marce nieśmiertelność. To zdanie wypowiedział Luca de Meo chwilę po tym, jak objął kierownictwo Grupy Renault. Wyzwanie zostało podjęte przez Laurenta Rossi, prezesa Alpine, i konstruktorów marki. W ciągu niespełna roku zespół „do zadań specjalnych” zdołał zrealizować to śmiałe wyzwanie, a nawet wyposażyć stworzony prototyp w otwierany dach. Owocem ich pionierskiej pracy jest właśnie w 100% elektryczne A110 E-ternite

Alpine A110 E-ternite

Elektryczne Alpine A110 E-ternite powstało dla uczczenia 60. rocznicy A110 Berlinette. Prototyp łączy prestiżową przeszłość modelu z w 100% elektryczną przyszłością i ukazuje zakres prowadzonych przez Alpine prac, zmierzających do stworzenia gamy nowych modeli marki.

Alpine A110 E-ternite
Wyzwanie niemożliwe do zrealizowania?

Grupa Renault, zaangażowana od ponad dziesięciu lat w rozwój pojazdów elektrycznych, jest pionierem w elektryfikacji. Dysponuje bogatym i cennym doświadczeniem we wszystkich dziedzinach przemysłu motoryzacyjnego. Było więc rzeczą całkiem naturalną, że konstruktorzy marki Alpine bardzo wcześnie zaczęli myśleć o takim napędzie.

Alpine A110 E-ternite

Pojawienie się Luki de Meo w firmie i ogłoszenie zamiaru stworzenia w 100% elektrycznej gamy modeli Alpine jasno wskazało konstruktorom kierunek działań, które stały się zarazem okazją do odkrywczego potraktowania prac nad napędem elektrycznym. Z punktu widzenia koncepcji „restomod” model A110 jest idealnym materiałem wyjściowym do prac badawczych, prawdziwym łącznikiem między prestiżową przeszłością a jeszcze bardziej ambitną przyszłością.

Alpine A110 E-ternite

Od tego momentu cel był jasny – chodziło o zelektryfikowanie przyszłych modeli Alpine. Zaczęło się od Alpine A110, kultowego sportowego samochodu powszechnie cenionego za swoją lekkość i zwinność. Wszystko to w ramach rozsądnego budżetu. „Niemożliwa do pogodzenia sprzeczność” – jak uważali niektórzy – stała się dla konstruktorów-pasjonatów marki „wyzwaniem na miarę Alpine”.

Alpine A110 E-ternite
Kluczowe założenia projektu

Założenia techniczne były proste: zelektryfikować A110 z zachowaniem osiągów, stabilizacji nadwozia i zwinności wersji spalinowej z wykorzystaniem mocnych stron, bogatego doświadczenia i zaawansowanych technologii Grupy Renault. Aby dodatkowo „podkręcić” wyzwanie, marka Alpine uzupełniła przedstawione założenia techniczne i wzbogaciła je o cztery następujące innowacje:

  • innowacyjny system multimedialny z wykorzystaniem osobistego tabletu kierowcy, zapewniający intuicyjną i naturalną łączność ze światem poprzez Google lub Android Auto, który umożliwia scentralizowanie w jednym urządzeniu wszystkich aplikacji użytkownika;
  • najnowszej generacji system audio z 8 głośnikami umożliwiającymi uzyskanie efektu surround;
  • innowacyjne materiały pozwalające łączyć wysokie osiągi ze zrównoważonym rozwojem;
  • „otwarty dach” pozwalający cieszyć się idealnie cichą pracą silnika elektrycznego i spełniający marzenie podróżowania elektrycznym Alpine A110 w otwartej kabinie bez jakiegokolwiek hałasu.
Wyzwania związane z układem napędowym
Układ napędowy i moduły akumulatora pochodzące z innych marek grupy

Jako że Alpine jest jedną z marek należących do Grupy Renault, całkiem oczywiste było sprawdzenie w pierwszej kolejności, co już było dostępne na potrzeby tego nowego projektu w banku podzespołów i technologii. Moduły akumulatora trakcyjnego są identyczne jak w Megane E-Tech w 100% elektrycznym. W celu uzyskania optymalnego rozkładu masy i znalezienia miejsca dla dwunastu modułów akumulatora konieczne było zaprojektowanie dla A110 specjalnych casingów (strukturalnych obudów) i odpowiednie zmodyfikowanie wewnętrznej konstrukcji. W rezultacie cztery moduły trafiły na przód samochodu, a osiem na tył. Aby sprostać temu wyzwaniu, zespół konstruktorów zdecydował się na ich rozmieszczenie w przestrzeni pojazdu w niekonwencjonalny sposób.

Pomimo dodania dwunastu modułów całkowita masa Alpine A110 E-ternité pozostaje wciąż bardzo mała – zwiększa się o zaledwie 258 kg dzięki niewielkiej łącznej masie wszystkich modułów (392 kg).

Alpine A110 E-ternite
Specjalna skrzynia biegów opracowana przez Alpine

Aby uwolnić się od konieczności szukania kompromisu między przyspieszaniem od 0 do 100 km/h a prędkością maksymalną, co normalnie wymagałoby zastosowania bardzo dużego akumulatora, do standardowego silnika Grupy dodano innowacyjną skrzynię biegów. Żadna z dostępnych w ramach marki skrzyń biegów nie pozwalała konstruktorom z Alpine na spełnienie założeń technicznych projektu A110 E-ternité. Należało zatem stworzyć przyjemną i sprawną skrzynię biegów bez spadków momentu obrotowego, ale równie lekką i o niewielkich wymiarach.

Skrzynia została zaprojektowana przez Alpine we własnym zakresie, we współpracy z dotychczasowym dostawcą skrzyń biegów. Ma podwójne sprzęgło (DCT) i elektroniczny układ sterowania, jak w spalinowej wersji A110. Jednak wymiary sprzęgieł zostały zwiększone, aby umożliwić przenoszenie dużego momentu obrotowego. Rozwiązanie w postaci podwójnego sprzęgła pozwala wyeliminować wahania momentu obrotowego przy zachowaniu kompaktowej budowy i lekkości całej konstrukcji.

Elektronika pokładowa – udany przeszczep dwóch technologii

Zespół konstruktorów z Alpine wykazał się również pomysłowością w zakresie elektroniki pokładowej. Połączył ze sobą dwie architektury elektroniczne, pomimo dzielącej je 10-letniej różnicy. Ten przeszczep architektury E/E okazał się sukcesem, ponieważ pozwolił zachować funkcjonalności spalinowej wersji A110, uzupełnił je o szereg nowych funkcji. Wprowadzono funkcje takie, jak np. funkcja „overtake” czy możliwość zapewnienia przesyłu informacji między dwoma akumulatorami. Za komunikację między obydwoma systemami odpowiada specjalnie opracowany moduł elektroniczny. Ta innowacja stworzyła nowe możliwości w zakresie uproszczenia architektury układu oraz ustawicznego jej udoskonalania przez cały cykl życia produktu.

Unikatowe elementy wyposażenia

A110 E-ternité oferuje ich jeszcze więcej, łącznie z nowymi elementami opracowanymi przez konstruktorów z Alpine.

Oczekiwany model z otwieranym dachem

Od szeregu lat napływały do firmy zapytania o A110 z otwieranym dachem. Dlatego marka podjęła decyzję o wyjściu naprzeciw również temu wyzwaniu. Trudność polegała przede wszystkim na znalezieniu rozwiązania pozwalającego na szybkie wprowadzenie otwieranego dachu w konstrukcji Alpine A110. Konstruktorom z Alpine udało się znaleźć proste i lekkie rozwiązanie bez naruszania sztywności nadwozia seryjnego A110 w postaci dwóch wtryskowo formowanych skorup z masy karbonowej pochodzącej z odzysku. Element został w całości zaprojektowany i wykonany z wykorzystaniem zasobów własnych firmy.

Ekran centralny i system audio

Dział inżynierii Alpine postawił sobie za punkt honoru stworzenie samochodu równie pięknego co efektywnego. Wnętrze musiało to odzwierciedlać. Zespołowi konstruktorów udało się pogodzić wymagania stylistyczne z potrzebami w zakresie architektury elektroniki pokładowej. Rozwiązanie polegało na wykonaniu okablowania bezpośrednio razem z zespołem zegarów, co pozwoliło zachować ten sam moduł elektroniczny interfejsu. Efekt spełnia w całości oczekiwania i obejmuje:

  • system audio najnowszej generacji z ośmioma głośnikami, w tym subwoofer dla zapewnienia efektu surround, a także głośnik centralny i dwa głośniki z tyłu;
  • innowacyjny system multimedialny, w którym osobisty tablet kierowcy pełni rolę pokładowego ekranu multimedialnego ze wszystkimi ulubionymi funkcjami i aplikacjami użytkownika. Rozwiązanie to umożliwia korzystanie z najnowszej generacji wyświetlaczy i systemów operacyjnych, w miarę aktualizacji oprogramowania lub wymiany urządzenia przez użytkownika.
Innowacyjne materiały

Niektóre z kluczowych elementów samochodu zostały pokryte powłoką wykonaną z tworzywa na bazie lnu. Jest ono lekkie i bardziej przyjazne dla środowiska. Drugi prototyp w 100% elektrycznego Alpine A110 E-ternite, który powstał w tym samym czasie, posłużył jako poligon do przetestowania nowej technologii na niektórych elementach nadwozia i wnętrza, takich jak pokrywa silnika, dach, obramowanie tylnej szyby, korpusy siedzeń i tylny pas… Materiał użyty do wykończenia samochodu jest produkowany przez firmę Terre de Lin, która ma swoją siedzibę niedaleko Dieppe (Normandia, Francja). Len, równie wytrzymały co karbon, ale o lepszych parametrach akustycznych, jest materiałem bardzo dobrze rokującym.

To nowe doświadczenie pozwala również przygotować się na przyszłość. Kształty poszczególnych części są teraz kompatybilne z różnymi tworzywami kompozytowymi. Oznacza to, że tej samej formy można użyć do produkcji elementu z tworzywa na bazie włókien węglowych, szklanych lub lnianych. Rysuje się zatem bardzo obiecująca perspektywa dla kolejnych prac badawczych.

Dane techniczne
Alpine A110 E-ternite - dane techniczne

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *