Lamborghini LM 002 i Countach: dwa ekstremalne supersamochody z V12

Historia dwóch modeli, które są diametralnie od siebie różne, ale mają wspólne serce: 12-cylindrowy silnik. 2022 rok to dla Lamborghini rok ich legendarnych silników V12. Marka z Sant’Agata Bolognese od prawie 60 lat wyposaża w nie najbardziej kultowe modele. Obecna ewolucja czysto spalinowego silnika V12 pod koniec 2022 roku przestanie być produkowana wraz z ostatnim Aventadorem Ultimae. Lamborghini Countach był produkowany od roku 1973 do 1990 i wyprodukowano go w 1999 + 1 sztuce. Natomiast Lamborghini LM 002 przeszedł do historii jako pierwszy masowo produkowany ultrawyczynowy pojazd terenowy, z 300 egzemplarzami wyprodukowanymi w latach 1986-1993. Przejął on osiągi i przyjemność prowadzenia Grand Tourerów w terenie.

Lamborghini LM 002 i Lamborghini Countach
Lamborghini LM 002 i Lamborghini Countach 25th Anniversary
Countach, legenda motoryzacji, która trafiła na plakaty na całym świecie

Jeszcze przed oficjalną prezentacją na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1971 roku, Lamborghini Countach LP 500 zadziwił świat swoim ekstremalnym, futurystycznym wyglądem. W rzeczywistości wykrzyknik w dialekcie piemonckim „Countach”, używany do podkreślenia niezwykłego charakteru tego, czego właśnie było się świadkiem, został dodany do nazwy samochodu zaledwie kilka dni przed jego oficjalną prezentacją. Stało się to po tym, jak technik Carrozzeria Bertone zobaczył samochód w produkcji i nie mógł powstrzymać swojego zaskoczenia.

Lamborghini Countach Quattrovalvole

Countach został zaprezentowany jako prototyp, aby sprawdzić jak opinia publiczna zareaguje na tak zaawansowany i ekstremalny samochód. Wyposażono go w silnik V12 o kącie rozwarcia cylindrów 60°, sprawdzony w poprzednich modelach Lamborghini. Tym razem jednak silnik zamontowano z tyłu wzdłużnie, co było nowym rozwiązaniem technicznym w Lamborghini. Pojemność silnika zwiększono z tradycyjnych 4 litrów do około 5 (4971 cm3). Uzyskano przy tym aż 440 KM maksymalnej mocy. LP 500 odniósł tak wielki sukces, że jeszcze przed końcem targów w Genewie Ferruccio Lamborghini zdecydował się wprowadzić go do produkcji. Pierwszy prototypowy egzemplarz LP 500 kilkukrotnie modyfikowanp podczas testów drogowych. Kierowcą testowym przez trzy lata był Bob Wallace. Następnie samochód 21 marca 1974 roku zniszczono w testach zderzeniowych wymaganych do uzyskania homologacji.

Lamborghini Countach 25th Anniversary
Produkcja modelu Countach

Z testów pierwszego LP 500 narodził się produkcyjny Countach LP 400 o mocy 375 KM uzyskiwanej przy 8000 obr/min. Wszedł on do produkcji pod koniec 1973 roku wyposażony jednak w tradycyjny 4-litrowy silnik V12. Ze względu na wycięcie w dachu służące do poprawy widoczności przez wewnętrzne lusterko wsteczne, zwany był jako „Peryskop”. W 1978 roku, po wyprodukowaniu 152 egzemplarzy, Countach LP 400 został przekształcony w model LP 400 S, uzyskując bardziej wyszukany kształt. Produkowano go przez następne dwanaście lat. W modelu „S” zmodyfikowano nadwozie aby unowocześnić design oraz aby dostosować charakterystykę prowadzenia do nowości tamtych czasów, superniskoprofilowych opon Pirelli P7. Aby dostosować nadwozie do nowych większych hamulców i szerszych opon, konieczne stało się zastosowanie poszerzeń nadkoli. Jednocześnie zwiększona wydajność zawieszenia wymogła zastosowanie większego przedniego spojlera. Pojawiło się wtedy również tylne skrzydło, aby uzupełnić pakiet aerodynamiczny.

Lamborghini Countach Quattrovalvole
The Cannonball Run

To właśnie model LP 400 S z 1979 roku zadebiutował na dużym ekranie w 1981 roku jako główna postać w filmie The Cannonball Run. Od tego momentu Lamborghini Countach pojawił się na ścianach w pokojach nastolatków na całym świecie jako ulubiony plakat pokolenia.

Lamborghini Countach Quattrovalvole
Countach z 5-litrowym silnikiem

W 1982 roku, po wyprodukowaniu 235 sztuk, model Countach 400 S został zastąpiony przez LP 5000 S. Wciąż wyposażano go w legendarny silnik V12, ale teraz powiększony do pojemności 4,8 litra (4754 cm3). Generował on 375 KM przy 7000 obr./min. Po wyprodukowaniu do 1984 roku 323 egzemplarzy, zastąpił go model Quattrovalvole.Wielu uważało go za najlepsze połączenie estetyki, wydajności, niezawodności i komfortu. Silnik V12, oprócz zastosowania czterech zaworów na cylinder, zmodyfikowano w celu zwiększenia pojemności skokowej do 5,1 litra (5167 cm3) i uzyskania maksymalnej mocy 455 KM przy 7000 obr./min. Wersja Quattrovalvole jako pierwsza została oficjalnie homologowana w USA, jednak gaźniki zastąpiono elektronicznym wtryskiem paliwa.

Lamborghini Countach Quattrovalvole

Otwarcie amerykańskiego rynku pozwoliło na zwiększenie sprzedaży. Wersję Quattrovalvole wyprodukowano do 1988 roku w 631 egzemplarzach. Wtedy to zastąpiła go wersja Countach 25 Anniversario. Nazwano ją tak z okazji 25-lecia powstania Automobili Lamborghini. Model 25 Anniversario miał ulepszoną aerodynamikę, część paneli nadwozia wykonane z kompozytów i bardziej luksusowe wnętrze. Zachował jednocześnie mechanikę modelu Quattrovalvole.

Lamborghini Countach 25th Anniversary

Model Countach mimo 17 lat produkcji był wciąż nowoczesny. Wersja 25 Anniversario była serią o największej liczbie wyprodukowanych egzemplarzy. Wyprodukowano ich aż 658 sztuk. Ostatni Lamborghini Countach, Grigio Metallizzato (szary metaliczny) z szarym wnętrzem, zjechał z linii montażowej 4 lipca 1990 roku i trafił prosto do MUDETC, muzeum Lamborghini w Sant’Agata Bolognese.

Lamborghini Countach 25th Anniversary
Magia 1999+1

Jeśli nadal ciekawi Was dlaczego Lamborghini podaje liczbę wyprodukowanych egzemplarzy modelu Countach jako 1999+1, to powód jest prosty. Pierwszy LP 500, wyprodukowany przez Bertone, nie miał numeru nadwozia Lamborghini, ale numer Bertone. Oficjalnie więc pierwszym Lamborghini Countach jest nadwozie LP 400 o numerze 1120001 wyprodukowane w 1973 roku. Początkowo czerwone, a następnie przemalowane na zielone, z kilkoma innymi detalami w porównaniu z późniejszą seryjną produkcją.

Lamborghini LM 002 i Lamborghini Countach
Lamborghini Countach Quattrovalvole i Lamborghini LM 002
LM 002, Lamborghini do jazdy terenowej (i nie tylko)

Podczas lat produkcji modelu Countach kierownictwo firmy wyczuło, że może istnieć rynek na wysokowydajny luksusowy pojazd terenowy. Lamborghini LM 002 wykorzystywał silnik modelu Countach w wersji 5,2 litra. Zmniejszono jednak jego moc o 20 KM, aby móc bez problemów używać tańszego paliwa. Obrócono go o 180° i przesunięto do przodu samochodu. Opracowano przekładnię z napędem na cztery koła wraz z centralnym mechanizmem różnicowym i krótkimi przełożeniami. To, co pozostało wspólne z modelem Countach, to podwozie rurowe, nigdy wcześniej nie widziane w pojeździe terenowym. Zwykle używano go w samochodach wyścigowych lub najbardziej wyrafinowanych samochodach sportowych.

Lamborghini LM 002
Lamborghini LM 002

W ten sposób narodził się niezwykły samochód. Samochód zdolny zarówno do poruszania się po autostradzie niczym limuzyna, jak i do pokonywania wymagających tras terenowych. W rzeczywistości Lamborghini LM 002 był pojazdem, który stworzył rynek sportowych SUV-ów. Był on protoplastą dzisiejszego Lamborghini URUS. Wyprodukowano go w mniej więcej podobnych ilościach z zasilaniem gaźnikiem, a następnie z wtryskiem paliwa. Wersja z gaźnikiem była łatwo rozpoznawalna po dużym „garbie” na masce.

Lamborghini LM 002 i Lamborghini Urus
Lamborghini LM 002 i Lamborghini Urus
Ciekawostki związane z Lamborghini LM 002

Jeden egzemplarz LM 002 wyposażono w 7,2-litrowy silnik V12 o mocy 700 KM, pochodzącym z łodzi typu off-shore. Inny egzemplarz przygotowano pod kierownictwem byłego rajdowego mistrza świata Sandro Munari, do rywalizacji w wytrzymałościowych pustynnych rajdach długodystansowych. Istnieje także wiele anegdot związanych z LM 002, w tym o jego zdolności do ciągnięcia czołgu Leopard lub o wersji wyposażonej w hak holowniczy z przyczepą i modelem Miura. Powszechnie nazywano go „Rambo Lambo” ze względu na muskularny wygląd, ale nie tylko. Także ponieważ jeden egzemplarz w tamtym czasie należał do amerykańskiego aktora Sylwestra Stallone. Najlepszą definicję modelu LM 002 wymyślił jednak włoski dziennikarz. Po jeździe próbnej napisał on: „Przy 200 km/h LM 002 nie przecina powietrza. On rozwala je z dumą”.

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.