MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

BMW rozpoczyna produkcję wodorowego iX5 Hydrogen

BMW Group rozpoczyna produkcję swojego samochodu z napędem wodorowym – BMW iX5 Hydrogen. Powstaje ono w małej serii w zakładzie pilotażowym Centrum Badań i Innowacji w Monachium (FIZ). Pierwszy Sports Activity Vehicle (SAV) z technologią wodorowych ogniw paliwowych już w fazie rozwoju przeszedł intensywny program testowy w trudnych warunkach. Od wiosny 2023 r. będzie wykorzystywany w wybranych regionach jako demonstracja technologii w zakresie mobilności bez lokalnej emisji CO2.

Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju powiedział:

Wodór jako wszechstronny nośnik energii odgrywa kluczową rolę na drodze do neutralności klimatycznej. Jesteśmy przekonani, że bardzo zyska on na znaczeniu także w mobilności indywidualnej. Dlatego uważamy, że w dłuższej perspektywie mieszanka napędów elektrycznych zasilanych z akumulatorów i ogniw paliwowych ma sens. Ponadto ogniwo paliwowe nie wymaga żadnych krytycznych surowców, takich jak kobalt, lit czy nikiel. Dzięki temu nasza inwestycja w ten rodzaj napędu wzmacnia również odporność geopolityczną BMW Group. Dzięki naszej flocie testowej BMW iX5 Hydrogen zyskamy nowe i ważne doświadczenia. Będziemy mogli zaoferować naszym klientom atrakcyjną gamę produktów, gdy gospodarka wodorowa upowszechni się.

BMW iX5 Hydrogen - produkcja

Produkcja BMW iX5 Hydrogen odbywa się w pilotażowym zakładzie BMW Group w Centrum Badań i Innowacji w Monachium. Tam, na styku rozwoju i produkcji, każdy nowy model marki BMW Group jest budowany po raz pierwszy. Około 900 osób pracuje tam w obszarze budowy karoserii, montażu, techniki modelowania, budowy pojazdów koncepcyjnych i produkcji addytywnej. Pracują oni nad maksymalnie sześcioma projektami pojazdów jednocześnie. Dbają o to, aby zarówno produkt, jak i proces produkcyjny wystarczająco dopracowano, aby rozpocząć produkcję seryjną. W przypadku BMW iX5 Hydrogen specjaliści od technologii wodorowej, rozwoju pojazdów i wstępnej budowy nowych modeli ściśle współpracują ze sobą. Wszystko, aby zintegrować tę innowacyjną technologię napędu i magazynowania energii.

BMW iX5 Hydrogen - produkcja

Produkując BMW iX5 Hydrogen oraz systemy ogniw paliwowych opracowane we własnym zakresie przez BMW, demonstrujemy również najwyższą elastyczność i unikalne doświadczenie w produkcji małych serii — mówi Milan Nedeljkovic, członek zarządu BMW AG ds. produkcji. — Oznacza to, że już dziś dysponujemy niezbędną fachową wiedzą, aby móc zintegrować kolejny rodzaj napędu, czyli technologię wodorową, z systemem produkcyjnym BMW iFACTORY.

BMW iX5 Hydrogen - produkcja
BMW X5 z nową podłogą

Pojazdy bazowe modelu wodorowego opracowanego na podstawie BMW X5 pochodzą z amerykańskiej fabryki BMW Group w Spartanburgu. W dziale konstrukcji karoserii zakładu pilotażowego otrzymują one nowy zespół podłogowy. Pozwala on zmieścić dwa zbiorniki wodoru w tunelu centralnym i pod tylną kanapą. W dziale montażu oprócz komponentów seryjnych montuje się specyficzną dla danego modelu 12- i 400-woltową instalację elektryczną. Montuje się także wysokowydajny akumulator oraz silnik elektryczny i ogniwo paliwowe. Silnik elektryczny, umieszczony wraz z wysokowydajnym akumulatorem w okolicy tylnej osi, pochodzi z obecnej, piątej generacji technologii BMW eDrive. Stosuje się go również w modelach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in.

BMW iX5 Hydrogen - produkcja

Umieszczone pod maską BMW iX5 Hydrogen systemy ogniw paliwowych produkowane są od sierpnia tego roku w Centrum Kompetencji Wodorowych BMW w Garching na północ od Monachium. Liczne komponenty produkowane są wyłącznie do wodorowego SAV-a, między innymi w Kampusie Produkcji Addytywnej. To centrum kompetencyjne BMW Group w zakresie druku 3D, które również wchodzi w skład zakładu pilotażowego. BMW iX5 Hydrogen przechodzi przez wszystkie zwykłe etapy produkcji. Od budowy karoserii poprzez lakierowanie i montaż aż po indywidualny odbiór końcowy. Następnie każdy pojazd przechodzi szczegółową kontrolę działania w ośrodku testowym BMW Group w Aschheim.

Na dłuższe trasy

BMW iX5 Hydrogen łączy zalety jazdy bez lokalnej emisji spalin z wyjątkową przydatnością na co dzień i na długie trasy. Jego technologia wodorowych ogniw paliwowych stanowi więc atrakcyjne uzupełnienie i alternatywę dla akumulatorowego napędu elektrycznego. Dotyczy to zwłaszcza klientów, dla których niezbędne są krótkie przerwy na tankowanie i duże zasięgi, a także regionów, w których brakuje jeszcze wystarczającej infrastruktury do ładowania.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *