Hyundai przedstawia nowy, sportowy i20 N
Hyundai zaprezentował najnowszy model i20 N. Ten sportowy hot-hatch, inspirowany jest rajdowym i20 WRC. Podobnie jak inne modele submarki N Hyundai oferuje przyjemność z jazdy, dzięki znakomitym osiągom silnika i zaawansowanym technologiom. Najnowszy model dołącza do i30 N i i30 Fastback N, pozostałych modeli z gamy N dostępnych w Europie.
Nowy Hyundai i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych. Jest inspirowany i20 WRC, samochodem rajdowym opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundaia i20. Ma on masę taką samą jak minimalna wymagana w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). To właśnie ten model przyniósł Hyundaiowi w 2019 roku tytuł Mistrza Producentów WRC po czterech zwycięstwach w sezonie. Do tej pory Hyundai odniósł w sumie 17 zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Bezkompromisowy wygląd zewnętrzny
Całkowicie nowy Hyundai i20 N prezentuje bezkompromisowy wygląd, który pasuje do jego osiągów. Wygląd zewnętrzny modelu podkreśla jego rasowy charakter, łącząc elementy rajdowego dziedzictwa Hyundaia z najnowszą filozofia projektową firmy Sensuous Sportiness. Do sportowej i dynamicznej sylwetki modelu i20 dodano aerodynamiczne i funkcjonalne elementy. Zdecydowano się także na zmniejszenie prześwitu o 10 mm.
Przód jest zdominowany przez przedni zderzak z większym wlotem powietrza. Szeroka osłona chłodnicy z logo N posiada wyjątkowy wzór inspirowany flagą w szachownicę. Dół przedniego zderzaka zdobi listwa w kolorze Tomato Red podkreślająca dynamiczny design modelu. W tym samym kolorze są także listwy znajdujące się na bocznych progach i tylnym zderzaku.
Z tyłu dodano charakterystyczny spojler dachowy inspirowany WRC. Zwiększa on siłę docisku, dzięki czemu jazda i20 N po zakrętach jest przyjemnością. Spojler pomaga także zachować stabilność nawet przy dużych prędkościach. Tylny zderzak z wbudowanymi elementami przypominającymi dyfuzor oraz trójkątne tylne światło przeciwmgielne stanowią nawiązanie do modeli i30 N i i30 Fastback N.
Innymi atrakcyjnymi elementami stylistycznymi są przednie reflektory LED i przyciemnione tylne lampy. Sportowy charakter nowego i20 N jest dodatkowo podkreślony przez specjalnie zaprojektowane dla tego modelu 18-calowe felgi aluminiowe z szarym matowym wykończeniem i zaciskami hamulcowymi z logo N.
Nowy i20 N jest dostępny w sześciu kolorach nadwozia, w tym charakterystycznym Performance Blue, dostępnym wyłącznie w modelach Hyundai N. Do wyboru dostępny jest również dach w kontrastowym kolorze Phantom Black. Ponadto akcenty w kolorze Tomato Red dodatkowo podkreślają motorowe DNA Hyundaia.
Kolory nadwozia:
- Performance Blue (opcjonalnie z dachem Phantom Black)
- Intense Blue (opcjonalnie z dachem Phantom Black)
- Polar White (opcjonalnie z dachem Phantom Black)
- Sleek Silver (opcjonalnie z dachem Phantom Black)
- Brass (opcjonalnie z dachem Phantom Black)
- Phantom Black
Stylistyka wnętrza
Wnętrze nowego i20 N oferuje przestrzeń do sportowej jazdy oraz wiele elementów charakterystycznych dla modeli N. Między innymi sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, które są dedykowane dla i20 N, a także kierownicę N i gałkę dźwigni zmiany biegów N oraz sportowe metalowe pedały N. Czarne wnętrze z czarną podsufitka uzupełniają akcenty w kolorze Performance Blue.
Cyfrowy zestaw wskaźników i ekran multimediów wyposażono w takie funkcje, jak czerwone pole, które zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego oraz wskaźnik momentu zmiany biegu, który sugeruje kierowcy najlepszy moment na zmianę przełożenia.
Turbodoładowany silnik
Nowy i20 N jest napędzany przez turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra (1.6 T-GDi) połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT). Silnik ten jest pierwszym silnikiem nowej generacji w europejskim modelu Hyundai. Zapewnia on maksymalną moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 275 Nm. Przy masie 1190 kg stosunek mocy do masy jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Nowy i20 N osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, a 0 od 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,7 sekundy.
Silnik oferuje płaski wykres mocy, co zapewnia wysoką responsywność i lepsze przyspieszenie. Silnik zapewnia większy moment obrotowy i moc przy niższych obrotach, tym samym wykorzystując więcej potencjału silnika w codziennych sytuacjach drogowych. Całkowicie nowy i20 N utrzymuje maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1750 do 4500 obr./min. Osiąga on maksymalną moc w zakresie od 5500 do 6000 obr./min. Poprawia to przyspieszenie w zakresie średnich i wysokich prędkości i zapewnia stałą, wysoką wydajność w różnych warunkach jazdy.
Nowy silnik i20 N wyposażony jest w dedykowany układ turbo, który jest chłodzony przez intercooler i obieg wody w silniku. Wysokociśnieniowy układ wtryskiwaczy o ciśnieniu 350 barów rozpylający paliwo, zapewnia szybszą reakcję silnika, a także bardziej wydajne przygotowywanie mieszanki.
Silnik 1.6 T-GDi wykorzystuje opracowaną przez Hyundaia, nową technologię Continuously Variable Valve Duration (CVVD) w celu dalszej optymalizacji zużycia paliwa. CVVD reguluje czas otwierania i zamykania zaworów w zależności od warunków jazdy. Zapewnia wzrost wydajności i trzy procentową poprawę oszczędności paliwa.
Skrzynia biegów
Skrzynia biegów 6MT została dopracowana i wzmocniona specjalnie pod kątem nowego i20 N, aby radzić sobie z wyższymi obrotami i momentem obrotowym silnika, a także funkcją Launch Control. Nowy i20 N może być również wyposażony w N Corner Carving, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD), który wykorzystuje mechanicznie sterowaną przekładnię kątową do sterowania przenoszeniem mocy na przednie koła. Mechanizm zapewnia optymalną trakcję i poprawia przyczepność na każdym zakręcie, zapewniając bardziej sportową i zwinną jazdę.
Zaawansowane funkcje
Nowy i20 N jest wyposażony w szereg dedykowanych funkcji zapewniających przyjemność ze sportowej jazdy. System N Grin Control oferuje Klientom wysoki poziom personalizacji w pięć trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, N i N Custom. Tryby jazdy dostosowują parametry silnika, elektroniczną kontrolę stabilności (ESC), dźwięk wydechu i układ kierowniczy do różnych warunków jazdy. W trybie N Custom kierowcy mogą wybrać ustawienia Normal, Eco, Sport i Sport + dla każdego z wymienionych komponentów, aby dopasować je do stylu jazdy i warunków drogowych za pomocą ekranu multimediów. Co więcej, dedykowane przyciski N na kierownicy umożliwiają szybkie przełączenie na wcześniej indywidulanie skonfigurowane ustawienia. Aby zapewnić jeszcze więcej przyjemność ze sportowej jazdy, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) ma trzy dostępne ustawienia: włączony, sportowy i całkowicie wyłączony.
Podobnie jak i30 N, nowy i20 N oferuje szereg sportowych funkcji. Funkcja międzygazu (Rev Maching) synchronizuje prędkość silnika z wałem wyjściowym i posiada osobny przycisk do aktywacji na kierownicy. Międzygaz pozwala na płynniejsze lub bardziej sportowe redukcje, w zależności od trybu jazdy. Dzięki funkcji kontroli startu (Launch Control) silnik i kontrola trakcji są zoptymalizowane pod kątem szybkiego przyspieszania ze startu zatrzymanego.
Inne funkcje inspirowane sportami motorowymi to elektryczny generator dźwięku, zmienne sterowanie tłumikiem zapewniające doskonały dźwięk wydechu, a także wskaźnik zużycia klocków hamulcowych oraz dedykowane wyczynowe opony 215/40 R18 Pirelli P-Zero ze znakiem „HN” (oznaczającym „Hyundai N”).
Jazda i prowadzenie
Inżynierowie Hyundaia dostroili i udoskonalili podwozie, zawieszenie, hamulce i układ kierowniczy zwykłego i20, aby zapewnić lepsze prowadzenie. Podwozie zostało wzmocnione w 12 różnych punktach. Zawieszenie ma wzmocnione górne mocowania przednich amortyzatorów oraz zwrotnice ze zmienioną geometrią. Zmiany obejmują zwiększony kąt pochylenia dla lepszej przyczepności i pięć punktów mocowania koła, a także nowy stabilizator poprzeczny, nowe sprężyny i amortyzatory. Zupełnie nowa oś N Power Sense z przodu w połączeniu ze wzmocnioną belką skrętną (CTBA) z tyłu zapewnia wyższą sztywność, poprawiając właściwości jezdne i prowadzenie. Tymczasem wysokowydajny układ hamulcowy ma przednie tarcze, których średnica jest większa o 40 mm niż w bazowym i20.
Nowy i20 N oferuje bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy, zapewniając pewną, sportową jazdę dzięki zmniejszonemu z 12,4 (bazowe i20) do 12,0 przełożeniu i specjalnie dostrojonemu, montowanemu na kolumnie elektrycznemu wspomaganiu układowi kierowniczemu (C-MDPS).
Kompleksowy pakiet bezpieczeństwa
Nowy i20 N jest wyposażony w zaawansowane funkcje i systemy wspomagania kierowcy Hyundai SmartSense i spełnia najwyższe europejskie standardy bezpieczeństwa.
Systemy bezpieczeństwa Hyundai SmartSense:
- Ostrzeganie o kolizjach czołowych (FCW)
- Asystenta unikania kolizji czołowych (FCA)
- Ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu (LDW)
- Asystent utrzymania pasa ruchu (LKA)
- System monitorowania martwego pola (BCW)
- Inteligentny asystent ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLA)
- System monitorujący poziom koncentracji uwagi kierowcy (DAW)
- Asystent świateł drogowych (HBA)
- Asystent podążania na pasie ruchu (LFA)
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCW)
- Kamera cofania z liniami pomocniczymi (RVM)
Technologia i łączność
Nowy i20 N jest wyposażony w Performance Driving Data System, który monitoruje i poprawia umiejętności kierowcy na torze. Ta funkcja zapisuje i wyświetla dane dotyczące jazdy, w tym informacje o mocy, momencie obrotowym, ciśnieniu doładowania turbiny. Jest również wyposażony w licznik okrążeń i przyspieszenia.
Nowy i20 N jest wyposażony w opcjonalny system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala, łącznością Apple CarPlay i Android Auto i dedykowaną dla N zawartością. Jest również dostępny z najnowszą wersją systemu Bluelink, najnowocześniejszą usługą Connected Car marki Hyundai. Oferuje szeroką gamę usług, takich jak Hyundai LIVE Services, monitorowanie ruchu, informacje o korkach i opcję nawigacji po zaparkowaniu, a także zdalne funkcje za pośrednictwem aplikacji Bluelink na smartfony. Bluelink jest objęty bezpłatną pięcioletnią subskrypcją.
Nowy i20 N będzie dostępny w Europie od wiosny 2021 roku.
Dane techniczne
Dane techniczne | |
Długość | 4 075 mm |
Szerokość | 1 750 mm |
Wysokość | 1 440 mm |
Rozstaw osi | 2 580 mm |
Silnik | Gamma II 1.6 T-GDI |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna |
Masa własna | 1,190 kg (TBC) |
Moc silnika | 204 KM (150 kW) |
Moment obrotowy | 275 Nm |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h | 6,7 s |
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.