Nowy Mercedes Citan – premiera
Mercedes pokazał nową generację modelu Citan. Kompaktowe wymiary zewnętrzne w połączeniu z przestronnym wnętrzem i dużą przestrzenią ładunkową otwierają przed Nowym Citanem wiele różnych możliwości zastosowania, zwłaszcza w miejskich dostawach i usługach. Pojazd jest dostępny zarówno jako furgon, jak i Tourer. Szeroko otwierane drzwi przesuwne po lewej i prawej stronie Citana, a także niski próg załadunkowy (opcjonalnie) umożliwiają wygodny dostęp do wnętrza i łatwy załadunek. Z kolei pasażerowie będą mogli cieszyć się wygodnymi fotelami Citana Tourera. Poza dużą funkcjonalnością i elastycznością, pojazd zapewnia też kompleksowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa i wysoki komfort jazdy. Nowy kompaktowy van Citan będzie dostępny od połowy września 2021 r.
– Dzięki Sprinterowi i Vito jesteśmy z powodzeniem obecni w segmencie dużych i średnich vanów. Nowy Mercedes Citan w segmencie małych samochodów dostawczych dopełni więc nasze portfolio. Został całkowicie przebudowany przez profesjonalistów dla profesjonalistów. Począwszy od designu po właściwości jezdne, nie wspominając o systemach bezpieczeństwa i łączności, Citan nosi w sobie DNA Mercedes-Benz – mówi Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Vans. – Jednocześnie jest również ostatnim nowym pojazdem dla klientów komercyjnych w Mercedes-Benz Vans, który będzie wykorzystywał silnik spalinowy. Wszystkie przyszłe nowe rozwiązania będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym. Logicznym krokiem tej konsekwentnej elektryfikacji jest tym samym Nowy eCitan.
Design
Design Nowego Citana wyróżniają wyważone proporcje i zmysłowa linia nadwozia. Muskularne barki i efektowne nadkola podkreślają moc i emocjonalną atrakcyjność pojazdu – to niezwykłe elementy stylistyczne w przypadku małego vana. – Już na pierwszy rzut oka wyraźnie widać, że Nowy Citan przynależy do rodziny Mercedes-Benz. Klarowne kształty o prostych liniach i mocne płaszczyzny wyrażają także naszą filozofię Sensual Purity – wyjaśnia Gorden Wagener, Chief Design Officer w Daimler Group.
Wnętrze
Wewnątrz szczególną uwagę zwraca zachwycający, horyzontalny kształt deski rozdzielczej. Inspiracją dla jej kunsztownego wygięcia był dla projektantów Mercedes-Benz profil skrzydła. Kluczowe było tutaj konsekwentne, poziome ukształtowanie. Wąskie skrzydło rozciąga się w poprzek wnętrza i daje również poczucie dużej przestrzeni. Z niej wyodrębniony został zespół przyrządów, kształtem przypominający wydrążony kamień. Szczelinę pomiędzy „skrzydłem” a „kamieniem” wypełnia praktyczny schowek na niezbędne, podręczne akcesoria.
Wiele zastosowań i wygodny załadunek
Nowy Mercedes Citan łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią w środku. Dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym detalom wyposażenia oferuje także wiele różnych możliwości zastosowania i wygodny załadunek. Model zostanie wprowadzony na rynek jako furgon i Tourer. Później pojawią się kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersja Mixto. Ale nawet w wariancie z krótkim rozstawem osi (2716 mm) Nowy Mercedes Citan oferuje znacznie więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład w furgonie długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową).
Przesuwne drzwi
Drzwi przesuwne to praktyczna zaleta, szczególnie na ciasnych parkingach. Nowy Mercedes Citan jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych. Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.
Tourer jest standardowo wyposażony w tylną klapę z szybą. Alternatywnie jest również dostępny z tylnymi drzwiami. Tylną kanapę można także złożyć w proporcji 1/3 do 2/3. Liczne schowki ułatwiają też codzienne użytkowanie Nowego Citana.
Ściana działowa w dwóch wersjach
Oprócz stałej ściany działowej (dostępnej z szybą i bez), między kabiną kierowcy a przestrzenią ładunkową, Nowy Mercedes Citan furgon dostępny jest również z wersją składaną. Ta opcja sprawdziła się już w poprzednim modelu i od tego czasu została zoptymalizowana. Jeśli konieczne jest przetransportowanie długich przedmiotów, kratkę po stronie pasażera można obrócić o 90 stopni, a następnie złożyć w kierunku fotela kierowcy i zablokować. Fotel pasażera można z kolei złożyć, aby uzyskać płaską powierzchnię. Kratka zabezpieczająca jest wykonana ze stali i służy do ochrony kierowcy i pasażera przed niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku.
Dostawy na plac budowy, miejska dystrybucja w gęstym ruchu ulicznym lub też usługi transferowe na lotnisku – kierowcy małych furgonetek mają ciężką pracę. Na szczęście projektanci Nowego Citana położyli duży nacisk na osiągnięcie poziomu komfortu typowego dla marki, w tym wzorcowego poziomu hałasu i wygodnego fotela, nie wspominając o szeregu praktycznych elementów wyposażenia. A to nie tylko poprawia samopoczucie kierowców, ale jest również szczególnie korzystne dla bezpieczeństwa: zrelaksowani mogą lepiej skoncentrować się na sytuacji na drodze. W tym celu pojazd został również wyposażony w systemy podnoszące komfort i wygodę użytkowania znane z samochodów osobowych, takie jak klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC, funkcja rozruchu KEYLESS-GO oraz elektryczny hamulec postojowy.
Furgon i Tourer będą dostępne w liniach wyposażenia BASE i PRO. W przypadku linii BASE klient otrzymuje funkcjonalny wariant bazowy z całym niezbędnym wyposażeniem podstawowym. Linia PRO łączy w sobie reprezentacyjny design również z dodatkową funkcjonalnością.
Nowoczesne i ekonomiczne silniki
W momencie wprowadzenia na rynek gama silników Nowego Citana będzie składać się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Ich wspólnymi atutami są świetne właściwości jezdne nawet przy niskich obrotach oraz także ekonomiczność. W celu uzyskania jeszcze lepszego przyspieszenia, na przykład podczas wyprzedzania, wersja silnika wysokoprężnego o mocy 85 kW dostępna dla furgonu jest wyposażona w funkcję overpower/overtorque. Pozwala ona na krótko przywołać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego.
Jednostki napędowe spełniają normy emisji Euro 6d. Wszystkie silniki są także połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, najmocniejsze modele wysokoprężne i benzynowe będą również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT).
Citan furgon – podstawowe dane techniczne:
Citan furgon | Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Cylindry | liczba/układ | 4 / rzędowy | 4 / rzędowy | 4 / rzędowy | 4 / rzędowy | 4 / rzędowy |
Pojemność skokowa | cm3 | 1461 | 1461 | 1461 | 1332 | 1332 |
Moc | kW/KM | 55/75 | 70/95 | 85/116 | 75/102 | 96/131 |
przy | obr./min | 3750 | 3750 | 3750 | 4500 | 5000 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 230 | 260 | 270 | 200 | 240 |
przy | obr./min | 1750 | 1750 | 1750 | 1500 | 1600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 18,0 | 13,8 | 11,7 | 14,3 | 12,0 |
Maks. prędkość | km/h | 152 | 164 | 175 | 168 | 183 |
Zużycie zgodnie z WLTP:
Citan furgon | Citan 108 CDI | Citan 110 CDI | Citan 112 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Łączne zużycie, WLTP | l/100 km | 5.4-5.0 | 5.6-5.0 | 5.8-5.3 | 7.2-6.5 | 7.1-6.4 |
Łączna emisja CO2, WLTP3 | g/km | 143-131 | 146-131 | 153-138 | 162-147 | 161-146 |
Citan Tourer – podstawowe dane techniczne:
Citan Tourer | Citan 110 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Cylindry | liczba/ układ | 4, rzędowy | 4, rzędowy | 4, rzędowy |
Pojemność skokowa | cm3 | 1461 | 1332 | 1332 |
Moc | kW/KM | 70/95 | 75/102 | 96/131 |
przy | obr./min | 3750 | 4500 | 5000 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 260 | 200 | 240 |
przy | obr./min | 1750 | 1500 | 1600 |
Łączne zużycie paliwa NEDC | l/100 km | 4.9-4.8 | 6.4-6.3 | 6.4-6.3 |
Łączna emisja CO2, NEDC4 | g/km | 128-125 | 146-144 | 146-144 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 15,5 | 14,7 | 13,0 |
Maks. prędkość | km/h | 164 | 168 | 183 |
Zużycie zgodnie z WLTP:
Citan Tourer | Citan 110 CDI | Citan 110 | Citan 113 | |
Łączne zużycie paliwa WLTP3 | l/100 km | 5.6-5.2 | 7.1-6.6 | 7.1-6.6 |
Łączna emisja CO2, WLTP3 | g/km | 146-136 | 161-151 | 160-149 |
eCitan
eCitan zostanie wprowadzony na rynek już w drugiej połowie 2022 roku. Ten w pełni elektryczny wariant modelu Citana dołączy do portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych Mercedes-Benz Vans obok eVito i eSprintera. Oczekiwany zasięg wyniesie około 285 kilometrów (zgodnie z WLTP), odpowiada więc na potrzeby użytkowników komercyjnych, którzy często wykorzystują ten pojazd do usług logistycznych i dostawczych w centrach miast. Zgodnie z założeniami na stacjach szybkiego ładowania, ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmie 40 minut. Co istotne, jeśli chodzi o wymiary przestrzeni ładunkowej, ładowność i dostępność wyposażenia, klient nie musi iść na żadne ustępstwa w porównaniu do pojazdu z konwencjonalnym silnikiem. Dla eCitana dostępny będzie nawet hak holowniczy.
Bezpieczna i komfortowa jazda, zarówno na pusto, jak i z ładunkiem
Zespół projektowy Mercedes-Benz położył szczególny nacisk na osiągnięcie typowych dla marki właściwości jezdnych, definiowanych jako zrównoważone połączenie komfortu, dynamiki i bezpieczeństwa. Przednie koła są zawieszone na kolumnach McPhersona z dolnymi wahaczami. Z tyłu zastosowano oszczędzającą miejsce oś z belką skrętną. Wahacze wleczone zapewniają tu dodatkowe prowadzenie kół, podczas gdy sprężyny i amortyzatory są odseparowane.
W ramach drobiazgowych testów pojazdu, sprężyny, amortyzatory i stabilizatory Citana zostały dokładnie ze sobą dostrojone. Tourer jest wyposażony w sprężyny o określonej dla Mercedes-Benz sztywności oraz amortyzatory z odpowiednio dobraną siłą tłumienia na przedniej i tylnej osi. W ten sposób DNA Mercedesa znajduje odzwierciedlenie nawet w właściwościach jezdnych Nowego Citana. Wzmocniony stabilizator przedniej osi Citana Tourer zmniejsza boczne przechyły na zakrętach.
Zarówno pusty, jak i załadowany Nowy Citan oferuje precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę. Pojazd nie jest wrażliwy na duże obciążenia. Furgon został także zoptymalizowany pod kątem dużej ładowności. Oznacza to, że nawet przy dużym obciążeniu zachowuje na drodze dużą stabilność. Tourer z kolei jest zoptymalizowany pod kątem transportu pasażerskiego i dlatego w jego wyposażeniu większy nacisk położono na komfort.
Kompleksowe wyposażenie bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo jest kluczową wartością marki Mercedes-Benz. Solidna konstrukcja nadwozia z pochłaniającymi energię ścieżkami jej odprowadzania przyczynia się do wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Podobnie działa siedem standardowych poduszek powietrznych i szeroka gama nowoczesnych systemów wspomagania jazdy. To wszystko może wesprzeć i także odciążyć kierowcę w wielu sytuacjach.
– Tworząc w Nowym Citanie systemy wspomagające kierowcę, chcieliśmy wdrożyć także w pojeździe dostawczym filozofię Mercedes-Benz Cars w zakresie ich komfortowego i płynnego działania – mówi Dirk Hipp, kierownik projektu strategicznego i główny inżynier Mercedes-Benz Small Vans. Taką płynną interwencję, której klient początkowo prawie nie zauważa, oferuje ESP, a także wspomaganie ruszania pod górę i asystent bocznego wiatru.
Czujniki i kamery
Wspierane przez czujniki radarowe i ultradźwiękowe oraz kamery systemy wspomagania jazdy i parkowania obserwują ruch uliczny i otoczenie, a w razie potrzeby mogą kierowcę ostrzegać lub interweniować. Podobnie jak w nowych generacjach Mercedesów Klasy C i Klasy S, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu działa poprzez ingerencję w układ kierowniczy, dzięki czemu jest szczególnie komfortowy.
Systemy asystujące
Oprócz wymaganych prawnie systemów ABS i ESP, nowe modele Citan są standardowo wyposażone w Asystenta ruszania pod górę, Asystenta bocznego wiatru, system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST oraz system połączenia alarmowego Mercedes-Benz. Systemy asystujące w Citanie Tourerze są też jeszcze bardziej rozbudowane. W tym modelu w standardzie dostępne są: Aktywny asystent układu hamulcowego, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, Asystent martwego punktu i Asystent limitu prędkości z wykrywaniem znaków drogowych, aby zapewnić kierowcy dodatkową pomoc.
Wiele innych systemów wspomagania jazdy jest dostępnych na życzenie, w tym aktywny asystent odległości DISTRONIC, który może automatycznie przejąć prowadzenie podczas jazdy w korku, a także Aktywny asystent układu kierowniczego, który pomaga kierowcy utrzymać Citana na środku pasa ruchu.
Bezpieczeństwo
Citan jest również pionierem w zakresie systemów bezpieczeństwa: na przykład Citan Tourer jest standardowo wyposażony w centralną poduszkę powietrzną, która może napełnić się między fotelem kierowcy a fotelem pasażera w przypadku silnego zderzenia bocznego. W sumie pasażerów może chronić aż siedem poduszek powietrznych. Furgon jest standardowo wyposażony w sześć poduszek powietrznych.
Intuicyjna koncepcja wyświetlacza i obsługi z MBUX i usługami cyfrowymi Mercedes me
Podobnie jak jego duży brat – Sprinter – oraz modele samochodów osobowych marki Mercedes-Benz, Nowy Citan może być opcjonalnie wyposażony w intuicyjnie obsługiwany i samouczący się system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Dzięki potężnym chipom, samouczącemu się oprogramowaniu, ekranom o wysokiej rozdzielczości i doskonałej grafice system ten zrewolucjonizował obsługę pojazdów.
Dla Nowego Citana dostępne są na życzenie różne wersje MBUX. Do jego mocnych stron należy intuicyjna koncepcja obsługi za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Kolejne zalety to integracja smartfonu z Apple Car Play i Android Auto, a także system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+).
Z Mercedes me MBUX staje się jeszcze bardziej inteligentny i przyjazny dla użytkownika. Na przykład „Hej Mercedes” potrafi zrozumieć zwroty potoczne: użytkownicy nie muszą już uczyć się określonych poleceń. Inne funkcje Mercedes me connect obejmują usługi zdalne, takie jak pobieranie statusu pojazdu. Dzięki temu w dowolnym momencie klienci mogą wygodnie sprawdzić najważniejsze informacje o swoich samochodach, np. z domu lub biura. Co równie praktyczne, dzięki nawigacji z informacjami o ruchu drogowym na żywo (Live Traffic Information) i komunikacji Car-to-X klienci mają podczas podróży dostęp do najnowszych danych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że można skutecznie ominąć korki i zaoszczędzić także cenny czas.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.