Ford GT Holman Moody Heritage Edition
Ford powraca do Nowego Jorku, aby upamiętnić debiut oryginalnego prototypu Forda GT40 podczas salonu New York Auto Show w 1964 i po raz pierwszy zaprezentować publicznie nową, jubileuszową edycję Ford GT 2022 Holman Moody Edition.
Hołd dla wyścigowego Forda GT40 MK II
Ostatnia z serii edycji jubileuszowych Heritage Edition stanowi hołd dla samochodu wyścigowego GT40 MK II. Temu, który ukończył słynny 24-godzinny wyścig Le Mans w 1966 roku, zajmując 1, 2 i 3 miejsce na podium.
„Spośród wszystkich edycji specjalnych Forda GT jakie stworzyliśmy, wyróżniająca się charakterystycznym złoto-czerwonym motywem wersja Holman Moody Heritage Edition jest hołdem dla naszego zwycięstwa w Le Mans w 1966 roku” – powiedział Mike Severson, kierownik programu Forda GT. „Wersja zainspirowana jednym z najbardziej znanych samochodów sportowych w historii modelu GT40 jest też ukłonem w stronę zespołu wyścigowego Holman Moody upamiętniającym jego wiedzę i umiejętność wyprzedzania rywali na światowych torach.”
24h Le Mans w 1966 roku
Zespół Holman Moody odegrał też kluczową rolę w wyścigowych sukcesach GT40. Po wyścigu Le Mans w 1965 r., nowopowstały komitet Forda ds. startów w Le Mans zlecił firmie Holman Moody (i Shelby American) modyfikację modelu GT40 MK II. Podwozie nr P/1016, które przejechało ponad 265 okrążeń w ciągu ośmiu dni w styczniu 1966 r., stało się laboratorium na kołach. Zespoły pracowały nad przeprojektowaniem hamulców, zawieszenia i doborem opon, aby poprawić wszystkie parametry. Wypróbowano również eksperymentalną automatyczną skrzynię biegów. Postawili sobie jeden cel – zwycięstwo w wyścigu Le Mans w 1966 roku.
Ten klimat innowacyjności trwa także do dziś. Ford GT z 2022 roku jest wyposażony w podzespoły przystosowane do jazdy po torze. Ma 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową z łopatkami zmiany przełożeń przy kierownicy oraz nadwozie wykonane z włókna węglowego.
Limitowana wersja GT Holman Moody będzie prezentowana podczas tegorocznego salonu New York International Auto Show. Pojawi się obok eksponowanego na podium oryginalnego Forda GT40 MK II Holman Moody, o numerze podwozia P-1016.
Ostatnia z edycji jubileuszowych 2022 to hołd dla samochodu, który zapewnił Fordowi 1, 2 i 3 miejsce w Le Mans
Unikatowe złoto-czerwone malowanie limitowanej edycji supersamochodu uzupełniają też charakterystyczne owale z numerem 5 w kolorze Oxford White. Znajdują się one na drzwiach, masce i tylnym spojlerze – wszystko to nawiązuje do wyglądu Forda GT40 z 1966 roku. Detale z błyszczącego włókna węglowego są widoczne m.in. na 20-calowych kołach, przednim splitterze, progach, lusterkach, wlotach do silnika i także na tylnym dyfuzorze. Zaciski hamulcowe Brembo® lakierowane na czarno ze srebrną grafiką oraz czarne nakrętki dodatkowo podkreślają nowoczesną estetykę.
Włókno węglowe zastosowano również w kabinie, na progach drzwi i desce rozdzielczej. Na panelach drzwiowych znalazł się też zmatowiony owal z numerem 5. Fotele z włókna węglowego pokryte Alcantarą® w odcieniu hebanowym mają złote szwy. Dodatkowo na powierzchniach siedzeń i zagłówkach wytłoczono logo GT. Deska rozdzielcza jest pokryta skórą i alcantarą w kolorze hebanowym.
Złote dodatki na desce rozdzielczej, listwach drzwi i klatce bezpieczeństwa są zestawione z matowym włóknem węglowym. Znajduje się ono na listwach, progach, dolnych słupkach A i także na konsoli. Kierownica wykończona jest alcantarą w kolorze hebanowym z czarnymi przeszyciami. Manetki zmiany biegów wykonano w pasującym do nadwozia kolorze Holman Moody Gold.
Pozostałe wersje serii Heritage Edition
Seria Ford GT Heritage Edition upamiętnia przełomowe momenty w historii sportów motorowych, w tym oczywiście tytuły zdobyte w wyścigu Le Mans. W serii znalazło się w sumie dziewięć supersamochodów w ultra limitowanych edycjach, z których dwie są nadal produkowane. Są to między innymi:
- 2022 – Ford GT Alan Mann Heritage Edition upamiętniający lekki prototyp eksperymentalny nr 16 Ford GT MK I Alan Mann. Pomógł on utorować drogę do zwycięstwa 1-2-3 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1966 r.; aktualnie w produkcji.
- 2022 – Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition upamiętniający korzenie Forda GT i również pięć jego najwcześniejszych prototypów; obecnie w produkcji.
- 2021 – Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition honoruje samochód Ford GT MK II No. 98, który zapewnił Fordowi udział w zdobyciu 1-2-3-5 pozycji na torze Daytona w 1966 r., rozpoczynając magiczny sezon dla Forda GT40 MK II. Zbudowano tylko 50 egzemplarzy.
- 2020 – Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition upamiętniający samochód wyścigowy Ford GT40 MK I No. 6, który zwyciężył w wyścigu Le Mans w 1969 r.; zbudowano tylko 50 egzemplarzy.
- 2019 – Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition, upamiętniający samochód wyścigowy Ford GT40 MK I No. 9, który zwyciężył w wyścigu Le Mans w 1968 r.; zbudowano tylko 50 egzemplarzy.
- 2018 – Ford GT ’67 Heritage Edition upamiętnia samochód wyścigowy Ford GT40 MK IV No. 1, który zwyciężył w wyścigu Le Mans w 1967 r.; powstało tylko 39 egzemplarzy.
- 2017 – Ford GT ’66 Heritage Edition honoruje Forda GT40 MK II nr 2, który wygrał wyścig Le Mans w 1966 r. Powstało tylko 27 egzemplarzy.
- 2006 – Ford GT Gulf Livery Heritage Edition upamiętniający podwójne zwycięstwo GT40 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1968 i 1969 roku. Zbudowano tylko 343 egzemplarze.
Pierwsze egzemplarze już wiosną
Ford GT Holman Moody Heritage Edition z roku 2022 jest modelem oferowanym potwierdzonym właścicielom Forda GT. Pierwsze egzemplarze trafią do nich wiosną tego roku.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.