Lexus RZ 450e – premiera
RZ 450e to pierwszy Lexus, którego stworzono od podstaw jako bateryjne auto elektryczne. Nie jest to samochód, w którym napęd elektryczny zastąpił konwencjonalny silnik. Powstał zgodnie z zasadami Lexus Electrified, maksymalnie wykorzystując potencjał nowych technologii, by zagwarantować optymalne osiągi i zapewnić radość z jazdy.
Nowy Lexus RZ został zaprojektowany zgodnie z zasadami marki, aby łączyć sportową dynamikę jazdy z wykonaniem na najwyższym poziomie. Marka wykorzystała swoje bogate doświadczenie w produkcji zelektryfikowanych pojazdów, by połączyć korzyści, jakie daje bateryjne auto elektryczne z unikalnym dla Lexusa stylem prowadzenia. Jest to widoczne m.in poprzez zastosowanie opcjonalnego układu kierowniczego One Motion Grip w technologii steer-by-wire. Współpracuje on z nowym napędem na cztery koła DIRECT4.
Fundamentem dobrego, intuicyjnego prowadzenia jest stworzona specjalnie dla aut elektrycznych platforma. Zapewnia ona wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Mocny akumulator litowo-jonowy zintegrowano z platformą i umieszczono pod podłogą kabiny. Jego parametry są cały czas monitorowane, by zapewnić wysoką wydajność przez długi okres.
Nowy Lexus RZ to kolejny etap w realizacji strategii producenta, by do 2030 roku w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 procentach elektryczną. Od 20 kwietnia pierwsi europejscy klienci będą mogli rezerwować samochody, a pierwsze egzemplarze mają być dostarczone na przełomie roku. W Polsce rezerwacje zostaną uruchomione na początku maja.
Stylistyka nadwozia
Lexus wykorzystał możliwości, jakie daje nowa platforma dla aut elektrycznych, by stworzyć samochód, który różni się od konwencjonalnych aut, ale realizuje założenia stylistycznej koncepcji marki. Auto powstało według koncepcji stylistycznej seamless E-motion. Rezultatem jest nowa, prosta forma, która swoją estetyką nawiązuje do postępu technologicznego, funkcjonalności i wydajności.
Kształt przedniego pasa podkreśla elektryczny charakter RZ
W związku z brakiem silnika spalinowego obniżono maskę, a liczbę wlotów powietrza zredukowano. Przez ostatnią dekadę modele Lexusa wyróżniały się kształtem osłony chłodnicy. W RZ kształt ten otrzymał trójwymiarowość i wpisano go w linię nadwozia. Ten styl nadwozia będzie nowym motywem przewodnim w designie przyszłych modeli Lexusa. Przestrzennie narysowany obszar o trójwymiarowej formie zastąpił tradycyjny „grill”. Większa swoboda w projektowaniu umożliwiła stworzenie bardziej muskularnych sekcji bocznych. To wrażenie potęguje opcjonalne dwukolorowe nadwozie z kontrastującymi czarnymi przestrzeniami.
Reflektory mają nową konstrukcję, są niezwykle smukłe i zostały wpisane w pas przedni. Światła do jazdy dziennej zaprojektowano w kształcie litery L znanym z innych modeli Lexusa. Główne reflektory i kierunkowskazy schowano głębiej w przednią część nadwozia.
Mocna sylwetka
Profil nadwozia wznosi się ku tyłowi. Ostro zarysowany przód podkreśla zwinność i dynamikę, a projekt tyłu akcentuje komfort przestronności SUV-a. Nowy elektryczny model Lexusa otrzymał duże, 18- lub 20-calowe koła. Duży rozstaw osi, wynoszący 2 850 mm, i umieszczona pod podłogą bateria pomogły w doskonałym wyważeniu oraz niskim środku ciężkości. Konsekwencją dużego rozstawu osi są także bardzo krótkie zwisy.
Styl high-tech
Charakter bateryjnego auta elektrycznego uwidoczniono także w tylnej części nadwozia, która otrzymała modny kształt w stylu high-tech. Przedzielony tylny spojler wydłuża optycznie dach, a także poprawia stabilność auta. Listwa świetlna ciągnąca się przez całą szerokość pasa tylnego to znak rozpoznawczy nowych aut Lexusa. W modelu RZ ma ostry, minimalistyczny wygląd, potęgując wrażenie prostoty i precyzji.
Osiągi
Lexus Driving Signature
Głównym celem inżynierów odpowiadających za osiągi i układ jezdny było wypracowanie charakterystyki prowadzenia zgodnej z koncepcją Lexus Driving Signature. Koncepcja ta opiera się na trzech filarach – pewności prowadzenia, kontroli na autem i komforcie jazdy w każdych warunkach. Wykorzystano do maksimum atuty bateryjnego napędu elektrycznego, poprawiając reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Podczas opracowywania samochodu główny inżynier Takashi Watanabe skupił się na tym, by prowadzenie auta dawało naturalne odczucia, a samochód precyzyjnie reagował na polecenia kierowcy. W tym celu stworzono opcjonalny system One Motion Grip. To pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem. W samochodzie zastosowano także bardzo precyzyjny napęd na cztery koła DIRECT4. Ze szczególną uwagą zadbano również o doskonałą widoczność z fotela kierowcy. Zadbano także o dostarczanie kierującemu informacji zwrotnych oraz stabilne zachowanie nadwozia przez cały czas.
Specjalna platforma dla elektrycznych aut Lexusa
Wytrzymała platforma umożliwiła optymalne rozmieszczenie napędu elektrycznego i baterii, obniżenie masy i optymalne rozłożenie mas między przodem i tyłem. Zapewniła także wysoką sztywność całej konstrukcji. Te wszystkie aspekty wpływają na pewność prowadzenia, poczucie kontroli nad autem i komfort kierowcy. W konstrukcji RZ zastosowano materiały i metale o wysokiej wytrzymałości, a zaawansowane procesy konstrukcyjne zapewniają wyjątkową trwałość. Ponadto elementy połączono ze sobą w taki sposób, by zachować niską masę. Dzięki temu auto prowadzi się precyzyjnie i komfortowo.
Redukcja hałasów i wibracji
Choć bateryjny napęd elektryczny generuje mniej hałasu, jego cicha praca sprawia, że odgłosy z drogi i otoczenia są bardziej słyszalne. Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za RZ uznali za priorytet zapewnienie pasażerom komfortu i ciszy w kabinie. Strategia redukcji hałasów opiera się na izolowaniu wnętrza od wszelkich zewnętrznych odgłosów i precyzyjnym wyciszeniu kabiny nawet w takich miejscach jak tylne fotele. Zastosowano też udoskonalony system aktywnej kontroli dźwięków, generujący dźwięk silnika, który podkreśla dynamikę auta.
Układ e-Axle
Nowy Lexus RZ wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował wraz z modelem UX 300e. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. W RZ rozwiązanie to zastosowano zarówno z przodu, jak i z tyłu, w połączeniu z napędem na cztery koła DIRECT4. Ich zadaniem jest dostosowanie rozkładu mocy, poprawa przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych.
Układ e-Axle pracuje cicho, jest wydajny i precyzyjnie dostarcza moc. Przedni silnik wytwarza 150 kW, tylny 80 kW, a łączna moc wynosi 230 kW. Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji te silniki charakteryzują się wysoką wydajność. Kompaktowe wymiary tego rozwiązania pomogły też w wygospodarowaniu większej przestrzeni dla akumulatora, a także w kabinie i bagażniku.
Napęd na cztery koła DIRECT4 – po raz pierwszy w Lexusie
RZ jest pierwszym modelem Lexusa z napędem DIRECT4, który współpracuje z dwoma układami e-Axle. Stosowany wyłącznie w Lexusie inteligentny napęd DIRECT4 stale równoważy przyczepność wszystkich czterech kół, intuicyjnie i płynnie rozdzielając moment obrotowy.
W systemie DIRECT4 czujniki modułu ECU zbierają informacje. Oceniają i reagują na szereg czynników, w tym prędkość pojazdu, kąt skrętu i siły przeciążenia. Na podstawie tych danych obliczany jest właściwy moment obrotowy i przekazywany na każdą z osi, by zapewnić maksymalną przyczepność. Rozkład momentu obrotowego między przód i tył może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund. To zdecydowanie szybciej niż w przypadku jakiegokolwiek systemu mechanicznego. DIRECT4 poprawia również precyzję pracy układu kierowniczego.
Bateria – zasięg i wydajność
W RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Znajduje się on pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej. Jego pozycja wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości auta. Dla inżynierów kluczowa była trwałość akumulatora. W efekcie tych prac zastosowany w RZ akumulator powinien zachować po 10 latach użytkowania 90% swojej pojemności. Było to możliwe dzięki przetestowaniu i dopracowaniu wielu rozwiązań hybrydowych od dekad stosowanych w zakresie technologii hybrydowych baterii trakcyjnych. Szczegółowe dane dotyczące zasięgu oraz czasu ładowania zostaną podane w późniejszym terminie. Lexus zakłada, że w cyklu mieszanym zgodnie z normą WLTP samochód będzie w stanie pokonać ponad 400 km.
By pomóc wykorzystać pełnię potencjału zasięgu auta, RZ będzie wyposażony w selektor trybów jazdy z trybem Range. Ten wyjątkowo oszczędny tryb opiera się na wydajnym trybie ECO. Rozbudowano go jednak o dodatkowe funkcje tak, by RZ przejechał jak największy dystans. W trybie Range zostanie ograniczona prędkość samochodu, uruchomiony specjalny program dystrybucji mocy oraz wyłączona klimatyzacja. W razie potrzeby kierowca może włączyć klimatyzację.
Zoptymalizowanie masy pojazdu, mocy akumulatora i jego wydajności, czyli kluczowych aspektów auta elektrycznego, pozwoliło osiągnąć docelowe zużycie energii poniżej 18 kWh/100 km. Czyni to z RZ jeden z najbardziej wydajnych bateryjnych samochodów elektrycznych na rynku w tej klasie.
One Motion Grip: pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem
System One Motion Grip, czyli układ kierowniczy steer-by-wire, jest jedną z najważniejszych nowych technologii zastosowanych w Lexusie RZ. W tym układzie nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierownicy. System wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół. Dzięki temu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna. Kierowca odczuje też mniejsze drgania kierownicy podczas jazdy po nierównych drogach. Do tego, odczuwalny będzie stabilny tor jazdy i lepsza jego korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni.
Wyczucie kierownicy jest ważne w aspekcie pełnej kontroli nad autem. Inżynierowie Lexusa zadbali o to, aby system przez cały czas dostarczał informacji zwrotnych, utrzymując precyzyjne połączenie między kierowcą a samochodem. Auto ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip. Posiada także zasilanie awaryjne na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu.
Opcjonalny system One Motion Grip wyposażono w nowy wolant, który zastępuje tradycyjną kierownicę. Technologia ta wymaga od kierowcy mniejszego wysiłku. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez konieczności przekładania rąk. Projekt wolantu opracowano we współpracy z kierowcami Takumi Lexusa, którzy sprawdzali jego kształt oraz odczucia sensoryczne.
Dzięki wolantowi kierowca ma lepszy widok na zestaw wskaźników i drogę przed nim. Projektanci Lexusa mogli umieścić wyświetlacz wyżej i dalej, niż byłoby to możliwe przy konwencjonalnej kierownicy, dzięki czemu kierowca szybciej uzyska potrzebne informacje.
KABINA
Projekt wnętrza oraz koncepcja kokpitu Tazuna
Kokpit modelu RZ to ewolucja koncepcji Tazuna. Zgodnie z jej założeniami pozycja za kierownicą oraz rozmieszczenie wyświetlaczy, wskaźników i elementów sterujących tworzy przestrzeń, w której do obsługi funkcji auta wystarczy tylko niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Inspiracją dla takiego podejścia były minimalne ruchy lejcami w końskiej uprzęży, które w języku japońskim określa właśnie słowo Tazuna. Zastosowanie opcjonalnego systemu One Motion Grip pozwala w pełni wykorzystać potencjał kokpitu Tazuna.
W projekcie kokpitu zoptymalizowano rozmieszczenie wyświetlacza przed kierowcą, wyświetlacza HUD na przedniej szybie oraz 14-calowego ekranu systemu multimediów. Deska rozdzielcza została opuszczona nisko, dzięki czemu kierowca ma lepsze pole widzenia. Charakter bateryjnego auta elektrycznego oddaje czysty, minimalistyczny projekt z mniejszą liczbą elementów i zdobień, ale przy użyciu wyłącznie wysokiej jakości materiałów. Na konsoli środkowej umieszczono pokrętło sterujące napędem, co odzwierciedla prostotę konstrukcji.
Zaawansowane technologie
Lexus wprowadził do RZ wiele zaawansowanych technologii, które zwiększają komfort podróży, zgodnie z zasadami gościnności Omotenashi. Dwie nowości Lexusa to fotochromatyczny dach panoramiczny ze specjalną powłoką redukującą promieniowanie cieplne oraz promiennikowy system ogrzewania kabiny dla kierowcy i pasażera na przednim fotelu.
Innowacyjny dach panoramiczny
Opcjonalny dach panoramiczny zwiększa poczucie przestrzeni w kabinie i jej doświetlenie. Szkło ma powłokę low-e (low-emissive), która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne w słoneczne dni. Jednocześnie pomaga utrzymać ciepło wewnątrz kabiny, gdy jest zimno. Dach ma również funkcję elektrycznego przyciemniania. Dzięki niej za jednym dotknięciem błyskawicznie zmienia się z przezroczystego na nieprzezroczysty, odcinając bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Przez to mniej obciążony jest układ klimatyzacji i nie ma potrzeby stosowania osłony przeciwsłonecznej, co zmniejsza masę. Rozwiązania te zmniejszają zużycie energii przez RZ i pomagają utrzymać duży zasięg.
Ogrzewanie promiennikowe
Nowe promienniki ciepła umieszczono na wysokości kolan przed kierowcą i pasażerem z przodu, pod kolumną kierownicy i na dole deski rozdzielczej. Wraz z podgrzewanymi fotelami i kierownicą pomagają przyspieszyć nagrzewanie kabiny. Podobnie jak dach panoramiczny, to rozwiązanie pomaga oszczędzać energię, zmniejszając obciążenie klimatyzacji. Ogrzewanie promiennikowe należy do opcjonalnego wyposażenia RZ.
Multimedia
RZ jest wyposażony w nową platformę multimedialną Lexus Link z szybszą, bardziej intuicyjną obsługą i rozszerzonymi funkcjami łączności, efektywnego planowania podróży i informacji. System, który zadebiutował w nowym Lexusie NX, obejmuje nawigację ze stałym dostępem do informacji online, która korzysta z aktualnych danych o zdarzeniach drogowych, wypadkach i warunkach na drodze. System nawigacji z funkcją rozpoznawania głosu realizuje podstawowe polecenia kierowcy, a Lexus Concierge w trybie konwersacyjnym reaguje na komendy podróżnych. Jest w stanie także identyfikować i realizować polecenia mimo hałasów w tle. W RZ łączność ze smartfonem jest możliwa bezprzewodowo za pośrednictwem Apple CarPlay® i przewodowo za pomocą Android Auto™.
Moduł transmisji danych (DCM) w pojeździe umożliwia też wygodne aktualizowanie oprogramowania lub dodawanie funkcji bezprzewodowo, bez żadnych przerw w użytkowaniu pojazdu.
BEZPIECZEŃSTWO
Model RZ korzysta także z zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego oraz układów wsparcia kierowcy najnowszej, trzeciej generacji Lexus Safety System +, z nowymi oraz udoskonalonymi funkcjami i zwiększonym zakresem działania.
RZ jest wyposażony układ Proactive Driving Assist ze wspomaganiem kierowania oraz nowy układ monitorujący zachowanie kierowcy pod kątem oznak zmęczenia lub rozproszenia uwagi. Proactive Driving Assist wykorzystuje przednią kamerę, by ocenić kąt zakrętu i odpowiednio dostosować układ kierowniczy podczas zbliżania się do zakrętu oraz skręcania.
Elektroniczne klamki z funkcją Safe Exit Assist
RZ otrzymał elektroniczne klamki, które płynnie otwierają drzwi po naciśnięciu przycisku. W systemie Safe Exit Assist klamki są połączone z układem monitorującym martwe pole, by zapobiegać otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją, gdy z tyłu nadjeżdża inne auto lub rowerzysta. Stworzony przez Lexusa układ, który zadebiutował wraz z nową generacją modelu NX, zapobiega 95% wypadków w takich sytuacjach.
W Lexusie RZ dostępne jest również cyfrowe lusterko wsteczne, które zapewnia kierowcy pełny obraz sytuacji za samochodem, lepsze widzenie w nocy i w złych warunkach pogodowych.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.