MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Audi Urbansphere Concept

Zaprojektowane konsekwentnie od wewnątrz do zewnątrz: Audi przedstawia koncepcyjny samochód Audi urbansphere concept. Designerzy i inżynierowie stworzyli Audi urbansphere z myślą o wykorzystywaniu go w natężonym ruchu chińskich megamiast. Pojazd jednak świetnie spełni też swoje zadanie w centrum każdej metropolii na świecie. W takich właśnie wysoko zurbanizowanych miejscach, w których szczególnie mocno brakuje przestrzeni osobistej, nowy model koncepcyjny proponuje największe spośród kiedykolwiek dotychczas dostępnych wnętrz samochodu marki Audi. Jest inteligentnie połączone z technologiami i usługami cyfrowymi działającymi na wszystkie zmysły i oferuje zupełnie nowe doświadczenia.

Dla chińskich klientów

„Współpracujący ze sobą bardzo blisko pracownicy studiów projektowych Audi w Pekinie i w Ingolstadt, zaprojektowali Audi urbansphere concept. Postawiono przed nim jasne zadanie: sprostać wymaganiom naszych chińskich klientów” — mówi Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG odpowiedzialny również za rynek chiński. Po raz pierwszy potencjalni chińscy klienci mieli przy tym możliwość uczestniczenia w procesie projektowania. W ramach tzw. współtworzenia, mogli przedstawić swoje życzenia i swoją perspektywę.

Wynik tego procesu wyraźnie widać w koncepcyjnym Audi urbansphere i w jego wyjątkowo charakterystycznym wnętrzu. To auto jest salonem na kołach oraz mobilnym biurem służącym za kolejną przestrzeń życiową w czasie spędzanym w miejskim ruchu. Audi urbansphere concept łączy w sobie luksus pełnej prywatności i szeroką gamę nowoczesnych funkcji pokładowych, dostępnych nawet w godzinach szczytu. Technika zautomatyzowanej jazdy przekształca wnętrze — w którym rzuca się w oczy brak kierownicy, pedałów czy wyświetlaczy — w interaktywną mobilną przestrzeń.

Audi sphere — klasa pierwsza do potęgi trzeciej

Audi skysphere, Audi grandsphere i Audi urbansphere, to trzy samochody koncepcyjne opracowane przez Audi w celu zaprezentowania swojej wizji mobilności klasy premium świata przyszłości. Marka tworzy środowisko pojazdu wykraczające daleko poza samo spędzanie czasu w podróży z punktu A do punktu B.

Model sphere numer 1: Napędzany elektrycznie koncepcyjny roadster Audi skysphere concept zadebiutował w sierpniu 2021 r. Przedstawił spektakularną wizję autonomicznego GT z możliwością przekształcenia go w autonomiczny samochód sportowy ze zmiennym rozstawem osi. Zaledwie kilka tygodni później, podczas wystawy IAA 2021, Audi pokazała drugi model z serii sphere: Audi grandsphere concept. Ten duży czteromiejscowy sedan jest ucieleśnieniem ambicji marki: zdefiniowania przyszłego kształtu postępowego luksusu.

Tym, co łączy oba pojazdy z modelem Audi urbansphere jest fakt, że cała ich koncepcja opiera się na technice autonomicznych pojazdów poziomu 4. Technika ta może być wprowadzona w życie w drugiej połowie tej dekady. Audi pracuje nad jej szczegółami we współpracy z CARIAD – firmą programistyczną z Grupy Volkswagen.

Wielkość wnętrza

Już na pierwszy rzut oka Audi urbansphere concept okazuje się być największym modelem z rodziny pojazdów sphere. Jest także największe spośród wszystkich dotychczasowych modeli koncepcyjnych marki Audi. Jego wymiary — 5,51 m długości, 2,01 m szerokości i 1,78 m wysokości — plasują go na topie motoryzacyjnego świata. Jednocześnie jednak Audi urbansphere concept radykalnie łamie konwencje tego segmentu pojazdów.

Dzieje się tak, ponieważ konsekwentnie zaprojektowano go od wewnątrz do zewnątrz, z ogromnym naciskiem na doświadczenia pasażerów wewnątrz pojazdu. Najważniejszym jego wymiarem jest rozstaw osi wynoszący 3,40 m. Wnętrze Audi urbansphere concept nie poddaje się konwencjonalnej zasadzie upychania jak największej liczby siedzeń, schowków i elementów funkcjonalnych. Zamiast tego, na pierwszym miejscu stawia potrzebę czucia przez pasażerów dużej przestrzeni, co stanowi wyróżniający czynnik komfortu.

Dzięki opcjom oferowanym przez Audi oraz możliwości integrowania usług cyfrowych od innych dostawców, samochód ten oferuje niemal nieskończone możliwości. Za ich pomocą można uzyskać dostęp do szerokiej gamy usług związanych z bieżącą podróżą. Pojazd zajmuje się także codziennymi zadaniami, które wykraczają poza samą jazdę – np. rezerwowaniem miejsca w restauracji czy robieniem zakupów online z poziomu samochodu. Ponadto autonomiczne Audi urbansphere concept odbiera swoich pasażerów z domu i samodzielnie zajmuje się znalezieniem miejsca parkingowego oraz ładowaniem akumulatora.

Dostępne są również zindywidualizowane funkcje infotainment, takie jak płynna integracja z pokładowymi, streamingowymi serwisami muzycznymi i video. Audi będzie również oferować klientom ekskluzywne udogodnienia, w tym dostęp do koncertów, wydarzeń kulturalnych i imprez sportowych.

Architektura — od wewnątrz do zewnątrz

Sama nazwa „sphere” (sfera) jest sugestywna: serce pojazdów koncepcyjnych Audi skysphere, grandsphere i urbansphere leży w ich wnętrzu. To sprawia, że przestrzeń wewnętrzna staje się fundamentem designu i techniki pojazdu. Początkiem wszystkich rozmów jest skupienie się na wnętrzu. Dopiero potem projektowane są kształty, linie zewnętrzne i proporcje, ustalane specyfikacje technologiczne.

Powierzchnia, forma, funkcjonalność — wnętrze

Drzwi modelu koncepcyjnego Audi urbansphere osadzono na zawiasach umieszczonych naprzeciwlegle: na przednim i tylnym słupku, nie ma tu słupka B. Obracające się na zewnątrz fotele i świetlny czerwony dywan wyświetlany na powierzchni przy samochodzie, zmieniają wsiadanie do auta w doświadczenie luksusu.

Rozstaw osi wynoszący 3,40 metra i szerokość pojazdu 2,01 metra, wyznaczają bardzo dostojną sylwetkę, nawet jak na samochód klasy luksusowej. Wraz z wysokością wynoszącą 1,78 metra i dużymi przeszklonymi powierzchniami, wymiary te zapewniają wyjątkowo przestronne wnętrze.

Cztery oddzielne fotele

Cztery oddzielne fotele umieszczone w dwóch rzędach oferują pasażerom komfort i luksus. Fotele tylne mają wyjątkowo imponujące wymiary i wyposażono je w szeroką gamę opcji regulacji. W trybach „relaks” i „rozrywka” oparcia można odchylić nawet o 60 stopni i jednocześnie wysunąć podnóżki. Zamontowane centralnie podłokietniki zintegrowane z bokami foteli oraz ich odpowiedniki w drzwiach, stwarzają poprawiające nastrój poczucie bezpieczeństwa.

Interior

Fotele na różne sposoby zaspokajają również zmieniające się potrzeby społeczne pasażerów. Na czas rozmowy siedzący na obrotowych fotelach pasażerowie mogą zwrócić się ku sobie. Z kolei osoby pragnące nieco odosobnienia, mogą osłonić obszar głowy od strony sąsiada za pomocą parawanu zamontowanego za zagłówkiem. Ponadto każdy fotel — dzięki głośnikom zamontowanym w obszarze zagłówka — wyposażono we własną strefę dźwięku. W tylne powierzchnie przednich foteli wbudowano też indywidualne monitory.

Jeżeli pasażerowie zechcą wspólnie korzystać z systemu infotainment, mogą użyć dużego przezroczystego ekranu OLED. Odchyla się on do pionu z powierzchni sufitu w przestrzeni między rzędami siedzeń. Korzystając z tego „ekranu kinowego” pasażerowie zajmujący tylne fotele mogą brać udział w wideokonferencji lub oglądać film. Możliwy jest również podział ekranu. Kiedy ekran nie jest używany, można przez niego — dzięki zastosowaniu przezroczystych materiałów — dokładnie obserwować co dzieje się z przodu. Kiedy ekran jest złożony, umożliwia obserwowanie nieba przez szklany dach.

Chowana kierownica i pedały

Otwarte, szerokie wnętrze sprawia wrażenie jedynej w swoim rodzaju przestrzeni. Kierownica, pedały i konwencjonalna deska rozdzielcza mogą być podczas jazdy automatycznej ukryte, co potęguje wrażenie przejrzystości i przestronności.

Siedziska i oparcia obu wyposażonych w zintegrowane pasy bezpieczeństwa foteli przednich są wizualnie od siebie oddzielone. Pomiędzy tylnymi siedzeniami – normalnie zablokowanymi w niskiej pozycji – zamontowano konsolę środkową, która odchyla się do góry. Znajduje się na niej dystrybutor wody i szklanki.

Interior
Mniej oznacza więcej — wyświetlacze i obsługa

W Audi urbansphere concept prostota stała się zasadą projektową. Przed aktywacją funkcji jazdy, nie są w nim widoczne ani okrągłe zegary, ani czarne ekrany wirtualnych wyświetlaczy. Zamiast tego pasażerowie mają do dyspozycji strefy o przejrzystej strukturze i spokojnej atmosferze, wykonane z materiałów najwyższej jakości. Do wykonania przyjemnych w dotyku boazerii, obić siedzeń i wykładzin podłogowych użyto drewna, wełny, a także syntetycznych materiałów tekstylnych.

Delikatne odcienie beżu i szarości nadają wnętrzu poziomą strukturę. Ciemna, stonowana zieleń służy jako kolor obić foteli i uspokaja wzrok. Strefy kolorystyczne stają się jaśniejsze od góry do dołu. Wraz z naturalnym światłem wpadającym do wnętrza tworzą jednorodną, szeroką przestrzeń.

Wyświetlacze projekcyjne

Pojazd ożywa za dotknięciem palca. Wraz z nim rozświetlają się różne wyświetlacze. Co na początku może być zaskakujące, są one projekcją na drewnianych powierzchniach pod przednią szybą. W zależności od sposobu prowadzenia pojazdu – manualnie za pomocą kierownicy lub w trybie autonomicznym poziomu 4 – są one rozmieszczone na całej szerokości wnętrza lub podzielone na segmenty dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Wyświetlają w bardzo wysokiej rozdzielczości wszystkie niezbędne informacje o podróży przez cały czas jej trwania.

Pod powierzchniami projekcji wbudowano pasek czujników umożliwiający szybkie przełączanie wyświetlanych treści — na przykład muzyki czy nawigacji. Są na nim widoczne wszystkie funkcje i aplikacje aktywne w pojeździe. Poszczególne pozycje menu oznaczono migającymi ikonami.

W pobliżu otworu drzwiowego, na tapicerce wnętrza znajduje się jeden szczególny, niezwykle innowacyjny element sterujący: bezdotykowy panel MMI touchless response. Jeżeli pasażer siedzi w pozycji wyprostowanej, przesunięty daleko do przodu w swoim obszarze, może za pomocą tego elementu fizycznie wybierać różne menu funkcji i przechodzić przez poszczególne poziomy, co umożliwia prostą i intuicyjną obsługę.

Śledzenie wzroku i sterowanie gestami

Pasażerowie, dzięki połączeniu funkcji śledzenia wzroku i sterowania gestami, mogą korzystać z tej funkcji nawet jeśli fotel jest odchylony. Czujnik skierowany na oko wykrywa linię wzroku w momencie, gdy ma zostać włączona jednostka sterująca. Pasażer musi jedynie wykonać ruch ręką zbliżony do obsługi fizycznej – bez pochylania się – aby obsługiwać system bez dotykania czegokolwiek.

Bez względu na to, czy chodzi o śledzenie wzroku, sterowanie głosem czy dotykiem, we wszystkich trybach obsługi stosowana jest jedna zasada. Audi urbansphere concept dostosowuje się do konkretnego użytkownika, uczy się jego preferencji i często używanych przez niego funkcji. Na tej podstawie może nie tylko logicznie wykonywać podstawowe polecenia, ale również przekazywać użytkownikowi bezpośrednio spersonalizowane podpowiedzi.

Panele sterowania zostały wbudowane nawet w podłokietniki w drzwiach. W ten sposób auto zawsze oferuje pasażerom niewidoczne powierzchnie dotykowe, których położenie pokazuje wskaźnik optyczny. Jednocześnie w podłokietnikach na lewych i prawych drzwiach znajdują się okulary VR. Można ich używać w połączeniu z opcjami systemu infotainment, na przykład z systemem Holoride.

Zrównoważony rozwój jako zasada przewodnia

Wiele materiałów we wnętrzu Audi urbansphere concept, na przykład fornir z grabu, pochodzi ze źródeł ekologicznych. Taki wybór materiału umożliwia wykorzystanie drewna, które rośnie w pobliżu zakładu i pozwala zużyć cały pień drzewa. W procesie produkcji nie stosuje się żadnych chemikaliów.

Obicie foteli wykonano z materiału ECONYL® — poliamidu z recyklingu. Materiał ten można poddać recyklingowi również po usunięciu go z auta — bez straty jakości. Fakt, że poszczególne materiały zainstalowano oddzielnie, również ma duże znaczenie dla ich zdatności do recyklingu. Zmieszanie ich drastycznie zmniejszyłoby potencjał ponownego przetworzenia.

Na podłokietnikach i w tylnej części pojazdu wykorzystano wiskozę bambusową. Bambus rośnie szybciej niż zwykłe drzewo, sekwestruje ogromną ilość węgla, a jego uprawa nie wymaga stosowania herbicydów czy pestycydów.

Detail
Koncepcja przestrzeni klasy luksusowej — projekt wyglądu zewnętrznego

Płynąca sylwetka nadwozia zawiera tradycyjne kształty i elementy marki Audi. Połączono je, aby stworzyć nową kompozycję z charakterystycznym grillem osłony chłodnicy Singleframe, cyfrowymi oczami sąsiadujących ze sobą jednostek oświetleniowych, szeroką krzywizną dynamicznego łuku dachu, masywną partią progów kryjącą w sobie akumulator, dużymi 24-calowymi kołami z sześcioma podwójnymi ramionami (odniesieniem do ikonicznego modelu koncepcyjnego Audi Avus z lat 90.), które stanowią nawiązanie do lekkiej konstrukcji i stabilności funkcjonalnych kół w samochodach wyścigowych oraz do tradycji Bauhaus, z której wyrasta stylistyka marki.

Sugestywny klinowy kształt nadwozia podkreśla duża, płaska przednia szyba. Z przodu i z tyłu znajdują się duże powierzchnie cyfrowych świateł. Stanowią one charakterystyczny element stylistyki, a jednocześnie są elementami służącymi do komunikacji.

Widoczna technika — światło

W przodzie pojazdu w oczy rzuca się innowacyjna interpretacja grilla osłony chłodnicy Singleframe definiującego wizerunek Audi. Ma on kształt dużego ośmiokąta. Mimo, że w pojeździe elektrycznym traci swoją oryginalną funkcję wlotu powietrza, pozostaje znaczącym i charakterystycznym znakiem tej marki. Cyfrowa powierzchnia świetlna świateł przednich leży za nieco pochyloną, przezroczystą osłoną pokrywającą dużą część czoła pojazdu. Samą trójwymiarową strukturę światła podzielono na dynamicznie skondensowane obszary pikseli. Górna i dolna krawędź grilla Singleframe jest nadal wykonana z aluminium. Połączenia pionowe tworzą diody LED stanowiące część powierzchni świetlnej.

Cała powierzchnia Singleframe staje się sceną lub płótnem (znanym pod nazwą Płótna Świetlnego Audi). Może być używana do komunikacji — dynamiczne efekty świetlne pozwalają na wyraźną sygnalizację dla innych użytkowników dróg, czym zwiększają bezpieczeństwo ruchu. Światła mijania i drogowe są generowane przez świetlne segmenty w zewnętrznych częściach osłony Singleframe. Działającą podobnie powierzchnię macierzowych świateł diodowych – Matrix LED – zlokalizowano z tyłu pojazdu.

Jednostki oświetleniowe po prawej i lewej stronie Singleframe sprawiają wrażenie wąskich i wyglądają jak uważne oczy. Te cyfrowe jednostki oświetleniowe znane pod nazwą Oczu Audi, to wariacja na temat logotypu marki – czterech pierścieni. Powiększają i izolują przecięcie dwóch pierścieni, tworząc w ten sposób źrenicę — nowy, charakterystyczny element cyfrowej sygnatury świetlnej.

Detail

Podświetlone powierzchnie — a tym samym wyraz oczu — można dostosować do sytuacji drogowej, otoczenia, a nawet do nastroju pasażerów. W przypadku świateł do jazdy w dzień oczy mogą być skupione lub otwarte, a tęczówka wąska lub szeroka.

W stosownych sytuacjach stworzona cyfrowo brew pełni również funkcję dynamicznego kierunkowskazu. Dzięki wyjątkowej widoczności wyraźnie wpływa na bezpieczeństwo.

Świetlny parasol

Wyrazem uznania dla Chin jest świecące akcesorium, które pasażerowie mogą wziąć ze sobą wysiadając z Audi urbansphere — luminescencyjny Świetlny Parasol Audi. Jest on inspirowany tradycyjnymi chińskimi parasolami. Służy jako zapewniający ochronę towarzysz i wielofunkcyjne źródło światła — wewnętrzną powłokę parasola wykonano z odbijającego światło materiału, co sprawia, że cała powierzchnia działa jak nieoślepiająca jednostka oświetleniowa.

Świetlny Parasol Audi nie tylko zapewnia użytkownikom lepsze oświetlenie drogi, ale staje się bardziej widoczny, gdy podczas przechodzenia przez ulicę lub w sytuacjach niebezpiecznych aktywuje migające rytmicznie błyskanie świetlnego stożka generowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i technologii zaawansowanych czujników.

Układ napędowy i ładowanie

Platforma technologiczna PPE (ang. Premium Platform Electric), na której osadzono Audi urbansphere concept, zaprojektowano wyłącznie na potrzeby układów napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki. Sercem PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który — jak w Audi grandsphere concept — magazynuje około 120 kWh energii. Producentowi udało się uzyskać płaski układ akumulatora poprzez wykorzystanie do tego celu prawie całej podłogi pojazdu między osiami.

Wraz z dużymi, 24-calowymi kołami pozwala to uzyskać podstawowe proporcje, doskonałe nie tylko z punktu widzenia stylistyki. Jedną z najważniejszych korzyści jest długie wnętrze, a tym samym duża przestrzeń na nogi w obu rzędach foteli. Komfort przestrzenny samochodów elektrycznych jest dużo większy, ponieważ nie ma w nich skrzyni i dźwigni zmiany biegów ani tunelu środkowego.

Dwa silniki elektryczne Audi urbansphere concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 295 kW i moment obrotowy 690 Nm. Są to imponujące wartości, które nieczęsto można w pełni wykorzystać w zagęszczonym ruchu miejskim. Mimo to, Audi urbansphere wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro — element nieodzowny w charakteryzujących się wysokimi parametrami modelach marki.

W tym koncepcyjnym samochodzie zamontowano po jednym silniku elektrycznym na osiach przedniej i tylnej. Silniki te, według potrzeby elektronicznie koordynują rozkład sił stale dostępnego napędu na cztery koła, doskonale wyważając względy ekonomiczne i związane z zasięgiem. Innowacją jest to, że silnik zamontowany na osi przedniej można stosownie do potrzeby dezaktywować, aby obniżyć tarcie, a tym samym zużycie energii podczas fazy żeglowania.

Szybkie ładowanie, duży zasięg

Mózgiem układu napędowego jest 800-woltowa technika ładowania. Gwarantuje ona możliwie najkrótsze ładowanie z mocą nawet 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. W ten sposób czas ładowania zbliża się do czasu konwencjonalnego postoju na tankowanie w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym: wystarczy 10 minut, aby naładować akumulator w stopniu pozwalającym na pokonanie ponad 300 km. Ponadto akumulator, który magazynuje ponad 120 kWh energii, można naładować od 5 do 80 proc. w niecałe 25 minut. Dzięki temu, zgodne z normą WLTP, można oczekiwać po nim zasięgu do 750 km — nawet, gdy auto użytkowane jest w bardziej energochłonny sposób w mieście i na krótkich dystansach.

Zawieszenie pneumatyczne na rzecz maksymalnego komfortu

Koła przednie zamontowano na pięciowahaczowym zawieszeniu, które specjalnie zoptymalizowano pod kątem napędu elektrycznego. Wielowahaczowe tylne zawieszenie, podobnie jak przednie wykonano z lekkiego aluminium. Pomimo dużego rozstawu osi (3,40 m), skrętne koła tylne zapewniają doskonałe manewrowanie.

Audi urbansphere concept, podobnie jak jego najbliższy krewny grandsphere, wyposażono w Audi adaptive air suspension. To jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne z półaktywną kontrolą amortyzatorów. Zapewnia ono wyjątkowy komfort jazdy bez odczuwalnych ruchów nadwozia nie tylko na miejskich autostradach, ale nawet na nierównym, często połatanym asfalcie śródmiejskich ulic.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *