Nowy Citroen C4 X i ë-C4 X
Citroen prezentuje spalinowy C4 X i ë-C4 X – z napędem elektrycznym. To samochód przeznaczony dla klientów, którzy szukają atrakcyjnej alternatywy dla kompaktowych sedanów i SUV-ów. Stylistyka Citroena ë-C4 X i C4 X nawiązuje do modelu Citroen C5 X. Wyłamuje się z tradycyjnych definicji kompaktowych wersji nadwozia i proponuje klientom alternatywę, która wyróżnia się na tle innych samochodów. Łączy elegancką sylwetkę fastbacka z nowoczesnym wyglądem SUV-a i przestronnym wnętrzem sedana.
Citroën przyczynia się do transformacji energetycznej. Marka podjęła śmiałą decyzję oferowania na wielu rynkach europejskich, bardziej dojrzałych pod tym względem, wyłącznie modelu elektrycznego Citroën ë-C4 X. Citroën ë-C4 X wyposażony w silnik 100 kW z zasięgiem wg. WLTP wynoszącym 360 km to w pełni elektryczny samochód, który będzie oferował połączenie atrakcyjnej stylistyki, komfortu i dużej ilości miejsca na rynku popularnych samochodów średniej wielkości. Gdy dodamy duży bagażnik o pojemności 510 litrów, to otrzymujemy samochód, który będzie idealnym towarzyszem w aktywnym życiu klientów z rodzinami lub w służbowych trasach klientów biznesowych po mieście.
Na rynkach pozaeuropejskich oraz w niektórych krajach Europy, klienci będą mieli wybór między sprawdzonymi silnikami benzynowymi PureTech lub wysokoprężnymi BlueHDi.
Citroeny ë-C4 X i C4 X będą produkowane wyłącznie w Europie w zakładach Stellantis w Villaverde, koło Madrytu w Hiszpanii. Stamtąd trafią na rynki całego świata. Sprzedaż obu modeli rozpocznie się stopniowo pod koniec 2022 roku.
Design
Nowe Citroëny C4 X i ë-C4 X należą do najnowszej generacji Citroënów i wyróżniają się stylem i koncepcją. To nowa, świeża i unikatowa oferta dla klientów, którzy poszukują eleganckiej alternatywy dla tysięcy hatchbacków i SUV-ów dostępnych na rynku. Nowe modele ze swoją długością nadwozia 4,6 m idealnie wpisują się w gamę marki pomiędzy hatchbacka C4 o długości 4,36 m i Citroena C5 X, który ma długość 4,8 m. Rozstaw osi 2,67 m jest taki sam jak w hatchbacku C4. Obie wersje opracowano na platformie CMP.
Widziana z profilu dynamiczna linia dachu biegnie od górnej części przedniej szyby aż do końca klapy. Kreśli sylwetkę stabilnego fastbacka, zdecydowanie odległą od często nieco niezgrabnych brył crossoverów z wyższym zawieszeniem. Tylny zwis sprytnie maskuje długość nadwozia konieczną do pomieszczenia pojemnego 510-litrowego bagażnika. Gładka linia dachu i nadwozia zapewnia jednocześnie lepsze parametry aerodynamiczne. Współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego Cx wynosi 0,29, z korzyścią dla zasięgu i sprawności energetycznej.
Subtelnie wyprofilowana dolna część klapy schodzi aż do tylnego zderzaka. U szczytu ma wbudowany dyskretny spojler. Pośrodku umieszczono nazwę marki. Nowe charakterystyczne światła tylne z diodami LED nawiązują do kształtu przednich lamp. Rozmieszczone po obu stronach bagażnika idealnie wpisują się pod każdym kątem w linię otworu klapy. Ich kształt przypomina strzałę, która kończy się przed tylnymi drzwiami i dodatkowo wzmacnia dynamikę sylwetki.
Duże koła o średnicy 690 mm w połączeniu z krótkim przednim zwisem sprawiają, że samochód jest wyższy, a wyżej umieszczone miejsce kierowcy daje prowadzącemu poczucie większego bezpieczeństwa. Czarne matowe osłony nadkoli i dolne spojlery oraz osłony Airbump z kolorowymi wstawkami wzmacniają poczucie solidności.
Dobrze znany z modeli Citroëna przód ma typowe dla marki zaokrąglone kształty. Wysoka, pozioma maska z wyprofilowanymi wcięciami i chromowane szewrony biegnące przez całą szerokość samochodu przedłużają dwupoziomowe przednie światła LED wykonane w technologii Citroën LED Vision.
My Citroën Drive Plus
Nowe Citroeny ë-C4 X i C4 X są wyposażone w system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji, który po raz pierwszy pojawił się w Citroënie C5 X. Nowy, bardzo intuicyjny system jest wyposażony w ekran HD 10”. Klient może go w pełni spersonalizować za pomocą widżetów. Spopularyzowane przez smartfony i tablety, zapewniają szybki dostęp do aplikacji i treści na ekranie dotykowym samochodu.
System może zapamiętać osiem profili użytkowników dzięki zaawansowanemu układowi zarządzania nimi (Advanced Profile Management). Każdy z nich może być połączony z dwoma smartfonami, które są rozpoznawane jak tylko ich użytkownik wsiądzie do samochodu. System zapewnia również aktualizację map w czasie rzeczywistym za pomocą serwisu TomTom. Mapy nawigacji są automatycznie aktualizowane co miesiąc, aby system dostarczał kierowcom zawsze najświeższe informacje. Usługa jest nieodpłatna przez trzy lata.
Samochody mogą mieć nawet cztery gniazda USB do ładowania telefonu lub tabletu. Dwa w dolnej części środkowej konsoli i dwa z tyłu, żeby zapewnić łatwy dostęp pasażerom tam siedzącym. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest jedno gniazdo USB A i jedno USB C.
Usługi mobilne
Dla większego komfortu i bezpieczeństwa dostępny jest też pakiet Citroën Connect, który uzupełnia funkcjonalności systemu My Citroën Drive Plus. My Citroën: aplikacja pozwala na połączenie się z samochodem za pomocą smartfona. Kierowcy ë-C4 X będą mogli na przykład sprawdzić poziom naładowania akumulatora jak również zaprogramować i kontrolować proces ładowania. Będą mogli także włączyć ogrzewanie lub klimatyzację.
My Citroën Play: umożliwia kierowcom korzystanie z ulubionych aplikacji zainstalowanych na smartfonie bez podejmowania niepotrzebnego ryzyka. Ta bezprzewodowa funkcja jest kompatybilna z Apple CarPlay (łącznie ze sterowaniem głosowym SIRI) i Android Auto. Kompatybilne aplikacje są wyświetlane bezpośrednio na centralnym ekranie. Można z nich teraz bezpiecznie korzystać bez odrywania wzroku od drogi.
Komfort i przestrzeń
Kabina Citroëna ë-C4 X i C4 X oferuje kierowcy i pasażerom poczucie spokoju, komfortu i przestrzeni. Wszystko dzięki rozwiązaniom wprowadzonym w ramach programu Citroën Advanced Comfort. Jego zalety odczują zwłaszcza pasażerowie na tylnych siedzeniach, dzięki rekordowej w tej klasie ilości miejsca na wysokości kolan (198 mm) i oparciom bardziej odchylonym do tyłu (27 stopni), a także dzięki szerokości nadwozia wynoszącej 1 800 mm, która pozwala trzem dorosłym osobom wygodnie siedzieć obok siebie.
Pojemny bagażnik
Design Citroëna C4 X i ë-C4 X pozwolił zespołowi projektantów na uzyskanie imponująco dużego bagażnika. Jego pojemność użyteczna wynosi 510 litrów. Całkowicie płaska podłoga ma maksymalną szerokość 1010 mm między nadkolami i maksymalną długość 1079 mm. Wkładanie i wyjmowanie dużych bagaży ułatwia duża wysokość otworu bagażnika, wynosząca 745 mm, i próg załadunku. Umieszczono go zaledwie 164 mm nad płaską podłogą. Duża jest również szerokość otworu bagażnika. Wynosi 875 mm na wysokości 200 mm nad progiem załadunku i 885 mm między wyprofilowanymi zawiasami pokrywy bagażnika.
Dodatkowa przestrzeń pod podłogą bagażnika umożliwia w razie potrzeby przewóz większej liczby bagaży. Może też być obszernym schowkiem na przewód lub przewody ładowania ë-C4 X. Oparcia tylnych siedzeń dają się składać do przodu, przez co zwiększają przestrzeń bagażową. „Klapa na narty” w opuszczanym podłokietniku umożliwia załadunek szczególnie długich przedmiotów, które można przez nią wsunąć do wnętrza kabiny.
Program Citroën Advanced Comfort
Uzupełnieniem programu Citroen Advanced Comfort w modelach C4 X i ë-C4 X są fotele Advanced Comfort. Są obszerne i przytulne. Wyposażono je w warstwę specjalnej, wzmocnionej pianki o grubości 15 mm. Zapewniają wyjątkowe połączenie komfortu wizualnego, komfortu ciała i komfortu podróżowania. Pasażerowie czują się tak, jakby siedzieli w przytulnym domowym fotelu, który mocno ich obejmuje, odizolowani od hałasów i nierówności drogi. Pianka o wysokiej gęstości, tworząca rdzeń siedzenia, zapewnia optymalny poziom komfortu. Nie zmienia on się z upływem czasu dzięki zwiększonej odporności pianki na starzenie się i trwałe odkształcanie. Maksymalny komfort pozycji ciała jest ważny, zwłaszcza podczas długich podróży. Dlatego też obszerne oparcia przednich foteli wyposażono we wzmocnione podparcia, regulację podparcia lędźwiowego i regulację w pionie. Posiadają także możliwość elektrycznej regulacji ustawienia.
Obszerne tylne siedzenia mogą być podgrzewane i podobnie jak przednie fotele, wyposażone w funkcję masażu, która znacząco zwiększa komfort podróżowania. W przypadku wyższych poziomów wyposażenia są obite nową tapicerką z Alcantary. Jest ona miękka w dotyku i wzmacnia wrażenie komfortu w kabinie.
Zawieszenie z Progresywnymi Ogranicznikami Hydraulicznymi
Innowacyjny układ zawieszenia Citroëna, niezbędny dla zapewnienia wysokiego komfortu podróżowania, składa się z dwóch hydraulicznych ograniczników. Współpracują one z amortyzatorem i sprężyną, a zastosowano je w miejsce ograniczników mechanicznych.
W uproszczeniu – jeden z ograniczników hydraulicznych działa w fazie ściskania, drugi w fazie rozprężania (lub odbicia). Zawieszenie zatem działa dwustopniowo, w zależności od wielkości działających na nie sił. W przypadku lekkiego ściskania i rozprężania sprężyna i amortyzator wspólnie kontrolują pionowe ruchy zawieszenia bez udziału hydraulicznych ograniczników. Ich obecność zapewniła jednak konstruktorom z Citroëna większą swobodę w doborze nastawów zawieszenia w celu uzyskania efektu „latającego dywanu”, z którego słynie marka, stwarzającego wrażenie płynięcia samochodu nad nierównościami drogi.
W przypadku silnych uderzeń sprężyna i amortyzator współpracują z hydraulicznymi ogranicznikami ściskania i rozprężania, aby stopniowo spowolnić ruch zawieszenia i zapobiec wstrząsom pod koniec skoku. W przeciwieństwie do ogranicznika mechanicznego, pochłaniającego energię i uwalniającego jej część w postaci wstrząsu, ogranicznik hydrauliczny pochłania i rozprasza tę energię.
Schowki
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców współczesnych samochodów, Citroën, oprócz zaprojektowania obszernego bagażnika, włożył także wiele wysiłku w maksymalne zwiększenie liczby schowków. Citroen ë-C4 X i C4 X mogą być wyposażone nawet w 16 otwartych lub zamykanych schowków. Mają one łączną pojemność 39 litrów i zaprojektowano je tak, aby były praktyczne i łatwe w codziennym użytkowaniu.
Osoby na przednich siedzeniach mają dostęp do systemu Smart Pad Support™, stworzonego przez Citroëna. Jest to wysuwany wspornik pod tablet, wbudowany bezpośrednio w deskę rozdzielczą. Pod spodem znajduje się duża wysuwana szuflada wyposażona w mechanizm cichego domykania. Na jej dnie znajduje się antypoślizgowa wykładzina, która ułatwia bezpieczne przechowywanie cennych osobistych lub kruchych przedmiotów.
Elektryczny ë-C4 X
Warto podkreślić, że na wielu europejskich rynkach (Austria, Belgia, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, rynki skandynawskie i Wielka Brytania) oferowany będzie wyłącznie model ë-C4 X w 100% elektryczny, natomiast na pozostałych rynkach europejskich oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce dostępny będzie zarówno Citroen ë-C4 X, jak i C4 X z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.
Moc i zasięg
Dzięki opływowym, aerodynamicznym kształtom i wydajnemu, bezemisyjnemu napędowi elektrycznemu ë-C4 X dysponuje zasięgiem do 360 km w cyklu WLTP. Elektryczny napęd o mocy 100 kW zapewnia autu dobre osiągi w każdych warunkach jazdy. Dzięki mocy 136 KM i natychmiast dostępnemu momentowi obrotowemu 260 Nm samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w trybie Sport w ciągu 9,5 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. Źródło zasilania stanowi wysokonapięciowy (400 V) akumulator litowo-jonowy o pojemności 50 kWh.
Hamowanie z odzyskiwaniem energii umożliwia kierowcy częściowe doładowywanie akumulatora trakcyjnego i zwiększanie zasięgu podczas podróży poprzez wzmocnienie siły hamowania bez wciskania pedału hamulca i odzyskiwanie tym sposobem energii, która w przeciwnym razie zostałaby utracona. Dostępne są trzy tryby jazdy – Eco, Normal lub Sport – aktywowane za pomocą selektora na środkowej konsoli. Akumulator trakcyjny objęto 8-letnią gwarancją lub do przebiegu 160 tys. km na 70% fabrycznej pojemności.
Silniki spalinowe w C4 X
Aby wyjść naprzeciw wszelkim potrzebom na niektórych rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki oraz na szeregu innych rynkach pozaeuropejskich C4 X będzie dostępny z wysokowydajnymi silnikami benzynowymi Citroëna. W zależności od rynku dostępnych będzie do trzech różnych konfiguracji 3-cylindrowego, turbodoładowanego silnika Citroën PureTech z bezpośrednim wtryskiem paliwa i skrzyń biegów:
– PureTech 100 Stop & Start Euro 6.4 z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów,
– Pure Tech 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8,
– PureTech 130 Euro 6.1 z automatyczną skrzynią biegów EAT8 – wyłącznie na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki oraz pozostałe rynki pozaeuropejskie.
Ponadto na niektórych rynkach dostępna będzie także wersja z silnikiem wysokoprężnym:
– BlueHDi 130 Stop & Start Euro 6.4 z automatyczną skrzynią biegów EAT8
Systemy wspomagania prowadzenia
Citroen C4 X i ë-C4 X dołączają do modeli C4, C5 Aircross i Nowego C5X najnowszej generacji. Oferują kompletną gamę najnowszych systemów wspomagania prowadzenia i zwiększania bezpieczeństwa. W ofercie dostępnych jest 20 zaawansowanych systemów wspomagania prowadzenia, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Obejmują one w szczególności następujące systemy:
– Active Safety Brake: w przypadku wystąpienia ryzyka kolizji powoduje automatyczne wyhamowanie samochodu dzięki wykrywaniu i analizowaniu nieruchomych i ruchomych przeszkód, łącznie z pieszymi, rowerzystami i oczywiście innymi pojazdami, także w nocy.
– System ostrzegania o ryzyku kolizji Post Collision Safety Brake: ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji z pojazdem poruszającym się z przodu przy prędkościach powyżej 30 km/h. System Post Collision Safety Brake włącza się automatycznie po kolizji w celu zapobieżenia wszelkiemu dodatkowemu przemieszczeniu się samochodu.
– Highway Driver Assist. System wspomagania jazdy półautonomicznej poziomu drugiego, który łączy działanie aktywnego regulatora prędkości z funkcją Stop & Go i systemu aktywnego monitorowania pasa. Kierowca może częściowo powierzyć prowadzenie samochodu pokładowym systemom wspomagania, ale pod warunkiem, że pozostanie skupiony na sytuacji na drodze i będzie trzymał obie ręce na kierownicy (tak jak wymagają tego obowiązujące przepisy). Kierowca może w każdej chwili ponownie przejąć pełną kontrolę nad samochodem.
– Aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go. System dostosowuje się do prędkości poprzedzającego pojazdu poprzez automatyczne utrzymywanie bezpiecznej odległości uprzednio ustawionej przez kierowcę. W razie potrzeby system jest również w stanie automatycznie zatrzymać i ponownie uruchomić pojazd. Odbywa się to bez konieczności wciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca bądź gazu.
Pozostałe systemy
Dostępnych jest także szereg innych technologii: system kontroli martwego pola, system aktywnego monitorowania pasa ruchu, Coffee Break Alert, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczne przełączanie świateł drogowych/mijania i rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych z wyświetlaniem zalecanej prędkości.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.