Nowy Mercedes-Benz Klasy S
„Klasa S to najlepiej sprzedająca się luksusowa limuzyna na świecie. W najnowszej generacji chcemy zaoferować naszym klientom innowacyjność, bezpieczeństwo, komfort i jakość na niespotykanym dotąd poziomie” – powiedział Ola Källenius, prezes Daimler AG i Mercedes-Benz AG. „Nowa Klasa S potwierdza nasze dążenie do budowania najlepszego samochodu świata” – dodał Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG, odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler i dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars. W Niemczech nową Klasę S będzie można zamawiać od połowy września 2020 r. Pierwsze samochody pojawią się u dealerów w grudniu 2020 r. Wprowadzenie na rynku USA i Chin rozpocznie się w lutym 2021 r.
W kabinie Klasy S nowoczesny luksus awansuje na kolejny poziom. Jej projektanci zadbali o przyjemną atmosferę o typowym dla salonu charakterze – eleganckim, szlachetnym i z dużą ilością światła. Szczególną atrakcją jest nowa architektura deski rozdzielczej, którą wyróżniają nowoczesne wzornictwo i ergonomiczne rozplanowanie. Ale nowa Klasa S dba o dobre samopoczucie podróżujących także za sprawą wysokiego komfortu tłumienia i niskiego poziomu hałasu. A także za pomocą szerokiej gamy programów kontroli komfortu ENERGIZING oraz skutecznego systemu filtrowania powietrza ENERGIZING.
Nowy Mercedes-Benz Klasy S w wielu obszarach stał się bardziej „inteligentny”. Cyfrowe innowacje, takie jak kolejna generacja systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience), łączą się tu z rozwiązaniami, które jednocześnie zwiększają radość z jazdy i czynią ją bezpieczniejszą. Wśród nich: skrętna tylna oś o dużym kącie skrętu kół oraz czołowa poduszka powietrzna dla pasażerów z tyłu, a także nowa funkcja PRE-SAFE® Impulse Side. W jej ramach aktywne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL może unieść nadwozie pojazdu tuż przed zbliżającym się uderzeniem w bok. Systematyczny rozwój systemów wspomagających sprawia, że nowa Klasa S czyni kolejny krok w kierunku jazdy autonomicznej. Dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia systemy parkowania zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania.
MBUX: nowy wymiar personalizacji i interakcji
System informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience) jak żadna inna nowość ostatnich lat radykalnie wpłynął na sposób obsługi samochodów Mercedes-Benz. W nowej Klasie S debiutuje jego druga generacja. Zarówno w zakresie osprzętu, jak i oprogramowania poczyniono imponujące postępy. Wysokojakościowe wyświetlacze (we wnętrzu może znajdować się do pięciu ekranów), częściowo w technice OLED, jeszcze bardziej ułatwiają sterowanie pojazdem oraz funkcjami z zakresu komfortu. Znacząco poszerzono możliwości personalizacji, a obsługa stała się jeszcze bardziej intuicyjna. Nowy trójwymiarowy wyświetlacz kierowcy po raz pierwszy, za dotknięciem przycisku, oferuje widok przestrzenny. Autentyczny efekt 3D uzyskuje się tu bez konieczności zakładania specjalnych okularów.
Na życzenie dostępne są dwa różne wyświetlacze head-up. Większy z nich oferuje treści z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR). W trybie nawigacji na pasie jezdni wyświetla animowane strzałki skrętu. Obraz pojawia się w wirtualnej przestrzeni, w odległości 10 metrów przed kierowcą, a jego powierzchnia odpowiada monitorowi o przekątnej 77 cali.
Dzięki aktywacji usług online w aplikacji Mercedes me asystent głosowy „Hej Mercedes” dysponuje jeszcze bardziej rozbudowanymi zdolnościami uczenia się zwyczajów użytkownika i prowadzenia z nim dialogu. Co więcej, niektóre działania można przeprowadzić nawet bez wypowiadania hasła aktywacyjnego „Hej Mercedes” (np. odebranie połączenia telefonicznego). „Hej Mercedes” objaśni też funkcje pojazdu i odpowie na pytania dotyczące wiedzy ogólnej. W Klasie S z obsługi głosowej można korzystać także z tyłu.
Koncepcja wymiarów i design wnętrza: przestronna atmosfera o typowym dla salonu charakterze
Klasa S od zawsze była właściwym miejscem do odbywania wygodnych podróży oraz relaksującej pracy. W nowej generacji modelu wnętrze w pełni przekształciło się w swego rodzaju azyl pomiędzy domem, a miejscem pracy. W obu wariantach – z krótkim i długim rozstawem osi – niemal wszystkie wymiary związane z komfortem są większe niż w poprzedniku, zarówno dla przednich, jak i tylnych siedzeń.
Rewolucyjny wystrój kabiny definiuje harmonia cyfrowego i analogowego luksusu. Łączy on skojarzenia z wyszukaną architekturą wnętrz oraz wykończeniem jachtów. Deska rozdzielcza połączona z konsolą środkową zdaje się górować nad „krajobrazem” wnętrza, a jego minimalistyczny wygląd podkreśla ograniczona liczba przełączników. Precyzyjny rozdział pomiędzy górną sekcją deski rozdzielczej a efektowną ozdobną listwą podkreśla szerokość kabiny. Wśród wariantów wykończenia do wyboru jest m.in. drewno z otwartymi porami z intarsjami z prawdziwego aluminium.
Fotele: zaawansowana technika zapewnia wyjątkowy komfort na długich dystansach
Fotele dosłownie zachęcają pasażerów do siedzenia i relaksu. Trójwymiarowa powierzchnia obić nadaje im wrażenie lekkości, a poszczególne wersje wykończenia znacząco różnią się od siebie wyglądem. Na przykład podłużne lamówki skóry Lugano wyróżnia szlachetny, awangardowy wygląd, podczas gdy romby w przypadku skóry nappa i nappa Exclusive są bardziej ekspresyjne, a zarazem klasyczne.
W przypadku przednich foteli o komfort dba aż 19 silników. Komfort to jednak nie wszystko, bo siedzenia odgrywają ważną rolę również w kwestiach bezpieczeństwa. I oczywiście zdrowia oraz dobrego samopoczucia – wszystkie fotele Klasy S mają atest kampanii „zdrowe plecy”.
Nowa Klasa S oferuje 10 różnych programów masażu. Wykorzystują one silniki wibracyjne i mogą wzmocnić efekt relaksującego masażu, bazującego na koncepcji wykorzystania gorących kamieni. W tym celu funkcja podgrzewania siedzisk i oparć współpracuje z nadmuchiwanymi komorami powietrznymi w wielokonturowych fotelach. Komory znajdują się teraz bliżej powierzchni siedzenia, dzięki czemu ich działanie jest jeszcze bardziej odczuwalne.
Pięć różnych wariantów tylnych siedzeń pozwala skonfigurować tylny przedział Klasy S jako miejsce do pracy lub odpoczynku. Nowością jest podgrzewana, dodatkowa poduszka zagłówka, dostępna dla dwóch elektrycznie regulowanych tylnych foteli. W konfiguracji szoferskiej poszerzono również zakres regulacji i pochylenia przedniego siedzenia pasażera, a jednocześnie udoskonalono tylny rozkładany fotel.
Programy kontroli komfortu ENERGIZING: wygodna podróż przy zachowaniu dobrej kondycji
Dotknięcie przycisku lub polecenie głosowe wystarczy, by uruchomić jeden z programów kontroli komfortu ENERGIZING. To element całościowej koncepcji mającej na celu zachowanie podróżujących w dobrej formie, nawet na dalekich trasach. Programy te pozwalają stworzyć we wnętrzu Klasy S odpowiednią atmosferę. Może być orzeźwiająca w przypadku pokonywania monotonnych odcinków, lub relaksująca, w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Wirtualny trener ENERGIZING COACH może nawet zasugerować odpowiedni program rewitalizacji lub odnowy biologicznej w oparciu o dane pojazdu oraz podróży. Jeśli kierowca nosi odpowiednie urządzenie ubieralne, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia też informacje o jakości snu i poziomie stresu.
W nowej „esce” Mercedes-Benz zasadniczo udoskonalił działanie kontroli komfortu ENERGIZING. Obejmuje ona m.in. innowacje takie jak masaż z wykorzystaniem wibrujących silników w fotelu czy transmisja rezonansu dzięki zastosowaniu wysokiej klasy nagłośnienia przestrzennego Burmester® 4D. Dzięki temu basy są jeszcze bardziej odczuwalne. Bezpośrednia reprodukcja rezonansu akustycznego w siedzeniach reprezentuje kolejny poziom „trójwymiarowości” nagłośnienia. To tzw. dźwięk 4D, inspirowany masażem akustycznym, regulowany osobno dla każdego miejsca w samochodzie. Aby uzyskać odpowiedni efekt, w każde oparcie wbudowano po dwa wzbudniki.
Zautomatyzowane systemy wspomagające jazdę: jeszcze większe wsparcie kierowcy
Domowe biuro już wkrótce będzie mobilne – w tym dla osób siedzących za kierownicą. Przynajmniej jeśli prowadzą one samochód spod znaku trójramiennej gwiazdy. Mercedes-Benz chce doprowadzić Klasę S do technicznej realizacji i bezpiecznej eksploatacji w trybie warunkowo zautomatyzowanym, przy spełnieniu rygorystycznych wymogów prawnych dla tzw. poziomu 3 jazdy autonomicznej. Przewiduje się, że od drugiej połowy 2021 r. nowy system DRIVE PILOT (z ang. Pilot jazdy) w sytuacjach dużego natężenia ruchu lub w korkach, na odpowiednich odcinkach autostrad w Niemczech, pozwoli Klasie S poruszać się w trybie warunkowo zautomatyzowanym. Odciąży w ten sposób kierowcę, który będzie mógł wykonywać w tym czasie dodatkowe czynności, takie jak przeglądanie internetu czy porządki w poczcie elektronicznej za pośrednictwem samochodowego biura – In-Car Office, i zyska dzięki temu dodatkowy czas.
Z nową Klasą S Mercedes-Benz jeszcze bardziej zbliża się do realizacji swojej wizji bezwypadkowej jazdy. Kierowcę wspomagają liczne nowe lub rozbudowane systemy wspomagające – zdejmując z niego obciążenie w codziennych sytuacjach, zwiększając wygodę i bezpieczeństwo. W razie zagrożenia kolizją systemy są w stanie zareagować zgodnie z wymogami sytuacji, chroniąc także innych uczestników ruchu.
Dzięki ulepszonym czujnikom otoczenia systemy parkowania zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie podczas manewrowania. Ich integracja z MBUX-em sprawia, że obsługa jest szybsza i bardziej intuicyjna. Korzystając z asystenta zdalnego parkowania, kierowca może zaparkować lub opuścić miejsce parkingowe za pomocą smartfona – także w tym przypadku obsługa interfejsu została znacznie uproszczona. W przypadku wstępnej instalacji INTELLIGENT PARK PILOT (z ang. inteligentny pilot parkowania) nowa Klasa S jest przygotowana do automatycznego parkowania (AVP – Automated Valet Parking, SAE poziom 4). W połączeniu z niezbędnym wyposażeniem opcjonalnym i odpowiednią usługą Connect (w zależności od kraju) samochód dysponuje techniką pozwalającą na wjazd i wyjazd z parkingów wielopoziomowych wyposażonych w infrastrukturę AVP w trybie wysoce zautomatyzowanym, bez udziału kierowcy – pod warunkiem, że krajowe ustawodawstwo zezwala na takie działanie.
Zawieszenie: zwrotniejsze i bardziej dynamiczne prowadzenie dzięki skrętnej tylnej osi
Innowacyjne układy podwozia nowej Klasy S zapewniają imponujące wrażenia z podróży. Skrętna tylna oś (opcja) z kątem skrętu kół do 10° sprawia, że limuzyna jest równie zwrotna, co samochód kompaktowy. Nawet w przypadku Klasy S z długim rozstawem osi i napędem na wszystkie koła średnica zawracania jest o 1,9 m mniejsza i wnosi poniżej 10,9 m.
Standardowe wyposażenie obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z płynną regulacją tłumienia ADS+. Opcjonalne, w pełni aktywne zawieszenie E-ACTIVE BODY CONTROL na bazie instalacji 48 V oferuje wyjątkową syntezę komfortu i zwinności. Dodatkową ochronę w przypadku zagrożenia uderzeniem w bok zapewnia funkcja PRE-SAFE® Impulse Side, która w ciągu kilku dziesiątych sekundy może podnieść nadwozie pojazdu nawet o 80 mm. Zmniejsza to obciążenie konstrukcji drzwi – dzięki swojemu wyższemu położeniu próg może pochłonąć bowiem więcej energii. Efekt: mniejsza deformacja kabiny pasażerskiej i ograniczenie obciążeń działających na podróżujących. Do rozpoznawania potencjalnej kolizji bocznej służą czujniki radarowe.
Design nadwozia: proporcje idealne dla klasycznej prezencji
Krótki przedni zwis, duży rozstaw osi i wyważony zwis tylny sprawiają, że Klasa S jawi się jako klasyczna limuzyna o doskonałych proporcjach. Szeroki rozstaw kół oraz zrównanie ich zewnętrznych płaszczyzn z nadkolami zapewniają muskularny wygląd. Znacznie zredukowano boczne przetłoczenia, a odpowiednio wyprofilowane płaszczyzny generują specjalne efekty świetlne. Z przodu w oczy rzuca się imponująca osłona chłodnicy oraz reflektory z typową dla Klasy S trzypunktową „sygnaturą” w postaci świateł do jazdy dziennej. Zupełnie nowym rozwiązaniem są zintegrowane z płaszczyzną drzwi klamki (opcja). Są elektrycznie wysuwane, gdy do samochodu zbliża się kierowca lub po dotknięciu powierzchni klamki. Dynamicznie stylizowany tył wyróżniają między innymi animowane funkcje świateł, dzięki którym nowa Klasa S wygląda niepowtarzalnie zarówno w dzień, jak i po zmroku.
Światła z innowacyjną techniką cyfrową
Nowa Klasa S to pierwszy seryjny Mercedes-Benz z opcjonalnymi reflektorami DIGITAL LIGHT. Mogą one rzucać na nawierzchnię drogi określone symbole (np. ostrzeżenie przed rozpoznanymi robotami drogowymi w postaci symbolu koparki). Ostrzegawczo kierują punktowe światło na pieszych wykrytych na poboczu drogi lub wspomagają poruszanie się wąskimi pasami w obszarach robót drogowych poprzez rzutowanie na nawierzchni odpowiednich krawędzi.
Każdy reflektor DIGITAL LIGHT dysponuje modułem świetlnym z trzema niezwykle mocnymi diodami LED. Są one załamywane i kierowane przez 1,3 mln mikroluster. Rozdzielczość oświetlenia wynosi zatem ponad 2,6 mln pikseli na jeden samochód, co pozwala na bardzo precyzyjną dystrybucję światła. W rezultacie asystent świateł drogowych przy „wycinaniu” nadjeżdżających pojazdów lub znaków drogowych z wiązki światła działa ponad 100 razy precyzyjniej niż w przypadku reflektorów 84-pikselowych.
Dzięki technice LED nowa Klasa S robi również krok naprzód w dziedzinie oświetlenia wnętrza. Mercedes-Benz po raz pierwszy wprowadza tu interaktywne oświetlenie kabiny. Aktywne oświetlenie nastrojowe (opcja) jest teraz zintegrowane z systemami wspomagającymi i może wizualnie wzmocnić emitowane ostrzeżenia, a także wysyłać informacje zwrotne od systemów komfortu.
Aerodynamika: szeroko zakrojone symulacje przepływu powietrza już we wczesnej fazie rozwoju
Z wartością współczynnika powierza Cd – od 0,22 – Klasa S jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów świata, zwłaszcza w segmencie luksusowych limuzyn. Chociaż powierzchnia czołowa (A) nowej generacji modelu nieznacznie wzrosła, do 2,5 m2, współczynnik oporu powietrza jest jeszcze mniejszy niż w poprzedniku. Iloczyn współczynnika Cd i powierzchni czołowej A wynosi 0,56 m2, jest zatem o 200 cm2 mniejszy niż w poprzedniku po ostatniej modernizacji. Zabiegi aerodynamiczne wpływające na nadwozie, podwozie i demontowalne elementy zapewniają dobre wyniki zarówno w tunelu aerodynamicznym, jak i podczas rzeczywistej eksploatacji. Rozległe symulacje przepływu powietrza przeprowadzono już we wczesnej fazie rozwoju, korzystając z wysokowydajnych klastrów komputerowych.
Klasa S reprezentuje również dalsze ulepszenia w zakresie aeroakustyki. Już poprzednia generacja wyróżniała się bardzo wysokim poziomem komfortu akustycznego w kabinie – a nowy model jest jeszcze cichszy. Podstawę niespotykanego komfortu w zakresie hałasu i wibracji stanowi wysoka sztywność nadwozia, jednak o ostatecznych wynikach decydują też detale. Na przykład otwory na przewody w ścianie grodziowej mają podwójne uszczelki. Aby „wypracować” odpowiednie brzmienie silnika we wnętrzu – wyrafinowane i dyskretne, izolacja ściany grodziowej obejmuje też boczne sekcje słupków A oraz podłogę samochodu. Ponadto, po raz pierwszy w niektórych częściach karoserii Mercedes-Benz zastosował piankę akustyczną.
Układ napędowy: postęp w elektryfikacji, większa efektywność
Pierwsze warianty silnikowe nowej Klasy S to 6-cylindrowe rzędowe silniki benzynowe i wysokoprężne o różnych mocach. Wkrótce dołączy do nich jednostka V8 ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) i 48-woltową instalacją elektryczną. W 2021 r. pojawi się hybryda plug-in o zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym około 100 kilometrów.
Gama nowej Klasy S w chwili premiery:
S 450 4MATIC | S 500 4MATIC | S 350 d | S 350 d 4MATIC | S 400 d 4MATIC | ||
Przekładnia | automatyczna | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC | 9G-TRONIC |
Silnik (seria, układ i liczba cyl.,) | M 256, R6 | M 256, R6 | OM 656, R6 | OM 656, R6 | OM 656, R6 | |
Pojemność skokowa | Ccm | 2999 | 2999 | 2925 | 2925 | 2925 |
Moc maks. | kW/KM | 270/367 | 320/435 | 210/286 | 210/286 | 243/330 |
przy | obr./min | 5500-6100 | 5900-6100 | 3400-4600 | 3400-4600 | 3600-4200 |
Dodatkowa moc z EQ Boost | kW/KM | 16/22 | 16/22 | – | – | – |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | 520 | 600 | 600 | 700 |
przy | obr./min | 1600-4500 | 1800-5.500 | 1200-3200 | 1200-3200 | 1200-3200 |
Dodatkowy moment obr. z EQ Boost | Nm | 250 | 250 | – | – | – |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 5,1 | 4,9 | 6,4 | 6,2 | 5,4 |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Wartości zużycia paliwa według cyklu WLTP
S 450 4MATIC | S 500 4MATIC | S 350 d | S 350 d 4MATIC | S 400 d 4MATIC | ||
Zużycie paliwa w cyklu łączonym WLTP | l/100 km | 7,8-9,5 | 8,0-9,5 | 6,4-7,7 | 6,5-8,0 | 6,7-8,0 |
Emisje CO2 w cyklu łączonym WLTP | g/km | 177-215 | 181-216 | 168-204 | 171-211 | 175-211 |
Nadwozie i ochrona w razie wypadku: nowe czołowe poduszki powietrzne dla pasażerów z tyłu
Inteligentna konstrukcja karoserii i innowacyjne rozwiązania potwierdzają wiodącą rolę Klasy S w zakresie bezpieczeństwa biernego. Nowa karoseria o hybrydowej konstrukcji, z ponad 50-procentowym udziałem aluminium, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa w przypadku zderzenia, a jednocześnie wyróżnia się niską masą i wysoką sztywnością.
Jedną z największych innowacji jest czołowa poduszka powietrzna dla pasażerów z tyłu (opcja), znana z pojazdu eksperymentalnego ESF 2019. Za sprawą rurowej struktury rozwija się ona szczególnie delikatnie. Podczas silnych zderzeń czołowych tylna poduszka powietrzna może znacznie zmniejszyć obciążenia działające na głowy i szyje podróżujących na zewnętrznych tylnych siedzeniach (przy zapiętych pasach bezpieczeństwa). Podczas silnego uderzenia w bok między przednimi fotelami rozkłada się natomiast nowa centralna poduszka powietrzna, zmniejszająca ryzyko zetknięcia się głowy kierowcy i pasażera. Jej uruchomienie zależy od kierunku i siły uderzenia oraz, oczywiście, zajętości przednich foteli. Poduszka jest wbudowana w oparcie fotela kierowcy od środkowej strony pojazdu.
Zrównoważony rozwój: samochód bardziej przyjazny dla środowiska
W Klasie S zastosowano ponad 98 kg komponentów wykonanych z materiałów oszczędzających zasoby naturalne. Liczba elementów zawierających recyklaty wynosi obecnie 120 – to ponad dwukrotnie więcej niż w poprzedniku. Kolejne 40 kg to komponenty wytwarzane z surowców odnawialnych. Kwestia ochrony środowiska była mocno zakotwiczona w całym procesie rozwoju nowej Klasy S, a jej aspekty uwzględniono już w fazie koncepcyjnej. Na przykład do produkcji wykładzin podłogowych używana jest teraz nić pochodząca z recyklingu (marki ECONYL®, wytwarzana z nylonu pochodzącego z odzysku, np. ze starych sieci rybnych i resztek tkanin). Proces recyklingu pozwala ograniczyć emisję CO2 przy produkcji nowej nici. Pozwala także na utrzymanie materiałów w obiegu.
Informacja prasowa
Z historią Mercedesów klasy S możecie zapoznać się tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.