MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Toyota GR Yaris już w Polsce

Najnowsza Toyota GR Yaris jest już dostępna w Polsce. Ten najszybszy i bezkompromisowy model Yarisa został w podstawowej wersji wyceniony na 143.900 zł. Dostępne są tylko cztery kolory nadwozia i dwa pakiety opcji: VIP i SPORT. Pierwszy to komfort i bezpieczeństwo. W tym drugim mamy przede wszystkim przekładnię z blokadą mechanizmu różnicowego torsen. Zatem chyba ta druga opcja wydaje się być jedynym rozsądnym wyborem do tego samochodu.

Rodem z WRC

Gdy w 2015 roku Toyota ogłosiła powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), częścią planu było stworzenie samochodu sportowego inspirowanego rajdami. W ramach tej wizji zaczerpnięto wiedzę techniczną i doświadczenia z WRC, a następnie zastosowano je w samochodzie drogowym, którym można startować w zawodach, a który jednocześnie jest przystępny dla klientów. Nowy GR Yaris został zbudowany od podstaw, a inspiracją dla niego stał się Yaris WRC, z którym Toyota zdobyła tytuł rajdowego mistrza świata w 2018 roku.

Od samego początku zespół projektowy ściśle współpracował z ekipą Tommi Mäkinen Racing. W efekcie powstał samochód stanowiący idealne połączenie sztywnej, lekkiej konstrukcji ze zwinnym, zapewniającym precyzyjne sterowanie podwoziem oraz mocnym, ale kompaktowym silnikiem z turbodoładowaniem.

Testy

Profesjonalni kierowcy rajdowi, w tym członkowie zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, sprawdzali prototypowe egzemplarze i przekazywali cenne opinie. Testy przeprowadził również sam Akio Toyoda jako Toyota Master Driver, występujący w charakterze kierowcy pod pseudonimem Morizo.

Platforma, na której zbudowany jest GR Yaris, to wyjątkowe połączenie nowej platformy GA-B, która zadebiutowała w Yarisie czwartej generacji, z tylną częścią zaadaptowaną z platformy GA-C, wykorzystywanej w Corolli i Toyocie C-HR.

Aerodynamika

Kolejnym unikalnym elementem jest samo nadwozie, które zaprojektowano tak, by zapewnić jak lepszą aerodynamikę. Samochód bazuje na hatchbacku Toyota Yaris nowej, 4. generacji, ale jest trzydrzwiowy i ze standardowego Yarisa zapożyczył jedynie kilka elementów nadwozia. Do tego ma niższą, zwężającą się linię dachu, która została zaprojektowana tak, by skierować przepływ powietrza na duży tylny spojler i wygenerować dodatkową siłę docisku. Podobnie jak w wyczynowym Yarisie WRC, ukształtowanie dolnej części nadwozia kieruje strumień powietrza po bokach pojazdu.

Silnik

Silnik jest również całkowicie nową konstrukcją. To trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Jest to najpotężniejszy trzycylindrowy silnik na świecie, a także najmniejsze i najlżejsze 1,6 turbo. Wytwarza 261 KM (192 kW) mocy przy 6500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 360 Nm w zakresie od 3000 do 4600 obr./min. Jest zgodny z przepisami technicznymi kategorii WRC2 i może rozpędzić GR Yarisa od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Konstrukcja jednostki napędowej korzysta z elementów wywodzących się bezpośrednio ze sportów motorowych, w tym z turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, zaworów wydechowych o dużej średnicy oraz natrysku oleju na denka tłoków w celu ich chłodzenia.

12-zaworowy silnik o pojemności 1618 cm3 spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.

Niska masa

GR Yaris jest lekki jak na hot-hatcha (masa własna 1280 kg), a jego moc to wartości zbliżone do mocnych aut z segmentu C. Samochód osiąga wyjątkowy stosunek masy do mocy wynoszący 4,9 kg na KM. Masa karoserii przed montażem innych elementów jest o 12% mniejsza niż w standardowym Yarisie czwartej generacji. Było to możliwe dzięki zastosowaniu lekkich materiałów w konstrukcji GR Yarisa, w tym aluminium na masce i w drzwiach oraz kompozytów z włóknem węglowym w dachu. W porównaniu ze standardowym Yarisem, silnik został cofnięty o 21 mm w kierunku wnętrza, co przyczynia się do lepszego rozkładu masy samochodu, wyważenia i nisko położonego środka ciężkości.

Niskiej masie własnej, zaledwie 1280 kg, GR Yaris zawdzięcza doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący 4,9 kg na 1 KM.

Napęd GR-FOUR

Moc silnika jest wykorzystywana przez nowy, sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR, opracowany przez Toyotę. Samochód oferuje trzy tryby jazdy – normalny, torowy i sportowy, które rozdzielają moc między przednią a tylną osią w zależności od warunków. To kolejny aspekt inspirowany wyścigami.

System stałego napędu na cztery koła jest prosty w konstrukcji i lekki – lżejszy niż alternatywne systemy z dołączanym napędem lub z centralnym mechanizmem różnicowym.

Dostępne są trzy tryby działania napędu GR-FOUR. Pierwszy z nich to tryb Track, który rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy w każdych warunkach. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył, a w trybie Normal – 60:40. Jest to tryb domyślny, odpowiedni do codziennej jazdy.

GR Yaris z pakietem Sport jest dodatkowo wyposażony w przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, który zapewnia lepsze właściwości jezdne na zakrętach i przyczepność oraz kontrolę rozdziału momentu napędowego obrotowego na przedniej i tylnej osi.

Zawieszenie

Zastosowanie z tyłu płyty podłogowej z platformy GA-C pozwoliło na zaprojektowanie specjalnego układu tylnego zawieszenia z uwzględnieniem napędu na wszystkie koła, które umożliwi osiągnięcie wysokiego poziomu zwinności i stabilności. W konstrukcji zastosowano podwójne wahacze poprzeczne wleczone, zamiast belki skrętnej występującej w standardowym Yarisie. Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, konstrukcja ma niewielką masę i wysoką sztywność oraz pozwala na wykorzystanie maksymalnej przyczepności opon.

Koła i opony

GR Yaris jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe o lekkiej, bardzo sztywnej konstrukcji wieloramiennej. Kształt szprych odzwierciedla linię tradycyjnego japońskiego miecza. Opony Dunlop SP Sport MAXX 050 są w rozmiarze 225/40 R18.

GR Yaris z pakietem Sport jest wyposażony w lżejsze, kute felgi BBS ze stopu metali lekkich o konstrukcji 10-ramiennej. Zastosowanie kutych felg pozwoliło skompensować wagę dodatkowych elementów pakietu – przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Torsen. W tej wersji zastosowano opony Michelin Pilot 4S, które zostały zaprojektowane z myślą o dodatkowej przyczepności, stabilności i kontroli przy szybkiej jeździe. Aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału opon, pakiet Sport zawiera specjalnie dostrojone zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami, zmodyfikowane amortyzatory, a także dostrojone adekwatnie, elektryczne wspomaganie kierownicy.

Hamulce

Z przodu zamontowano wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi, lekkimi zaciskami aluminiowymi. Średnica tarcz jest większa niż w GR Suprze. Tylne hamulce to wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami. W modelu GR Yaris z pakietem Sport przednie zaciski są pomalowane na czerwono i ozdobione logiem GR.

Zaangażowanie kierowców TOYOTA GAZOO Racing

Jari Matti Latvala i Kris Meeke wnieśli do projektu GR Yarisa swoje wieloletnie doświadczenie w rywalizacji w rajdach na najwyższym poziomie. Przekazywali niezwykle cenne informacje podczas testowania prototypów w okresie prac rozwojowych nad samochodem. To doskonały przykład tego, jak TOYOTA GAZOO Racing wykorzystuje wiedzę techniczną oraz doświadczenie zdobyte w motorsporcie do tworzenia coraz lepszych samochodów marki Toyota.

„GR Yaris to cywilny samochód, który jest najbardziej zbliżony do tego, co oferują rajdówki WRC dzięki swojej reakcji na gaz i jakości prowadzenia” – powiedział Jari Matti Latvala, kierowca Toyoty w sezonach 2017-2019 WRC, zwycięzca rajdu Szwecji 2017 i Rajdu Australii 2018.

Dane techniczne:
SILNIK1.6 Turbo
Oznaczenie silnikaG16E-GTS
TypTrzy cylindry w układzie rzędowym
Umiejscowienie wałka rozrząduDOHC 12-V z Dual VVT-i
Typ wtryskuBezpośredni i pośredni wtrysk,
D-4ST
DoładowaniePojedyncza turbosprężarka z łożyskami kulkowymi
Pojemność (cm3)1 618
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)87.5 x 89.7
Stopień sprężenia10.5 : 1
Moc maksymalna KM (kW) przy obr./min.)261 (192) przy 6 500
Maks. moment obrotowy  (Nm przy obr./min.)360 przy 3 000 do 4 600
Norma emisji spalinEuro 6AP
PRZENIESIENIE NAPĘDU 
Typ napędu 4WDGR-FOUR sterowany elektronicznie ze sprzęgłem wielopłytkowym
– Rozdział momentu napędowego przód/tyłzmienny, 3 ustawienia od 60/40 do 30/70
– Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizguw opcji Torsen z przodu i tyłu
TypSkrzynia biegów manualna
Zestopniowanie przełożeń (:1) 
– 1.3,538
– 2.2,238
– 3.1,535
– 4.1,162
– 5.1,081
– 6.0,902
– Wsteczny3,831
Zestopniowanie przełożeń dyferencjału (:1)3.941 (od 1. do 4.) – 3.350 (5., 6. i wsteczny)
OSIĄGI 
Stosunek masa/moc (kg/KM)4,9
Prędkość maksymalna (km/h)230 (ograniczona elektronicznie)
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (w sekundach)5,5
ZUŻYCIE PALIWA 
WLTP cykl mieszany (l/100)8,2
Pojemność zbiornika paliwa (l)50
EMISJE CO2 (g/km) 
WLTP w cyklu mieszanym186
NEDC w cyklu mieszanym205
PODWOZIE 
Przednie zawieszenieKolumna MacPhersona ze wzmocnionym wahaczem
– średnica stabilizatora (mm)Dynamic: 23,2 Pakiet Sport: 24,2
Tylne zawieszeniePodwójne wahacze wleczone
– średnica stabilizatora (mm)21
Układ kierowniczyRack & Pinion, wspomaganie elektryczne
Ogólne przełożenie (:1)13,6
Liczba obrotów od oporu do oporu2,36
Min. średnica zawracania opon/karoserii (m)10,6/11,2
Hamulce 
Przednie (średnica x grubość mm)Dwuczęściowe, nacinane tarcze wentylowane (356 x 28)
Czterotłoczkowe zaciski aluminiowe
Tylne (średnica x grubość mm)Nacinane tarcze wentylowane (297 x 18)
Dwutłoczkowe zaciski aluminiowe
Opony225/40 ZR18 92Y
– DynamicDunlop SP Sport MAXX050
– Pakiet SportMichelin Pilot Sport 4S
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) 
Długość całkowita3 995
Szerokość całkowita1 805
Wysokość całkowita1 455
Rozstaw osi2 560
Rozstaw kół przednich1 536
Rozstaw kół tylnych1 572
Prześwit124
Cx (Współczynnik oporu powietrza)0,352
BAGAŻNIK (dm3) 
Pojemność z rozłożonymi fotelami tylnymi  (VDA)174
WYMIARY WNĘTRZA  (mm) 
Długość1 880
Szerokość1 430
Wysokość1 175
MASA (kg) 
Masa własna min/max1,280/1,310
Dopuszczalna masa całkowita1 645

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *