Toyota GR Yaris już w Polsce
Najnowsza Toyota GR Yaris jest już dostępna w Polsce. Ten najszybszy i bezkompromisowy model Yarisa został w podstawowej wersji wyceniony na 143.900 zł. Dostępne są tylko cztery kolory nadwozia i dwa pakiety opcji: VIP i SPORT. Pierwszy to komfort i bezpieczeństwo. W tym drugim mamy przede wszystkim przekładnię z blokadą mechanizmu różnicowego torsen. Zatem chyba ta druga opcja wydaje się być jedynym rozsądnym wyborem do tego samochodu.
Rodem z WRC
Gdy w 2015 roku Toyota ogłosiła powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), częścią planu było stworzenie samochodu sportowego inspirowanego rajdami. W ramach tej wizji zaczerpnięto wiedzę techniczną i doświadczenia z WRC, a następnie zastosowano je w samochodzie drogowym, którym można startować w zawodach, a który jednocześnie jest przystępny dla klientów. Nowy GR Yaris został zbudowany od podstaw, a inspiracją dla niego stał się Yaris WRC, z którym Toyota zdobyła tytuł rajdowego mistrza świata w 2018 roku.
Od samego początku zespół projektowy ściśle współpracował z ekipą Tommi Mäkinen Racing. W efekcie powstał samochód stanowiący idealne połączenie sztywnej, lekkiej konstrukcji ze zwinnym, zapewniającym precyzyjne sterowanie podwoziem oraz mocnym, ale kompaktowym silnikiem z turbodoładowaniem.
Testy
Profesjonalni kierowcy rajdowi, w tym członkowie zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, sprawdzali prototypowe egzemplarze i przekazywali cenne opinie. Testy przeprowadził również sam Akio Toyoda jako Toyota Master Driver, występujący w charakterze kierowcy pod pseudonimem Morizo.
Platforma, na której zbudowany jest GR Yaris, to wyjątkowe połączenie nowej platformy GA-B, która zadebiutowała w Yarisie czwartej generacji, z tylną częścią zaadaptowaną z platformy GA-C, wykorzystywanej w Corolli i Toyocie C-HR.
Aerodynamika
Kolejnym unikalnym elementem jest samo nadwozie, które zaprojektowano tak, by zapewnić jak lepszą aerodynamikę. Samochód bazuje na hatchbacku Toyota Yaris nowej, 4. generacji, ale jest trzydrzwiowy i ze standardowego Yarisa zapożyczył jedynie kilka elementów nadwozia. Do tego ma niższą, zwężającą się linię dachu, która została zaprojektowana tak, by skierować przepływ powietrza na duży tylny spojler i wygenerować dodatkową siłę docisku. Podobnie jak w wyczynowym Yarisie WRC, ukształtowanie dolnej części nadwozia kieruje strumień powietrza po bokach pojazdu.
Silnik
Silnik jest również całkowicie nową konstrukcją. To trzycylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Jest to najpotężniejszy trzycylindrowy silnik na świecie, a także najmniejsze i najlżejsze 1,6 turbo. Wytwarza 261 KM (192 kW) mocy przy 6500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 360 Nm w zakresie od 3000 do 4600 obr./min. Jest zgodny z przepisami technicznymi kategorii WRC2 i może rozpędzić GR Yarisa od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h i jest ograniczona elektronicznie. Konstrukcja jednostki napędowej korzysta z elementów wywodzących się bezpośrednio ze sportów motorowych, w tym z turbosprężarki z łożyskami kulkowymi, zaworów wydechowych o dużej średnicy oraz natrysku oleju na denka tłoków w celu ich chłodzenia.
12-zaworowy silnik o pojemności 1618 cm3 spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.
Niska masa
GR Yaris jest lekki jak na hot-hatcha (masa własna 1280 kg), a jego moc to wartości zbliżone do mocnych aut z segmentu C. Samochód osiąga wyjątkowy stosunek masy do mocy wynoszący 4,9 kg na KM. Masa karoserii przed montażem innych elementów jest o 12% mniejsza niż w standardowym Yarisie czwartej generacji. Było to możliwe dzięki zastosowaniu lekkich materiałów w konstrukcji GR Yarisa, w tym aluminium na masce i w drzwiach oraz kompozytów z włóknem węglowym w dachu. W porównaniu ze standardowym Yarisem, silnik został cofnięty o 21 mm w kierunku wnętrza, co przyczynia się do lepszego rozkładu masy samochodu, wyważenia i nisko położonego środka ciężkości.
Niskiej masie własnej, zaledwie 1280 kg, GR Yaris zawdzięcza doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący 4,9 kg na 1 KM.
Napęd GR-FOUR
Moc silnika jest wykorzystywana przez nowy, sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR, opracowany przez Toyotę. Samochód oferuje trzy tryby jazdy – normalny, torowy i sportowy, które rozdzielają moc między przednią a tylną osią w zależności od warunków. To kolejny aspekt inspirowany wyścigami.
System stałego napędu na cztery koła jest prosty w konstrukcji i lekki – lżejszy niż alternatywne systemy z dołączanym napędem lub z centralnym mechanizmem różnicowym.
Dostępne są trzy tryby działania napędu GR-FOUR. Pierwszy z nich to tryb Track, który rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy w każdych warunkach. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył, a w trybie Normal – 60:40. Jest to tryb domyślny, odpowiedni do codziennej jazdy.
GR Yaris z pakietem Sport jest dodatkowo wyposażony w przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, który zapewnia lepsze właściwości jezdne na zakrętach i przyczepność oraz kontrolę rozdziału momentu napędowego obrotowego na przedniej i tylnej osi.
Zawieszenie
Zastosowanie z tyłu płyty podłogowej z platformy GA-C pozwoliło na zaprojektowanie specjalnego układu tylnego zawieszenia z uwzględnieniem napędu na wszystkie koła, które umożliwi osiągnięcie wysokiego poziomu zwinności i stabilności. W konstrukcji zastosowano podwójne wahacze poprzeczne wleczone, zamiast belki skrętnej występującej w standardowym Yarisie. Podobnie jak w przypadku przedniego zawieszenia, konstrukcja ma niewielką masę i wysoką sztywność oraz pozwala na wykorzystanie maksymalnej przyczepności opon.
Koła i opony
GR Yaris jest standardowo wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe o lekkiej, bardzo sztywnej konstrukcji wieloramiennej. Kształt szprych odzwierciedla linię tradycyjnego japońskiego miecza. Opony Dunlop SP Sport MAXX 050 są w rozmiarze 225/40 R18.
GR Yaris z pakietem Sport jest wyposażony w lżejsze, kute felgi BBS ze stopu metali lekkich o konstrukcji 10-ramiennej. Zastosowanie kutych felg pozwoliło skompensować wagę dodatkowych elementów pakietu – przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego Torsen. W tej wersji zastosowano opony Michelin Pilot 4S, które zostały zaprojektowane z myślą o dodatkowej przyczepności, stabilności i kontroli przy szybkiej jeździe. Aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału opon, pakiet Sport zawiera specjalnie dostrojone zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami, zmodyfikowane amortyzatory, a także dostrojone adekwatnie, elektryczne wspomaganie kierownicy.
Hamulce
Z przodu zamontowano wentylowane tarcze o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi, lekkimi zaciskami aluminiowymi. Średnica tarcz jest większa niż w GR Suprze. Tylne hamulce to wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami. W modelu GR Yaris z pakietem Sport przednie zaciski są pomalowane na czerwono i ozdobione logiem GR.
Zaangażowanie kierowców TOYOTA GAZOO Racing
Jari Matti Latvala i Kris Meeke wnieśli do projektu GR Yarisa swoje wieloletnie doświadczenie w rywalizacji w rajdach na najwyższym poziomie. Przekazywali niezwykle cenne informacje podczas testowania prototypów w okresie prac rozwojowych nad samochodem. To doskonały przykład tego, jak TOYOTA GAZOO Racing wykorzystuje wiedzę techniczną oraz doświadczenie zdobyte w motorsporcie do tworzenia coraz lepszych samochodów marki Toyota.
„GR Yaris to cywilny samochód, który jest najbardziej zbliżony do tego, co oferują rajdówki WRC dzięki swojej reakcji na gaz i jakości prowadzenia” – powiedział Jari Matti Latvala, kierowca Toyoty w sezonach 2017-2019 WRC, zwycięzca rajdu Szwecji 2017 i Rajdu Australii 2018.
Dane techniczne:
SILNIK | 1.6 Turbo |
Oznaczenie silnika | G16E-GTS |
Typ | Trzy cylindry w układzie rzędowym |
Umiejscowienie wałka rozrządu | DOHC 12-V z Dual VVT-i |
Typ wtrysku | Bezpośredni i pośredni wtrysk, D-4ST |
Doładowanie | Pojedyncza turbosprężarka z łożyskami kulkowymi |
Pojemność (cm3) | 1 618 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87.5 x 89.7 |
Stopień sprężenia | 10.5 : 1 |
Moc maksymalna KM (kW) przy obr./min.) | 261 (192) przy 6 500 |
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) | 360 przy 3 000 do 4 600 |
Norma emisji spalin | Euro 6AP |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Typ napędu 4WD | GR-FOUR sterowany elektronicznie ze sprzęgłem wielopłytkowym |
– Rozdział momentu napędowego przód/tył | zmienny, 3 ustawienia od 60/40 do 30/70 |
– Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu | w opcji Torsen z przodu i tyłu |
Typ | Skrzynia biegów manualna |
Zestopniowanie przełożeń (:1) | |
– 1. | 3,538 |
– 2. | 2,238 |
– 3. | 1,535 |
– 4. | 1,162 |
– 5. | 1,081 |
– 6. | 0,902 |
– Wsteczny | 3,831 |
Zestopniowanie przełożeń dyferencjału (:1) | 3.941 (od 1. do 4.) – 3.350 (5., 6. i wsteczny) |
OSIĄGI | |
Stosunek masa/moc (kg/KM) | 4,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 (ograniczona elektronicznie) |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (w sekundach) | 5,5 |
ZUŻYCIE PALIWA | |
WLTP cykl mieszany (l/100) | 8,2 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 |
EMISJE CO2 (g/km) | |
WLTP w cyklu mieszanym | 186 |
NEDC w cyklu mieszanym | 205 |
PODWOZIE | |
Przednie zawieszenie | Kolumna MacPhersona ze wzmocnionym wahaczem |
– średnica stabilizatora (mm) | Dynamic: 23,2 Pakiet Sport: 24,2 |
Tylne zawieszenie | Podwójne wahacze wleczone |
– średnica stabilizatora (mm) | 21 |
Układ kierowniczy | Rack & Pinion, wspomaganie elektryczne |
Ogólne przełożenie (:1) | 13,6 |
Liczba obrotów od oporu do oporu | 2,36 |
Min. średnica zawracania opon/karoserii (m) | 10,6/11,2 |
Hamulce | |
Przednie (średnica x grubość mm) | Dwuczęściowe, nacinane tarcze wentylowane (356 x 28) Czterotłoczkowe zaciski aluminiowe |
Tylne (średnica x grubość mm) | Nacinane tarcze wentylowane (297 x 18) Dwutłoczkowe zaciski aluminiowe |
Opony | 225/40 ZR18 92Y |
– Dynamic | Dunlop SP Sport MAXX050 |
– Pakiet Sport | Michelin Pilot Sport 4S |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) | |
Długość całkowita | 3 995 |
Szerokość całkowita | 1 805 |
Wysokość całkowita | 1 455 |
Rozstaw osi | 2 560 |
Rozstaw kół przednich | 1 536 |
Rozstaw kół tylnych | 1 572 |
Prześwit | 124 |
Cx (Współczynnik oporu powietrza) | 0,352 |
BAGAŻNIK (dm3) | |
Pojemność z rozłożonymi fotelami tylnymi (VDA) | 174 |
WYMIARY WNĘTRZA (mm) | |
Długość | 1 880 |
Szerokość | 1 430 |
Wysokość | 1 175 |
MASA (kg) | |
Masa własna min/max | 1,280/1,310 |
Dopuszczalna masa całkowita | 1 645 |
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.