MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowy Volkswagen Multivan

Bardzo niewiele współczesnych pojazdów cieszy się statusem samochodu kultowego. Jednym z nich jest wielozadaniowy MPV: Volkswagen Multivan. Marka Volkswagen Samochody Dostawcze pokazała właśnie nową generację tego bestsellera zbudowanego według całkowicie nowej koncepcji.

Nowy Volkswagen Multivan po raz pierwszy osadzony jest na modułowej płycie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie (Modular Transverse Matrix — MQB). To olbrzymi skok tego modelu w przód w kategoriach technicznych. Gama dostępnych układów napędowych zawiera nowy element: hybrydę typu plug-in. Dzięki temu, Nowy VW Multivan może również czasowo funkcjonować jako pojazd o zerowej emisji. Nowe, innowacyjne systemy wspomagania, obsługi i infotainmentu pojawiają się w tej linii modelowej po raz pierwszy. Maksymalny postęp dokonał się również w dziedzinie bezpieczeństwa zderzeniowego.

Nowy Volkswagen Multivan

Wyjątkowe DNA stylistyki tego samochodu zostało udoskonalone w drodze ewolucji. Żaden inny pojazd wielozadaniowy nie był produkowany przez ponad 70 lat i szlifowany z generacji na generację. Dlatego nowy Multivan jest natychmiast rozpoznawalny jako następca legendarnego T1.

Światową premierą kolejnej generacji legendarnego Multivana, Volkswagen Samochody Dostawcze zwiastuje wejście w nową erę. Ta dekada będzie charakteryzowała się elektryfikacją układów napędowych i wprowadzeniem jazdy automatycznej. Na tym tle asortyment Bulli poszerza się i w przyszłości zostanie podzielony na trzy piony. Na linie modeli Multivan, Transporter 6.1 oraz różne wersje ID.BUZZ, które zostaną wprowadzone w 2022 r. Każdy z tych pionów ma fundamentalne znaczenie dla marki. T6.1 w wersjach Transporter i Caravelle pozostanie specjalistą do użytku komercyjnego, a model California — ikonicznym kamperem. Dwa w pełni elektryczne modele: lifestylowy ID.BUZZ MPV i dostosowany do jazdy w środowisku miejskim ID.BUZZ Cargo, podbiją nowe segmenty rynku w przyszłości. Nowy Volkswagen Multivan, którego premierę świętujemy, to pojazd wszechstronny. W wersji Multivan eHybrid z napędem hybrydowym plug in staje się również pojazdem z zerową emisją. Jednocześnie jego imponujący zasięg sprawia, że jest doskonałym pojazdem wielozadaniowym odpowiednim na dalekie podróże.

Nowy Volkswagen Multivan

Przedział bagażowy o pojemności do 4053 litrów pozwala radzić sobie z przewożeniem ładunków, czy sprzętu sportowego – no może poza szybowcami czy jachtami. Ale nic straconego: je również można nowym Multivanem zabrać ze sobą, dzięki możliwości holowania ładunku o masie do 2000 kg. Multivan nowej generacji pojawi się na rynku w drugiej połowie tego roku.

Pojazd wielu zastosowań — jeden samochód, niezliczone możliwości

Dzięki temu nawet 7-miejscowemu pojazdowi, dostępnemu w wersjach Multivan, Life i Style, Volkswagen Samochody Dostawcze przenosi wyjątkowy, motoryzacyjny styl życia do scyfryzowanej i skomunikowanej teraźniejszości oraz do przyszłości. Równolegle z modelem podstawowym, Volkswagen Samochody Dostawcze będzie również oferować Nowego Multivana w wersji przedłużonej, ze znacznie zwiększoną przestrzenią ładunkową. Ponadto przewiduje się, że dzięki elastycznemu w aranżacji, wysokiej jakości wnętrzu przypominającemu pomieszczenie wypoczynkowe, Nowy Multivan zwiększy swój udział w rynku jako biznesowy MPV i ekskluzywny mikrobus.

Nowy Volkswagen Multivan
Zerowa emisja na drodze — pierwszy Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in

Jednym z najważniejszych stałych parametrów specyfikacji konstrukcyjnej Nowego Multivana, było wyposażenie go w napęd hybrydowy typu plug-in. Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in otrzymał w nazwie przyrostek eHybrid. Systemowa moc wyjściowa silnika elektrycznego i silnika benzynowego z turbosprężarką (TSI) to 160 kW / 218 KM.

Dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13 kWh, Nowy Volkswagen Multivan eHybrid najczęściej pokonuje dzienne dystanse korzystając wyłącznie z energii elektrycznej. Badanie przeprowadzone przed niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej pokazuje, że 95% wszystkich codziennych przejazdów samochodowych w Niemczech odbywa się na dystansach krótszych niż 50 km. Hybrydowy układ napędowy plug-in został pomyślany w taki sposób, że Nowy Volkswagen Multivan eHybrid uruchamia się domyślnie w trybie zasilania wyłącznie energią elektryczną. Dzięki temu zwłaszcza krótkie trasy pokonuje nie generując emisji dwutlenku węgla. Dopiero przy prędkości ponad 130 km/h włącza się silnik benzynowy TSI.

Nowy Volkswagen Multivan
Trzy czterocylindrowe silniki — 2 benzynowe i jeden wysokoprężny, wszystkie turbodoładowane

Równolegle z hybrydowym układem napędowym typu plug-in, napędzany na przednie koła Volkswagen Multivan będzie dostępny z dwoma czterocylindrowymi turbodoładowanymi silnikami o mocy 100 kW / 136 KM i 150 kW / 204 KM. W przyszłym roku dostępny będzie czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o mocy wyjściowej 110 kW/150 KM.

Automatyczna skrzynia biegów DSG — standardowe wyposażenie nowego Multivana

Wszystkie wersje układów napędowych są standardowo zestawiane z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów DSG. 6-biegowa skrzynia biegów DSG modelu eHybrid (DQ400E), to skrzynia opracowana specjalnie z myślą o układzie hybrydowym plug-in. Wraz z silnikiem elektrycznym stanowią jeden moduł. Skrzynia biegów stosowana z silnikami TSI, a później z silnikiem TDI, to skrzynia siedmiobiegowa. W Nowym Multivanie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, wybór biegu odbywa się elektronicznie, w bardzo prosty sposób. Wszystko dzieje się za pomocą niewielkiego przycisku selektora DSG umieszczonego na desce rozdzielczej.

Nowy Volkswagen Multivan
Jazda półautomatyczna — pierwszy Multivan z asystentem jazdy IQ.DRIVE Travel Assist

W Nowym Multivanie znacząco zwiększyła się liczba systemów wsparcia kierowcy. W zależności od specyfikacji, może ona obejmować ponad 20 układów. Zawsze montowane funkcje standardowe to: Car2X (lokalny system ostrzegania), system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania City Emergency Braking, wspomaganie wymijania z nowym asystentem skrętu, dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, system ostrzegający przed zjechaniem z pasa Lane Assist oraz tempomat. Do innowacyjnych, nowych systemów należy IQ.DRIVE Travel Assist, który ułatwia półautomatyczną jazdę w zakresie od 0 do 210 km/h. IQ.DRIVE Travel Assist łączy w sobie nowy predyktywny tempomat adaptacyjny ACC (kontrola wzdłużna) i asystenta toru jazdy Lane Assist (kontrola boczna). Razem tworzą nowy układ, który znacznie zwiększa łatwość prowadzenia i bezpieczeństwo w drodze.

Imponujące wymiary — zwiększony rozstaw osi, szerokość i długość

W proporcjach Nowego Multivana widoczne są zmiany. W porównaniu do poprzedniego modelu, wersja podstawowa jest teraz dłuższa i szersza. Jednocześnie Volkswagen Samochody Dostawcze nieco zmniejszył wysokość pojazdu, zapewniając praktycznie identyczną lub — z nowym panoramicznym szklanym dachem — nawet większą wysokość kabiny. Dokładne wymiary Nowego Multivana to: szerokość 1941 mm nie wliczając składanych bocznych lusterek (opcjonalnie elektrycznych) (+37 mm w porównaniu z Multivanem 6.1), długość 4973 mm (+69 mm) i wysokość nawet 1903 mm (-47 mm). Rozstaw osi wynosi 3124 mm (+124 mm). Multivan dostępny jest również w wersji przedłużonej. Przy identycznym rozstawie osi, od zderzaka do zderzaka ma 5173 mm. Jest zatem o 131 mm bardziej kompaktowy niż poprzedni model.

Nowe funkcje: automatyczne otwieranie i interaktywne światła

Po raz pierwszy w tym modelu jest teraz opcjonalnie dostępne otwieranie elektrycznej klapy tylnej gestem (funkcja Easy open & close) — prostym ruchem stopy. Tak samo działa nowa funkcja otwierania drzwi przesuwnych, otwieranych i zamykanych elektrycznie (standard w wersji Style). W przypadku wersji Multivan i Life — standardowo wyposażanych w dwoje ręcznie otwieranych drzwi przesuwnych (w wersji Life z wspomaganiem zamykania drzwi przesuwnych i klapy tylnej) — ta funkcja dostępna jest opcjonalnie. Elektrycznie uruchamiane drzwi przesuwne można również otworzyć od zewnątrz ruchem stopy (funkcja Easy open). Od wewnątrz, tak samo jak za pomocą odpowiednich przełączników na klamce, można je również otworzyć i zamknąć korzystając z przycisków umieszczonych na desce rozdzielczej.

Kolejna nowa funkcja Nowego Multivana to interaktywne reflektory diodowe Matrix IQ.LIGHT, które również można zamówić opcjonalnie, jako alternatywę dla standardowych reflektorów diodowych. Funkcje reflektorów diodowych Matrix IQ.LIGHT obejmują dynamiczną regulację świateł drogowych Dynamic Light Assist (stale włączone światła drogowe nieoślepiające kierowców w pojazdach nadjeżdżających z naprzeciwka) i dynamiczne doświetlanie zakrętów (precyzyjne oświetlenie łuku zakrętu). Z reflektorami diodowymi Matrix IQ.LIGHT łączy się inna nowa funkcja: pozioma listwa LED umieszczona w kratce chłodnicy, będąca elementem świateł do jazdy w dzień. Znajdziemy ją w wersji wyposażenia Style. Wszystkie wersje nowego Multivana są również standardowo wyposażone w diodowe światła tylne.

Wnętrze Multivana — bardziej niż kiedykolwiek cyfrowe i oferujące różne możliwości aranżacji

Pierwsza generacja Multivana miała wpływ na koncepcję wnętrz jego następców. To samo dotyczy również nowego Multivana. Silnik T3 znajdował się z tyłu, a nie z przodu jak w modelu T4 i późniejszych. W rezultacie, zwis przedni w T3 był bardzo krótki. Dlatego też kierowca T3 siedzi tuż nad przednią osią . W wyniku zmiany miejsca montażu silnika z tyłu na przód w T4, a potem, dla bezpieczeństwa, w modelach każdej kolejnej generacji, część przednia nieco się wydłużyła. Jednocześnie fotel kierowcy został przesunięty do tyłu. Jednak zachowane zostało odczucie kierowcy typowe dla Multivana. Wysoko i, jak się wydaje, mocno do przodu, a tym samym bezpieczniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Podobnie jak w przypadku wyglądu zewnętrznego, zupełnie od nowa zaaranżowano wnętrze. Dotyczy to także deski rozdzielczej — krajobrazu ergonomicznie przemyślanych i połączonych ze sobą wyświetlaczy. Wyposażenie standardowe deski rozdzielczej stanowi kokpit cyfrowy Digital Cockpit 10’’ i system infotainmentu Ready 2 Discover. Stale obecne na pokładzie Nowego Multivana są usługi online We Connect oraz We Connect Plus. Ta druga dostępna jest na czas określony, który można za opłatą wydłużyć.

Większość elementów sterowania zaprojektowano jako cyfrowe pola dotykowe i przyciski. Istotnym aspektem jest tutaj fakt, że Volkswagen, w celu dalszego udoskonalania codziennej użyteczności swych pojazdów, wprowadza w nich technologie cyfrowe. Jednym z przykładów takiej użyteczności na co dzień, jest odstęp między fotelami w przodzie, umożliwiający przejście na tył pojazdu. Multivan nigdy nie będzie miał konwencjonalnej konsoli środkowej. Ponieważ gdyby ją tam umieścić, praktyczna, ważna i charakterystyczna dla Bulli metoda przechodzenia do tyłu pojazdu nie byłaby możliwa. To właśnie z tego powodu również w nowym Multivanie nie ma konsoli centralnej.

Zamiast tego pojazd po raz pierwszy wyposażono w cyfrowy, oszczędzający miejsce system zmiany biegów połączony z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią DSG. Hamulec postojowy również jest elektryczny. Te dwa rozwiązania sprawiają, że teraz między fotelem kierowcy i pasażera jest jeszcze więcej przestrzeni umożliwiającej przejście do tyłu pojazdu.

Nowy system prowadnic — lekkie fotele tylne i wielofunkcyjny stolik

Miejsca do przechowywania różnych rzeczy w konsoli środkowej są praktyczne, a nigdy wcześniej w Multivanie ich w tym miejscu nie było. Stolik w tylnej części kabiny, oferowany dotąd w Multivanach wszystkich generacji, jest równie praktycznym rozwiązaniem. A ponieważ tak jest, Volkswagen Samochody Dostawcze po prostu na nowo wymyślił oba te elementy i połączył je w jeden. W ten sposób powstał wielofunkcyjny, przesuwany stolik osadzony w układzie prowadnic foteli. Dzięki innowacyjnemu systemowi blokowania, ten wielofunkcyjny element można wykorzystywać jako konsolę środkową między fotelami kierowcy i pasażera lub jako składany stolik wyposażony w uchwyty na napoje i schowki do przechowywania w drugim lub trzecim rzędzie foteli.

Volkswagen Multivan charakteryzuje zdolność mistrzowskiego wykorzystania przestrzeni. W Nowym Multivanie ta przestrzeń może być wykorzystana lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. I dzieje się tak z wielu powodów: po pierwsze, w tylnej części kabiny będą teraz montowane tylko pojedyncze fotele — zniknęła z trzeciego rzędu zajmująca całą szerokość pojazdu kanapa. Po drugie, nowe pojedyncze fotele w drugim i w trzecim rzędzie z praktycznymi, rozkładanymi stolikami, są nawet o 25% lżejsze. W zależności od specyfikacji i położenia w przedziale pasażerskim, ważą od 23 do 29 kg. Dzięki temu, i dzięki ich osadzeniu w zupełnie nowym systemie prowadnic, jeszcze łatwiejsze jest teraz ich wyjęcie, ponowne wstawienie, i elastyczna aranżacja wnętrza.

Ponieważ trzyosobowa kanapa w trzecim rzędzie ustąpiła miejsca pojedynczym fotelom, po raz pierwszy fotele po jednej stronie pojazdu można wyjąć. Można na przykład zrobić miejsce na przewiezienie rowerów. Można samodzielnie zdecydować, w jaki sposób zaaranżowanych zostanie wszystkich pięć foteli w tylnej części kabiny. Oferowanie odpowiedniego rozwiązania dla każdego zadania związanego z transportem — to najważniejsze zadanie Multivana. Ponieważ prowadnice foteli są wyposażone w przyłącze elektryczne, opcjonalnie, w zewnętrznych siedzeniach tylnych zamontować można ogrzewanie. Dzięki przyłączom realizowana jest też istotna funkcja rozpoznawania zajętości miejsc. Pokazuje ona kierowcy, czy wszystkie osoby siedzące z tyłu zapięły pasy bezpieczeństwa. Odpowiedni sygnał system przekazuje bezprzewodowo.

Ogromna przestrzeń ładunkowa — od 469 do 4053 litrów

Załadowany po dach za trzecim rzędem siedzeń Multivan w wersji bazowej, może zabrać 469 litrów bagażu. Po załadowaniu aż do miejsca za drugim rzędem siedzeń, pojemność bagażowa wzrasta do 1844 litrów. A 1850 litrów wynosi ona w wersji z panoramicznym szklanym dachem. Jeżeli wykorzysta się całą przestrzeń ładunkową, aż do pierwszego rzędu foteli, pojemność bagażowa wzrośnie do 3672 litrów. Pojemności bagażowe dłuższej wersji pojazdu wynoszą odpowiednio 763, 2171 i 4005 litrów (4053 litrów w wersji z panoramicznym szklanym dachem).

Zalany światłem — pierwszy Multivan z panoramicznym szklanym dachem

Opcjonalnie, w nowym Multivanie zamówić można dwuczęściowy, panoramiczny szklany dach, umożliwiający w nocy obserwację gwiazd czy świateł wielkich miast. Z kolei w dzień, słońce zalewa wnętrze światłem. Powłoka LowE (o niskiej emisyjności/odbijająca światło) na laminowanym bezpiecznym szkle obniża promieniowanie termiczne o 44 procent.

W przedniej części przezroczysty obszar dachu ma szerokość 913 mm i długość 403 mm. Nad drugim rzędem siedzeń ma od 900 do 910 mm szerokości i aż 1284 mm długości. Multivan z panoramicznym szklanym dachem osiąga maksymalną wysokość kabiny, która jest nawet większa niż w poprzednich modelach. Funkcja oświetlenia konturowego ambiente – dostępna opcjonalnie i w zależności od wersji modelowej – zapewnia specjalną atmosferę we wnętrzu pojazdu.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *