MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Mercedes-Benz z pierwszą na świecie homologacją systemu jazdy zautomatyzowanej

Mercedes-Benz jest pierwszą firmą motoryzacyjną na świecie, która spełnia surowe wymogi prawne normy UN-R157 dla systemu jazdy zautomatyzowanej na poziomie 3. Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) przyznał homologację w tym zakresie na podstawie przepisów homologacji technicznej UN-R157, torując w ten sposób drogę do zaoferowania takiego systemu na arenie międzynarodowej – o ile zezwala na to lokalne ustawodawstwo. Pionierską rolę odegrał tu rynek niemiecki, który w 2017 r. „otworzył” ustawę o ruchu drogowym (StVG) dla systemów na poziomie 3.

Klasa S i EQS od 2022 roku z systemem Drive Pilot

W rezultacie już w pierwszej połowie 2022 r. pierwsi klienci będą mogli kupić Klasę S z systemem DRIVE PILOT (z ang. Pilot jazdy). Systemem umożliwiającym im jazdę w trybie warunkowo zautomatyzowanym w ruchu o dużym natężeniu lub w korkach na odpowiednich odcinkach niemieckich autostrad, z prędkością do 60 km/h. DRIVE PILOT odciąża kierowcę i umożliwia mu wykonywanie na centralnym wyświetlaczu dodatkowych zadań, takich jak zakupy online lub obsługa e-maili. Zatwierdzenie systemu dotyczy również modelu EQS.

Mercedes-Benz z pierwszą na świecie homologacją systemu jazdy zautomatyzowanej

„Od wielu lat pracujemy nad realizacją naszej wizji zautomatyzowanej jazdy. Nasz innowacyjny system, oparty na technice lidaru, oferuje wyjątkowe, luksusowe wrażenia z jazdy i daje im to, co najważniejsze: czas. Teraz, za zgodą władz, osiągnęliśmy przełom. Jesteśmy pierwszym producentem, który wprowadza warunkowo zautomatyzowaną jazdę do produkcji seryjnej w Niemczech” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG oraz szef ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zakupy. „Tym kamieniem milowym po raz kolejny udowadniamy nasze pionierskie działania w zakresie zautomatyzowanej jazdy, a także inicjujemy radykalną zmianę paradygmatu. Po raz pierwszy w 136-letniej historii motoryzacji pojazd przejmuje zadanie dynamicznej jazdy w określonych warunkach. Jednocześnie cieszymy się, że dzięki tej homologacji niemiecki rynek kontynuuje swoją pionierską rolę w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy”.

Przepisy homologacyjne pozwalające certyfikować taki system weszły w życie dopiero na początku 2021 r. Od tamtej pory można go wdrożyć w Europie. To okazja, którą Mercedes-Benz szybko wykorzystał – jako pierwszy producent samochodów. Wraz z „otwarciem” ustawy o ruchu drogowym (StVG) dla systemów jazdy zautomatyzowanej na poziomie nr 3 z 2017 r. Niemcy stały się pierwszym krajem, który stworzył podstawę prawną dla zamierzonego użytkowania takich systemów.

Mercedes-Benz początkowo oferuje DRIVE PILOT na 13 191 kilometrach niemieckich autostrad. Trwają już szeroko zakrojone jazdy testowe systemu w innych krajach, m.in. w USA i Chinach. Gdy tylko pojawią się krajowe ramy prawne dla warunkowo zautomatyzowanej jazdy na kolejnych rynkach, technologia będzie tam stopniowo wdrażana.

Mercedes-Benz z pierwszą na świecie homologacją systemu jazdy zautomatyzowanej
DRIVE PILOT musi radzić sobie w zaskakujących sytuacjach drogowych

DRIVE PILOT może zaoferować przejęcie prowadzenia samochodu na odpowiednich odcinkach autostrad oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Początkowo jednak tylko do dozwolonej prawem prędkości 60 km/h. Potrzebne do tego elementy obsługi znajdują się na kole kierownicy, po lewej i prawej stronie wieńca – nad wgłębieniami na kciuki. Gdy kierowca aktywuje DRIVE PILOT, system zaczyna kontrolować prędkość i odległość od innych pojazdów i obiektów. Jednocześnie utrzymuje on samochód na pasie, uwzględniając profil trasy, ewentualne zdarzenia oraz znaki drogowe. Reaguje również na nieoczekiwane sytuacje drogowe i samodzielnie je obsługuje (m.in. przez manewry omijania w ramach pasa ruchu lub hamowania).

Z lidarem i redundantnymi („nadmiarowymi”) układami

DRIVE PILOT bazuje na czujnikach otoczenia pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy. System zawiera też dodatkowe czujniki, które Mercedes-Benz uważa za niezbędne do bezpiecznej, warunkowo zautomatyzowanej jazdy. Należą do nich lidar, a także kamera w tylnej szybie i mikrofony. Służą one m.in. do wykrywania niebieskich świateł oraz innych specjalnych sygnałów pojazdów uprzywilejowanych, a także czujnik wilgoci w nadkolu. Oprócz danych z czujników DRIVE PILOT otrzymuje informacje o geometrii drogi, profilu trasy, znakach drogowych i nietypowych zdarzeniach drogowych (np. wypadki lub roboty drogowe) z cyfrowej mapy HD. Są one udostępniane i aktualizowane za pośrednictwem połączenia z tzw. zapleczem. Klasa S z opcjonalnym systemem DRIVE PILOT ma również „nadmiarowe” układy kierowniczy i hamulcowy oraz „nadmiarową” pokładową instalację elektryczną. Dzięki temu zachowuje manewrowość nawet w przypadku awarii jednego z układów i pozwala na bezpieczne przejęcie prowadzenia przez kierowcę.

Jeśli kierowca nie przejmie kontroli nawet po coraz pilniejszych wezwaniach i upłynięciu określonego czasu, np. ze względu na poważny problem zdrowotny, system w kontrolowany sposób i z odpowiednim opóźnieniem wyhamuje pojazd do zatrzymania. Jednocześnie włączą się wtedy światła awaryjne, a po zatrzymaniu samochód nawiąże połączenie alarmowe z centrum obsługi Mercedes-Benz. Drzwi i szyby zostaną odryglowywane, aby ułatwić dostęp do wnętrza osobom udzielającym pierwszej pomocy.

Precyzyjny system pozycjonowania

Najwyższym priorytetem Mercedes-Benz przy wprowadzaniu takiego systemu jest bezpieczeństwo, które obejmuje także wysokie wymagania dotyczące niezawodności działania. Lokalizacja Klasy S jest określana za pomocą bardzo dokładnego systemu pozycjonowania, znacznie wydajniejszego niż konwencjonalne systemy GPS. Ponadto dane uzyskane z nawigacji satelitarnej są tu zestawiane z danymi z czujników oraz z mapy HD. Dane z czujników zbierane przez lidar, kamery oraz sensory radarowe i ultradźwiękowe mogą dotyczyć np. geometrii drogi, charakterystyki trasy, punktów orientacyjnych czy znaków drogowych.

Mapa HD zapewnia trójwymiarowy obraz ulic i otoczenia. Jej dane są przechowywane w centrach danych zaplecza i stale aktualizowane. Każdy pojazd przechowuje również obraz tych informacji na pokładzie, stale porównując je z danymi zaplecza. W razie potrzeby system aktualizuje lokalny zestaw danych. Dzięki temu mapa HD zapewnia stabilne pozycjonowanie poprzez przedstawienie otoczenia niezależnie m.in. od zacienienia czy zabrudzonych czujników. Dostarcza również informacji o geometrii drogi lub szczególnych zdarzeniach drogowych, takich jak roboty drogowe. Tym samym różni się od map dla urządzeń nawigacyjnych. Cechuje się większą dokładnością, mierzoną w centymetrach, a nie w metrach, oraz szczegółowym odwzorowaniem skrzyżowań i tras.

Niezbędne zaawansowane funkcje oprogramowania dla realizacji jazdy warunkowo zautomatyzowanej zapewnia wydajna jednostka centralna. W ramach nowoczesnej architektury bezpieczeństwa ważne algorytmy pracują w trybie „nadmiarowych” obliczeń.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *