KlasykiMotoryzacjaNajważniejsze

Renault Reinastella

Sprzedawane od 1929 do 1934 roku Renault Reinastella jest pierwszym modelem z serii „stella”. Model ten nazywany był królową luksusu i prestiżu, ale zabłysnął również innowacjami. Niestety ze względu na światowy kryzys i zmiany, jakie po nim nastąpiły, Reinastella gościła na rynku bardzo krótko.

Wszystko zaczyna się pod koniec szalonych lat dwudziestych. Renault prezentuje model Reinastella w październiku 1928 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu. Wówczas świat nie zna jeszcze „Czarnego Czwartku” i krachu na giełdzie. Celem jest zastąpienie Renault 40CV. Ten model uosabia prestiż sam w sobie, a liczne pobite rekordy wywierają wrażenie…

Królowa Billancourt

Ale „Królowa Billancourt”, jak nazywano Reinstallę, była bardzo odważnym modelem. Stała się samochodem, który również naznaczył swój czas i to na więcej niż jeden sposób. Jak była zbudowana ? Dzięki szerokiej osłonie chłodnicy, długiej masce i niższemu podwoziu niż w 40CV Reinastella kusiła konstruktorów nadwozi, którzy mogli dzięki niej wyrazić cały swój talent. W ten sposób powstało wiele stylizacji tego modelu. W szczególności dzięki wielkim nazwiskom, takim jak Binder, Letourneur i Marchand, a nawet Kellner.

Osiem cylindrów w rzędzie

Oprócz prestiżu i luksusu samochód był również innowacyjny. W odróżnieniu od modelu 40CV chłodnica znajduje się z przodu, w tym kierunku przesunięto również silnik. To pierwsza rzędowa ośmiocylindrowa jednostka o pojemności 7,1 litra opracowana przez Renault. Reinastella korzysta również z dziewięciołożyskowego wału korbowego i dwugardzielowych gaźników. Co więcej, ma system tylnego zawieszenia, składający się z dwóch ukośnych resorów wspornikowych współpracujących z poprzecznym resorem piórowym. Pozwala to na osiągnięcie 135 km/h w dużym komforcie. Do tego dochodzi długość 5,4 metra przy wadze 2,7 tony. Taka specyfikacja czyni ten samochód wyjątkowym modelem.

Krach na Wall Street

24 października 1929 roku nastąpił krach na giełdzie Wall Street, a świat się załamał. Szybko wpłynęło to na Europę. Kryzys finansowy uderzył w niektórych bardzo zamożnych ludzi, głównych nabywców modelu takiego jak Reinastella. W efekcie zaledwie rok po premierze sprzedaż okazała się słaba, mimo że Reinastelli udało się zauroczyć wyjątkowego klienta: prezydenta Republiki Francuskiej. Za sprawą kryzysu „Królowa Billancourt” w 1934 roku ustąpi miejsca Nervie, modelowi najwyższej klasy, ale bardziej dostosowanemu do nowej rzeczywistości ekonomicznej.

Informacja prasowa

Pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *