Pagani Utopia – premiera nowego modelu
Jeden z ekscentrycznych geniuszy motoryzacji, Horacio Pagani, lubi zaskakiwać. Jego najnowszy projekt, określany kodem C10, nosi nazwę Pagani Utopia. To już trzecia, po modelach Zonda i Huayra, odsłona wizji konstruktora. Konsultantami projektu byli wierni klienci Paganiego, którzy na pytanie, czego oczekują od nowego modelu marki, odpowiedzieli że lekkości, prostoty i również przyjemności z prowadzenia.
Pagani Utopia jest zatem klasycznym supersamochodem z najlepszych czasów motoryzacji. Żadnych napędów elektrycznych, a także żadnych hybryd – wielkie V12 i siedmiobiegowa skrzynia manualna. Do tego koła zaprojektowane tak, aby odprowadzać ciepło z hamulców i opony zaprojektowane przez Pirelli specjalnie do tego modelu.
Pagani korzysta z silników specjalnie budowanych przez AMG. Tym razem jest to sześciolitrowa dwunastka o mocy 864 KM i momencie 1100 Nm. Siedmiobiegowa skrzynia manualna została specjalnie zaprojektowana przez firmę Xtrac, producenta przekładni do sportu.
Pierwszą serię samochodów, liczącą 99 egzemplarzy, już sprzedano.
Dane techniczne:
Masa własna | 1.280 Kg |
Moc | 864 KM (635 kW) przy 6000 obr/min przy 18 °C |
Moment obrotowy | 1100 Nm przy 2800 do 5900 obr/min |
Silnik | Pagani V12 60° 5980 cm3 z podwójną turbosprężarką, opracowany na zamówienie przez Mercedes AMG |
Skrzynia biegów | Pagani opracowana przez Xtrac, 7-biegowa poprzecznie umieszczona automatyczna skrzynia biegów lub czysto mechaniczna manualna skrzynia biegów z elektro-mechanicznym mechanizmem różnicowym |
Nadwozie | Monokok wykonany z włókna węglowego i tytanu HP62 G2 i Carbo-Triax HP62 z przednią i tylną rurową ramą pomocniczą ze stali CrMo (chromowo molibdenowej) |
Zawieszenie | Niezależne podwójne wahacze z kutego stopu aluminium ze sprężynami śrubowymi i elektronicznie sterowanymi amortyzatorami |
Hamulce | Pagani opracowane przez Brembo 4 wentylowane karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, o wymiarach 410×38 mm z 6 tłoczkowymi monolitycznymi zaciskami z przodu i 390×34 mm z 4 tłoczkowymi monolitycznymi zaciskami z tyłu |
Felgi | z kutego monolitycznego stopu aluminium, 21” z przodu i 22” z tyłu |
Opony | Pirelli PZero Corsa 265/35 R21 z przodu i 325/30 R22 z tyłu; Pirelli SottoZero do jazdy również zimą |
Premiera o otoczeniu rysunków Leonarda da Vinci
Premiera odbyła się w Narodowym Muzeum Nauki i Techniki w Mediolanie, w Sala del Cenacolo w otoczeniu oryginalnych rysunków Leonarda da Vinci. Sześć oryginalnych rysunków Leonarda, wypożyczonych od Biblioteca Ambrosiana, stanowiło więc niesamowite tło dla karbonowego Pagani Utopia. Ideą premiery w tak niezwykłym miejscu i otoczeniu było także podkreślenie ścisłego związku pomiędzy sztuką a nauką i techniką. Oczywiście zgodnie z duchem samego Leonarda da Vinci, który jest inspiracją dla Horacio Paganiego.
Redakcja Overdrive
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.