MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Hyundai i Giugiaro odbudują Pony Coupe Concept z 1974 r.

Hyundai Motor Company poinformował, że będzie współpracować z włoską firmą projektową GFG Style, w szczególności z jej założycielami, ojcem i synem, czyli Giorgetto i Fabrizio Giugiaro. Celem jest odbudowa prototypu modelu Hyundai Pony Coupe z 1974 roku. Młody Giorgetto stworzył go na potrzeby debiutu Hyundaia na salonie samochodowym w Turynie w 1974 roku. Odbudowany samochód koncepcyjny zostanie zaprezentowany wiosną.

Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 r.
Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 r.
Design Talk w Seulu

Hyundai Motor ogłosił plan podczas wydarzenie Design Talk w Seulu. Wzięli w nim udział Giorgetto i Fabrizio Giugiaro, Luc Donckerwolke, dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group oraz SangYup Lee, wiceprezes wykonawczy i szef Globalnego Centrum Projektowego Hyundai Motor.

„Jesteśmy absolutnie podekscytowani, mogąc powitać Giorgetto i Fabrizio w Seulu z tej nietypowej okazji. Nie możemy się doczekać współpracy z nimi oraz GFG Style przy tym niezwykłym projekcie”, powiedział Donckerwolke. „Ten projekt nie tylko ma wartość historyczną. Stanowi także wymianę międzykulturową, która może utorować drogę do większej współpracy w przyszłości” – dodał.

Design Talk w Seulu - Giorgetto i Fabrizio Giugiaro - odbudowa Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 r.

„Oryginalne prototypy Pony i Pony Coupe były jednymi z rzadkich dzieł, które wpłynęły na stylizację nie tylko jednego, ale wielu pojazdów produkcyjnych i koncepcyjnych. W tym naszego wielokrotnie nagradzanego modelu IONIQ 5 oraz przyciągającego uwagę N Vision 74” – powiedział SangYup Lee. „Ponieważ oryginalny samochód koncepcyjny już nie istnieje, zleciliśmy Giorgetto Giugiaro jego odbudowę w oparciu o filozofię naszego designu: Kształtowanie przyszłości dzięki dziedzictwu”.

Projekt Giorgetto Giugiaro z 1974 roku

W 1974 roku, kiedy Hyundai Motor był jeszcze we wczesnych latach produkcji pojazdów, kierownictwo firmy skontaktowało się z Giorgetto Giugiaro. Zlecono mu prace nad zaprojektowaniem pierwszego niezależnego modelu Hyundaia i pierwszego seryjnie produkowanego samochodu z Korei. W tamtym czasie w Korei nie było możliwości projektowania i stylizacji pojazdów. Wobec tego Hyundai zlecił Giugiaro zaprojektowanie, wykonanie planów i zbudowanie pięciu prototypów, z których jeden był w wersji coupe. Hyundai zdecydował się pokazać Pony i Pony Coupe na targach motoryzacyjnych w Turynie, aby promować debiut marki na światowym rynku.

Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 r. - inspiracja do powstania prototypu Hyundai N Vision 74
Szkice Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 r. i Hyundai N Vision 74

Z przodem w kształcie klina, okrągłymi reflektorami i geometrycznymi liniami przypominającymi origami, Pony Coupe był przeznaczony na rynki Ameryki Północnej i Europy. Niestety projekt został wstrzymany w 1981 roku, tuż przed startem masowej produkcji, z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych.

Chociaż prototyp ten był wówczas niedokończonym marzeniem, jego duch pomógł ożywić koreański przemysł motoryzacyjny. Bezpośrednio wpływał na pierwsze niezależne modele produkcyjne Hyundaia pod nazwą Pony, które były dostępne na całym świecie w latach 1975-1990. Koncepcyjne Pony Coupe pozostaje ważną częścią spuścizny Hyundaia i znakiem rozpoznawczym wizji firmy, którą przedstawił prezes-założyciel Ju-Yong Chung.

Dzięki koncepcyjnemu Pony Coupe i późniejszej gamie produktów Pony, założyciel Chung utorował drogę dla koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jego przywództwo pomogło Korei wyjść z trudów wojny i stać się potęgą gospodarczą pod koniec 20. wieku.

Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 r. - inspiracja prototypu Hyundai N Vision 74
Hyundai N Vision 74
Inspiracje podczas prac nad DeLoreanem DMC 12

Projekt tych aut koncepcyjnych posłużył również jako ogromne źródło inspiracji dla Giugiaro, przy pracy nad słynnym DeLoreanem DMC 12. Samochód ten zadebiutował w 1983 roku i wykorzystywano go w filmach z serii „Powrót do przyszłości” (1985-90).

Wciąż można odczuć wpływ prototypów Pony i Pony Coupe. W 2019 roku Hyundai Motor czerpał inspirację z oryginalnego Pony dla samochodu koncepcyjnego o nazwie „45”. Bezpośrednio wpłynęło to na stylizację modelu IONIQ 5, który zadebiutował dwa lata później. Również w 2021 roku Hyundai ponownie zinterpretował oryginalne Pony w formie prototypu pojazdu elektrycznego typu restomod. W 2022 roku Hyundai po raz kolejny nawiązał do prototypowego coupe. Zaprezentowano wówczas cieszący się dużym zainteresowaniem koncepcyjny samochód N Vision 74. Stanowił on laboratorium na kołach dla zaawansowanej technologii hybrydowej.

Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 r. - inspiracja prototypu Hyundai N Vision 74
Hyundai N Vision 74

O swoim oryginalnym projekcie Giugiaro powiedział: „Zaprojektowałem Hyundaia Pony, kiedy byłem jeszcze młodym projektantem na początku swojej kariery. Czułem się bardzo dumny, że byłem odpowiedzialny za stworzenie pojazdu dla firmy i kraju, który miał zaatakować konkurencyjny globalny rynek. Teraz jestem głęboko zaszczycony, że Hyundai poprosił mnie o odbudowę tego pojazdu, dla potomności i w ramach uczczenia dziedzictwa marki”.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *