MotoryzacjaNajważniejszeSport

Pięciu zwycięzców, jeden mistrz: podsumowanie Porsche Supercup 2022

Tegoroczny sezon Porsche Mobil 1 Supercup 2022 zdominowała walka o tytuł trzech zawodników. Już na początku czołowe miejsce w tabeli zajął Dylan Pereira, który zwyciężył w inauguracyjnym wyścigu na Imoli. Przez pewien czas ten urodzony w Luksemburgu sportowiec, z zawodu żołnierz, musiał jednak rezygnować ze swojej pozycji na rzecz obrońcy tytułu Larry’ego ten Voorde (GP Elite) z Holandii. Dopiero w finale sezonu na torze Monza kierowca BWT Lechner Racing ostatecznie zatriumfował nad ten Voorde’em i Juniorem Porsche Laurinem Heinrichem (SSR Huber Racing) z Niemiec. W całym sezonie Pereira trzykrotnie stawał na najwyższym stopniu podium. Voorde, Heinrich i Marvin Klein (CLRT) wywalczyli po jednym zwycięstwie.

Porsche 911 GT3 Cup, Dylan Pereira (L), BWT Lechner Racing (#5), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Imola (I)

Bastian Buus, tegoroczny debiutant w Supercup, w trakcie sezonu ustanowił dwa rekordy. Duńczyk ścigający się 911 GT3 Cup w barwach ekipy Lechner Racing we wszystkich ośmiu wyścigach zdominował klasyfikację debiutantów. Dwukrotnie także przewodził nawet całej stawce. Zajęcie pierwszego miejsca w Le Castellet we Francji uczyniło go też najmłodszym zwycięzcą w całej historii Supercup. Miał wtedy 19 lat, jeden miesiąc i pięć dni. Rywalizację zakończył na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej.

Porsche 911 GT3 Cup, Bastian Buus (DK), BWT Lechner Racing (#7), Laurin Heinrich (D), SSR Huber Racing (#3), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Imola (I)

Dzięki dobrym występom Buusa i Pereiry ekipa BWT Lechner Racing mogła zatriumfować również w tabeli zespołów. Doświadczony zespół z Austrii zdobył tę prestiżową nagrodę już po raz jedenasty. A trofeum w kategorii ProAm po raz czwarty zgarnął Norweg Roar Lindland (Pierre Martinet by Alméras).

Osiem wyścigów sezonu 2022

W sumie w ośmiu wyścigach sezonu 2022 startowało 53 kierowców z 19 krajów. Pięciokrotny motocyklowy mistrz świata Jorge Lorenzo z Hiszpanii dołączył do stawki jako gościnny kierowca na otwarciu sezonu na Imoli. Ponadto wyścigi Supercup odbywały się podczas Grand Prix Formuły 1 w Monako, Francji, Austrii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Gospodarzem finału po raz kolejny była włoska Monza. Najwyższą średnią prędkość w ciągu całego wyścigu ustanowił mistrz Dylan Pereira – na poziomie nieco poniżej 175 km/h. Najwyższą szybkość na okrążeniu „wykręcił” jego kolega z zespołu, Brytyjczyk Harry King. Na torze Monza osiągnął on średnią prędkość przekraczającą 190 km/h.

Porsche 911 GT3 Cup, Harry King (GB), BWT Lechner Racing (#6), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Silverstone (GB)
Biopaliwo

Podobnie jak w zeszłym roku rywalizujące Porsche 911 GT3 Cup jeździły na paliwie Esso Renewable Racing Fuel. To mieszanka paliw na bazie biokomponentów z odnawialnych źródeł. Moc sześciocylindrowych silników typu bokser o pojemności skokowej około 4,0 l pozostała niezmieniona i wynosiła 375 kW (510 KM). Oprócz technicznie identycznych samochodów równe szanse wszystkich zawodników oraz wciągającą wyścigową akcję gwarantowały wyścigowe opony Michelin.

Porsche Mobil 1 Supercup 2021 na biopaliwie. Testy na torze Zandvoort

Na wszystkich torach trybuny były wypełnione po brzegi. Najważniejszym wydarzeniem sezonu okazało się Grand Prix Wielkiej Brytanii Formuły 1 na torze Silverstone. Oficjalne dane wskazują, że przez cały weekend zgromadziło się tam 401 tys. widzów. Fani Supercup mogli również śledzić zmagania zawodników na ekranach. Osiem wyścigów transmitowało na żywo lub relacjonowało później ponad 20 stacji telewizyjnych nadających w ponad 100 krajach Europy, Ameryk Północnej i Południowej, Azji, Australii oraz Afryki. Dodatkowe zdjęcia i informacje na żywo dostarczał też oficjalny kanał internetowy Formuły 1 (f1tv.formula1.com). Sesje treningowe, kwalifikacje i wyścigi nieprzerwanie relacjonowało także centrum informacyjne Porsche Motorsport Hub (motorsports.porsche.com).

Porsche 911 GT3 Cup, Benjamin Paque (B), CLRT (#13), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Monte Carlo (MC)

Trzydziesty sezon Supercup okazał się także jednym z najbardziej ekscytujących w historii. W ośmiu wyścigach mieliśmy pięciu zwycięzców. To najlepiej świadczy o wysokim poziomie kierowców” – skomentował Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup. „Co więcej, byliśmy świadkami drugiego sezonu rywalizacji Porsche 911 GT3 Cup generacji 992. Różnice między poszczególnymi zespołami jeszcze bardziej się zmniejszyły. Oznacza to, że Supercup, organizowany w ramach zawodów Formuły 1, po raz kolejny w imponującym stylu zaakcentował swoją pozycję jako flagowej serii wśród wszystkich pucharów markowych Porsche. Chciałbym podziękować za to zespołom, kierowcom, naszym partnerom i również całemu mojemu zespołowi”.

Porsche 911 GT3 Cup, Bastian Buus (DK), BWT Lechner Racing (#7), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Le Castellet (F)
Puchar Porsche Mobil 1 Supercup 2022 w liczbach:

Organizatorzy Grand Prix Wielkiej Brytanii podczas weekendowego wydarzenia naliczyli 401 tys. widzów – to także rekord sezonu, który i tak obfitował w wyścigi z wyprzedanymi biletami.

190,289 km/h wynosiła najwyższa średnia prędkość na okrążeniu. Osiągnął ją Harry King z BWT Lechner Racing na torze Monza. W ogólnym ujęciu nie był to jednak najszybszy wyścig – został przerwany przez fazę samochodu bezpieczeństwa.

174,656 km/h to najwyższa średnia prędkość na wyścigowym dystansie. Wynik ten „wykręcił” mistrz Supercup Dylan Pereira (Luksemburg/BWT Lechner Racing) na torze Spa-Francorchamps.

Porsche 911 GT3 Cup, Porsche-Junior Laurin Heinrich (D), SSR Huber Racing (#3), Larry ten Voorde (NL), Team GP Elite (#25), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Spa-Francorchamps (B)
53 kierowców

W ośmiu rundach Porsche Mobil 1 Supercup 2022 rywalizowało 53 kierowców: 28 zarejestrowanych zawodników i 25 gości. W tej drugiej grupie znalazł się pięciokrotny motocyklowy mistrz świata Jorge Lorenzo. Hiszpan prowadził VIP-owski samochód podczas otwarcia sezonu na włoskiej Imoli.

Na starcie większości wyścigów Supercup ustawiały się 32 egzemplarze wyścigowego Porsche 911 GT3 Cup.

21 kierowców ukończyło kwalifikacje w odstępie jednej sekundy. Tak zażarta była rywalizacja na Red Bull Ringu w austriackim Spielbergu podczas weekendu Grand Prix Austrii.

Porsche 911 GT3 Cup, Jaap van Lagen (NL), Martinet by Almeras (#20), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Spielberg (A)
19 krajów

W sezonie 2022 w Supercup ścigali się kierowcy 19 narodowości. Większość z nich przypadała na Holendrów (łącznie dwunastu stałych zawodników i gości). Junior Porsche Laurin Heinrich, czterokrotny mistrz Supercup Michael Ammermüller oraz Sebastian Freymuth (wszyscy w barwach SSR Huber Racing) pochodzili z Niemiec. Poza tym zawodnicy reprezentowali: Australię, Austrię, Belgię, Brazylię, Danię, Finlandię, Francję, Włochy, Luksemburg, Nową Zelandię, Norwegię, Szwecję, Szwajcarię, Hiszpanię, Wielką Brytanię i USA. Po raz pierwszy w 30-letniej historii Supercup w stawce wystartował też kierowca z Izraela.

Porsche 911 GT3 Cup, Dorian Boccolacci (F), Martinet by Almeras (#19), Morris Schuring (NL), Huber Racing (#1), Porsche Mobil 1 Supercup 2022, Spielberg (A)

Pięciu różnych kierowców wygrało także co najmniej jeden wyścig. Zwycięzca klasyfikacji generalnej Dylan Pereira triumfował trzy razy, mistrz debiutantów Bastian Buus wygrał dwa razy. Natomiast Larry ten Voorde, Junior Porsche Laurin Heinrich i Marvin Klein (Francja/CLRT) mieli na koncie po jednym zwycięstwie.

0,370 s – tyle wynosiła różnica pomiędzy zwycięzcą Bastianem Buusem a drugim Harrym Kingiem w wyścigu Supercup na torze Monza. Żaden inny wyścig tego sezonu nie przyniósł tak zbliżonych wyników.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *