MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Skoda Superb: zapowiedź czwartej generacji

Skoda uchyla rąbka tajemnicy prezentując zarysy następcy swojego flagowego modelu Superb w wersji liftback i kombi. W ramach wydarzenia „Let’s Explore” opublikowane zostały pierwsze oficjalne zdjęcia sylwetek nowej generacji. Już jesienią odbędzie się jej światowa premiera. Superb jak i także nowy Kodiaq dostępne będą z nowoczesnymi silnikami (Diesla lub benzynowymi), a także oferowane będą jako hybryda miękka lub plug-in.

Nowa Skoda Superb czwartej generacji zostanie zaprezentowana tej jesieni. To 90 lat po premierze historycznego pierwszego modelu gamy Superb, produkowanego w latach 1934-1949. Ponad 50 lat później pojawiła się pierwsza generacja nowoczesnej Skody Superb, wyznaczając ponowne wejście marki Škoda do klasy wyższej-średniej. Kolejny rozdział historii sukcesu rozpoczął się w 2008 roku wraz z wprowadzeniem drugiej generacji Skody Superb. Po raz pierwszy seria była dostępna w dwóch wersjach nadwozia oferujących najnowocześniejsze systemy wspomagania. Obecna na rynku od 2015 roku, trzecia generacja jest pierwszą serią Superb zbudowaną na modułowej platformie MQB Grupy. W 2019 roku gamę poszerzono o wariant hybrydowy typu plug-in – Superb iV.

Historyczna Škoda Superb, 1934-1949

Kiedy historyczny Superb wszedł do produkcji w 1934 roku, Skoda produkowała już kilka modeli z najwyższej półki. Jednak Superb był innowacyjny pod wieloma względami. Instalacja elektryczna samochodu pracowała z nowym wówczas systemem napięcia 12 V, który jest używany w samochodach do dziś. Superb, podobnie jak jego poprzednicy, bazował na innowacyjnie zaprojektowanym podwoziu. Tradycyjna rama wzdłużna o przekroju ceowym została zastąpiona zaawansowaną ramą szkieletową z centralną rurą, dzielącą się z przodu na dwie belki. Taka konstrukcja pozwoliła nie tylko na umieszczenie wału napędowego w rurze ramy, ale także stworzyła więcej miejsca dla niezależnego zawieszenia, które zapewniało doskonały komfort jazdy.

Skoda Superb typ 902
Skoda Superb typ 902

Superb był również pierwszym modelem marki wyposażonym w jednoobwodowe hamulce hydrauliczne o równym działaniu na wszystkie cztery koła. Podczas produkcji, w samochodach Superb w 1938 roku zaczęto montować silniki z niedawno opracowanym rozrządem OHV. W przeciwieństwie do niektórych swoich poprzedników, takich jak luksusowego Hispano-Suiza, Superba opracowano całkowicie we własnym zakresie w Škodzie.

Skoda Superb 3000 OHV z 1939 r.
Skoda Superb 3000 OHV z 1939 r.

Nadwozie, które przeszło znaczną modernizację w 1939 roku, zbudowano z drewnianej ramy z zewnętrznymi panelami z blachy. Pozwoliło to na produkcję Superba w różnych stylach nadwozia. W ciągu 13-letniego okresu produkcji powstało pięć wersji cywilnych i trzy wojskowe. Samochód był dostępny z silnikami SV lub OHV o mocy od 40,5 do 70,7 kW i pojemności skokowej od 2.492 do 3.991 cm3. Większość silników miała sześć cylindrów. Wyjątkiem był Superb 4000, który miał pod maską silnik V8. Oznaczało to, że Superb 4000 miał największą moc i największą pojemność skokową w serii. Jeden z niewielu zachowanych Superbów 4000 należy obecnie do najcenniejszych eksponatów Muzeum Škody w Mladá Boleslav. W latach 1934-1949 wyprodukowano około 900 cywilnych i 1600 wojskowych pojazdów wszystkich wariantów Superb.

Skoda Superb OHV z 1948 r
Skoda Superb OHV z 1948 r
Powrót okrętu flagowego, 2001-2008

Rok 2001 był rokiem wielu wydarzeń dla marki Škoda, w tym jej dziesięciolecia pod skrzydłami Grupy Volkswagen. Na rynku pojawiła się Škoda Fabia w wersji sedan, a Škoda wprowadziła także swoją charakterystyczną koncepcję Simply Clever – praktycznych innowacji. Głównym wydarzeniem roku była jednak prezentacja modelu Superb hatchback po 50-letniej przerwie. Podniosło to rangę marki Škoda, pozycjonując ją wśród producentów samochodów klasy wyższej średniej.

Skoda Superb 2001 r.
Skoda Superb 2001 r.

Zaprezentowanego podczas Salonu Samochodowego w Genewie, we wrześniu 2001 roku Superba pierwszej generacji zbudowano na platformie PL 45. Dla ŠKODY Superb poszerzono ją o 100 mm, co dało jej wyjątkowo przestronne wnętrze. Pierwsza nowoczesna generacja Superb oferowała zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, począwszy od 1,8-litrowego czterocylindrowego turbo o mocy 110 kW (150 KM), aż do topowej wersji – 2,8-litrowego V6 o mocy 142 kW (193 KM). Model przyniósł także kilka pierwszych dla marki Škoda rozwiązań. Były to bi-ksenonowe reflektory, automatyczna skrzynia biegów Tiptronic, system oświetlenia Coming Home oraz elektronicznie sterowane wspomaganie hamowania. Wielowahaczowe przednie zawieszenie i silniki montowane wzdłużnie były również unikalne wśród samochodów Škody. W 2006 roku Superb pierwszej generacji przeszedł lifting, który zintegrował charakterystyczną koncepcję tylnych świateł w kształcie litery C.

Trzecia generacja Superb, w tym napęd hybrydowy plug-in, od 2015 r.

Skodę Superb trzeciej generacji w wersji nadwozia hatchback zaprezentowano w lutym 2015 roku w Pradze. Kilka miesięcy później pokazano także wersję kombi. Wykorzystując modułową platformę MQB Grupy Volkswagen, Skoda Superb trzeciej generacji mogła teraz zawierać wszystkie najnowsze dostępne technologie.

Skoda Superb 2019 r.
Skoda Superb 2019 r.

Po raz pierwszy model skorzystał z adaptacyjnego układu jezdnego DCC, trójstrefowej klimatyzacji oraz systemów wspomagających, takich jak Traffic Jam Assist i Emergency Assist. W gamie Superb dostępne były również adaptacyjny tempomat ACC, asystent pasa ruchu i asystent podróżowania. Znacznie wzrosła również liczba funkcji Simply Clever. Po raz pierwszy Škoda zaoferowała otwieranie bagażnika ruchem nogi, gniazdo 230 V dla pasażerów tylnych siedzeń oraz parasole w panelach obu przednich drzwi. Po faceliftingu w 2019 roku Superb trzeciej generacji otrzymał dodatkowe, najnowocześniejsze wyposażenie. Były to reflektory Matrix-LED, adaptacyjny tempomat Predictive oraz bezkluczykowe otwieranie wszystkich drzwi KESSY. Co najważniejsze serię poszerzono o nowy wariant – hybrydowy Superb iV typu plug-in z silnikiem 1.4 TSI PHEV. Do tej pory Škoda Auto wyprodukowała od 2001 roku ponad 1 550 000 samochodów Superb wszystkich typów i generacji. Z tego ponad 780 000 to Superb trzeciej generacji.

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *