Mercedes-AMG SL 43: bazowy wariant z innowacyjną techniką doładowania
Obok dwóch odmian z jednostkami V8, roadster Mercedes-AMG jest oferowany w bazowej odmianie SL 43, z innowacyjną techniką doładowania. Pod maską otwartego pojazdu 2+2 z miękkim dachem pracuje rzędowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,0 litrów, zapewniający wysokie osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,9 s. To pierwszy seryjny samochód na świecie z elektryczną turbosprężarką, wykorzystującą technikę ze świata Formuły 1.
Zastosowany w SL 43 układ doładowania wywodzi się z rozwiązań, których od lat z sukcesami używa zespół F1 Mercedes-AMG Petronas. Gwarantuje on szczególnie spontaniczną reakcję przepustnicy w całym zakresie obrotów. Oferuje jeszcze bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności. Za obsługę turbosprężarki odpowiada 48-woltowa instalacja elektryczna, która zasila również rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG). Mercedes-AMG SL 43 osiąga moc 280 kW (381 KM) i maksymalny moment obrotowy 480 Nm. W określonych sytuacjach drogowych na krótko zyskuje jeszcze 10 kW (14 KM) z RSG.
W ciągu 70 lat swojej historii SL przeszedł transformację od rasowego samochodu wyścigowego do luksusowego auta sportowego z otwartym dachem. Nie tylko z tego powodu model od dawna cieszy się kultowym statusem. Kolejny kamień milowy w jego historii wyznacza najnowszy Mercedes-AMG SL, łączący wyraźnie sportowy charakter oryginalnego SL-a z wyśrubowanym poziomem luksusu i technicznej doskonałości współczesnych maszyn Mercedes-AMG. Przykład: bazowy wariant SL 43, pierwszy na świecie seryjny samochód wyposażony w elektryczną turbosprężarkę. Technika ta wywodzi się z Formuły 1 i łączy zalety małej, szybko reagującej sprężarki oraz dużej sprężarki o wysokiej mocy, która jednak reaguje z większym opóźnieniem. A połączenie lekkiego 4-cylindrowego silnika na przedniej osi i tylnego napędu sprawia, że SL 43 cechuje się również charakternym prowadzeniem.
Elektryczna turbosprężarka poprawia reakcję silnika
Działanie elektrycznej turbosprężarki opiera się na tej samej zasadzie, którą stosuje zespół F1 Mercedes-AMG Petronas. Silnik elektryczny o grubości około 4 cm jest zamontowany bezpośrednio na wale turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu” a kołem kompresji po stronie „dolotu”. Sterowany elektronicznie, bezpośrednio napędza on wałek turbosprężarki, przyspieszając koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin zacznie je napędzać w konwencjonalny sposób.
Znacząco poprawia to reakcję już od obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych. Efekt: spalinowa jednostka jeszcze spontaniczniej reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Ponadto elektryfikacja turbosprężarki zapewnia wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. Nawet gdy kierowca chwilowo zdejmie nogę z pedału gazu lub wciśnie hamulec, elektryczna turbosprężarka jest w stanie przez cały czas utrzymać ciśnienie doładowania – gwarantuje to natychmiastową reakcję, bez żadnych przerw.
Turbosprężarka, obsługiwana przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną, pracuje z prędkością do 170 000 obr./min, co umożliwia bardzo wysoki przepływ powietrza. Turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika połączono z układem chłodzenia silnika spalinowego, tak aby przez cały czas dysponować optymalnymi warunkami temperatury pracy. Dzięki takiemu „wspomaganiu” 4-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,0 litrów (wewnętrzne oznaczenie M139) w SL 43 generuje moc 280 kW (381 KM) przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 480 Nm jest dostępny w zakresie od 3250 obr./min do 5000 obr./min. W zależności od sytuacji kierowca na krótko ma także do dyspozycji dodatkowe o 10 kW (14 KM) w ramach funkcji „boost”, generowane przez rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG).
Druga generacja RSG działa również jako układ miękkiej hybrydy z instalacją 48 V – i oprócz tymczasowego zwiększenia mocy realizuje funkcje podnoszące efektywność: tryb żeglowania oraz odzyskiwanie energii. Jednocześnie zwiększa komfort, bowiem uruchamianie i unieruchamianie silnika w ramach funkcji start-stop oraz żeglowania odbywa się prawie niezauważalnie.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym i napędem na tylne koła
Czterocylindrowy silnik M139, od dawna poprzecznie montowany w kompaktowych modelach Mercedes-AMG bez elektrycznej turbosprężarki, w SL 43 został umieszczony wzdłużnie. Po raz pierwszy połączono go tu ze skrzynią AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono mokrym sprzęgłem startowym. Rezultat: niższa masa oraz optymalizacja reakcji na wciśnięcie pedału gazu dzięki mniejszej bezwładności, zwłaszcza podczas nagłych przyspieszeń i zmian obciążenia. Drobiazgowo dopracowane oprogramowanie zapewnia wyjątkowo krótkie czasy zmiany biegów, a w razie potrzeby pozwala też na przeprowadzanie błyskawicznych wielokrotnych redukcji. To nie wszystko: funkcja międzygazu w trybach jazdy Sport oraz Sport+ dostarcza dodatkowych emocji podczas zmiany przełożeń. Kierowca ma do dyspozycji także funkcję wyścigowego ruszania RACE START.
Nowy SL 43 łączy wysokie osiągi ze stosunkowo niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 275 km/h. Średnie zużycie benzyny (WLTP) to 8,9-9,4 l/100 km, co przekłada się na 201-214 g CO2/km.
Architektura z kompozytu aluminiowego dostosowana do wymagań AMG
Nowy SL z serii R232 bazuje na zupełnie nowej architekturze opracowanej przez Mercedes-AMG. Zastosowana koncepcja wymiarów pozwoliła – po raz pierwszy od 1989 r. (seria R129) – uzyskać konfigurację foteli 2+2. W rezultacie nowa generacja modelu jest jeszcze bardziej wszechstronna. Tylne siedzenia zwiększają praktyczność auta na co dzień, zapewniając miejsce dla osób o wzroście do 1,50 m (do 1,35 m z fotelikiem dziecięcym). Jeśli dodatkowe miejsce nie jest potrzebne, rozkładany za tylnymi siedzeniami wiatrołap może chronić podróżujących z przodu przed zawirowaniami powietrza w kabinie. Drugi rząd siedzeń można też wykorzystać jako dodatkową przestrzeń bagażową i przewozić tam np. torbę golfową.
Wykonane z lekkiego aluminiowego kompozytu podwozie korzysta z aluminiowej ramy przestrzennej o konstrukcji samonośnej. Gwarantuje to maksymalną sztywność, a tym samym stanowi idealną podstawę dla uzyskania precyzyjnego prowadzenia, wysokiego komfortu, optymalnego wykorzystania przestrzeni i sportowych proporcji nadwozia. Celem architektury jest osiągnięcie typowych osiągów AMG z naciskiem na dynamikę poprzeczną i wzdłużną przy jednoczesnym spełnieniu wysokich standardów w zakresie komfortu oraz bezpieczeństwa.
Inteligentna mieszanka materiałów zastosowanych do budowy nowego SL-a zapewnia najwyższą możliwą sztywność przy niskiej masie. Do materiałów tych należą aluminium, magnez, kompozyty włókniste oraz stal, z której wykonano np. ramę przedniej szyby. Służy ona jako zabezpieczenie przed skutkami dachowania w połączeniu pałąkami przeciwkapotażowymi za tylnymi siedzeniami, które w razie potrzeby błyskawicznie się wysuwają.
Bazowy wariant z subtelnymi akcentami optycznymi
Design nadwozia SL 43 w detalach różni się od wyglądu dwóch wersji 8-cylindrowych. Otrzymał np. zmodyfikowane spojlery z przodu i z tyłu, a także okrągłe końcówki układu wydechowego zamiast „kanciastych”. Charakterystyczne proporcje nadwozia nowego SL-a pozostały bez zmian. To zasługa dużego rozstawu osi, krótkich nawisów, długiej pokrywy silnika i cofniętej kabiny w połączeniu z mocno pochyloną przednią szybą oraz muskularnym tyłem. Dynamiczny wygląd podkreślają zdecydowanie wymodelowane błotniki i duże obręcze kół, z czołową płaszczyzną na równi z nadkolami. SL 43 standardowo przemieszcza się na 19-calowych obręczach z lekkich stopów. Na życzenie jest oferowany z tą samą gamą felg, co odmiany V8 (o średnicy 20 lub 21 cali).
Nowo opracowane podwozie z wielowahaczową przednią osią i rozwiązaniami z zakresu lekkiej konstrukcji
Mercedes-AMG SL 43 standardowo wyposażony jest w nowo opracowane stalowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi amortyzatorami i lekkimi sprężynami śrubowymi. To pierwszy seryjny pojazd Mercedes-AMG z wielowahaczową przednią osią z pięcioma wahaczami umieszczonymi w całości wewnątrz obręczy. Znacząco poprawia to kinematykę zawieszenia. Z tyłu również zastosowano konstrukcję z pięcioma wahaczami na koło. Wysoka stabilność nie tylko umożliwia uzyskiwanie wysokich prędkości w zakrętach, ale zapewnia też optymalny kontakt z drogą. Znajduje to odzwierciedlenie w doskonałej dynamice bocznej i stabilności jazdy przy wysokich prędkościach, a także w optymalnych reakcjach na czynniki zewnętrzne, takie jak boczny wiatr, wyboje czy zmiany współczynników tarcia.
Aby zmniejszyć masę nieresorowaną, wszystkie drążki, zwrotnice oraz wsporniki kół przedniej i tylnej osi nowego SL-a wykonano z kutego aluminium. Nowością są lekkie sprężyny śrubowe: specjalne hartowanie pozwoliło obniżyć ich wagę bez ograniczania cech użytkowych. Podkładka sprężyny jest tu po raz pierwszy naklejana na sprężynę. Takie mocne połączenie zapobiega zużyciu powodowanemu przez brud przez cały okres eksploatacji samochodu. Sama sprężyna nie koroduje przez cały cykl życia, dzięki czemu można było zwiększyć maksymalne obciążenie elementu przy mniejszej masie. Pozwoliło to zaoszczędzić ok. 0,2 kg na sprężynę.
Kolejne zabiegi z dziedziny lekkiej konstrukcji dotyczą stabilizatorów przedniej i tylnej osi SL 43. Ich wagę zmniejszono dzięki zmiennej grubości ścianek. Ścianki mają maksymalną grubość tylko tam, gdzie jest to wymagane pod kątem maksymalnych obciążeń. W tym przypadku w obszarze gumowych mocowań.
Adaptacyjne, regulowane zawieszenie
Na życzenie SL 43 jest dostępny z najnowszą generacją adaptacyjnego, regulowanego tłumienia AMG. Wykorzystując analizę danych – w tym czujniki przyspieszenia oraz ruchu kół, jednostka sterująca zawieszeniem w ciągu kilku milisekund dostosowuje siłę tłumienia dla każdego koła w zależności od sytuacji. Kierowca może wstępnie wybrać podstawową konfigurację w ramach trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Od harmonijnego resorowania w trybie Comfort do dynamicznej charakterystyki w programie Sport+. Ponadto zestrojenie można trzystopniowo regulować osobno, za pomocą oddzielnego przycisku.
Opcjonalna skrętna tylna oś łączy zwinność i stabilność prowadzenia
Mercedes-AMG SL 43 może być opcjonalnie wyposażony w aktywną tylną oś skrętną (HAL). W zależności od prędkości jazdy tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) lub w tym samym (szybciej niż 100 km/h), co przednie. Pozwala to jednocześnie zwiększyć zarówno zwinność, jak i stabilność prowadzenia. Przełożenie przednich kół jest bardziej bezpośrednie, co ułatwia kierowanie pojazdem na granicy przyczepności.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS – w imię maksymalnej przyjemności z jazdy
Opcjonalnie SL 43 jest dostępny z pakietem AMG DYNAMIC PLUS, obejmującym liczne rozwiązania z zakresu wysokich osiągów:
- Dynamiczne mocowania silnika AMG łączą silnik z nadwoziem sztywniej lub elastyczniej, w zależności od sytuacji na drodze. Zapewniają najlepszą możliwą równowagę pomiędzy dynamiką jazdy a komfortem.
- Elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy AMG o ograniczonym poślizgu jeszcze szybciej i precyzyjniej rozdziela siłę napędową pomiędzy kołami podczas dynamicznego pokonywania zakrętów oraz gwałtownego przyspieszania, gwarantując w ten sposób maksymalną przyczepność.
- Tryb jazdy RACE zapewnia torowe osiągi za naciśnięciem jednego przycisku – z jeszcze bardziej spontaniczną reakcją silnika i bardziej bezpośrednią charakterystyką pracy przepustnicy.
- Zmniejszenie prześwitu o 10 mm obniża położenie środka ciężkości pojazdu i dodatkowo stabilizuje go podczas jazdy.
- Zwiększony potencjał dynamiki jazdy wizualnie podkreślają polakierowane na żółto zaciski hamulcowe AMG.
Aktywna aerodynamika – większa dynamika, lepsza efektywność
Aerodynamikę SL-a poprawia także system kontroli powietrza AIRPANEL. Poziome żaluzje za górnym wlotem powietrza są sterowane elektronicznie. Mogą być otwierane i zamykane za pomocą siłowników. W ten sposób przepływ powietrza jest kierowany zgodnie z zapotrzebowaniem, poprawiając właściwości aerodynamiczne pojazdu. Normalnie żaluzje są zamknięte – nawet przy maksymalnej prędkości. Ta pozycja zmniejsza opór powietrza. Dopiero gdy predefiniowane komponenty osiągną określoną temperaturę, a zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest szczególnie wysokie, żaluzje otwierają się, umożliwiając dopływ maksymalnej ilości powietrza chłodzącego do wymienników ciepła. Wymaga to inteligentnej, błyskawicznej kontroli.
To samo dotyczy również innego elementu aktywnej aerodynamiki: chowanego tylnego spojlera, zintegrowanego z sylwetką roadstera. Zmienia on swoją pozycję w zależności od warunków. Oprogramowanie sterujące bierze przy tym pod uwagę liczne parametry: uwzględnia prędkość jazdy, przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne oraz szybkość skrętu. Od prędkości 80 km/h spojler przyjmuje pięć różnych ustawień, tak aby zoptymalizować stabilność prowadzenia lub zmniejszyć opór.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.