MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowe Volvo EX30 – zapowiedź

Już za dwa tygodnie, 7 czerwca, Volvo oficjalnie pokaże swój najnowszy model – małego, elektrycznego SUV-a EX30. Właśnie ujawniono kilka kolejnych szczegółów, tym razem dotyczących ekologii. Najmniejsze Volvo będzie też samochodem, który w procesie budowy i eksploatacji pozostawi najniższy ślad węglowy ze wszystkich dotychczasowych aut szwedzkiej marki.

Nowe Volvo EX30 - zapowiedź
Najniższy ślad węglowy

Dzięki ograniczeniu emisji w całym procesie produkcji i cyklu życia Volvo EX30, udało się zredukować całkowity ślad węglowy po przejechaniu 200 tysięcy kilometrów do poziomu poniżej 30 ton. To aż o 25% mniej w porównaniu z dostępnymi już modelami elektrycznymi XC40 i C40. To także poważny postęp w realizacji założonego celu, czyli zmniejszenia ogólnej emisji CO₂ – przypadającej na każdy samochód – o 40% do roku 2025.

Nowe Volvo EX30 - zapowiedź
Całkowicie elektryczne Volvo EX30

Jako samochód w pełni elektryczny, Volvo EX30 w ogóle nie emituje CO₂. Przy okazji nie emituje także wielu innych gazów i cząstek, co wpływa na jakość powietrza w miastach. Nowe badania przeprowadzone przez Uniwersytet Karoliny Południowej wykazały, że nawet niewielki wzrost liczby samochodów elektrycznych na danym obszarze ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie liczby wizyt na izbach przyjęć z powodu astmy – właśnie dzięki lokalnemu zmniejszeniu zanieczyszczeń.

Nowe Volvo EX30 - zapowiedź

Aby zmniejszyć ogólny ślad węglowy samochodu, sama elektryfikacja nie wystarczy. Wiele dwutlenku węgla powstaje zanim samochód wyjedzie na drogi. Emisje generuje proces projektowania, produkcji i transportu. I każdy z tych etapów daje możliwości ich redukowania, poprzez stopniowe doprowadzenie do całkowitej neutralności klimatycznej.

„Nasz nowy EX30 to duży krok we właściwym kierunku do wypełnienia naszych ambicji w zakresie zrównoważonego rozwoju” — powiedział Anders Kärrberg, globalny szef ds. zrównoważonego rozwoju Volvo Cars.  „Do 2025 roku naszym celem jest zmniejszenie ogólnej emisji CO2 przypadającej na każdy samochód o 40% w stosunku do 2018 roku. Wszystko poprzez 50% redukcję całkowitej emisji z rury wydechowej oraz 25% redukcję emisji pochodzących z naszej działalności, pozyskiwania surowców i łańcucha dostaw. Wszystko to ma nam pomóc zrealizować nasze ambicje, aby być firmą neutralną dla klimatu do 2040 roku”.

Nowe Volvo EX30 - zapowiedź
Volvo EX30 – najmniejsze w gamie

Zmniejszenie emisji CO₂ dla Volvo EX30 do 75% wobec aktualnie produkowanych modeli elektrycznych ma kilka źródeł. Po pierwsze sam samochód jest najmniejszy w gamie. To oznacza mniej materiałów i energochłonnych procesów potrzebnych do jego wytworzenia. Szczególnie dotyczy to stali i aluminium, których uzyskanie i obróbka generuje znaczną cześć emisji na etapie produkcji. Dlatego Volvo EX30 korzysta z materiałów pochodzących z odzysku. Około 25% aluminium, 17% stali i 17% tworzyw sztucznych użytych do jego produkcji pochodzi z recyklingu. W naturalny sposób ma to korzystny wpływ na środowisko. Żaden z modeli Volvo nie może się pochwalić tak wysokim wykorzystaniem materiałów z recyklingu

Innym kluczowym obszarem redukcji emisji jest produkcja i łańcuch dostaw, na przykład poprzez dostarczanie czystej energii. Volvo EX30 będzie produkowane w fabryce zasilanej w 100% energią neutralną dla klimatu.

Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, 95% kluczowych dostawców zobowiązało się do pełnego wykorzystania energii odnawialnej w produkcji do 2025 roku. Wielu też już ten cel osiągnęło. Odzwierciedla to ambicję marki nie tylko do ograniczania emisji we własnych operacjach, ale także zachęcania do tego partnerów w szerszym łańcuchu dostaw.

W procesie produkcji korzystny wpływ na środowisko ma wykorzystanie technologii blockchain. Pozwala ona śledzić krytyczne surowce, głównie te wykorzystywane do produkcji baterii, jak lit, mangan, kobalt grafit i nikiel. Także wskaźnik wykorzystania materiałów podczas tłoczenia karoserii jest jednym z najwyższych, co oznacza minimalne straty materiałowe.

Ekologiczne materiały

We wnętrzu do pokrycia siedzeń, deski rozdzielczej i drzwi  Volvo używa szerokiej gamy materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych. Są to materiały takie, jak dżins, len i mieszanka wełny, która zawiera również około 70 procent poliestru pochodzącego z recyklingu. W szczególności dżins jest dobrym przykładem wykorzystania materiałów w bardziej zrównoważony sposób. Aby stworzyć panele dekoracyjne wewnątrz kabiny o strukturze dżinsu, używa się włókien, które w przeciwnym razie byłyby odpadami z procesu recyklingu tego materiału. Kiedy dżinsy są poddawane recyklingowi, rozdrobnione włókna są skręcane w przędzę, a długie włókna łączą się ze sobą. Jednak krótkie włókna zwykle wypadają jako odpady – w modelu EX30 są jednak używane w materiałowych panelach w kabinie.

Wszystko to składa się na samochód, którego emisja CO₂ od rozpoczęcia produkcji aż do opuszczenia fabryki wynosi około 18 ton. Te emisje powstają, zanim samochód pokona choćby jeden kilometr. Jednocześnie jednak EX30 zaprojektowano tak, by  – kiedy jego cykl życia dobiegnie końca, można było ponownie wykorzystać aż 95% jego materiałów.

Nowe Volvo EX30 zostanie zaprezentowane 7 czerwca. Tego samego dnia będzie można je zamawiać w przedsprzedaży na wybranych rynkach, także w Polsce.

Redakcja Overdrive (BŁ)

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *