Nissan Concept 20-23
Z okazji 20‑lecia studia projektowego Nissan Design Europe (NDE) z siedzibą w Londynie Makoto Uchida, prezes i dyrektor generalny firmy Nissan, odwiedził NDE, by przedstawić nowy, sportowy koncepcyjny samochód elektryczny do jazdy po mieście: Nissan Concept 20‑23.
Concept 20‑23 został wyeksponowany przed wejściem do NDE, na barce zacumowanej na Paddington Basin, czyli zbiorniku wodnym stanowiącym część kanału Grand Union, charakterystycznym dla urokliwej i inspirującej dzielnicy, w której znajduje się londyńskie studio projektowe japońskiej marki.
Nissan Concept 20‑23
Nissan Concept 20‑23 jest dziełem zespołu złożonego z młodszych pracowników NDE, których zadaniem było zaprojektowanie modelu bez ograniczeń – takiego, jakim sami chcieliby dojeżdżać do pracy w mieście.
Nazwa Concept 20‑23 nawiązuje do 20‑lecia obecności NDE w centrum Londynu, a także do liczb 2 (ni) i 3 (san), które po japońsku wymawia się podobnie jak nazwę marki, oraz oczywiście do bieżącego roku. Pojazd wpisuje się też w długą tradycję Nissana w projektowaniu hatchbacków i samochodów miejskich, które cieszą oko. Innym nawiązaniem do dziedzictwa marki jest seria Pike, czyli małe auta Be‑1, Pao, Figaro i S‑Cargo Nissana. Concept 20‑23 jest właśnie takim samochodem, ale zaprojektowanym na miarę XXI wieku.
Miejskie auto elektryczne
Alfonso Albaisa, starszy wiceprezes ds. globalnego designu w Nissan Motor Co Ltd., obecny na londyńskiej prezentacji modelu Concept 20‑23, powiedział: „Młodzi projektanci z NDE otrzymali prostą instrukcję: zaprojektować sympatyczne miejskie auto elektryczne, którym sami chcieliby codziennie jeździć po Londynie. Ich Concept 20-23 to kompaktowy hatchback, wyraźnie inspirowany wyścigami online. Bardzo mi się podoba sposób, w jaki w tym samochodzie łączą się elementy życia w nowoczesnym mieście, gry online i bezemisyjna mobilność”.
Nowoczesna stylistyka
Nowoczesna stylistyka tego małego, sympatycznego samochodu odzwierciedla atmosferę wyścigów online oraz udział Nissana w Formule E. Trzydrzwiowa bryła hatchbacka Concept 20‑23 została wzbogacona o ekstremalne aerodynamiczne dodatki w przedniej i tylnej części nadwozia. Zastosowano mocno wyprofilowane spojlery odprowadzające powietrze z powierzchni czołowej samochodu, szczeliny chłodzące hamulce oraz otwory wentylacyjne za tylnymi kołami.
Przód samochodu to płaski panel, który płynnie przechodzi w maskę i nadaje całości niezwykle minimalistyczny wygląd. W obrębie panelu ulokowano przednie reflektory, których wyrazisty kształt podkreślono wąskimi górnymi i dolnymi półokręgami oraz ostrą listwą LED. Kierunkowskaz jest częścią półokrągłego modułu LED. Kształt świateł nadaje modelowi Concept 20‑23 sympatyczny wygląd mimo złożoności kształtów wymuszonych aerodynamiką.
Z boku samochodu uwagę zwracają muskularne nadkola, pod którymi widać duże obręcze kół z niskoprofilowymi oponami. Szczeliny wentylacyjne w górnej części przednich i tylnych nadkoli zmniejszają ciśnienie, jakie może powstawać we wnęce koła. Krzywizna nadkoli kończy się nagle na wysokości dolnej krawędzi drzwi. Tam krzyżujące się pod kątem linie sąsiadują z wlotem powietrza za przednim kołem. Podobne szczeliny na tylnym nadkolu pomagają chłodzić tylne hamulce. Pod progami nie zabrakło oczywiście bocznych spojlerów.
Aerodynamika
Z tyłu harmonijnym przedłużeniem relingów dachowych jest duży jednoczęściowy spojler. Charakteryzuje się on prawie pionowymi końcówkami przy tylnych słupkach, które przechodzą w poziomy panel zapewniający nadwoziu odpowiedni docisk. Spojler dachowy nie ogranicza widoczności do tyłu, jak ma to miejsce w wielu sportowych autach z analogicznym elementem.
Tylne światła, podobne stylistycznie do przednich reflektorów, również zawierają wąskie dolne i górne półokręgi LED. Kontrastują one z bardziej kwadratową dolną częścią nadwozia, podporządkowaną funkcjonalności. Jej kształt wynika z konieczności uzyskania maksymalnej siły dociskającej w miejscu, w którym powietrze wydostaje się spod samochodu. Pozioma listwa przypominająca delikatny uśmiech definiuje estetykę tyłu i jednocześnie poszerza optycznie nadwozie. Wąski wlot powietrza umieszczono w dachu samochodu, gdzie łączy się on z górą krawędzią szyby czołowej. Zapewnia on wentylację w czasie dynamicznej jazdy Nissanem Concept 20‑23.
Szary lakier nadwozia ma ciekawą fakturę, która sprawia wrażenie mechanicznie obrobionego metalu. Świetnie się prezentuje w surowym otoczeniu, w którym samochód ma być użytkowany. Z tyłu na 3/4 wysokości umieszczono firmową liczbę 23.
Projekt wnętrza
Nissan Concept 20‑23 to z założenia wyłącznie model nadwozia. Jednakże zespół projektantów wyspecjalizowanych we wnętrzach opracował elementy wykończenia kabiny samochodu, które współgrają z wybitnie sportową zewnętrzną stylistyką. Przede wszystkimi samochód wyposażono w dwoje drzwi otwieranych do góry i zamocowanych u podstawy słupka A.
Krawędzie otworu drzwiowego wyściełano pianką chroniącą łokcie kierowcy i pasażera przy wsiadaniu. Dwa głębokie fotele kubełkowe zapewniają solidne podparcie tułowia bez szkody dla komfortu. Mają prawie białą tapicerkę i duże zagłówki, podobne do stosowanych w samochodach wyścigowych.
Przed kierowcą znajduje się prostokątna, sportowa kierownica osadzona na długiej kolumnie, z licznymi przyciskami i innymi elementami sterującymi funkcjami pojazdu. W zasięgu palców umieszczono też manetki do sterowania zespołem napędowym i kilka dodatkowych przełączników. Kolumnę kierownicy osadzono we wsporniku z włókna węglowego zamocowanym śrubami u podstawy dużej, otwartej wnęki stanowiącej konsolę środkową. Pomiędzy kierowcą i pasażerem znajdują się dwie metalowe belki. Utrzymują one konsolę w odpowiedniej pozycji i są przymocowane do widocznej w podłodze podłużnicy tworzącej „kręgosłup” samochodu. Pod belkami usztywniającymi zamontowano gaśnicę.
Futurystyczna interpretacja samochodu wyścigowego
Wnętrze jest zatem futurystyczną interpretacją samochodu wyścigowego podporządkowaną funkcjonalności. Na kilku ekranach wyświetlane są tylko najważniejsze informacje i to w sposób jak najmniej rozpraszający uwagę kierowcy. Odbywa się to zupełnie jak w prawdziwych samochodach wyścigowych, którymi Nissan ściga się w Formule E, lub w symulatorach online.
Alfonso Albaisa tak podsumował projekt Concept 20‑23: „To właściwy sposób na uczczenie 20 lat pracy studia Nissan Design Europe, w którym śmiałe pomysły nabierają kształtu i także są wprowadzane w życie!”.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.