Porsche 911 GT3 R rennsport
Podczas wydarzenia Rennsport Reunion 7 na torze WeatherTech Raceway Laguna Seca firma Porsche zaprezentuje spektakularny samochód torowy dla entuzjastów i kolekcjonerów sportowych aut. Porsche 911 GT3 R rennsport o mocy do 456 kW (620 KM) bazuje na nowym 911 GT3 R obecnej generacji 992. Z jednej strony limitowana, torowa edycja powstała zgodnie z podejściem ukierunkowanym na design, z drugiej – pod względem technicznym korzysta ze swobód wykraczających poza przepisy obowiązujące w motorsporcie. Międzynarodowe spotkanie miłośników Porsche odbywa się na kalifornijskim torze wyścigowym od 28 września do 1 października. Organizatorzy spodziewają się, że czterodniową imprezę odwiedzi łącznie ponad 80 tysięcy gości.
77 egzemplarzy Porsche 911 GT3 R rennsport
Jedną z wizytówek tego wyjątkowego kolekcjonerskiego samochodu, limitowanego do 77 egzemplarzy, jest charakterystycznie zaprojektowane nadwozie. Porsche 911 GT3 R rennsport łączy mocarny wygląd samochodu wyczynowego z nowoczesnymi elementami stylistycznymi. Równocześnie nawiązuje do wyścigowej historii producenta samochodów sportowych – unikając jednak popadania w styl retro. Zasadnicze czynniki decydujące o wydajności oryginalnego GT3, takie jak opór powietrza i docisk aerodynamiczny, w dużej mierze pozostają bez zmian. Jak przystało na rasowy samochód wyścigowy, forma 911 GT3 R rennsport w dalszym ciągu podąża za funkcją. Jednakże robi to w wyjątkowo emocjonujący i atrakcyjny sposób.
„Nowe Porsche 911 GT3 R rennsport oferuje wrażenia z jazdy samochodem wyścigowym opartym na dziewięćsetjedenastce w prawdopodobnie najbardziej pierwotnej formie” – podkreśla Thomas Laudenbach, wiceprezes Porsche Motorsport. „Za każdym razem, gdy na nie spojrzysz, dostajesz gęsiej skórki. To wóz, który łączy w sobie najlepszą motorsportową technologię z typowym dla Porsche językiem stylistycznym. Dzięki wyjątkowym osiągom 911 GT3 R rennsport sprawia, że historia naszej marki staje się zarówno namacalna, jak i słyszalna. Nic dziwnego, że prezentujemy je licznej społeczności fanów Porsche podczas Rennsport Reunion 7 na Laguna Seca. To ekskluzywna oferta dla naszych klientów, która tak naprawdę zna tylko jedno ograniczenie: limitowaną edycję 77 sztuk”.
Następca kultowego Porsche 935
Ten niezwykły samochód sportowy został zaprojektowany przez Granta Larsona i Thorstena Kleina z zespołu Style Porsche. „911 GT3 R rennsport zajmuje miejsce jako logiczny następca nowoczesnego Porsche 935. Podczas gdy 935 technicznie bazowało na 911 GT2 RS Clubsport, 911 GT3 R rennsport wykorzystuje 911 GT3 R generacji 992. Pod gruntownie przeprojektowaną karbonową karoserią kryje się rasowy samochód wyścigowy” – podkreśla Larson. Amerykanin przez 14 lat był dyrektorem Style Porsche ds. projektów specjalnych. Razem z Thorstenem Kleinem odpowiada za indywidualne, unikatowe samochody Porsche Exclusive Manufaktur. Thorsten Klein dodaje: „Zapewniliśmy limitowanej edycji nieco więcej szerokości i wizualnie zwiększyliśmy długość. Jednocześnie samochód jest bardzo nisko osadzony, na kołach z misternie zaprojektowanymi obręczami. Dzięki temu ma idealne proporcje i wygląda jeszcze bardziej efektownie”.
Wyrazisty design
Ogólnie rzecz biorąc, ze standardowego GT3 R przejęto jedynie przednią pokrywę i dach. Wszystkie pozostałe elementy nadwozia zostały wymienione. Larson i jego zespół zaadaptowali większość aerodynamicznie zoptymalizowanej geometrii przedniej sekcji pojazdu, w tym wloty i kanały powietrza chłodzącego. Projektanci wizualnie zaakcentowali także okolice bocznych prowadnic powietrza. Są one teraz otoczone osłoną, chroniącą przed uszkodzeniami spowodowanymi uderzeniami. Pewny siebie wygląd podkreśla radykalnie zmieniony kształt paneli wlotów i wylotów powietrza w przednich nadkolach. Konwencjonalne lusterka boczne zastąpiono cyfrowymi odpowiednikami. Dokładniej mówiąc – systemem składającym się z trzech kamer wbudowanych w zewnętrzne poszycie oraz monitorów w kokpicie.
Szeroki tył i ogromne skrzydło
Szczególną uwagę zwracają modyfikacje tylnej partii samochodu. Dominującym elementem, odpowiadającym za kierowanie przepływu powietrza, jest ogromne skrzydło. Jego design nawiązuje do legendarnego Porsche 935/77 „Brumos”. Amerykanin Peter Gregg, Holender Toin Hezemans i Niemiec Rolf Stommelen odnieśli nim dla Porsche siódme zwycięstwo w generalnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu Daytona 1978.
Odważna interpretacja tylnej sekcji nadwozia i jej wizualny efekt znajdują odzwierciedlenie w wartościach siły docisku. Aby obciążenie elementów poziomych mieściło się w określonych granicach, wyposażono je w dwa dodatkowe, pionowe wsporniki. Od strony funkcjonalnej nawiązują one do rozwiązania z wyścigowego Porsche 962 Le Mans, wypełniając lukę między przeszłością a teraźniejszością. Tył definiuje również listwa świetlna składająca się ze smukłych pasków LED, które teraz zawierają podświetlane litery napisu „PORSCHE”. Niżej znajduje się tylny zderzak, w dużej mierze o otwartym kształcie. Ze względu na oszczędność masy pozbawiono go osłon i paneli. Przy okazji zapewnia to dobrą widoczność znajdujących się za nim komponentów, w tym układu wydechowego z centralnie umieszczonymi podwójnymi końcówkami.
Zmodyfikowane wnętrze
Wybitnie unikatowy design 911 GT3 R rennsport znajduje odzwierciedlenie w nieco zmodyfikowanym wnętrzu. Z kokpitem harmonijnie komponują się umieszczone po obu stronach monitory dwóch zewnętrznych kamer zamontowanych na błotnikach. Specjalna grafika na ekranie powitalnym centralnego wyświetlacza i numer limitowanej edycji na desce rozdzielczej przywodzą na myśl kształt samochodu wyścigowego. Oświetlenie otoczenia nawiązuje do przednich reflektorów, wyposażonych w regulację koloru. Wszystkie elementy bezpieczeństwa są zgodne z obowiązującymi normami FIA. Szczególnie sztywna konstrukcja klatki bezpieczeństwa pozwala na montaż wyłącznie fotela kierowcy. Podobnie jak używane na całym świecie 911 GT3 R, limitowany rennsport jest zatem jednomiejscowym samochodem wyścigowym.
18-calowe felgi BBS w ekskluzywnym „wyścigowym” stylu przyciągają wzrok swoim efektownym wzornictwem. Łączą one wszystkie wymagania techniczne, jakie muszą spełniać wyczynowe obręcze mocowane centralną śrubą, w tym wysoki standard konstrukcyjny. Porsche Motorsport standardowo lakieruje je na kolor Dark Silver Metallic.
Nowa koncepcja kolorystyczna z poszerzonymi możliwościami personalizacji
Pod względem koncepcji kolorystycznej 911 GT3 R rennsport wyznacza nowe standardy. Porsche standardowo oferuje najnowszy kolekcjonerski samochód z karoserią z włókna węglowego pomalowaną na odcień Agate Grey Metallic. Wyścigowa maszyna po raz pierwszy będzie fabrycznie dostępna w siedmiu kolorach do wyboru, na przykład Star Ruby i Signal Orange. Ponadto dostępne są trzy ekskluzywne wzory, które umożliwiają dalszą personalizację. Thorsten Klein, menedżer projektu GT3 R rennsport w Style Porsche: „Porsche jest kształtowane przez swoją bogatą historię. W szczególności dotyczy to świata wyścigów. Oczywiście się tym inspirowaliśmy, ale w żadnym wypadku nie chcieliśmy tworzyć kopii ani oczywistego malowania w stylu retro. Trzy opcje, na które się zdecydowaliśmy, to nowe, realistyczne interpretacje, a nie tylko jawny ukłon w stronę historii marki”.
Pierwsza z nich to Rennsport Reunion Design: bazuje na tradycyjnych wyścigowych barwach i uwydatnia niesamowite kontury nadwozia – płynie w sposób przypominający legendarny „Korkociąg” na torze Laguna Seca, miejscu wybranym na światową premierę 911 GT3 R rennsport. Ten hołd akcentuje proporcje pojazdu i jego tylnego skrzydła, co dodatkowo podkreślają wciąż widoczne powierzchnie z włókna węglowego. W przypadku opcjonalnych wersji malowania są one zwyczajowo pokrywane satynową, przezroczystą powłoką. Czerwono-biała kolorystyka Flacht Design prezentuje kolory tradycyjnie używane przez Porsche Motorsport i w szczególności koncentruje się na poszerzonych błotnikach. Terminem „Flacht” określa się dzielnicę, gdzie mieści się wyścigowy dział centrum rozwoju Porsche w Weissach. Trzecią opcją jest Speed Icon Design, bazujący na różnych odcieniach błękitu, które skupiają się przede wszystkim na optycznej szerokości samochodu.
Jeszcze mocniejszy wyścigowy silnik
Zasadniczo 911 GT3 R rennsport opiera się na obecnym samochodzie wyścigowym GT3 Porsche. W porównaniu z 911 GT3 R generacji 992 limitowany model wykracza jednak poza rygorystyczne wymagania homologacji sportowej lub ograniczenia nałożone przez balans osiągów (BoP, ang. balance of performance). Zespół projektowy wspierający doktora Andreasa Singera wykorzystał tę dodatkową swobodę, by stworzyć jeszcze bardziej emocjonujący samochód torowy z licznymi udoskonaleniami technicznymi. Łączy on wyższą moc silnika ze zmniejszoną masą i spektakularnym designem, z niesamowitym dźwiękiem zbliżonym do 911 RSR. Rezultatem jest prawdopodobnie najbardziej zjawiskowe narzędzie torowe, jakie Porsche kiedykolwiek zaoferowało jako obiekt kolekcjonerski.
Na usunięciu ograniczeń nałożonych przez przepisy w szczególności zyskuje sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 4,2 litra z 911 GT3 R – jednostka napędowa rozwijająca prędkość obrotową do 9400 obr./min. Jego moc maksymalna wynosi do 456 kW (620 KM), co odpowiada 148 KM na litr pojemności skokowej – to najprawdopodobniej rekord dla wolnossącego silnika samochodu wyścigowego GT. Motor jest zatem znacznie mocniejszy od oryginalnej jednostki, która w 911 GT3 R, w zależności od wartości BoP, może rozwinąć do 416 kW (565 KM).
Chłodzony cieczą, czterozaworowy silnik z bezpośrednim wtryskiem jest przystosowany do zasilania paliwami E25, w tym paliwami na bazie bioetanolu oraz tzw. reFuel. Może być także zasilany e-paliwami produkowanymi regeneracyjnie, dzięki którym możliwa jest praca niemal neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Dzięki mniejszej skłonności do spalania stukowego torują one drogę do bardziej zaawansowanych kątów wyprzedzenia zapłonu i zwiększonego ciśnienia sprężania w sześciu komorach spalania. Tłoki i wałki rozrządu opracowane specjalnie dla silnika GT3 R rennsport zapewniają zwiększone osiągi, szczególnie podczas pracy na paliwach E25. Silnik może jednak pracować także na benzynie konwencjonalnej.
Skrzynia biegów
Komponenty odpowiadające za przeniesienie siły napędowej na tylne koła, w tym sekwencyjna sześciobiegowa przekładnia z kołami stale zazębionymi, pochodzą z 911 GT3 R – z niewielkimi modyfikacjami. Zmiany biegów dokonuje się za pomocą manetek przy kierownicy; sterują one elektronicznym siłownikiem. Przełożenia czwartego, piątego i szóstego biegu odpowiadają konfiguracji Daytona wyścigowej maszyny GT3. Na „szóstce”, przy prędkości obrotowej silnika 9000 obr./min, samochód osiąga prędkość maksymalną o około 20 km/h wyższą niż w przypadku krótszego przełożenia homologowanego przez FIA w GT3 R.
Wydech
W wersji bez tłumienia hałasu wyścigowy układ wydechowy z centralnie umieszczonymi podwójnymi końcówkami zapewnia autentyczne, niezwykle emocjonujące brzmienie. Do jazdy po torach, na których obowiązują ograniczenia dotyczące hałasu, dostępne są dwie cichsze wersje, wyposażone w tłumiki i katalizatory.
Podwozie
Również podwozie jest zasadniczo identyczne z podwoziem samochodu wyścigowego GT3. Z przodu nadal pracuje najnowocześniejsze zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, a z tyłu – architektura wielowahaczowa. Wyścigowe amortyzatory KW z pięciostopniową regulacją mają funkcję blow-off. Porsche Motorsport dostarcza 911 GT3 R rennsport w specjalnej podstawowej konfiguracji. Dalszych ustawień zawieszenia można dokonać za pomocą podkładek. Ich zaleta: możliwość precyzyjnej regulacji bez konieczności czasochłonnych pomiarów zawieszenia.
Kolejnym wyjątkowym atutem samochodu są też wyścigowe opony oferowane przez Michelin wyłącznie dla nabywców GT3 R rennsport. Wyróżnia je nowe wzornictwo połączone z nową mieszanką bieżnika. Zapewnia ona lepsze rozgrzewanie i właściwości jezdne w porównaniu do Michelin Pilot Sport M S9 (S9M). Specjalnie opracowany design bocznej ścianki opony również harmonijnie komponuje się ze stylistyką pojazdu.
Hamulce
Aluminiowy wyścigowy układ hamulcowy z jednoczęściowymi zaciskami, dostarczony przez firmę AP, zaopatrzono w klocki z tytanowymi podkładkami. Zmniejsza to dodatkowo całkowitą masę nieresorowaną o około 1 kg. Również nowy bezpieczny zbiornik paliwa FT3.5 o pojemności 117 l pozwala ograniczyć wagę pojazdu. Jest o 1 kg lżejszy od poprzedniej wersji, a w przyszłości będzie go można stosować także podczas wyścigów. Kolejną modyfikacją na rzecz zmniejszenia masy jest też eliminacja układu klimatyzacji. Wentylację zapewnia kierowcy koncepcja chłodzenia fotela 911 GT3 R. Generalnie celem konstruktorów było osiągnięcie masy własnej 911 GT3 R rennsport na poziomie 1240 kg. Odpowiada to stosunkowi masy do mocy wynoszącemu 2,0 kg/KM.
Cena
Porsche Motorsport oferuje limitowaną edycję 911 GT3 R rennsport w cenie 951 000 euro (1 046 000 USD) plus obowiązujący podatek VAT i opcje.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.